visbestand Rio 300


MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
Afmetingen
120x50x66


Sowieso komt er in:
Een hele grote groep Neon tetra.
8 Corydoras panda
4 Trichopsis pumila. Misschien breid ik die groep verder uit.....
1 Sewellia
harem Apistogramma borelli
japonica en vuurgarnalen en de appelslak.

De bak zal zoveel mogelijk op kamertemperatuur gehouden gaan worden.
Zo tussen de 20 en 25 graden. In de winter wel eens een graadje koeler, in de zomer een graadje warmer.

Tips voor aanvulling zijn welkom.
Misschien een Geophagus erbij of anders Mikrogeophagus altispinosus.
Diamantgoerami heb ik ook altijd mooi gevonden, maar of die samen gaan met de knorgoerami's weet ik niet. Betta splendens is ook nog een optie.

Graag wat tips!
 
mikrogeophagus altispinosus kan niet op kamertemperatuur, we hebben het zelf geprobeerd en toen zijn er 3 doodgegaan. Ik denk dat je met dit bestand beter de borelli's of/en de trichopsis pumila kan uitbreiden.
 
Ik geef zelf een voorzetje...

30 Paracheirodon innesi
of
15 Paracheirodon innesi en 10 Nannostomus Beckford.

8 Corydoras panda, uitbreiden naar 15 stuks
of
8 Corydoras adolfoi of een andere soort zoals schwartzi erbij nemen.

4 Trichopsis pumila, groep uitbreiden naar 10
of
Harem Trichopsis vittata erbij nemen.

Apistogramma borelli harem
en
Mikrogeophagus altispinosus

Zou die laatste weer in mijn bak erbij kunnen? Ik mis de altispinosus soms echt heel erg, liefst haal ik mijn eigen man die ik ooit weg moest doen vanwege ruimtegebrek, weer op.
Moet er alleen wel rekening mee houden dat de temperatuur van de bak niet lager dan 20 graden komt dan.

EDIT: ok�, er is al een reactie. Mag ik weten hoe koud de bak bij jullie stond?

Ik vind het soms best moeilijk met die temperaturen want de ene site geeft 24 tot 29 graden aan, terwijl een andere site 21 tot 26 aangeeft. Plus dat ik te horen heb gekregen dat veel vissen te warm gehouden worden. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed welke temperatuur ik aan moet houden.
Weet alleen dat het in de winter vaak wel onder de 20 graden uitkomt hier in huis, maar ik wil de verwarming in de bak wel aanzetten zodat hij bij koeler dan 21 graden gewoon aanslaat.

Nou, dit geeft in elk geval een beetje mijn wensen weer....
 
Nannacara anomala is trouwens ook een erg mooie optie...

Jeetje, ik moet gaan slapen verdorie :D
 
Heb ik weer...
Komkommertijd op het forum en ik koop precies nu een nieuwe bak.
Heb jullie nodig mensen! whahaha....

Ik weet wat er in mijn 80 cm kan en kleiner. Maar groter heb ik mij nooit in verdiept.

EDIT:
Trouwens, de T. pumila kan ook niet op kamertemperatuur. Dit werd mij afgeraden op het Cichlidenforum.

Misschien het hele kamertemperatuur idee laten varen. Bak vanaf 22 graden houden. Dan zit ik op de gulden middenweg.
Ik wil namelijk absoluut geen dieren die constant op 26 graden gehouden moeten worden. Kost mij gewoon teveel stroom..
 
kalm blijven, je hebt de bak toch nog niet :)

Ik zou de Corydoras bij een groep houden. 15 Panda's bijvoorbeeld.
Bakmaat is dan mooi voor nog een trio Apisto's. Die heb je al. Niet te veel meer op de bodem om iedereen de ruimte te geven. Zou iets beter zijn de borelli's ook een wat koelere periode dan 22 te geven, maar het is in ieder geval al niet continu 25 graden.
M. altispinosus lijkt mij daarvoor voor hoe ik hem ken op het randje. Bovendien redelijk bodemgericht en dan wordt het daar weer druk.
Laetacara dorsigera is misschien beter, want zwemt wat hoger. Hoeft bij mijn weten ook niet al te warm.
Nannostomus beckfordi zou ik warmer houden, 25 graden minimaal.

Mag het trouwens uit alle continenten komen?

~ Ivo
 
De alstispinosussen bij ons zaten op 21-23 graden. Waren heel bleek en niet erg actief. Sinds ze op 27 graden zitten zijn ze veel actiever en veel mooier op kleur.
 
Ivo, bedankt voor jouw inbreng...
Wat denk jij trouwens van de Nannacara anomala? Is dat ook nog een Optie?
Het mag uit alle continenten komen inderdaad, ik heb het biotoopgerichte een beetje losgelaten omdat je dan zo beperkt word in keuzes.
De Altispinosus vergeef ik dan ook maar.
Maar zou wel graag een andere cichlide erbij nemen dan de Apistogramma.
 
MsFelix zei:
EDIT:
Trouwens, de T. pumila kan ook niet op kamertemperatuur. Dit werd mij afgeraden op het Cichlidenforum.
Zo hou je ze zelf toch ook al tijden? Wat heeft je doen overtuigen dat dit toch niet goed is?

De Nannacara anomala ken ik niet goed, maar wat ik er wel van weet geeft me geen reden om te gaan roepen dat het niks is. Volgens mij ook wat minder bodemgericht en als dat zo is inderdaad een optie in plaats van laetacara dorsigera. Qua temp. weet ik het niet. Gertbl heeft ze (gehad) volgens mij, de Nannacara. Stuur hem anders een berichtje.
 
Is een klein groepje Borelli's niet leuk?
Volgens mij heeft Ivo daar wel eens een filmpje van geplaatst en dat zag er erg leuk uit.
 
Zou ik niet doen met Corydoras erbij. 3m/5v zou mijns inziens wel moeten lukken, maar dan heb je het bodemoppervlak wel �cht nodig voor de dwergjes.

MsFelix: wat vind je anders van wat killies erbij?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
MsFelix zei:
EDIT:
Trouwens, de T. pumila kan ook niet op kamertemperatuur. Dit werd mij afgeraden op het Cichlidenforum.
Zo hou je ze zelf toch ook al tijden? Wat heeft je doen overtuigen dat dit toch niet goed is?

De Nannacara anomala ken ik niet goed, maar wat ik er wel van weet geeft me geen reden om te gaan roepen dat het niks is. Volgens mij ook wat minder bodemgericht en als dat zo is inderdaad een optie in plaats van laetacara dorsigera. Qua temp. weet ik het niet. Gertbl heeft ze (gehad) volgens mij, de Nannacara. Stuur hem anders een berichtje.

Ja klopt, maar mijn kamertemperatuur is gewoon niet zo heel koud. Het is hier gemiddeld zo'n 23 graden. In de winter wordt het wel koud, maar dan had ik de thermostaat wel op 22 graden staan. Ze hebben het er prima bij gedaan.
Ik ben er ook nog niet geheel van overtuigd dat die 22 graden te weinig is hoor, maar het werd mij wel afgeraden op het Cichlidenforum. Daarnaast wil ik uiteindelijk toch overgaan op een wat grotere soort vis.

Ik zal Gertbl een berichtje sturen, bedankt ;)


Oh, ik had nog niet alles gelezen.
Een groepje borelli is leuk, maar ik vind het ook een beetje saai. Wil er gewoon wat anders bij, een visje die nog wat kleuriger is.
De Trichogaster leeri is altijd favoriet geweest bij mij, maar deze kan dan weer niet bij de knorgoerami's.
Een killivis is leuk, maar dat gedoe met levend voer durf ik niet meer aan. Daar heb ik vorige keer de grondels mee verloren. Kon toen telkens niet aan levend voer komen en dus wil ik daar eigenlijk niet meer aan beginnen.

Ik wil in eerste instantie het bestand ook maar gewoon houden zoals het is. De neons worden wel uitgebreid want die blijven sowieso erin. Al hoewel ik ook zit te twijfelen om terug te gaan naar de Paracheirodon simulans. Dan zal de bak op minimaal 23 graden moeten, maar dat is nog altijd acceptabel en bied toch weer iets meer keuze.

Het zou dan zoiets kunnen zijn:
25 Paracheirodon innesi of simulans
8 Corydoras panda
3 Apistogramma borelli
2 Trichogaster leeri of trichopterus
1 Sewellia.
Appelslak, garnalen.
 
Levend voer? Wie heeft je nu weer bang gemaakt? En v.w.b. welke killi?

De killies die ik toch in gedachten had voor wat kleur (A. australe bv.) die vreet alles wat in zijn bek past.
 
Wie mij bang gemaakt heeft?
Geen idee..... ik ben helemaal niet bang.
Sterker nog, ik laat mij niet gek maken door al die verschillende meningen en visies op internet. Uiteindelijk ben ik degene die beslis.

Ik heb hiervoor de grondels gehad, Pseudogobiosis oligactus. Deze accepteerden alleen levend voer. En dan ook niet eens alles. Alleen artemia en watervlooien.
Doordat ik hier niet altijd aan kon komen, zijn ze uiteindelijk een hongerdood gestorven.
En dat wil ik nou juist nooit meer...
Gedoe met levend voer, geen zin in. Natuurlijk koop ik nu ook regelmatig levend voer voor mijn vissen, maar ik wil geen stress over vissen die niks anders accepteren dan dat.

Heb de zoekfunctie van Aquavisie maar weer eens gebruikt en heb alleen gekeken naar bakmaat en temperatuur. Daarnaast ook Tanganyika uitgesloten en agressieve vissen ook.

Dan heb ik nu dit lijstje:

Laetacara dorsiger, cichlide, 12 tot 30 graden, midden

Trichogaster trichopterus, Labyrintvis, 22 tot 30 graden, boven

Laetacara curviceps, cichlide, 22 tot 30 graden, midden

Nannacara anomala, cichlide, 23 tot 27 graden, midden

Trichogaster leeri, Labyrintvis, 23 tot 27 graden, boven

Anomalochromis thomasi, cichlide, 23 tot 27 graden, midden en beneden.

Bujurquina Sibilius, cichlide, 23 tot 27 graden, midden en beneden.

Trichogaster fasciata, Labyrintvis, 22 tot 28 graden, boven.

Colisa labiosa, Labyrintvis, 22 tot 28 graden, boven.

Labidochromis caeruleus, cichlide Malawi, 23 tot 28 graden, beneden en midden.

Macropodus concol�r, Paradijsvis, 20 tot 26 graden, midden en boven

Pterolebias faustiaans, Killivis, 22 tot 28 graden, midden en boven.

Hier gaat een keuze uit gemaakt moeten worden.
In het geval dat ik een vis erbij neem die bovenin komt te zwemmen, zoals 1 van de Labyrintvissen, zal ik eerst wachten totdat de knorgoerami's uit de bak zijn.
 
Waar het mij meer om ging: ik begrijp de combi killies en levend voer moeten hebben even niet.
Toch zonde om een hele groep van opties weg te strepen op basis van de (kort door de bocht / in gevallen zelfs foutieve) "info" dat ze levend voer 'nodig' hebben?
Natuurlijk is de ene killi die ander killie niet. Maar juist daarom is dat zo kort door de bocht.

MsFelix zei:
Daarnaast ook Tanganyika uitgesloten en agressieve vissen ook.

Labidochromis caeruleus, cichlide Malawi, 23 tot 28 graden, beneden en midden.
Ik denk dat deze er tussendoor is geslipt. Een Malawi heb je doorgaans liever niet in je gezelschapsbak.
 
Ik dacht dat killi's alleen levend voer accepteren...

Ohja, dat van Malawi, dat wilde ik nog vragen, of dat kan.
Niet dus.
Waarom eigenlijk Niet? Waterwaarden zijn te verschillend zeker...
 
De bak is in de house :D

Wat zeggen jullie trouwens van een 5 tal Maanvissen in deze bak?
Ik zou de temperatuur dan toch verhogen naar 25 graden uiteraard. Of is dat voor de panda en de borelli weer veel te Hoog?
 
Ja dat dacht ik al....

Is Biotodoma cupido (Santar�m) ook evt een Optie?

Dan bv. Zoiets:
20 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
3 Apistogramma borelli
1 Sewellia
Koppel Biotodoma cupido
of
Laetacara dorsigera
of
Trichogaster trichopterus


Ik zit heel erg te twijfelen tussen dit bestand houden en aanvullen of alles gewoon wegdoen en over gaan op een bak met Pterophyllum scalare .

Dan zou het zoiets worden:
5 Pterophyllum scalare
20 Hyphessobrycon flammeus
15 Corydoras trillineatus
L nummer
 
Biotodoma cupido wordt op andere sites aangeraden vanaf 140, terwijl Verduijn 120 aanhoudt.

Ik neig momenteel toch ook naar Laetacara dorsigera, erg mooi visje...
Weet alleen niet of het mogelijk is om deze op dit formaat bak in een groepje te houden of alleen als koppel.

Dan gaat het dus tussen gehele bestand behouden plus de dorsigera.
Of alles weg doen en voor compleet nieuw bestand gaan. Dat laatste heeft wel grote invloed op de portemonnee, niet alleen qua aanschaf maar ook qua stroomkosten.

sorry hoor mensen, ik denk gewoon hardop hier... :D
 
laetacara dorisigera is idd een erg mooi visje. Wij hebben ze samen met sleutelgatcichliden en daar zijn ze erg vredelievend tegen. Samen met borelli's moet denk ik wel kunnen aangezien borelli's ook vrij rustig zijn.


Maanvissen zitten wel vrij klein hoor in 1.20 m. In een rio 400 vond ik ze al vrij krapjes zitten.
 
Ja ik geloof dat ik van de maanvissen af stap.

Wat ik nu in mijn hoofd heb is mijn huidige bestand plus...:

25 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
4 Trichopsis pumila
3 Apistogramma borelli
6 laetacara dorsigera
1 Sewellia
garnaaltjes, appelslak.

Dit zou het dan kunnen worden.
 
De 20 Hyphessobrycon flammeus en 15 Corydoras trillineatus willen ook koel dus die konden ook al niet bij Maanvissen. :)

De kwaliteit van je Neons is trouwens uitzonderlijk goed van kwaliteit.
 
Oh oke ik dacht dat de Rode Rio er juist wel bij konden.
Het is toch vrij moeilijk om goede bijvis te vinden bij Maanvissen.
Daarnaast komt er aardig wat bij kijken als het jonge vissen betreft.
Ik heb dat idee nu losgelaten.

Kwaliteit van de neons is redelijk, maar heb wel al uitval gehad ook hoor.
En er zwemmen er 2 rond die een plekje bij de mond hebben. Ik heb daar nog geen actie op ondernomen. Vind de plekjes zo klein dat ik daarvoor niet de gehele bak wil gaan behandelen. Wellicht houd ik die 2 wel apart als ik de boel ga uitvangen en overzetten. Ze zouden dan eerst een zoutbadje kunnen krijgen of een medicijnkuurtje. Dit zal dan in een emmer gaan gebeuren, met het kleine filter erop......

Maar goed, ik zie een grote groep Neon tetra toch wel voor mij door de bak heen cruisen hoor....
Allemaal blauwe lichtjes bij elkaar.....
Ik ga de groep Corydoras expres niet verder aanvullen. 8 Panda en een pygmaeus is zat. Er blijft dan lekker veel ruimte over voor de cichliden op de bodem.
In de bovenruimte zit ik eraan te denken om de Trichopsis pumila toch aan te vullen.
Ik zie overal dat zij van 22 tot 30 graden gehouden kunnen worden.
De 22 graden is alleen in de echte koude winter het geval. Wij hebben een vrij warm huis.
Zij zullen dan dus een koelte periode hebben, zoals het in de natuur eigenlijk ook is...
 
Zou zelf inderdaad ook voor een dwergcichlide gaan die minder bodemgericht is (daar heb je dan je Corydoras en je Apistogramma borelli's).

Heb zelf een slechte ervaring met het samenhouden van Mikrogeophagus altispinosus en Apistogramma borelli. Laatst genoemde is ook wel wat rustiger, maar toen ze een legsel hadden zaten mijn altispinosus in een hoekje en als ze het ook maar probeerde om iets verder te komen dan kwam de man met een rotgang op ze af zwemmen. Maar dit is slechts mijn ervaring en ook het karakter van de vis(sen) kan verschillen.

Laetacara dorsigera lijkt mij dan een betere kandidaat.Zwemt wat hoger en toch ook een prachtige vis. Vind het sowieso wel beter om een groepje aan te schaffen, dan kunnen ze zelf hun partner uitkiezen.
 
De laetacara's als het ff kan wel tegelijk aanschaffen en bij voorkeur nog als ze wat jonger zijn.
Dat omdat naar mijn idee dat de groepsvorming ten goede komt.

Verder prima bestand eigenlijk zo :)

~ Ivo
 
De Rode rio moet juist koel. Dan komen ze ook veel mooier op kleur dan als je ze te warm zal houden. Ook Zomers buiten vinden ze prettig.

Wat ik zo mooi aan je Neons vind is dat ze niet zo plomp van bouw zijn als wat je zo vaak ziet.
 
Ik ben er bijna uit.
De Laetacara dorsigera heeft mijn hart al redelijk gestolen.

En denk dat het een betere optie is dan alles wegdoen en voor de Pterophyllum gaan.
Ook met het oog op de bijkomende kosten. Daarnaast weet ik dat Maanvissen in de groei bijzonder veel onderhoud vereisen. Daarnaast ook veeleisend qua waterwaardes.
Ik zal dan zeker in 1 keer een groep aanschaffen. Verduijn zit om de hoek bij mij :D dus daar zullen ze vandaan gaan komen. Ze zijn niet heel duur, dus een groep is best aan te schaffen.

Ik wilde er 6 doen, maar wat lijkt jullie een goed aantal? En de verhoudingen?
Hoeveel man/ vrouw?

Overigens gaat het nog even duren allemaal. Ik loop al 3 weken met krukken en kan nog niet lekker uit de voeten. Nog even geduld en dan kan ik echt gaan beginnen met de opbouw.
Daarnet wel filterzand binnen gekregen, lekker snel en goedkoop :D
En overal staat alles lekker in de weg, chaos.... mijn vriend wordt er zo blij van hihi... :D
 
Man/vrouw is lastig te zien bij de Laetacara's, zeker als ze nog wat kleiner zijn. Maar dat is niets om je druk over te maken.
Wel denk ik op de een of andere manier dat 5 misschien n�t wat beter is. Stel je hebt er 6 en stel het zijn 3m/3v en stel het klikt tussen alles dan heb je straks ineens drie koppels. Bij 5 heb je er maximaal 2.

Maar dat is meer logica dan dat het met ervaring te maken heeft.

~ Ivo
 
Oh trouwens Botia, ja klopt... Ik heb niet van die plompe neons. Maar komt ook omdat ik ze niet teveel voer. Heb ze gewoon bij een dierenwinkel in de buurt vandaan gehaald.

Ivo,
Oke, dat is duidelijk.
Voor 3 koppels plus de Apistogramma is de bak zeker weer net te klein.

Ik zal jullie eerlijk zeggen, ik wilde eigenlijk eigenwijs gaan doen en gewoon de temperatuur gaan verhogen en maanvissen bij mijn huidige bestand doen. Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte, nog voordat ik het topic opende..
Maar toen dacht ik aan mijn vorige eigenwijsheid. Dat met die Goudvissen.... dat heeft mij uiteindelijk 2 bakken vol vis gekost.
Soms lijken sommige zaken kleine details waarvan ik dan wel eens denk, wat een gemier.
Maar aan de andere kant blijkt vaak toch dat de uitkomst van de eigenwijsheid toch hetgeen is, wat de ervaren aquariaan al had zien aankomen. En het schiet voor de visjes �n voor mijn portomonnee niet op als het weer fout gaat..
 
Laetacara dorsigera is wel heeeeeeeeeeeel erg rustig. Nu doe ik niet snel een vis weg maar ik had nog ��n man zitten en ik wilde er niet meer bijkopen omdat ik de vis te rustig vond. En toen ik iemand leerde kennen met een volwassen vrouwtje heb ik hem mijn mannetje gegeven. Die meteeen koppeltje vormden
 
Heerlijk, een rustige vis. Dat is nou precies waar ik naar zoek.
Daarom kwam ik bij maanvissen. Dat rustige, gracieuze gedrag vind ik prachtig. Maar als die Laetacara ook lekker rustig zijn, prima!
Ja een beetje actie mag wel. Maar van heel druk zwemmende visjes wordt ik altijd erg zenuwachtig van. Niet prettig om naar te kijken vind ik.. zoals guppen, vreselijk.

Hey maar Botia, waarom doet je profiel picture het niet meer???
 
Botia zei:
Laetacara dorsigera is wel heeeeeeeeeeeel erg rustig. Nu doe ik niet snel een vis weg maar ik had nog ��n man zitten en ik wilde er niet meer bijkopen omdat ik de vis te rustig vond. En toen ik iemand leerde kennen met een volwassen vrouwtje heb ik hem mijn mannetje gegeven. Die meteeen koppeltje vormden

Misschien is dit in een groepje anders?
 
MsFelix zei:
Oh trouwens Botia, ja klopt... Ik heb niet van die plompe neons. Maar komt ook omdat ik ze niet teveel voer. Heb ze gewoon bij een dierenwinkel in de buurt vandaan gehaald.

Ivo,
Oke, dat is duidelijk.
Voor 3 koppels plus de Apistogramma is de bak zeker weer net te klein.

Ik zal jullie eerlijk zeggen, ik wilde eigenlijk eigenwijs gaan doen en gewoon de temperatuur gaan verhogen en maanvissen bij mijn huidige bestand doen. Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte, nog voordat ik het topic opende..
Maar toen dacht ik aan mijn vorige eigenwijsheid. Dat met die Goudvissen.... dat heeft mij uiteindelijk 2 bakken vol vis gekost.
Soms lijken sommige zaken kleine details waarvan ik dan wel eens denk, wat een gemier.
Maar aan de andere kant blijkt vaak toch dat de uitkomst van de eigenwijsheid toch hetgeen is, wat de ervaren aquariaan al had zien aankomen. En het schiet voor de visjes �n voor mijn portomonnee niet op als het weer fout gaat..

Ah jah, daar heb ik zelf ook soms last van. Dan zie ik weer een mooie vis die ik er bij wil proppen, maar kan me tot nu gelukkig inhouden.

Heb dat zelf nu ook met sleutelgatcichliden, prachtige vissen,maar dan wordt mijn bak veel te vol(met alle gevolgen van dien).
 
Ja soms dan denk je, wat een gezeur met die vissen.
Ik douw er gewoon wat bij.

In het geval van de Goudvissen was het eigenlijk niet geheel eigenwijsheid. Ik had ze uit een vaas gered waar ze met zijn drie�n in zaten, lucht te happen.
Maar uiteindelijk waren bijna al mijn eigen vissen doodgegaan, inclusief mijn zo geliefde Anno :(

1 van de Goudvissen is uiteindelijk ook nog doodgegaan, hij was misvormd. De andere was prachtig, groot en vol.. een knoeperd, die ik ook echt niet in mijn bak kon houden.
Die is naar een vijver gegaan met Koi karpers... Daar was ie ineens weer maar een heel klein lullig visje :D :D
 

Terug
Bovenaan