Roetalg of ?? Drama


Welke alg het nu precies geweest is, weet ik niet.
Maar als zelfs kuren als: zinkoxide, waterstofperoxide en tegelijkertijd een uvc lamp, niet wil helpen/werken,
terwijl verder alles goed is, dan staat je nog maar 1 ding te doen, en dat is alles schoon maken en alles voor minstens een week droog te laten staan.
Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het enorm veel werk is/was.
We hebben beide n.l. een groot aquarium,
die je niet even voor de lol leeg maakt.

M.v.g. Bengel
 
Klopt, voorzover ik alles heb gevolgd was er niet duidelijk welke alg dit is geweest. Maar je mag hopen dat we die niet weer zien.
 
De bak draait nu weer 2 weken en tot nu toe geen Roetalg / bacterie alg , blijven duimen dat het niet terug komt. Mijn conclusie is dat het op zeker een bacterie is geweest , ook op USA en UK fora weet men er geen raad mee. De conclusies / raadgevingen zijn overal gelijk , in beginsel bruinalg , te veel / weinig licht , CO2 tekort etc etc ... Allemaal goed bedoelde adviezen goed onderbouwd maar helaas geen oplossingen. De uiteindelijke oplossingen die geboden worden zijn waterstofperoxide of UVC. blijkbaar zijn er genoeg aquarianen die met deze alg te kampen hebben desondanks weinig over de bestrijding en oorzaak te vinden.
 
Alweer even geleden maar vindt het zelf altijd prettig om resultaten te lezen bij bestrijding van algen, vandaar even een kort berichtje. Sinds mijn herstart geen last meer van de roetalg/bacterie alg of brown hair alg, de juiste benaming zal een vraagstuk blijven. Bak draait als een zonnetje.

3qIMBztZuwUm9Mw9Guhrp7ILyyMaEKaS.jpeg
 
Ziet er goed uit,ja.
Mooi ,hoor.
 
Thanks Bertus
 
Mooie bak Tony en top dat het nu wel goed gaat hoor.
 
Bedankt John, de oorzaak is mij nog steeds niet bekend van deze alg, de symptomen waren duidelijk een alg die zeer lastig te bestrijden is, mij is dat niet gelukt, mogelijk met UVC had dit nog gelukt. Mijn aanpak heeft gelukkig gewerkt, heel resoluut met chloor en h2o2 met als positief gevolg dat de bacterie verdwenen is.
 
Het belangrijkste is dat het nu goed draait en dan moet je het verleden maar snel achter je laten denk ik. Misschien heb je er nog wat van geleerd. Leren doen we iedere dag bij onze hobby hoor ;)
Succes met de bak verder natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan