Superfish Home 80 van NicoleE


Tja, wat dan over het principe van een biotoop/streek-aquarium? Hoe belangrijk is dat voor je? Ik kan me voorstellen dat er iets te zeggen valt over beide extremen. Of je gaat voor iets harmoniërend, wat goed bij elkaar past, zonder acht te slaan op de herkomst, of je gaat voor een zuiver biotoop, waarbij alle soorten dezelfde type-lokaliteit hebben. Een "aziaat" of "afrikaan" is maar een tussenvorm, die kun je volzetten met soorten weliswaar van hetzelfde continent, maar die elkaar nog nooit zijn tegengekomen in de natuur.

Mijn persoonlijke favoriete maintenance crew is Otocinclus sp. Zeer harde werkers, maar wel uit Amerika.
Hier heb je gelijk in en ook dat maakt me aan het twijfelen.

De Oto is een pracht visje maar ik wil straks een grote school in de nieuwe grote bak, over een half jaar of zo als de bak goed gerijpt is. Daarom dat ik er nu voor de Home ook niet meteen aan dacht maar het is wel een prachtige optie.
Hoeveel Otocinclus zou je plaatsen op 60 x 30 cm, 43 cm hoog (waterstand)? Ik vind dat ze een klein schooltje verdienen.

En ja uiteraard pas als de bak een flinke tijd gedraaid heeft.

Toch trekt ook de grappige Corydoras, geeft overdag wat meer activiteit denk ik.
 
Tja, wil je straks Oto's samen met mini Cory's (bijv hastatus, pygmaeus, habrosus, caudimaculatus) hebben? Beide in een redelijke groep (zo'n 6-10)? Je kunt natuurlijk de corys altijd nog verhuizen.


Of een bak goed is ingedraaid, kun je testen met een beetje vloeibare kamerplantenmest. Dat bevat ammoniak. Het is even uitdokteren hoeveel je moet toevoegen (denk in milliliters) om daarmee ca 1-2 ppm concentratie in de bak te krijgen. Wanneer de concentratie na twee/drie dagen weer terug is naar nul, verklaar ik mijn bak voor ingedraaid.
 
Tja, wil je straks Oto's samen met mini Cory's (bijv hastatus, pygmaeus, habrosus, caudimaculatus) hebben? Beide in een redelijke groep (zo'n 6-10)? Je kunt natuurlijk de corys altijd nog verhuizen.


Nee dat lijkt me een te zware bezetting worden, zeker omdat ik vooralsnog geen buitenfilter wil plaatsen. Het zou een van beiden worden.
Dank je voor de namen van de kleine Cory's!

Bij nader inzien houd ik de Otocinclus voor de 120. Ik heb ze jaaaaren geleden in een 60 cm gehad en later verhuist naar een 80 cm, rio 125. Daar kwamen ze beter tot hun recht vond ik, ook de buikjes waren ronder.
 
Ik heb 3 japonica garnalen in een bak van een meter en zie ze bijna constant nu ze wat groter zijn. Eerst moesten ze wel ff wennen maar nu zijn ze constant aan het scharrelen en vind ze dus echt een van de leukste garnalensoorten. Ik veronderstel dat je die 10 dan ook wel zal zien in je 80 liter bak ;)
 
Ik heb 3 japonica garnalen in een bak van een meter en zie ze bijna constant nu ze wat groter zijn. Eerst moesten ze wel ff wennen maar nu zijn ze constant aan het scharrelen en vind ze dus echt een van de leukste garnalensoorten. Ik veronderstel dat je die 10 dan ook wel zal zien in je 80 liter bak ;)
Oh dat is mooi om te horen, dat had ik niet verwacht! Dank je voor je berichtje! Ik vind ze zelf ook erg leuk, bij de LFS zitten ze in een voorbeeldbakje, maar dat is niet zo dicht beplant, maar daar zie ik ze ook constant realiseer ik me nu.
 
Oh dat is mooi om te horen, dat had ik niet verwacht! Dank je voor je berichtje! Ik vind ze zelf ook erg leuk, bij de LFS zitten ze in een voorbeeldbakje, maar dat is niet zo dicht beplant, maar daar zie ik ze ook constant realiseer ik me nu.

Brutale apen zijn het!

Hier jatten ze de tabblet van de Ancistrus. En ook tussen de cory's weten ze het tabblet te jatten.
 
Brutale apen zijn het!

Hier jatten ze de tabblet van de Ancistrus. En ook tussen de cory's weten ze het tabblet te jatten.
:D:D:D:D:D

Jullie hebben me overtuigd! Ik ga voor de Japonica's. Dat is toch wat ik diep in mijn hart wil. Thanks!
Ik houd wel van ondeugd en een beetje schouwspel in de bak (het bakje haha).
 
Ik heb nu ook sinds een week Japonica garnalen in m'n meter bak zitten, bij het begin zag ik ze nauwelijks tot niet.

De laatste paar dagen zie ik er elke keer wel een paar, lekker met z'n alle alg schrapen van de stenen en plantjes en door de bak heen en weer aan 't zwemmen!
Zijn echte leuke garnalen :D
 
Ik heb ze ook ooit in een grote bak gehad, heel erg leuke beestjes :) Ben benieuwd hoe het straks eruit ziet met de vissen en garnalen. Ik zou oto's in een grote groep houden, daar wordt het gedrag ook echt een stuk leuker van.
 
Ik heb ze ook ooit in een grote bak gehad, heel erg leuke beestjes :) Ben benieuwd hoe het straks eruit ziet met de vissen en garnalen. Ik zou oto's in een grote groep houden, daar wordt het gedrag ook echt een stuk leuker van.
Ja ik heb besloten dat het geen Oto's gaan worden. Voor de Aquatlantis 120 dacht ik aan een school van 12, 5-6 vind ik erg karig en meer zou ik echt niet in de Home 80 willen doen, dus vandaar dat ik ze voor dit bakje geschrapt heb.
 
De eerste bewoners zijn vandaag ingetrokken. Het zijn 10 Japonica garnalen geworden. Het zijn kleintjes, minder dan halfwas dus het filter is beveiligd met een stukje panty. John, bedankt voor de tip om dat bij de rotor te doen in plaats van rond het hele filter.

Deze dappere dodo liet zich even zien terwijl de rest zich nog verstopt.

Bekijk media item 400
 
Japonica op verkenning. :)
Binnenkort weer een totaaltje :foto:

Yep, maar er is nog niet veel gebeurd, groeit traag maar gestaag. Wil er eigenlijk nog 2 weekjes mee wachten, ok 1 weekje dan :foto:
Ik lig meestal vroeg in bed, voordat de zon echt goed onder is. Maar lukt het me een keer op te blijven :) tot het goed donker is maak ik weer een totaaltje en hopelijk ook een familiefoto van de garnalen hihi.
 
Mooi! Over een maand of 2 zal je ze wel vaker zien rondscharrelen, dan zullen ze zeker wel bijna volgroeid zijn, bij mij was dit althans zo op die tijd. Ze gingen van garnalen ter grootte van een vuurgarnaal naar echt mooie grote japonicas, van een cm of 6, dan zijn ze ook totaal niet schuw meer, en zeker niet met het voeren. Veel succes ermee!
 
Mooi! Over een maand of 2 zal je ze wel vaker zien rondscharrelen, dan zullen ze zeker wel bijna volgroeid zijn, bij mij was dit althans zo op die tijd. Ze gingen van garnalen ter grootte van een vuurgarnaal naar echt mooie grote japonicas, van een cm of 6, dan zijn ze ook totaal niet schuw meer, en zeker niet met het voeren. Veel succes ermee!
Leuk! Ik had geen idee dat dat zo snel zou gaan! Een leuk vooruitzicht hoor :)
 
De Ambulia en Pogostemon zijn beiden versnotterd. De Pogostemon begaf het binnen een week. Het hout met de windelov' heb ik daarom wat meer naar rechts geplaatst. Eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook beter uitzien, het is nu niet meer zo'n muur van planten.

Op de voorgrond ligt nu wat klein hout, dit in plaats van de Pogostemon. Erachter ligt, niet Aziatisch, een knolletje van een rode Lotus. Als test drijft er een takje van Hygroryza asiatica.

Tot nu toe spot ik amper algen, een heel klein beetje bruinalg op de Rotala rotundifolia en op de windelov', maar dat mag eigenlijk niets heten.

De garnalen zie ik amper, maar als ik in de avonduren het licht wat dim komen ze met 4-5 tevoorschijn.

Gisteren heb ik 1m/2v Colisa chuna toegevoegd. Op de foto laat een van vrouwen zich ook zien. Sorry hij is wat donker geworden, zal de volgende keer het licht wat minder dimmen als ik de foto maak.

Home 80 2707.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Honinggourami man is flink in de stemming, zijn keel en buik zijn gitzwart en hij blaast bellen dat het een lieve lust is.

bubbles.jpg
 
Ja dat beeld herken ik uit mn eigen 60cm met de Gourami s maar eitjes hoor maar:'(:'(

Nou je bakje ziet er toch mooi groen uit Nicole:thumbs:
 
Ik ben er al mee bezig maar volgens mij hebben ze water euh watten in hun oren :) Ik zag de man ook al op zijn staart onder de bubbels hangen en om een vrouw kronkelen... De vrouw deed vrijwillig mee.
Net onderhoud gedaan dus hij mag weer opnieuw beginnen. Je bent de eerste die het hoort als het daadwerkelijk op wat uitdraait. Ze hebben zonder andere vissen natuurlijk vrijspel in dat bakje - moeten we wat aan doen heheh.
 

Terug
Bovenaan