Roetalg of ?? Drama


Mondeo zei:
Klopt,maar het is echt zooi.Gebruik rubberen handschoenen,en een mondkapje bij het mengen. Je hebt niet veel nodig maar toch.1 gram op een emmer is meer dan genoeg.

Kijk dat is de ervaringsdeskundige dus :thumbs: ;)
 
Thanks voor de tips. Ik kan protolon 707 proberen maar denk niet dat het de bacterie volledig bestrijdt. Iemand ervaring mbt dit product en Roetalg ?
 
Je kunt waarschijnlijk toch niet voorkomen dat er ergens restjes van de alg achterblijven.
Het heeft daarom ook weinig zin om na 3 kuren nog eens wat zwaardere middelen te gebruiken.

Indien je de bak leeg wilt halen, kan ik adviseren om hem een week droog te laten.
 
@Tom zei:
Je kunt waarschijnlijk toch niet voorkomen dat er ergens restjes van de alg achterblijven.
Het heeft daarom ook weinig zin om na 3 kuren nog eens wat zwaardere middelen te gebruiken.

Indien je de bak leeg wilt halen, kan ik adviseren om hem een week droog te laten.

dat is dan zeker ook van toepassing op de filter en alle slangen en dergelijke??
 
Tom@ ik neig naar jouw oplossing , ik heb gedaan wat voor Roetalg de meest effectieve methode zou moeten zijn. Leeghalen , reinigen helemaal droog en volle moed weer starten
 
Tony,
Is dit roetalg?
Als de kenners en experts dit bevestigen en de bak leeghalen adviseren dan zou ik dit ook doen hoor.
Maar het is mij nog niet duidelijk om welke alg het gaat :S ;).
Of ik lees ergens eroverheen hoor :D.
 
John@ had al gelezen in het artikel van W.van Wezel dat alles maar ook echt alles grondig gereinigd dient te worden. Ik kijk het deze week aan , vervolgens een logeer adres voor de vissen. Bak helemaal leeg, desinfectie middel erin , eheim leeghalen en leeg draaien met desinfectiemiddel in de bak lijkt mij de beste methode, daarna met schoon water alles spoelen, week droog staan (de bak) en starten maar weer.
 
Ja als je dat doet dan moet je het ook goed doen en dan is een logeeradres een uitkomst hoor.
Ik hoop dat je straks meer plezier zult hebben na de opstart.
 
Het is ook geen roetalg. :p
 
Ik lees net in het topic van bengel dat het waarschijnlijk een vorm van Baardalg is. Ik ken dat niet, dat wil zeggen niet in deze kleur. Lijkt mij ook zeker geen roetalg gelet op de kleur en de structuur.
 
Je zou in een dergelijk geval (als je overweegt om de bak totaal opnieuw te gaan starten) nog een kuurtje kunnen doen met zinkoxide (bij een apotheker als poeder te kopen) dosering 1 gram per 1000 liter , dat is dus 1 mg per liter. Het lost niet makkelijk op in water..Is een oude manier om algen te verdrijven.
Of een kuurtje met waterstofperoxide. Heb ik net weer eens gedaan om mijn beginnende blauwalg weg te krijgen.

Natuurlijk zijn dit slechts methodes om alg te verdrijven, waarna je moet gaan zoeken naar de oplossing om je waardes/ ed. in balans te krijgen.

Zullen wel een aantal leden nu over mij heen gaan vallen ;)
 
Zullen wel een aantal leden nu over mij heen gaan vallen

Voor de zekerheid even een helm op Peter :D ;).

Haha, maar heeft zinkoxide geen negatieve gevolgen verder voor de vissen en de planten??
Ik ken deze methode verder helemaal niet namelijk.
 
Helmpje op. ;)

Zinkoxide lost slecht in water op..slaat dus neer (wit waas in je bak) op hout/planten/bodem en je ziet de alg verdwijnen. Na 24 uur afhevelen en nog een keertje doseren en weer na 24 uur afhevelen.. water is dan kraakhelder en meeste alg is weg.
Wordt ook veel in vijvers toegepast. Ik gebruik het als laatste redmiddel ipv. een bak opnieuw moeten opstarten.
Of het schadelijk is daar zijn de meningen natuurlijk weer lekker verdeeld over. Volgens sommigen komt het zink in de organen van de vissen terecht , echter ook in ons kraanwater komt zink voor.
Ik heb nog nooit een vis verloren door zinkoxide te gebruiken ..temeer omdat ik het slechts inzet als het niet anders kan.
 
Je kunt natuurlijk na de kuur de vissen even wegen om na te gaan of ze ook de zink binnen hebben gekregen en dus zwaarder wegen :D ;).

Tja zoals bij veel onderwerpen zijn de meningen verdeeld Peter.
En soms moet je iets om de alg kwijt te raken. Al zal men natuurlijk in de regel het belang van de vissen voorop zetten :).
 
Hahaha....

Tuurlijk staat het belang van de vissen voorop, maar een blauwalgbak is ook niet zo'n frisse omgeving voor ze en tijdelijk in opvangbak levert ook stress op. Dus...........
 
Baardalg is uitgesloten , bestaat niet dat dit van de planten te wapperen is en binnen 2 dagen de planten overwoekert, ik heb waterstofperoxide kuren gedaan dan zie je de alg oxideren en voor 90% verdwenen is. Langzaam komt het weer terug ook op de snelgroeiers. Nogmaals je schept het zo van de bodem en planten af als pluizen , ik heb in verleden baardalg gehad wat ik opgelost heb met CO2 en spelen met stroming en was ook niet van de planten af te wapperen.

Dit is voor mij op zeker een bacterie en geen alg anyway ik probeer nog 1 keer een kuur waterstofperoxide en verduisteren en daarna alles eruit .
 
Probeer dan eens met zinkoxide...wordt ook in allerlei producten (zalven, tandpasta ed) gebruikt tegen schimmels en bacterien.
Gaf het al aan in een eerdere post van me.
 
Ik heb waterstofperoxide geprobeerd en bestrijdt duidelijk deze alg , ik moet een uitgangspunt hebben en dat is nog steeds een bacterie , bestrijdt zinkoxide een bacterie ? Ik weet dat het tegen draadalg / blauwalg werkt maar Roetalg ?? Kan er niks over terugvinden.
 
Blauwalg is ook een bacterie uiteindelijk.
Tegen roetalg wordt meestal waterstof peroxide gebruikt. Weet je inmiddels wel zeker dat het roetalg is?
Na een kuurtje zou ik nitrificerende bacterien toevoegen. Je helpt namelijk alles om zeep en je bak moet weer herstellen met de juiste bacterien. Ik zou ook een bruissteentje plaatsen tijdelijk.
 
Ja Tony , zinkoxide werkt tegen bacterien en ik heb het eerder gebruikt tegen roetalg.
 
Als je de foto bekijkt dan zie je echt flink harige alg en welke dat is dat is dan de vraag. Roetalg lijkt veel op blauwalg en is niet zo harig als deze volgens mij.
Dus welke het nu precies is weet ik niet.
Aan de hand van foto s hier die ik vond vind ik hem erg op de Brown hair algue lijken.

Ik kan me voorstellen dat de link met baardalg word gelegd gelet op de lengte van de "haren".
 
bruissteentje?? Waarom nog meer zuurstof toevoegen? Vandaag kienhout in de peroxide gezet alg liet direct los hele teil vol met pluizen, filter wederom schoon gemaakt , motorhuis ook met peroxide . Dit is mijn laatste poging. Vandaag met ervaren aquariaan tevens scheikundige de alg bestudeerd en bijna op zeker Roetalg of aanverwante bacterie. Gelukkig zit ik op het juiste spoor nu nog het gewenste resultaat bereiken. Ik hou jullie op de hoogte, interessante case goed voor het doorzettingsvermogen
 
Peter@ sorry nog vergeten te melden zinkoxide kan ik nog proberen maar schijnt tegen Roetalg minder goed te werken , kreeg een hele uitleg met tekeningen en scheikundige termen , niet mijn vakgebied ha ha maar thanks voor de tip.
 
Tja als de kenners deze harige alg als roetalg bestempelen dan zal dat wel want een expert ben ik hier niet in.
Ik hoop dat het gaat werken bij je hoor.
 
Tony zei:
Peter@ sorry nog vergeten te melden zinkoxide kan ik nog proberen maar schijnt tegen Roetalg minder goed te werken , kreeg een hele uitleg met tekeningen en scheikundige termen , niet mijn vakgebied ha ha maar thanks voor de tip.

Is okee Tony. Goed dat je je verder informeert! Soms is het erg lastig om precies te bepalen welke soort alg je precies hebt en soms heb je er meerdere tegelijk.
Dan wordt het een moeilijk verhaal en een kwestie van symptoonbestrijding met een aantal middelen en mocht de alg verminderen/verdwijnen dan je planten goed aan de groei zien te krijgen.
 
Peter@ ik heb een snelgroeier limnophila sessiflora vorige week erbij gezet als test, korte ontsmetting zelfs gegeven met waterstofperoxide , groeit binnen 4 dagen 25cm omhoog en de toppen zitten alweer onder de Roetalg.

Plan van aanpak : bak leeghalen , eerst met waterstofperoxide grondig inspuiten, filter leeg en slangen met waterstofperoxide reinigen, vervolgens de "schone" bak 24 uur laten draaien wederom met waterstofperoxide , kan geen kwaad.

Stap 2 : zekerheidshalve behandeling met halamid-D , grondig met water naspoelen. Vervolgens 1 week droog staan en dan opnieuw starten. Mocht het dan nog terugkomen gaat de bak eruit.
 
@Tom zei:
Je kunt waarschijnlijk toch niet voorkomen dat er ergens restjes van de alg achterblijven.
Het heeft daarom ook weinig zin om na 3 kuren nog eens wat zwaardere middelen te gebruiken.

Indien je de bak leeg wilt halen, kan ik adviseren om hem een week droog te laten.

Hi Tom, even een update ik heb mijn bak volledig ontsmet , droog laten staan, pomp uit elkaar en ontsmet , hout + grind eruit en vervangen door dennerle kwarts grind 1-2mm , geen voedingsbodem , slangen met bleek gereinigd en sinds 2 dagen draai ik weer. Hopen dat ik deze alg nooit meer tegen kom. Mijn vorige bakken ook de gebruikelijke algen gehad en altijd een passende oplossing voor gevonden, dit wens ik niemand toe letterlijk bak ellende.
 
Ik hoop voor je dat het heeft geholpen Tony en dat je nu weer kan genieten van je bak.
 
Succes Tony,
ik hoop dat het geholpen heeft.
Dan kan ik dinsdag mijn bak weer gaan herinrichten en vullen.
m.v.g. Bengel
 
Toch vraag ik me af of jullie (Bengel en Tony) dan niet toch 2 verschillende soorten alg hebben gehad. Maar als dit uiteindelijk voor beiden een oplossing gaat zijn, dan maakt dat natuurlijk niet zoveel meer uit....
 
Zover ik me de foto s kan herinneren was het dacht ik wel dezelfde, niet weg te krijgen, alg Sas.
 
Waarom is de ��n wel als roetalg bestempeld dan en de ander niet?
 
Ik heb in beide topics niet echt begrepen om welke alg het nu gaat.
Ik vond zelf ergens de Browh hair Algue dacht ik uit mn hoofd.
Daar vond de TS het op lijken, maar dat wil niet zeggen dat het deze alg ook is geweest.
Als we wisten welke alg het precies was dan zou het ook makkelijker te bestrijden zijn denk ik.

Zie ook mijn post van de 14e maart in dit topic.
 

Terug
Bovenaan