Superfish Home 80 van NicoleE


Daar staat zeker wat leuks tussen. Rotala rotundifolia heb ik overigens staan maar heeft nog de emerse vorm. De Crypto zou ik tzt kunnen vervangen, ik wist niet dat die ook in rood bestond! Kan een van de 'oude' crypto's naar de nieuwe bak. De Ludwigia is prachtig.

Ik twijfel wel een beetje of mijn verlichting voldoende is voor rood.

Voor nu laat ik het bakje even gaan en verder indraaien. Ik moet me van de week richten op de nieuwe bak en zijn toekomstige bewoners. Neemt niet weg dat ik je suggesties goede vind... en bij sommige planten denk ik: had ik die er maar vanaf het begin in gezet.
 
Daar staat zeker wat leuks tussen. Rotala rotundifolia heb ik overigens staan maar heeft nog de emerse vorm. De Crypto zou ik tzt kunnen vervangen, ik wist niet dat die ook in rood bestond! Kan een van de 'oude' crypto's naar de nieuwe bak. De Ludwigia is prachtig.

Ik twijfel wel een beetje of mijn verlichting voldoende is voor rood.

Voor nu laat ik het bakje even gaan en verder indraaien. Ik moet me van de week richten op de nieuwe bak en zijn toekomstige bewoners. Neemt niet weg dat ik je suggesties goede vind... en bij sommige planten denk ik: had ik die er maar vanaf het begin in gezet.

De aquatlantis heeft zeker voldoende!

Je zult binnenkort de easyleds in het echt zien. Dan ben je verkocht.
Misschien eentje op de SF80?
 
Eustralis stellata en Persicaria preatermissa ruby kunnen ook.

Ziet er nu nog beter uit, lekker gevuld bakje. Mocht je nog een aziatische drijver zoeken, Hygroyza aristata. Soort drijvende bamboe, die ook snel wortels vormt.
 
Misschien eentje op de SF80

Wie weet in de toekomst, eerst eens afwachten wat de standaardverlichting gaat doen. Gaat nog genoeg geld rollen vrees ik dus de SF80 blijft echt nog even low tech.
 
Eustralis stellata en Persicaria preatermissa ruby kunnen ook.

Ziet er nu nog beter uit, lekker gevuld bakje. Mocht je nog een aziatische drijver zoeken, Hygroyza aristata. Soort drijvende bamboe, die ook snel wortels vormt.
De Eustralis had ik gespot maar deed het in mijn RIO niet, durfde hem daarom niet te kopen voor tijdens het indraaien. De persicaria ken ik niet, ik ga hem bekijken. De Hygroyza wist ik niet, ik heb er nu Salvinia in liggen.

Jij ook bedankt voor de tips, ik schrijf de namen op voor de toekomst. Nu past er niet meer veel bij ;-)
 
Leuk tuintje. Nicole,

Lijkt me een leuke afwisseling van bladvormen. Over rood, misschien. Iemand zei eens: we moeten geen rood doen omdat we het kunnen doen, maar alleen als het esthetisch past in het geheel.

Geen punt van kritiek, maar een overdenking. We zijn altijd bezig met tuintjes, klein voor, groot achter. Maar in een landschap zijn de struiken dichtbij groot en veraf klein. Dat heet perspectief. Durven we de rollen om te keren? Ik hoop in een paar weken mijn fotoalbum te starten met dat gegeven.
 
maar alleen als het esthetisch past in het geheel.
Mooi gesproken :)

een overdenking. We zijn altijd bezig met tuintjes, klein voor, groot achter. Maar in een landschap zijn de struiken dichtbij groot en veraf klein. Dat heet perspectief. Durven we de rollen om te keren? Ik hoop in een paar weken mijn fotoalbum te starten met dat gegeven.
Dat klinkt spannend en verfrissend, ben benieuwd hoe je dat vorm gaat geven. Ik hoop dat ik je draadje hierover niet missen ga.

En over dat leuke tuintje... het is inderdaad een tuintje nu hihi. Nog allemaal wat gekunsteld alsof het net gesnoeid en geschoren is, en nog veel te geordend, netjes, hoe je het ook noemen wil.
 
Vandaag op dag 17 een NO2 van 2 gemeten, NH was 0.

Plantjes groeien rustig en gestaag. Overal ligt smurrie op, het ligt los en zijn dus gelukkig geen algen. Op het hout is het duidelijk te zien. Enig idee wat dit is? Ik kan het met een bankpas wegwapperen. Ook staat er wat schimmel op het hout.

IMG_0544.JPG



De blaadjes van de Cryptocoryne walkeri waren grijs groen, kleuren nu wat roodachtig in het midden van het bakje. Niet bij die aan de zijkant staat.

IMG_0543.JPG



De Rotala krijgt ook nieuw blad, mooi dicht op elkaar, en de Pogostemon begint ook blaadjes in de submerse vorm te krijgen. Het rode is een lotus die straks naar de andere bak moet. Ik mis inderdaad rood in dit bakje wel.


IMG_0545.JPG


Ook de Ceratopteris krijgt submers blad. In de weerspiegeling de net opgezette Fusion.

IMG_0546.JPG



Eigenlijk gaat het allemaal best snel, al weer 17 dagen op weg. Gelukkig zijn al die dotjes op het hout en planten geen algen.




Over een week of twee weer eens een totaaltje.
 
Ziet er mooi uit en ook leuk een glimp van je andere bak op de achtergrond te zien! ;)
 
Ziet er mooi uit en ook leuk een glimp van je andere bak op de achtergrond te zien! ;)

Ik begrijp de hint Haha. Ik open voorlopig nog geen fotoalbum, pas als ik met de definitieve inrichting begin.
De waterpest was zo goed als uitverkocht dus daarnaast een Pogostemon octopus en Belgisch groen voorlopig. Woensdag krijgt de LFS nieuwe waterpest.

Waarschijnlijk veel Anubias soorten met Vallisneria gigantea. Of toch een Zuid Amerikaanse inrichting, ik ben er nog niet uit.

Dit is het de komende weken, tot de bak stabiel is, triest aanzicht wat mij betreft.

IMG_0548.JPG
 
Komt allemaal wel goed met de inrichting,je maanvissen zijn trouwens ook heel mooi om te zien hoor!
 
Komt allemaal wel goed met de inrichting,je maanvissen zijn trouwens ook heel mooi om te zien hoor!
Dankjewel, de inrichting is straks ook leuk om te doen.

Jammer dat de bentosi zo bleek zijn op het zand, lichte bodem. Verandert hopelijk als de bak donkerder wordt door veel overhangende beplanting. Op mijn vorige bodem kleurden ze donker tot rood.
 
Vandaag dag 21, NH & NO2 0!
Hoe lang moet dit stabiel zijn voordat ik vis mag inzetten? Ik wil beginnen met een koppel Colisa chuna. Daarna de middenlaag en als laatste Japonica's.
 
Mooi Nicole! Zou voor de zekerheid nog heel even wachten en even aankijken. Heb je al ververst? Je hebt vrij vroeg de nitrietpiek gehad zo te lezen. Zou over een paar dagen nog eens testen, als het dan ok is zou je de eerste erbij kunnen zetten.
 
Mooi Nicole! Zou voor de zekerheid nog heel even wachten en even aankijken. Heb je al ververst? Je hebt vrij vroeg de nitrietpiek gehad zo te lezen. Zou over een paar dagen nog eens testen, als het dan ok is zou je de eerste erbij kunnen zetten.
Op dag 17 heb ik voor de eerste keer nitriet gemeten, dat is geloof ik inderdaad erg vroeg.
Ik heb net na het meten 20 procent ververst omdat de Ambulia versnotterde en ik een en ander ook moest afzuigen.
NH heb ik overigens nooit gemeten.

Wat een klein wonder toch zo'n bakje water.

Ik meet in principe om de twee dagen sinds week 3. Als dit het is ging het wel heel snel. Uiteraard net weer eens braaf de baccies gevoerd.
 
Ik zou voor de zekerheid nog een paar dagen wachten (nu ben ik zelf een erg geduldig mens) ;) Maar hij ziet er top uit!
 
J
Ik zou voor de zekerheid nog een paar dagen wachten (nu ben ik zelf een erg geduldig mens) ;) Maar hij ziet er top uit!
Ja ik wacht ook nog, ik was in principe voorbereid dat het veel langer zou duren. Die paar dagen zijn dan niks toch?

En dankjewel :)
 
Precies, na een paar bakken meet ik niet eens meer met opstarten. Ik merk dat je langer van een aquarium geniet als je alles met geduld aanpakt. Het is enorm verleidelijk om alles meteen te kopen. Paar daagjes maken inderdaad niets uit. Hoewel het inrichten blijft kriebelen. Ben nu alweer aan het nadenken voor een toekomstinrichting van mijn 60 liter ;)
 
Precies, na een paar bakken meet ik niet eens meer met opstarten. Ik merk dat je langer van een aquarium geniet als je alles met geduld aanpakt. Het is enorm verleidelijk om alles meteen te kopen. Paar daagjes maken inderdaad niets uit. Hoewel het inrichten blijft kriebelen. Ben nu alweer aan het nadenken voor een toekomstinrichting van mijn 60 liter ;)
Het inrichten is ook het leukste vind ik, bewoners uitzoeken etc. Maar als het eenmaal draait is het ook genieten vind ik.

Ik baal nu van de Ambulia, de goede stekken heb ik laten staan, een paar sprieten, ziet niet uit. Als die verder versnotterd moet ik wat anders verzinnen maar ik geef het nog een paar porties geduld. Dat is ook het mooie aan de hobby wat mij betreft, langzaam bouwen naar wat je mooi vindt.
 
Leuk bakje, lekker groen ook!
Het inrichten is altijd het leukste gedeelte inderdaad en natuurlijk het proces van net beplant tot helemaal volgroeid, pas dan krijg je echt beeld hoe het er uit ziet.
Soms zit ik er ook aan te denken om een bak er bij te nemen maar niet iedereen hier in dit huis is daar zo blij mee, maar toch staan ze allemaal met hun snufferd naar mijn bak te kijken :D
 
Leuk bakje, lekker groen ook!
Het inrichten is altijd het leukste gedeelte inderdaad en natuurlijk het proces van net beplant tot helemaal volgroeid, pas dan krijg je echt beeld hoe het er uit ziet.
Soms zit ik er ook aan te denken om een bak er bij te nemen maar niet iedereen hier in dit huis is daar zo blij mee, maar toch staan ze allemaal met hun snufferd naar mijn bak te kijken :D
Jouw bak is ook prachtig! Lijkt me ontzettend veel werk trouwens en dan weer een bak erbij; kan me voorstellen dat je dan ook niet snel tevreden bent met het resultaat.


Grappig hè hoe bakjes aantrekkingskracht hebben op mensen, merk dat hier met bezoek goed.

Wat jij zegt, afwachten hoe het wordt als het groeit vind ik toch wel het leukst, en dan later ook de schaar durven gebruiken :) en zelf ook weer iets vorm te geven.
 
Jouw bak is ook prachtig! Lijkt me ontzettend veel werk trouwens en dan weer een bak erbij; kan me voorstellen dat je dan ook niet snel tevreden bent met het resultaat.


Grappig hè hoe bakjes aantrekkingskracht hebben op mensen, merk dat hier met bezoek goed.

Wat jij zegt, afwachten hoe het wordt als het groeit vind ik toch wel het leukst, en dan later ook de schaar durven gebruiken :) en zelf ook weer iets vorm te geven.
Heb er nu nog niet heel veel werk aan, maar als het straks volgroeid is en ik de Staurogyne repens en de HC moet gaan trimmen dan word het veel werk.
Nu is het vooral even de algen voor blijven en zorgen dat de bak in evenwicht komt.

Zoals je het inderdaad zeg, bakken hebben echt veel aantrekkingskracht en dat merk je goed met bezoek inderdaad.
Op verjaardagen als er mensen binnen stappen is het eerste wat ze doen... ja hoor, naar de bak lopen om te kijken :D
 
Op verjaardagen als er mensen binnen stappen is het eerste wat ze doen... ja hoor, naar de bak lopen om te kijken :D
Inderdaad, ik had vorige week wat man over de vloer en die gingen voor de Home 80 zitten - het enige bakje dat ik had draaien al zaten er geen bewoners in :)
 
Inderdaad, ik had vorige week wat man over de vloer en die gingen voor de Home 80 zitten - het enige bakje dat ik had draaien al zaten er geen bewoners in :)
Dan voel je je best wel trots diep van binnen hé :D
Ik had het zelfde toen mijn neefje van 3 op een verjaardag kwam, hij wou op een stoel voor het aquarium zitten (vorige inrichting met vissen, anders een beetje saai) met een schaaltje chips en z'n pakje wickey.
Waar aquariums wel allemaal niet goed voor zijn.

Sorry voor off topic trouwens, terug naar jouw bak natuurlijk :thumbs:
 
Dan voel je je best wel trots diep van binnen hé :D
Ik had het zelfde toen mijn neefje van 3 op een verjaardag kwam, hij wou op een stoel voor het aquarium zitten (vorige inrichting met vissen, anders een beetje saai) met een schaaltje chips en z'n pakje wickey.
Waar aquariums wel allemaal niet goed voor zijn.

Sorry voor off topic trouwens, terug naar jouw bak natuurlijk :thumbs:
OT mag best toch af en toe?
Ik was zo'n kind dat met Dire Straits op een hoofdtelefoon voor het aquarium van mijn zwager kroop! Wie weet heb ik daar nu mijn liefde voor aquaria wel aan te danken.

En nu dan maar terug naar de bak? ;-)
 
Even een vraagje voor de groep :)

Ik had als bestand in gedachten, allemaal Aziatisch:

  • Colisa Chuna (1 man, 2 vrouw)
  • Boraras brigittae (10)
  • Caridina multidentata (10)
Ik vrees alleen dat ik die garnalen bij dit aantal amper zal zien en ik vind ze best aan de prijs om het dubbele aantal erin te zetten. Hebben jullie suggesties voor een andere bodembewoner? Cory's zijn dacht ik allemaal Zuid Amerikaans? Hebben jullie suggesties voor een Aziatische bodembewoner buiten garnalen (en slakken)?

En als ik van Aziatisch afwijk, welke Cory is de kleinste gezien het beperkte bodemoppervlak van 60 x 30 cm en past qua waterwaarden en temperatuur bij de Honing gourami en de brigittae?
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat dan over het principe van een biotoop/streek-aquarium? Hoe belangrijk is dat voor je? Ik kan me voorstellen dat er iets te zeggen valt over beide extremen. Of je gaat voor iets harmoniërend, wat goed bij elkaar past, zonder acht te slaan op de herkomst, of je gaat voor een zuiver biotoop, waarbij alle soorten dezelfde type-lokaliteit hebben. Een "aziaat" of "afrikaan" is maar een tussenvorm, die kun je volzetten met soorten weliswaar van hetzelfde continent, maar die elkaar nog nooit zijn tegengekomen in de natuur.

Mijn persoonlijke favoriete maintenance crew is Otocinclus sp. Zeer harde werkers, maar wel uit Amerika.
 

Terug
Bovenaan