Rio Orinoco biotoop met 'verse' eikentakken


Gaat over osmose water al dan niet geschikt voor vissen, dat het van een ervaren discus kweker komt is niet relevant, uiteindelijk gaat het over vissen die uit eenzelfde biotoop afkomstig zijn.
Dan nodig ik je van harte uit om dit te gaan verkondigen op communities van Parosphromenus kwekers, die allen deze aanpak gebruiken en misschien wel de moeilijkst te kweken zoetwatervis met groot succes kweken.
Nee, je gebruikt geen osmosewater met een ec van 12uS puur in de bak. Door natuurlijke belasting, turf, blad, etc. stijgt de ec vanzelf, daarom draaien dit soort bakken ook minsten twee maal zo lang in als een normaal aquarium.
Zoals gezegd, mijn Borneo aquarium draait 6 maanden, ik heb geen uitval, vissen zijn gezond en levendig, ik heb nergens problemen mee.
 
Zo, de bak is bijgetrokken, even een nieuw plaatje gemaakt.
Tevens de belichting even aangepast zodat hij wat meer overkomt zoals hij er daadwerkelijk uit ziet.
IMG-20180305-WA0013.jpg


De pH is iets gestegen, staat nu op 6. Komt denk ik door de grote waterwissel. Ik moet de turf even gaan vervangen, dan zal hij weer langzaamaan wat zakken.
Geleidbaarheid is 75uS, dus prima op peil nu.

Helaas dus nog geen visjes, maar even bestellen zodat het binnenkort wat leeft.

Voor bovenin mis ik nog iets. De Limnobium groeit niet zo hard in deze bak, heb er net nog een paar uit de gezelschapsbak ingedaan, maar vind het wat kaal aandoen. Misschien moeten er nog wat langere takken in, misschien iets anders. Tips of ideën zijn welkom!
 
Ik heb hier nog een mooi onderbouwend artikel van een discus kweker Rob de Fouw.


Water voorbereiding.


Om de vraag te beantwoorden hoe je water voorbereid:


Veel discusliefhebbers hebben problemen met het handhaven of krijgen van de gewenste watersamenstelling.Het water wat uit de kraan komt is vaak te hard (of zoutrijk) en de pH is eigenlijk altijd aan de hoge kant. Leidingwater mengen met osmosewater of water uit een kat en an-ionen wisselaar geeft meestal ook niet de gewenste resultaten, in de praktijk blijft de pH bijna altijd te hoog en is moeilijk naar beneden te krijgen. Lukt het wel om de pH naar beneden te krijgen dan krijg je vaak het probleem dat je de pH niet stabiel kunt houden doordat deze weer omhoog vliegt na een waterverversing. Puur osmosewater is volledig ongeschikt als aquariumwater, want levende cellen nemen door hun osmotische eigenschappen zoveel water op dat ze opzetten en op een gegeven moment zullen barsten.


Een oplossing is om osmosewater zelf van de nodige mineralen te voorzien en op deze manier precies het water samenstellen wat je wilt hebben.


Als je naar de watersamenstelling van het zoetwater op verschillende plekken in de wereld kijkt dan blijkt dat de hoeveelheid mineralen nogal kan verschillen, maar de verhouding van de verschillende mineralen onderling, de zogenaamde ionenverhouding, is eigenlijk overal ter wereld een beetje het zelfde . Deze standaard ionenverhouding kan je dus aanhouden om zelf je water samen te stellen. Te grote afwijkingen hiervan zijn ongewenst omdat veel dieren (en andere waterorganismen) over het algemeen slecht reageren op deze afwijkingen. (vandaar dat waterontharders die geregenereerd worden met zout ongeschikt zijn voor gebruik in de aquaristiek, dit in tegenstelling met de Kationenwisselaars die met zuur geregenereerd worden). Echter……. is het zo dat in gebieden met zeer zacht water (zoals het de discus leefomgeving) het aandeel GH ten opzichte van de KH van hoger is dan uit de standaardionenverhouding blijkt.


Standaard ionenverhouding zoetwater

Kationen percentage Anionen percentage

Ca2+ 64,5% HCO3- 80,0%

Na+ 18,5% SO42- 13,7%

Mg2+ 10,5% Cl- 6,3%

K+ 6,5%

Hierboven de standaard ionen verhouding zoals deze geldt voor het overgrote deel van het zoetwater op de wereld.


Uitzondering hierop zijn de grote afrikaanse meren


Bron van de tabel: Krause's handbuch aquarienwasser




Er zijn verschillende manieren om osmosewater aan te harden, de eenvoudigste manier is om het te mengen met leidingwater, echter het leidingwater in Nederland is niet altijd even geschikt voor dit doel. De ionenverhouding blijft onveranderd, alleen het mineralengehalte wordt lager. Maar ook alle buffers (en andere stoffen) die het waterleidingsbedrijf toegevoegd heeft aan het drinkwater voeg je nu zelf ook weer toe, en dit kan ongewenst zijn.


Een manier om osmosewater "visgeschikt" te maken is het toevoegen van mineralen en daarbij proberen de standaard ionenverhouding zo dicht mogelijk te benaderen. Helemaal lukken gaat dit niet want het is onmogelijk om met de ons ter beschikking staande mineralen (of chemische poeders) deze verhouding exact in te stellen. Een reden hievoor is dat calciumhydrogeencarbonaat , Ca(HCO3)2 als vaste stof niet bestaat. Als je water met Ca(HCO3)2 verdampt ontstaat er : Ca(HCO3)2 ===> CaCO3 + CO2 + H2O oftewel calciumcarbonaat (ketelsteen) koolzuurgas en water, en ketelsteen is onoplosbaar in water, dus deze reaktie is onomkeerbaar. Het is dus een hele puzzel om uit te vogelen welke wel in water oplosbare stoffen nodig zijn en in welke verhouding om de standaardionenverhouding te benaderen.


Hans Krause uit Duitsland heeft diverse mineralen mixen uit de aquariumhandel onderzocht en er was er niet 1 bij die in de buurt kwam bij de door hem gewenste waarden voor een mineralenmix voor zacht zoetwater. De menverhoudingen van de kationen Kalium, Natrium, Magnesium, Calcium en die van de anionen Sulfaat en Chloride zouden ongeveer de ionenverhouding uit de natuur moeten benaderen. Veel kwekers delen de aardalkaliionen Sulfaat en Chloride een belangrijke rol toe bij de succesvolle kweek, en deze moeten dan ook in voldoende mate aanwezig zijn. Hans Krause heeft een computerprogrammatje ontwikkelt om dit alles uit te rekenen, en daar kwam het volgende recept uitrollen.

Osmosezouten volgens Krause


NaHCO3 Natriumhydrogeencarbonaat 12,5 gram


KHCO3 Kaliumhydrogeencarbonaat 3,0 gram


MgSO4 . 7H2O Magnesiumsulfaat 10,0 gram


CaCl2 . 2H2O Calciumchloride 10,0 gram

CaSO4 . 1/2H2O Calciumsulfaat 10,0 gram


Het is zeer belangrijk om de KH vormers Kalium en Natrium hydrogeencarbonaat gescheiden van de GH vormers magnesiumsulfaat, Calciumchloride en Calciumsulfaat te bewaren aangezien deze anders gaan reageren en 1 grote onoplosbare klomp gaan vormen.


In deze verhoudingen ontstaan de volgende waterwaardes: 3 gram GH+ en 1,6 gram KH+ geeft op 100 liter osmose water een GH van 1,0 en een KH van 0,5 en een geleidbaarheid van 45,5 µS/cm


Uit mijn eigen ervaringen is gebleken dat bij een toevoeging van 9 gram GH+ en 4,5 gram KH+ een prima kweekwater ontstaat met een GH van 3, een KH van 1,5 en een pH tussen de 6,5 en 7,0, de geleidbaarheid zal zo tegen de 150 µS lopen, dit en de pH zijn een beetje afhankelijk van de kwaliteit van het osmosewater. Het is mij gebleken dat er nogal wat kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende osmose apparaten en membranen. Bij de goekopere blijft er vaak nog een restgeleidbaarheid over van soms wel 20µS terwijl de professionele apparaten met een drukverhogingspomp ( tot 15 bar) een water met een geleidbaar heid van 2 of 3 µS uitspugen. Na verloop van tijd zal de pH zich waarschijnlijk zo ergens rond de 6,0 instellen, dit is een beetje afhankelijk van de organische belasting (nitraatvorming) en van de verversings frequentie. Indien gewenst kan er nog wat minder KH+ toegevoegd worden, bijvoorbeeld 9 gram GH+ em 3 gram KH+, om een GH van 3 en een KH van 1 in te stellen, bijvoorbeeld voor een Heckel biotoop. Maar pas wel op, vaak pH meten is dan wel een vereiste want die valt makkelijk en heel snel naar te lage waarden.
Zo, het is al de tweede keer dat ik hoor dat mijn vissen theoretisch gezien dood zouden moeten zijn. :p
Eerst de scheikundeleraar, die zei dat bij een pH onder de 6 geen vissen konden leven, en nu dit.

Blijkbaar hebben we super vissen die niet dood te krijgen zijn. :D
 
Zo, de bak is bijgetrokken, even een nieuw plaatje gemaakt.
Tevens de belichting even aangepast zodat hij wat meer overkomt zoals hij er daadwerkelijk uit ziet.
Bekijk bijlage 245369

De pH is iets gestegen, staat nu op 6. Komt denk ik door de grote waterwissel. Ik moet de turf even gaan vervangen, dan zal hij weer langzaamaan wat zakken.
Geleidbaarheid is 75uS, dus prima op peil nu.

Helaas dus nog geen visjes, maar even bestellen zodat het binnenkort wat leeft.

Voor bovenin mis ik nog iets. De Limnobium groeit niet zo hard in deze bak, heb er net nog een paar uit de gezelschapsbak ingedaan, maar vind het wat kaal aandoen. Misschien moeten er nog wat langere takken in, misschien iets anders. Tips of ideën zijn welkom!
Mooie bak, Ben!

Heb je misschien een beetje Pistia stratiotes nodig? :p
 
Zo, het is al de tweede keer dat ik hoor dat mijn vissen theoretisch gezien dood zouden moeten zijn. :p
Eerst de scheikundeleraar, die zei dat bij een pH onder de 6 geen vissen konden leven, en nu dit.

Blijkbaar hebben we super vissen die niet dood te krijgen zijn. :D
We zullen ook even naar Azië en Zuid-Amerika moeten om de dieren te vertellen dat ze dood moeten zijn.
 
Vandaag bij de LFS geweest, moest me inhouden om niet meteen de cichliden mee te nemen. Wil liever eerst mijn schooltjes erin hebben, maar P. simulans zat er niet.
N. eques wel, en daar begon ik even te twijfelen. Ik vind ze namelijk wat groot voor deze bak. Nu weet ik dat het geen hele drukke zwemmers zijn, maar toch...
Eens even over nadenken of ik niet liever een ander visje uitzoek, maar wat is er te kiezen de bovenlaag?
 
Even een update zonder foto's.
Het hout is niet meer gaan schimmelen, de ramen beginnen alweer dicht te groeien met algen, dus moet weer even poetsen een dezer dagen.
Heb toch besloten om de Nannostomus niet te doen, die worden me echt te groot voor deze bak. Ik ga gewoon Christiaan zijn tip gebruiken en ga voor Carnegiella strigata, de Marmerbijlzalm, en dan een stuk of 6.
Hopelijk kan ik deze week naar de LFS, maar heb een paar drukke dagen op het werk..
 
Bijlzalmpjes zijn en blijven gewoon super mooi vind ik.
Ik zou er wel wat meer nemen dan 6, soms heb je in het begin wat uitval.
 
Bijlzalmpjes zijn en blijven gewoon super mooi vind ik.
Ik zou er wel wat meer nemen dan 6, soms heb je in het begin wat uitval.
Ik haal er liever zes en later nog een paar ter aanvulling dan dat ik straks met teveel dieren in de bak zit ;)
Maar uitval heb ik de afgelopen jaren eigenlijk geen enkele last van, zelfs in de Borneo heb ik in de tijd dat hij draait nog geen enkele dode vis gehad ;)
 
Ik haal er liever zes en later nog een paar ter aanvulling dan dat ik straks met teveel dieren in de bak zit ;)
Maar uitval heb ik de afgelopen jaren eigenlijk geen enkele last van, zelfs in de Borneo heb ik in de tijd dat hij draait nog geen enkele dode vis gehad ;)

Oke, dan heb ik blijkbaar wat pech gehad met het schooltje wat ik kocht. Had er 8 gekocht waarvan er 3 doodgingen in de eerste twee weken.
De overgebleven 5 doen het heel goed.
 
We zullen het wel zien :) Bijlzalmen heb ik al jaren niet meer gehad, maar ik merk het wel.
 
Dan kan je de drijfplanten wel weg laten. Daar zitten bijlzalmen niet onder/tussen, want dan kunnen ze niet wegspringen van roofvissen.

Wat dacht je van Nannostomus unifasciatus? Deze zijn wat slanker gebouwd, misschien dat je dat iets vindt?

Anders Copella soorten? C. metae of nattereri? Ik weet niet zeker of die precies voorkomen in het gebied dat je wilt nabootsen.
 
Dan kan je de drijfplanten wel weg laten. Daar zitten bijlzalmen niet onder/tussen, want dan kunnen ze niet wegspringen van roofvissen.
Ik lees juist overal dat ze drijfplanten gebruiken om te schuilen voor rovers, en dat ze alleen springen als ze geen drijvers hebben om tussen te schuilen.
 
Gaat met veel geduld de goede richting uit Ben . Ik bewonder jou voor het nodige geduld die je hiervoor opbrengt !!!
 
Gaat met veel geduld de goede richting uit Ben . Ik bewonder jou voor het nodige geduld die je hiervoor opbrengt !!!
Nou, met tegenzin nu hoor ;) Heb deze week geen tijd om de LFS te bezoeken, dus voor het weekend komen er sowieso geen vissen. Hopelijk in het weekend wel...
 
Inderdaad zéker een interessant project, dat ik in ga volgen. In ieder geval zolang totdat we foto's te zien krijgen .....

Alleen: is dit ècht een biotoopbak? Hierboven is al geopperd dat de Orinoco een nogal royaal gebied bestrijkt. Maar daarnaast zijn takken of bladeren van de eik of beuk (evenals elzenproppen) heel prima te gebruiken, maar bepaald niet biotoop-eigen aan de Orinoco .....

Niettemin, het doel heiligt de middelen, en naar het doel ben ik heel benieuwd!
 
Inderdaad zéker een interessant project, dat ik in ga volgen. In ieder geval zolang totdat we foto's te zien krijgen .....

Alleen: is dit ècht een biotoopbak? Hierboven is al geopperd dat de Orinoco een nogal royaal gebied bestrijkt. Maar daarnaast zijn takken of bladeren van de eik of beuk (evenals elzenproppen) heel prima te gebruiken, maar bepaald niet biotoop-eigen aan de Orinoco .....

Niettemin, het doel heiligt de middelen, en naar het doel ben ik heel benieuwd!
Qua vis en water word het een 100% biotoop. Qua inrichting is het heel erg moeilijk om het precies goed te krijgen. De biotoop is Rio Guaviare, om precies te zijn dit stukje:
locatie.png


Echt biotoop correct qua blad, hout, enzovoort is heel moeilijk te doen.
De takken zijn dan misschien niet correct (al zou het me niets verbazen als er gewoon eiken in de bossen te vinden zijn, moet ik eens uitzoeken).
Elzenproppen, nee dat is niet correct. Het is echter wel een goede, natuurlijke manier om de waterkwaliteit zodanig te krijgen dat het biotoop correct is.
Foto's komen er zeker weer aan, zodra ik de laatste schimmeldraden eruit heb geheveld zodat de bak helemaal piekfijn in orde is.
Hopelijk eind van de week de eerste visjes erin.
 
Alleen: is dit ècht een biotoopbak? Hierboven is al geopperd dat de Orinoco een nogal royaal gebied bestrijkt. Maar daarnaast zijn takken of bladeren van de eik of beuk (evenals elzenproppen) heel prima te gebruiken, maar bepaald niet biotoop-eigen aan de Orinoco .....
Tja...Wat is een biotoop bak?

Ik denk dat Ben en ik ongever hetzelfde denken wat dit betreft.
Een biotoop aquarium, in mijn ogen, is een aquarium waarin zo goed mogelijk de natuurlijke habitat van een aantal vissen is nagemaakt. De planten, vissen, en waterwaardes moeten dezelfde zijn als op de specifieke plek, en de inrichting moet er zoveel mogelijk op lijken. Het is heel moeilijk om aan datzelfde houtsoort te komen, dus je moet iets vinden dat erop lijkt, en dan is
Eik een mooi alternatief. Over een paar maanden is het niet eens meer herkenbaar...

Is dit dan geen biotoopbak meer? Hangt af van hoe kieskeurig je bent.
In ieder geval is deze bak 100 keer correcter dan 90% van de bakken die een biotoop worden genoemd, maar vissen uit heel ZA huisvesten. En zou Ben meedoen aan een keuring, of de Biotope Aquarium Design Contest (hint, hint :D), zou dit specifiek genoeg zijn om geen punten aftrek te krijgen.
 
Qua vis en water word het een 100% biotoop. Qua inrichting is het heel erg moeilijk om het precies goed te krijgen. De biotoop is Rio Guaviare, om precies te zijn dit stukje:
Bekijk bijlage 245818

Echt biotoop correct qua blad, hout, enzovoort is heel moeilijk te doen.
De takken zijn dan misschien niet correct (al zou het me niets verbazen als er gewoon eiken in de bossen te vinden zijn, moet ik eens uitzoeken).
Elzenproppen, nee dat is niet correct. Het is echter wel een goede, natuurlijke manier om de waterkwaliteit zodanig te krijgen dat het biotoop correct is.
Foto's komen er zeker weer aan, zodra ik de laatste schimmeldraden eruit heb geheveld zodat de bak helemaal piekfijn in orde is.
Hopelijk eind van de week de eerste visjes erin.

Ik bedoelde het helemaal niet negatief, hoor!

Ècht 100% biotoop-echt bestaat helemaal niet, dan zou je bak bijvoorbeeld ook de afmetingen van de Rio Guaviare moeten hebben. Dat bedoelde ik.
Maar ik ben onder de indruk van de diepte van je onderzoek, en van hoe dicht de de biotoop benadert.

Ik zie uit naar de foto's!
 
Ik denk dat het welzijn van de vissen voorop staat.
Dus al je de water waarde goed hebt en de algemene sfeer dan ben je al een heel eind.

De gemiddelde Malawi bak heeft ook stenen die uit b.v. de Ardennen komen.
 
Misschien dat ik dit weekend de bijlzalmpjes kan halen, anders volgende week.
 
Vanavond even waterwissel gedaan. Sinds de nieuwe turf in de pomp zit is het water echt enorm donker geworden (denk aan slappe koffie). In combinatie met de dichtgroeiende waterlijn (Limnobium natuurlijk) zorgt dit voor een bak die beter bij de Rio Negro past dan de Guaviare.
Waterkwaliteit is prima, PH net onder de 6 en geleidbaarheid rond de 120, dus alles is er klaar voor.
Nu nog tijd om visjes te scoren. Ik hoop daar maandag even om te kunnen gaan, al zul je zien dat de bijltjes nu op zijn ;) (denk het niet, de laatste keer zaten er echt massa's).
Als de dieren er zijn komen er nieuwe foto's.
 

Terug
Bovenaan