Roetalg of ?? Drama


T

Tony

Guest
Ik ben inmiddels 7 weken bezig met mijn bak, keurig met 6 uur licht gestart, CO2 dmv controller. PH 6.5 , KH4, NO3 = 20ppm , PO4=1 , geen voedingsbodem , Inhoud bak netto 250ltr, verlichting 2xt5 ,39w + 1 ledbalk Solarstinger .

Algenplaag sinds 2-3 weken dacht bruinalg maar dit ziet er vlgns mij eerder uit als Roetalg, iedere dag haal ik eruit maar groeit binnen dag weer aan . HELLUP


2yzg83q.jpg
[/img]
 
Ik vind het lastig te zien. Ik zie ook iets van veel draadalg dacht ik wat oranje bruin kleurt??
Limks beneden zie ik volgens mij ook blauwalg zitten.


Zit er op de bladeren zelf dan een bruine laag??
 
Zie onder nog enkele foto's

rBG1VD7QAPgXF2210sx6NZ23CIYAzJf-.jpeg



rBG1VD7QAPgXF2210sx6NZ23CIYAzJf-.jpeg
 
Blauwalg klopt ook zit er ook in grrr
 
Ja en ik zie op de ruiten bijvoorbeeld de opstartalg zitten.
Ik zelf denk dat door de opstartalg in je bak de planten niet goed meer groeiden en daardoor er dus andere alg op is ontstaan.
Het is maar een idee en wellicht hebben andere leden ook hun visie hier wel op.

Dat bruine op de planten zijn dat meer draden/haren of een vettige laag zoals de blauwalg??

Is de stroming in de bak ook voldoende overigens??
 
Even om ervan te leren, hoe ik ( en ook anderen) het kunnen zien/herkennen,...

Waar is de Blauwalg te zien?

Is dat die groene alg, rechts op het hout, op de laatste foto?
 
Zora@ klopt dat is de blauwalg.
 
Hoe veel vis heb je er al in zitten ?
 
Zora,
Op de eerste foto links beneden zie je de blauwalg.

Mooi dat Tom ook even meekijkt want die heeft er meer kijk op dan dat ik heb na 4 jaar en dit is een bak waar wel iets moet gebeuren denk ik.

@Tom
Mag ik vragen aan welke alg jij denkt of aan welke combi???
 
Tom@ 3 kleine algeneters Crossocheilus reticulatus , en 2 fantoomzalmpjes . Bewust nog geen vissen erin. Nu heb ik gisteren test gedaan op Roetalg welke ik gelezen heb , potje gevuld met aqua water en paar druppels Koffiemelk , er gebeurt niks , geen snotachtige wolkjes?? Zouden het dan toch kiezelzuren zijn ?
 
@John. Vanwege dit soort problemen gaf ik eerder aan dat je beter niet moet starten met moerasplanten.

@Tony. Dit zou ik rodophyta sp 3 willen noemen.
Wat voor water gebruik je bij de verversingen ?
 
Tom@ leidingwater , Kh4 , No3 , 20ppm, silicaten binnen de norm , althans vlgns Salifert test .
 
Mijn opmerking heeft verder geen toegevoegde waarde voor je probleem maar je bak is geen goede reclame voor die zogenaamde wonderbodembedekking...
 
@Tom zei:
@John. Vanwege dit soort problemen gaf ik eerder aan dat je niet moet starten met moerasplanten.

@Tony. Dit zou ik rodophyta sp 3 willen noemen.
Wat voor water gebruik je bij de verversingen ?

Zoals ik het zie heeft de TS niet overwegend moerasplanten maar veel stengelplanten.

In het onderstaande topic staat de brown hair algue en daar lijkt het ook op als ik het zo bekijk op de foto s.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1048333
 
John@ lijkt mij idd de Brown hair alg , idd veel stengelplanten in mijn bak bijgezet.

Tom@ Rodophyta sp3 denk ik niet het is meer pluizig en wappert zo van planten en decoratie af.
 
Op de foto is het altijd lastig vind ik dus jij kan dat denk ik het beste beoordelen.
Zoals ik het op de foto van je zie lijkt het mij meer die brown hair Algue.
 
Komende week alleen de algeneter voeren.
Alle planten die flink onder zitten verwijderen.
Op zoek gaan naar wat guppengras en drijfplanten.
50 % verversen.
1 hele week geen plantenvoeding doseren.
Daarna 2x 0,3 ppm nitraat, 2x 0,03 ppm fosfaat en 2 x 1/4 adviesdosering spoorelementen.
Vervolgens 3 weken kijken of dat de alg stabiliseerd.
 
Ik lees dat zwavel hier ten grondslag aan ligt.
Ik ben geen scheikundige dus kan misschien Tom vertellen wat de overeenkomst is van sulfaat en zwavel?? Waarom moet er anders ook geen sulfaat worden toegevoegd?

@Tony
Via de waterleidingmaatschappij kun je denk ik wel nagaan wat er in je water zit aan deze stoffen.
 
Tom@ voerde al minimaal voor die 2 zalmpjes. Nitraat hier uit kraan is al 22ppm , fosfaat heb ik al 3 weken op 1 ppm , meeste planten heb ik al weg gekieperd en vorige week vol gezet met snel groeiers maar zelfs deze kunnen het niet bij benen. Ik heb sinds 2 weken om de 2 dagen 10-15% ververst ivm afhevelen blauwalg en die bruine pluizen. Profito heb ik al terug gedraait naar idd 1/4 dosering. CO2 iets opgeschroeft . Ik heb minimale dead spots door stromingspomp . Voor jouw info de blauwalg neemt ook toe , hier moet ik de strijd misschien eerst mee aan ?
 
Ik ben ook zeker niet de deskundige, maar speelt het niet mee misschien dat de bak nog niet zo heel lang draait en dat de bacteriecultuur misschien nog niet goed op orde is en dat dit weer in wat blauwalg/opstartalg resulteert??
Alle "troep" kan misschien nog niet voldoende goed worden omgezet.
Maar goed, dit is maar een idee wat ik heb bij de blauwalg en de bruine alg op de ruiten.
 
Seabait zei:
Mijn opmerking heeft verder geen toegevoegde waarde voor je probleem maar je bak is geen goede reclame voor die zogenaamde wonderbodembedekking...

Seabait@ inderdaad , mijn vorige bakken draaide als trein met gewoon grind , dit is het zogenaamde Self Cleaning substraat van Wespro , equivalent van Akwaline , enfin misschien dat het goede eigenschappen heeft maar mijn condities dit momenteel over rulen?
 
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... 401&page=2

Ik heb wat gelezen over deze alg en lees in het topic dat het kalium of silicaat is wat het veroorzaakt.
jij past de EI toe in zoverre, maar met niet echt gekke hoge toevoegingen. Dus aan de nitraat kan het haast niet liggen want dan hadden bijna alle EI gebruikers het denk ik.
Misschien een silicaatprobleem??
Ik heb er geen ervaring mee en het is puur dus wat ik lees.
Wellicht zijn er leden die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.
 
John@ dat is hem volgens mij , Kalium dien ik minimaal toe alleen in mijn KH2PO4 aangezien kraanwater al 22ppm NO3 bevat. Denk toch silicaten , ik ga die silicate clear van Sera proberen , die bindt alleen de silicaten volgens mij en laat PO4 grotendeels in toestand.
 
@Tony,
Als je het zo eraf kunt halen zal het geen Rodophyta zijn.

Roetalg is donker grijs slijm wat elke dag gewoon terug komt.
Dagelijks kleine hoeveelheden blijven afzuigen als het dat is.
Osmose- of demi-water gebruiken om bij te vullen.

Verder zou ik voorlopig geen chemische middelen gebruiken.
Je zit namelijk midden in het opstarten en dat heeft tijd nodig.

Eventuele blauwe alg op de bodem moet je ook ff negeren.
 
Tom@ dank advies ik haal mijn reflectoren er ook vanaf , groene alg komt nu ook langzaam door , voorlopig ook geen grote waterwissels ? Ik heb geen osmose dus in mijn beleving als de silicaten die alg voeden moet dat eruit
 
Je kunt een grote wissel doen omdat het echt niet nodig is,
om een fosfaat van 1 mg / L te hebben.

Daarnaast heeft het geen zin om de silicaten uit de bak te ' filteren '
Je kunt alleen voorkomen dat er niet veel meer bijkomt door osmose-water te gebruiken.
Bij jouw in de regio zitten genoeg LFS's die het kunnen leveren.
 
Tom, Ik heb in diverse topics gezocht naar de oorzaak maar lees verschillende dingen.
Kun jij misschien aangeven wat nu de oorzaak van deze alg is. ik ken deze alg nog niet en er is nu een 2e lid dat waarschijnlijk last heeft van deze alg.

Is het niet net als bij de opstartalg dat ze zich voeden met silicaten??
Ik ben zelf erg benieuwd wat nu de oorzaak hiervan is.
 
Yep, ik heb er ook last van. Ik ga nu even de links doorlezen, straks moet ik gaan werken.

Tom, ik doe waterwissels met 50% osmosewater en 50% kraanwater.

Mvg Bengel
 
• Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
• Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
• Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
• Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium?
• Hoe lang staat deze per dag aan?
• En hoe oud zijn de lampen?
• Welk filter gebruik je
 
Tom, zie dit topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1643208 en mijn onderschrift.
Verder ververs ik iedere week 40 liter (20 l. osmose en 20 l. kraanwater)
Punt 2 vind je in m'n topic (om gek van te worden).
Geen voedingsbodem,
Solarlampen t5 54 watt van jbl, 1 tropic ultra (geel) 4000 K, en 1 collor ultra (rood/paars), hier staat geen k op.
Ze branden inmiddels 8 uur per dag, de lampen zijn net zo oud als het aquarium (5 weken).
Filter jbl E 1501.

Mvg Bengel (en alvast bedankt)
 
@bengel. Dit is Tony's topic en de vragen waren ook voor hem bedoeld.. :D
 
Ik weet dat Bengel ook eenzelfde probleem heeft met deze alg (waarschijnlijk dan, zie zijn topic).
Wellicht kan bengel het topic van Tony wel volgen om zo het een en ander op te steken over deze alg.
Het is echter niet de bedoeling om aan "topickaping" te doen ;) .
 
Tom@ verversen : momenteel om 2 dagen blauwalg en bruine alg afzuigen en bijvullen , normaal gesproken 25% per week
Plantenvoeding : profito , normale dosis , sinds 2 weken 1/4 dosis ivm ellendige alg , planten doen goed
Geen voedingsbodem , zogenaamd self Cleaning substraat , wel ijzer tabletten in bodem bijgevoegd
Verlichting : 1x Philip 830 , t5 , 39w + 1x Philips 865 39w + 1 x ledbalk solar stinger plant/coral 10000K
Gestart met 6 uur per dag , nu 9 uur
CO2 middels atomizer en ph controller
lampen 2 maanden oud , opstart bak 31 dec 2014
filter : Eheim 2075

Waarden : ph 6.5 , kh 4 , NO3 uit kraan 20ppm , voeg 0.5-1ppm KH2PO4 toe

Ik zie geen gekke dingen persoonlijk , voldoende stroming dmv xtra stromingspomp, 5 vissen waarvan 3 algeneters,
Bak is eheim incpiria 300 , netto 250 ltr
 

Terug
Bovenaan