Roetalg of ?? Drama


@Tom zei:
@bengel. Dit is Tony's topic en de vragen waren ook voor hem bedoeld.. :D

Mijn welgemeende excusses. Kwam waarschijnlijk omdat ik naar m'n werk moest, en even vlug vlug wou reageren.

Ik zal het even kopi�ren en in m'n eigen topic plakken.

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling andermans topic te kapen.

Mvg Bengel
 
Kan geburen Bengel ;) .
Het is ook nog eens dezelfde soort alg vermoed ik dus dan kun je vast van elkaars topic leren.

Zoals ik ook al in jou topic heb aangegeven ben ik benieuwd naar de oorzaak van deze alg.
 
Tony zei:
Ik zie geen gekke dingen persoonlijk ..

Het enigste wat opvalt is dat je nogal een zwaar filter hebt.
Voorlopig zou ik de extra stromingspomp ff uitschakelen.

Probeer verder eens om de algen weg te halen met een tandenborstel.
 
Bak van 250 liter, filterdebiet 1250 liter. Dat is 5x de bakinhoud, is naar mijn mening zeker niet zwaar voor een beplante bak rekening houdende met het debietverlies door filterinhoud, hoogte, ...

Welke alg dit precies is kan ik niet zeggen, maar lijkt me ook niet nodig om het probleem op te lossen. Ik zou vooral focussen op het "optimaliseren" van je bak voor plantengroei in plaats van specifiek de alg aan te pakken.

Enkele opmerkingen:

- Je doseert al volgens de EI, dus tekorten aan nitraat, fosfaat, kalium & sporenelementen kun je al uitschakelen als mogelijk oorzaak. Profito terug 100% doseren, voedingsstoffen beperken om algen tegen te gaan is NOOIT een goed idee. Tegen dat je de alg hebt verhongerd, heb je geen planten meer over ...

- Waarom de extra LED bovenop de T5-lampen? Naar mijn mening heb je al voldoende met die 2 T5's voor gezonde plantengroei. De planten zullen dan wel trager groeien (minder lichtenergie), maar eisen dan wel weer minder voeding & dus minder kans op voedingstekort = minder algen. Dus ofwel de 2 T5's ofwel enkel de LED, maar niet de combinatie. Dat is op dit moment overkill, de algen zijn er getuige van.

- CO2 zit je waarschijnlijk al vrij hoog mee en zou ik niet verder verhogen. Als je de lichtintensiteit (zie punt hierboven) mindert, is dat ook niet meer nodig. Eventueel kun je wel nog EasyCarbo of Seachem Excel doseren als bijkomende koolstofbron + de algen kunnen niet tegen dat spul. Wat is trouwens de pH zonder CO2 toevoeging in je bak?

- Circulatie: als de alg heel lokaal groeit (niet echt duidelijk te zien op je eerste foto), plaats dan de stromingspomp in die richting en kijk of het betert.

Zoals gezegd in onze mailuitwisseling, moet je de oorzaak vinden in de balans tussen licht en CO2. De uitgerekte groei, de misvormde bladeren en de algen wijzen namelijk op slechte CO2.

De blauwalg is mogelijk het gevolg van slechte plantengroei en veel rotting in de bak wat zorgt voor een organische overbelasting. Maar eerst de "bruine alg" aanpakken, dan pas de blauwe alg :)

Groeten
Gilles
 
Misschien even een domme vraag van mijn kant. De kleur van de alg lijkt erg veel op die van de opstartalg.
Deze zie je vaak in het begin als de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Is dit misschien een "familie" van de opstartalg en heeft het dan wellicht ook te maken met een bacteriecultuur die niet helemaal nog op orde is??
Of staat deze alg geheel opzich en is de overeenkomst van die kleur puur toeval?

@gilles
Duidelijke uitleg moet ik zeggen hoor, ik denk ook dat het beperken van de voedingsstoffen niet een goed idee is.
HVA heeft destijds altijd al aangegeven dat algen maar een heeeeel klein beetje voedingstoffen nodig hebben voor de groei dus die zul je hiermee niet uitroeien dan.
Als de planten door het beperken van de voeding al een tekort hebben dan doen de algen het er nog prima op verder.
 
Tom@ alg blijf groeien , blauw alg nu door hele bak heen
 
Dat kan erg hard gaan. Goed blijven weghalen van planten en bodem en zorgen dat er geen vuil ophoping is en geen vuile filter.
Ook stroming moet goed zijn.

Zoals Gilles al aangeeft denk ik handig om het per alg aan te pakken. Weghalen kan natuurlijk wel prima.
Ik denk dat Gilles goed advies heeft neergezet omtrent de alg ;).
 
Persoonlijk denk ik niet dat dit deel uitmaakt van de familie van opstartalgen, maar kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Er bestaan vele soorten van algen, zelfs binnen een bepaalde familie.
 
Ja ik dacht het alleen vanwege de kleur en ik dacht ergens iets van silicaat te hebben gelezen, maar hou me ten goede ;).
En daarbij draait de bak van ik dacht Tony nog niet zo heel lang.
 
Gilles @ bedankt wederom voor je advies , ik zal die ledbalk weghalen belangrijk--> ik heb xtra stromingspomp en dat maakt niks uit integendeel alle planten hebben voldoende stroming en in de stroming net zoveel alg. Alg zit ook overal tegen achterwand , op stenen , stengelplanten etc. Licht staat nu op 9 uur , begonnen met 6 uur. Reflectoren zijn er al af.

Ik zuig om 2 dagen die rommel weg zonder resultaat , belasting van vissen heb ik nog niet .

Driftwood --> nu helemaal blauw van de alg , eruithalen ?? Of hoe maak ik dit schoon ?

Filter--> spoel de blauwe grove spons goed uit en vervang de witte fijnfilter , biologische filter materialen laat ik met rust

PH zonder CO2 --> kraanwater 7,5 , KH 4

Mijn laatste optie is om alles eruit te gooien en opnieuw starten , maar voorlopig probeer ik het vol te houden met de adviezen , allemaal super bedankt
 
Hout is onder de kraan makkelijk schoon te boenen hoor.
 
John@ ga ik ook proberen ha ha , er is een onbalans dat is duidelijk , in verleden nooit mee gemaakt , toch wel wat ervaring opgedaan maar dit is voor mij ook nieuw , enfin ik ga het komende weken meemaken en als het blijft trek ik mijn bak leeg , filter leeg , paar flessen waterstof peroxide erin en schoon branden die bacterieen vervolgens nieuw grind en filtermateriaal.
 
Tony, hoe staat het met de alg? Ik heb vorige week alle planten eruit gehaald, en nieuwe planten er in gezet. Die rare alg nog niet meer gezien, sindsdien. M'n aquarium draait nu 6 weken. Ik was eigenlijk nieuwschierig of het bij jou inmiddels ook weg is.

M.v.g. Bengel
 
Hi Bengel, nog geen enkele verandering, de blauwalg is ook toegenomen en die bruine alg groeit als kool. Ik ga as weekend starten met de black-out methode en een kuur tegen de blauwalg. Zie geen andere optie , planten groeien echt als een gek dus dat is extra spijtig. Ik had al planten eruit gehaald en snelgroeiers erin gezet , helaas die houden het ook niet bij.
 
Dat is knap vervelend dus die alg. je ziet het ook niet vaak moet ik zeggen. Toevallig bij jullie beiden tegelijk.
Ik hoop dat je na het weekend de alg buiten de deur kan houden dus.
Positief dat de planten verder wel goed groeien.
 
Thanks John, mocht die kuur niet helpen gooi ik alles eruit alleen hoe kun je het beste het geheel , bak, filter etc grondig reinigen, bacterie vrij maken ? Loop wat vooruit op de zaken maar ik ben liever goed voorbereid.
 
Grondig reinigen is alleen maar nodig als je een besmettelijke ziekte hebt gehad.

De rest kun je allemaal wassen met alleen maar water.

Een donkerkuur is vaak alleen maar een nood-oplossing.

Je zou er wat meer vissen in kunnen zetten.
 
Tom, Wat hebben de vissen voor invloed op de blauwalg bacterie????

Ik weet dat er een middel is genaamd Halamid maar dat is een hard middel zegt maar dat ik liever niet zo snel zou gebruiken.
Zoals Tom zegt is dan gewoon water denk ik wel verstandiger.
Ook is een "donkerkuu" natuurlijk symptoombestrijding en niet de oplossing van het probleem.
Maar goed ik begrijp dat je iets wilt doen ;).
 
Ik heb nu een middel ingezet uit nood gedwongen , de bak werd steeds erger, frustrerend want de planten gaven gezonde wortelgroei zelfs de pogos. Stellatus kleurde rood en groeide boven mijn bak uit anyway de bruine / blauwe alg werd onbeheersbaar , nu black out methode met waterstofperoxide hiermee hoop ik de bruine alg weg en de blauwe of in ieder geval 1 vd 2. Methode Willem van Wezel aangehouden.

ip12zq.jpg
 
Ter info bewust heb ik de waterstofperoxide kuur gedaan om te zien hoe de reaktie is op die bruine alg , als dit geen effect heeft trek ik de bak leeg, dan is het geen Roetalg wat een bacterie is , dan idd zoals Tom zegt alleen water gebruiken of nog ontsmetten tegen de blauwalg. Ik hou jullie op de hoogte , woensdag ga ik de bak open gooien. P.s CO2 is eraf en voorafgaand heb ik 50% waterwissel gedaan en zoveel als mogelijk mechanisch verwijderd . Duimen maar. Tony
 
Ik hoor het graag Tony en ik hoop dat het succesvol mag zijn.
 
Thanks John
 
jessicapilon zei:
Tom, Wat hebben de vissen voor invloed op de blauwalg bacterie????

Vissen zorgen normaal gesproken voor het opstarten van de stikstofcyclus.
Die cyclus zal op een of andere manier opgestart moeten worden door een toevoeging.
Zonder toevoegingen zal er maar een beperkte hoeveelheid microben gaan groeien.
Zelf heb ik dat ooit opgelost door wat catappa-bladeren in het water te brengen.
Vervolgens krijg je weer andere bacterieen die andere stoffen verwerken.
In dit geval zijn het blauwe bacterieen geworden.. :O
 
Ja dat begrijp ik. Ik dacht al wel dat je het bedoelde vanuit dit oogpunt.

Zelf verkruimel ik weleens een klein beetje voer om het aan de praat te krijgen.
 
Tom@ vanaf de start heb ik wat voer verkruimeld zoals ik bij eerdere bakken gedaan heb, tevens zitten er nu in totaal 5 vissen in , direct na nitrietpiek .
 
jessicapilon zei:
Misschien even een domme vraag van mijn kant.
De kleur van de alg lijkt erg veel op die van de opstartalg.

Misschien bedoel je hiermee de schimmels die je wel vaker ziet bij gebruik van hout.
Daar neig ik namelijk eerder naar dan allerlei voorspellingen uit de geplaatste linken.
Neemt niet weg dat de informatie van het eerste forum wel betrouwbaar is.

Verder heb ik ook slechte ervaringen met afwijkende substratten.
Allerlei eigenschappen die het zou hebben, kunnen natuurlijk nooit kloppen.
Dus als je iets de schuld wil geven, zou ik daar naar wijzen.
 
Nou nee Tom want die schimmels heb ik ook weleens gehad maar die zijn meer naar de witte kant vind ik persoonlijk.
Ik vond de kleur van deze genoemde alg erg veel weg hebben van de ons allen bekende opstartalg die je vaak ziet.
Dus ik dacht eerst dat het wellicht daar "familie" van zou zijn.

Hoe het zit met allerlei substraten weet ik niet want ik gebruik dat verder ook niet.
Vaak beloofd men veel meer dan in de werkelijkheid het geval is.
 
Update : na waterstofperoxide kuur en 3 dagen black-out is de snot/pluis/Roetalg beduidend minder , ik vermoed dus sterk dat het een bacterie is. Blauwalg op achterwand nog aanwezig op planten en grind verdwenen. Planten zien er goed uit , , cabomba zelfs gegroeid? Vissen wat bleek maar nog alife. Morgen start ik met 6 uur verlichting , CO2 weer aan gezet , ph was 7,2 en druk ik langzaam omlaag. Volgende stap nabehandeling met blauwalg middel van Colombo Aerocol, bacterie cultuur is door de waterperoxide toch al flink aangetast. Ik zal verdere ontwikkelingen posten en vragen stellen indien nodig.
 
Mooi dat je al resultaten ziet. Misschien dat de algen verder nog moeten afsterven??
leuke naam heb je bedacht voor je alg hoor :D.
 
Update: alg is weer langzaam terug aan komen. Blauwalg is zo goed als verdwenen laatste plekken direct ingespoten met waterstofperoxide. Filter schoongemaakt , zat helemaal vol met afgestorven snot/pluis/Roetalg , filerschuim + watten vervangen,water eruit laten lopen , biologische compartimenten zo veel mogelijk met rust gelaten. Vanavond begonnen met 2e behandeling 100 ml waterstofperoxide op 2 liter aquariumwater en druppelsgewijs toevoegen. Vergeten te melden planten op Valesneria na geen schade, vissen ook geen averij. Wordt vervolgd.
 
Vergeten te melden de blauwalg kuur van Colombi heb ik niet toegepast aangezien de black out + waterstofperoxide kuur dit sterk heeft afgebroken.
 
De pluis/snot/Roetalg is aan het oxideren , letterlijk alleen groeit tegelijkertijd gewoon door op sommige plekken , nu 3e waterstofperoxide kuur en de laatste. BAK GAAT LEEG , alles nu gedaan wat mogelijk is maar deze strijd is verloren. Iemand tips om de bak + eheim filter geheel te ontsmetten. Bodem gaat eruit, jammer was een duur geintje maar ga binnenkort weer opnieuw starten. Tenzij......er vannacht en komende dagen een wonder plaats vindt.
 
Geef nie op.ik zelf heb in gelijk geval prima resultaat met protalon 707. gebruiks aanwijzing goed volgen.eer ge toch alles gaat weg gooien gewoon proberen.
 
Halamid is dacht ik een goed middel om te ontsmetten. ik dacht dat Mondeo het weleens heeft gebruikt.
 
Klopt,maar het is echt zooi.Gebruik rubberen handschoenen,en een mondkapje bij het mengen. Je hebt niet veel nodig maar toch.1 gram op een emmer is meer dan genoeg.
 

Terug
Bovenaan