Superfish Home 80 van NicoleE


Mooi!!



Filmpje van de gourami's?:foto::foto:
Ik heb water ververst en hun schuimnest kapot gemaakt daarmee. Op het moment niks te zien. Zal het volgende keer eens proberen te filmen.Het mannetje was bubbels aan het blazen en als het vrouwtje in de buurt kwam ging hij als het ware op zijn staart staan onder het nest, en even later vouwden ze zich om elkaar heen. Ik heb geen eitjes zien vallen of zo dus ik denk dat ze aan het oefenen waren ;-) Beiden vergaten ook helemaal te eten en de andere vrouw moest vooral even opzouten.
 
Ik heb het bakje een make-over gegeven.

De varen links werd veel te groot, een mooie plant maar niet in dit kleine bakje.
De Pogostemon erectus ving veel te veel zweefvuil.
Het emerse blad van de Rotala begon in een hard tempo te verslijmen.

Aanvankelijk had ik de varen links verwijderd en stekken van de Rotala terug geplaatst, het zag er netjes uit maar was niet meer naar mijn tevredenheid. Vorige week een nieuw stukje hout gescoord (dat heel snel ingewaterd was) en besloten de inrichting flink te veranderen.

De windelov' van rechts naar links op het nieuwe stukje hout, de Pogostemon eruit, Rotala stekken terug gezet in de andere hoek met daarbij wat Belgisch groen en een Ludwigia red mini. Foto is genomen net na het planten dus de planten moeten zich nog naar het licht richten en vooral flink groeien - maar toch een foto om jullie een idee te geven van welke kant het nu op gaat.

De komende tijd is het dus vooral wachten op nieuwe groei van de planten aan de rechterkant. Het is zeker nog voor verbetering vatbaar maar ik ga nu een paar weken afwachten tot de planten rechts zich meer ontwikkelen. Dan kan er later altijd nog wat bij of verplaatst worden.

Overigens geen vissen te zien, ik had voor de foto het licht aangemaakt en denk dat ze nog in slaapmodus stonden :) of zich lam schrokken.
IMG_0631.jpg
 
Zo'n zwarte achtergrond in combinatie met een zwarte bodem geeft er echt een mysterieuze twist aan.
Alles is zo donker en met de lichtval op het stuk hout maakt het echt af, echt prachtig! :thumbs:
 
De Honinggourami man is flink in de stemming, zijn keel en buik zijn gitzwart en hij blaast bellen dat het een lieve lust is.
Ben je zeker dat je een gouramiman hebt gekocht ?
Ik denk eerder dat het een bellenblazer is die je erin hebt gestopt .

Wel een gaaf aquarium met die bodem en achterwand .
 
Ben je zeker dat je een gouramiman hebt gekocht ?
Ik denk eerder dat het een bellenblazer is die je erin hebt gestopt .

Wel een gaaf aquarium met die bodem en achterwand .
LOL Bellenblazer... ik moet zeggen dat ik hem dit daarna niet meer zo extreem heb zien doen :)
 
Over schimmel op hout gesproken, het nieuwe stuk zit van kop tot teen onder! Hier en daar is het een laag van een dikke cm dik.
Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat dit weer weggetrokken is.

fungus.jpg
 
Goor zicht is dat altijd die schimmel maar wel een heel mooi stuk hout!
Dankjewel... ik vind het wel fascinerend hoe die schimmel danst in de stroming :) Het doet het aanzicht van het bakje geen goed maar de schimmel op zich is best mooi. Misschien een beetje raar van me? :)
 
Dankjewel... ik vind het wel fascinerend hoe die schimmel danst in de stroming :) Het doet het aanzicht van het bakje geen goed maar de schimmel op zich is best mooi. Misschien een beetje raar van me? :)
Nee hoor, bepaalde natuurlijke elementen kunnen een bak juist verfraaien, ik laat ook soms algen op het hout zitten en uit laten groeien.
 
ik laat ook soms algen op het hout zitten en uit laten groeien
Helemaal mee eens, op de juiste plekken en op dood materiaal vind ik het vaak helemaal niet storend.

Edit: niet storend en vaak zelfs mooi. Hoort bij het natuurlijk evenwicht op de een of andere manier.
 
Ik had hetzelfde, twee stukken Mopani hout helemaal onder de witte drek. Duurde erg lang voor het weg trok, pas toen ik Cory's in de bak zette was het snel weg ;)
Prachtig stuk hout, zeg!
 
Ik had hetzelfde, twee stukken Mopani hout helemaal onder de witte drek. Duurde erg lang voor het weg trok, pas toen ik Cory's in de bak zette was het snel weg ;)
Prachtig stuk hout, zeg!
Dan kan ik maar beter van de schimmel gaan houden haha

Ik hoop dat de LFS volgende week Corydoras heeft die ik wil, ik twijfel alleen nog tussen de hastatus en de habrosus. Waarschijnlijk gaat het de habrosus worden ;-) De hastatus schijnt ook wat hoger te zwemmen en ik wil graag een echt bodemvis.
 
Je kunt het ook wegpoetsen hoor, komt waarschijnlijk wel weer terug maar als je het niet aan kunt zien is het een optie.
 
Je kunt het ook wegpoetsen hoor, komt waarschijnlijk wel weer terug maar als je het niet aan kunt zien is het een optie.
Ik wilde al proberen met de waterwissel wat weg te zuigen maar het zich echt overal... zal het met de waterwissel eens onder de stromende kraan wegpoetsen en als het dan weer zo erg terug komt (in het echt is het veel erger dan op de foto) moet ik er toch maar even mee leren leven voor zolang als het duurt.

Eigenlijk ook best wel fascinerend wat er onder water allemaal leeft.
 
Ook dit is een supermooi topic van jou om te volgen Nicole je gaat na verloop van tijd de trotse bezitter zijn van 2 supermooie bakjes ben ik zeker van.
Wat die bellenblazer betreft mag ik zo vriendelijk zijn om te vragen of je een duidelijke foto kan nemen van die honing goerami man en vrouw als het lukt,bedankt.
Die zwarte achtergrond en ondergrond zijn beide een schot in de roos en heeft inderdaad iets heel mysterieus en is op zich al een eyecatcher.
Wat is de naam van die donkere achterwand en die donkere ondergrond ?:thumbs:
 
Ook dit is een supermooi topic van jou om te volgen Nicole je gaat na verloop van tijd de trotse bezitter zijn van 2 supermooie bakjes ben ik zeker van.
Dankjewel

Wat die bellenblazer betreft mag ik zo vriendelijk zijn om te vragen of je een duidelijke foto kan nemen van die honing goerami man en vrouw als het lukt,bedankt.
Poeh ik ga het proberen voor je, de man blaast vooral achterin en de vrouwen zwemmen denk ik zo snel dat mijn telefoon ze alleen maar wazig in beeld krijgt.
Ik ga het de komende dagen eens voor je proberen.

Wat is de naam van die donkere achterwand en die donkere ondergrond ?:thumbs:

De achtergrond is plakplastic van de Gamma, kleur mat zwart. De bodem is JBL sansibar zwart, maar zoals je kunt zien neigt hij wat naar de grijze kant, zeker onder sterke verlichting. Dat grint heb ik ooit zelf in zeer kleine hoeveelheden toegevoegd.
 
Dankjewel


Poeh ik ga het proberen voor je, de man blaast vooral achterin en de vrouwen zwemmen denk ik zo snel dat mijn telefoon ze alleen maar wazig in beeld krijgt.
Ik ga het de komende dagen eens voor je proberen.



De achtergrond is plakplastic van de Gamma, kleur mat zwart. De bodem is JBL sansibar zwart, maar zoals je kunt zien neigt hij wat naar de grijze kant, zeker onder sterke verlichting. Dat grint heb ik ooit zelf in zeer kleine hoeveelheden toegevoegd.
Ik hoop dat je de honing goerami's op foto kunt vast leggen misschien net als je ze voedert dat ze dan rustig in beeld komen zou de max zijn.
Wat de bodem betreft ben ik van plan in mijn superfish60 bakje om met 3 terrassen te werken in verschillende hoogtes en daar zou ik dan graag wat donkere bodem in hebben en niet alles filterzand.
 
Ik hoop dat je de honing goerami's op foto kunt vast leggen misschien net als je ze voedert dat ze dan rustig in beeld komen zou de max zijn.
Wat de bodem betreft ben ik van plan in mijn superfish60 bakje om met 3 terrassen te werken in verschillende hoogtes en daar zou ik dan graag wat donkere bodem in hebben en niet alles filterzand.
Hebben jullie een Hornbach? Die schijnt ook goed zwart aquariumzand te verkopen.
 
Hebben jullie een Hornbach? Die schijnt ook goed zwart aquariumzand te verkopen.
Nee hebben wij niet in Belgie maar die verzenden ook naar Belgie toch ?
Ik ben nogal een voorstander van zand voor de vissen maar heb ook al zwart grind gezien met een fijne korrelgrootte.
Misschien de 2 bij elkaar zwart zand en zwart grind met een scheiding door een terras en filterzand of gaat dat teveel worden ?
 
Ik weet het, het bakje is momenteel een beetje een ergernis ook doordat de stroming niet goed is. Duurt denk ik niet lang meer en er hangt ook een extern filter aan :)

Ik heb een intern filter met witte watten bijgeplaatst en goed kunnen verstoppen, wil dat nog even een kans geven maar anders is een externe het antwoord.
 
Mooi!
Ongelooflijk he dat de planten groeien met slecht 12 Watt verlichting.
Ja en het gaat best nog hard als ik de foto's vergelijk van een dikke maand geleden. Inmiddels is wel flink gesnoeid maar de groei zit er zeker in.
 
Het beschimmelde hout heb ik schoongemaakt en lijkt nu redelijk schoon te blijven. Toen ik het van zijn plek tilde viel de schimmel er als 1 grote blob vanaf, zo de planten in. Argh...

Ik had een extra AF100 geplaatst (verstopt achter het filterhuis) in de hoop de stroming te verbeteren, in de tweede AF heb ik alleen filterwatten zitten. Ik gebruik dit nu een week zo en op de planten ligt inderdaad minder stof en de filterwatten worden redelijk bruin, toch denk ik dat er binnenkort een extern filter op komt te staan. Ik twijfel tussen de Tetra ex 600 en de mij vertrouwde JBL. Misschien dat ik daar nog een topic over open. En dan verwijder ik later het filterhuis want dat begint me ook te storen.

Fotootje overdag genomen, dus met wat reflectie. De nymphea wil nog niet zo, maar ik laat hem rustig liggen. De planten rechts beginnen weer aardig te groeien maar het oogt nog allemaal erg kaal. Voordat ik er planten bij zet wil ik het rechts eerst wat meer uit laten groeien.

Zoals jullie kunnen zien heb ik ook een schooltje Rasbora espei's toegevoegd (10), maar ze zijn lastig op de foto's te zien. Boven de mannelijke gourami 1 groot bubbelnest.

Oeps, en de vergeten de thermometer even weg te halen :)

daglicht.jpg




male.jpg
 

Terug
Bovenaan