Rio Orinoco biotoop met 'verse' eikentakken


Op 1 tak na is alles netjes gezonken (gezakt, het drijft bovenin nog wat maar amper), dus nieuwe foto mocht wel ;)
IMG-20180203-WA0004.jpg


Mooi donker is niet lelijk, zeg ik dan :)

En of de drijvers het goed doen?
Er zijn er een stuk of 10 in gegaan, en nu?
IMG-20180203-WA0003.jpg
 
prachtige foto's met eendenkroos zie ik
Ja, heb het in beide bakken zitten, en als je denkt alles er afgespoeld te hebben, dan heb je het altijd mis ;)
Ach, ik schep wel af en toe, het houd het nitraat mooi laag :)
 
Ja, heb het in beide bakken zitten, en als je denkt alles er afgespoeld te hebben, dan heb je het altijd mis ;)
Ach, ik schep wel af en toe, het houd het nitraat mooi laag :)

Ik heb het waarschijnlijk met een nieuw plantje meegekregen, want opeens had ik eendenkroos in mijn Rio.
Inmiddels 'springt' het ook over naar de andere bakken :D
 
want opeens had ik eendenkroos in mijn Rio
offtopic : Ik had dat ook opeens begin januari en het laatste wat ik had toegevoegd was in November . Volgens Dirk was dat bij mij geen eendenkroos maar een soortgelijke plant . Misschien eens een foto ervan doorsturen naar Dirk .
 
offtopic : Ik had dat ook opeens begin januari en het laatste wat ik had toegevoegd was in November . Volgens Dirk was dat bij mij geen eendenkroos maar een soortgelijke plant . Misschien eens een foto ervan doorsturen naar Dirk .

Oke, wie weet idd zal er eens een foto van maken
 
Thanks, Nicole! Hij zit nu alleen vol met schimmels op het hout :D Echt van die vieze, dikke lagen ;)
 
Er is niet heel veel stroming ;)
Trekt wel weer weg, en anders even met een stokje er langs om het los te bikken. Heb nog even ;)
 
Er is niet heel veel stroming ;)
Trekt wel weer weg, en anders even met een stokje er langs om het los te bikken. Heb nog even ;)
Afspoelen in de douchebak werkt ook heel goed, beter dan af hevelen. Komt wel iets terug maar dan lang niet zo erg
 
Als ik nu alles er weer uit moet halen dan wordt het een natte bende, dus liever niet. Wacht het nog wel even af, vaak gaat het vanzelf wel weer weg.
 
Korte update, zonder foto's nog want er is niet veel te zien ;)

Als ik het hout omhoog haal dan blijft de schimmel achter in het water, vieze proppen die aan de drijvers gaan hangen. Ik moet dus echt even het hout er weer uithalen, afpoetsen en terug doen want zo ziet het er niet uit.
Ook zit er een enorme lading alg op de ruiten wat ik eraf moet poetsen.
Nu het grote vraagstuk:
Gisteren het water helemaal getest.
PH: 5,75
EC: 74 uS
NO2: 0
NH3: 0
NO3: tussen 0 en 10
PO4: tussen 2 en 5mg (zit er tussenin)

Die hoge PO4 kan ik niet plaatsen, want ik voeg helemaal niets toe. Zou dit te maken kunnen hebben met het afbreken van de schimmels?
 
Die schimmels groeien in de bak dus als die veel po4 bevatten hebben ze dat uit de bak gehaald.
De vraag blijft waar komt hrt vandaan.
Is het osmose water?
 
Die schimmels groeien in de bak dus als die veel po4 bevatten hebben ze dat uit de bak gehaald.
De vraag blijft waar komt hrt vandaan.
Is het osmose water?
100% osmose water ja.

Ik heb me blind gezocht op een verband tussen hoge PO4 en schimmels, maar daar vind ik niet direct iets op. Ik snap er weinig van.
Misschien dat het iets te maken heeft met het hout?
Ik zou misschien een grote wissel kunnen doen en dan eens kijken hoe het zich ontwikkelt, maar dan moet ik eerst even een groot vat regelen om voldoende osmose aan te maken.
 
Ja, heb het in beide bakken zitten, en als je denkt alles er afgespoeld te hebben, dan heb je het altijd mis ;)
Ach, ik schep wel af en toe, het houd het nitraat mooi laag :)

Dat ga ik dan eens in mn bak doen. Ik vind dat ook nog eens leuk uit zien :D

Van waardes geen idee sorry maar je bak word steeds meer en meer mysterieus:D
 
OK, toch wat kunnen vinden.
Schimmels kunnen fosfaatpieken veroorzaken wegens het afbreken van de massa waar de schimmel zich mee voed. Dus het hout eruit, nog eens goed afborstelen en weer terug doen.
Kijken of dat het 'probleem' oplost.
 
Intressant.
Maar halen ze dan het fosfaat uit het hout?

Werken amandel bladeren niet tegen deze schimmel?
 
Oh dan heb je wat te doen he... maar als ik me niet vergis, bijna elk nieuw hout krijgt toch zo een schimmellaag erop?
 
Klopt, ieder hout krijgt zo'n laagje, maar het is echt wel heel erg veel ;) Het zit er ook al ruim 2 weken op, dat schiet dus niet erg op.
Ik boen het er wel even af vandeweek en dan kijken of het minder is. Eerst beetje afhevelen zodat ik niet van die vieze plukken in de bak krijg.

Intressant.
Maar halen ze dan het fosfaat uit het hout?

Werken amandel bladeren niet tegen deze schimmel?
Dat zal dan moeten inderdaad, zou het anders niet weten.

Ik heb er catappa in zitten, drie stuks, maar denk dat het teveel is
 
Zou de grote hoeveelheid schimmel dan komen omdat je verse ipv gedroogde takken hebt gebruikt?
Niet zo leuk voor jou, wel interessant:)
 
Het zou goed kunnen dat dat het is. Het is dan ook een experiment, als het niet lukt is het jammer en moet ik alsnog hout gaan kopen. Zou jammer zijn want nu ziet het er echt geweldig uit :)
 
Zou denken dat dit ook moet willen. Gok alleen dat het langer duurt voor alles stabiel is ivm de sappen en wat niet al meer dat nog in de takken zit.
 
Ik denk ook wel dat het kan, er zijn meer mensen die het doen en juist in natuurlijke biotopen zou het moeten kunnen, het geeft een natuurlijkere uitstraling.
Ja, misschien zal het wat langer duren, dan wacht ik langer met de eerste vissen toevoegen. We zullen het zien :) Ik houd het gewoon in de gaten.
 
Meer kan je nu toch niet doen dan het aankijken en ingrijpen daar waar nodig is.
 
Inderdaad, en dat is ook niet erg. Het is een test, een projectje wat best wat langer mag duren. Natuurlijk is het leuk als ik direct de visjes erin kan doen, want daar doe ik het uiteindelijk voor, maar ik moet wel een stabiele omgeving kunnen bieden.
 

Terug
Bovenaan