Superfish Home 80 van NicoleE


Zo mooi kraakhelder,super!
Dankjewel, toch als ik van de zijkant door de bak kijk is duidelijk dat het water bruin is door het nieuwe stuk hout, met de zwarte achtergrond zie je dat niet.
 
Je moet wel uit kijken met gourami's in een open bak.
De lucht boven het water moet min of meer de zelfde temperatuur hebben als het water.
Dat lukt met een open bak met name in de winter niet tenzij je de kamer ook op 25 graden houd.
 
Je moet wel uit kijken met gourami's in een open bak.
De lucht boven het water moet min of meer de zelfde temperatuur hebben als het water.
Dat lukt met een open bak met name in de winter niet tenzij je de kamer ook op 25 graden houd.
Klopt wat je zegt, ik heb een dekplaat erbij die ik ga gebruiken als de temperatuur in de woonkamer onder de 23 graden gaat zakken. Zonder vond ik makkelijker en mooier, vandaar dat ik hem nu niet gebruik.
Goed dat je het aanhaalt hoor, voor hetzelfde geld was ik me er niet van bewust geweest!

Edit: temp van de bak staat op 23 graden ingesteld
 
Je hebt het goed voor elkaar.

Dat is trouwens de reden dat ik geen gourami's in mijn bak heb.
Op zich jammer maar een dekruit van 130x50 is vragen om ellende :)
 
Je hebt het goed voor elkaar.

Dat is trouwens de reden dat ik geen gourami's in mijn bak heb.
Op zich jammer maar een dekruit van 130x50 is vragen om ellende :)
Ik vind bij deze bak een glazen dekruit al ellende ;-) Ik heb geen uitsparingen voor de kabels dus het is extra passen en meten. Los daarvan is het gewoon zwaar.

Ben wel fan geworden van een open bak maar het is voor veel vissen niet geschikt helaas (denkt ook aan springers).
 
Ziet er mooi uit! En geen schimmelblob te bekennen :D
Ik had onmiddellijk de filters uitgezet om te voorkomen dat het zich verder zou verspreiden. Daarna alles flink afgezogen. Wat een smeerboel was dat in de emmer, een combinatie van wit en bruin slijm, bleef ook in het afvoerputje hangen. Bah!
 
Even een kleine update ('Revenge of the blob')

Afgelopen week draaide de Home 80 helemaal niet lekker. Nadat ik het hout met schimmel uit het bakje had genomen was een grote blob schimmel teruggevallen in het water. Ik heb dit wel zoveel mogelijk afgezogen. Twee dagen later had ik een enorm dikke kaamlaag die niet weg te krijgen was door de spraybar iets hoger te plaatsen. Na de tekst over biofilm en kaamlaag nog eens gelezen te hebben, denk ik dat er teveel afval/voedingsstoffen in het water of filter zaten waardoor bacteriën behoorlijk zijn gaan groeien. Gisteren heb ik opnieuw onderhoud gedaan (een flinke waterwissel, filterspons schoongemaakt en filterwatten in het extra filter vervangen) en nu lijkt de kaamlaag weg.

Daarnaast heb ik de laatste 2 weken ook flink last van bruinalg op de ruiten. Ik kon het aanvankelijk niet identificeren maar gisteren de ruiten met filterwatten schoongemaakt en toen werd toch duidelijk wat het was. De bruinalg zat er al eerder maar door de zwarte achtergrond liet het zich zien als wit stof waardoor ik bleef twijfelen waar ik mee te maken had.

Even een plaatje, de plantjes groeien goed en blijven vrij van bruinalg. De schimmel is iets terug maar gelukkig niet op volle sterkte.

IMG_0742.jpg
 
Mooie bak met een mooie ontwikkeling! Fingers crossed voor de algen.
Dank je. Ik hoop dat het niet door te weinig licht komt want daar kan ik weinig aan veranderen op een eenvoudige manier. Voorlopig maar eens afwachten wat er gebeurt :)
Ik ben al blij dat het niet op de planten zit!
 
Ik geef je bak een 9.9 Nicole.
Zou een 10 zijn als die afwijkende grindjes niet op de bodem lagen,of is dat bewust gedaan? :juggle: ;)
 
Ik geef je bak een 9.9 Nicole.
Zou een 10 zijn als die afwijkende grindjes niet op de bodem lagen,of is dat bewust gedaan? :juggle: ;)
Thanks :)

Dat was bewust... laat ik zo zeggen ik had dit zwarte zand nog en daar zat wat grind doorheen. Dus willens en wetens gebruikt. Ooit heeft het zo in de RIO gezeten (niet dit deel, dit was ongebruikt). Ik had dat gedaan om het zwart (dat in de RIO meer grijs was) te breken. Zal er nog eens kritisch naar kijken, ik ben er ook aan gewend natuurlijk. Mijzelf stoort het niet maar ik kan me wel voorstellen dat het mooier is zonder.
 
Mooie bak, een georganiseerde wildernis.
Het moet nog veeeeeeel wilder :) maar of dat haalbaar is zolang het interne filter erin zit, stroming is nu al een probleem, heb om die reden een extra filtertje verstopt achter het filterhuis zodat ik in alle hoeken stroming heb. Maar er gaat een extern filter komen.
 
Thanks :)

Dat was bewust... laat ik zo zeggen ik had dit zwarte zand nog en daar zat wat grind doorheen. Dus willens en wetens gebruikt. Ooit heeft het zo in de RIO gezeten (niet dit deel, dit was ongebruikt). Ik had dat gedaan om het zwart (dat in de RIO meer grijs was) te breken. Zal er nog eens kritisch naar kijken, ik ben er ook aan gewend natuurlijk. Mijzelf stoort het niet maar ik kan me wel voorstellen dat het mooier is zonder.

Ah op die manier,dacht eerst dat het misschien bodemmateriaal was dat nog aan de plantenwortels zat met planten bv.
Valt zo op maar misschien is het geen verkeerd zicht als je voor de bak staat dus trek je van mij niks aan hoor! ;)
 
Ah op die manier,dacht eerst dat het misschien bodemmateriaal was dat nog aan de plantenwortels zat met planten bv.
Valt zo op maar misschien is het geen verkeerd zicht als je voor de bak staat dus trek je van mij niks aan hoor! ;)
Nou ik ben er net nog eens voor gaan staan. Het valt inderdaad niet zo op als je voor de bak staat of er aan voorbij loopt. Tenminste dat vind ik dan :)

Bakje staat ook erg laag, dus ik zit er zelden me mijn neus voor. Ik kijk er meer van boven in, geeft ook al en heel ander beeld. Zal volgende week nog eens een foto plaatsen van wat ik zie, in plaats van recht voor het bakje genomen.

Op de laatste foto liep het inderdaad erg in het oog, moet ik je gelijk in geven.
 
Erg mooi! Mooi stuk hout en hij ziet er top uit. Die schimmel is wel fascinerend :) Garnalen houden er ook van.
 
Tijd om jullie bij te praten over de Home.

Afgelopen week is de Home eindelijk goed gaan draaien. De kaamlaag is nu echt weg en de schimmel op het hout nagenoeg ook. Ik denk dat de kaamlaag aan de schimmel te wijten was.

Ik had in het begin veel last van vuil dat op de planten viel. Het water leek vrij van zweefvuil maar was dat blijkbaar niet. Stromingsprobleem! Omdat ik een oplossing zoek voor de glazen afdekplaat en een extern filter heb ik tijdelijk een extra binnenfiltertje geplaatst, de aquaflow 100. Deze heb ik verstopt achter het filterhuis. In het voorbij lopen zie ik hem niet, pas als ik op bakhoogte ga zitten loopt hij in het oog. Ik kan er voor nu mee leven.

In de AF100 heb ik enkel witte watten zitten en tjonge wat heeft die er een hoop troep uitgehaald! Ik heb in het begin de witte watten zelfs 2 keer per week moeten vervangen, zeker toen de schimmel op het hout aan het loslaten was. De planten zijn nu schoon en de vissen storen zich niet aan de extra stroming.

Ik had ook last van bruinalg op de ruiten, dit lijkt nu stukken minder. De lichtsterkte kon ik niet aanpassen, wel de verlichtingsduur en dat lijkt toch wel wat effect te hebben (of het heeft een andere reden... maar welke?)


Hier hoort natuurlijk ook een fotootje bij, er is alleen niet veel veranderd... vandaag wel flink gesnoeid, planten groeien goed. 2 Echinodorussen worden wat aan de grote kant. Zeker voor 1 van de twee moet ik een vervanging gaan zoeken. Ook zoek ik nog wat spannends voor in het midden maar ik denk er nog over na wat dat worden moet.

020917.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan