Rio Orinoco biotoop met 'verse' eikentakken


Al een aantal dagen ziek, dus weinig aan metingen enzo gedaan. Gisteren weer een laag alg van de ruit afgepoetst en één van de takken schoongeboent, de vieze lucht komt van de schimmel af, niet van het hout zelf, gelukkig.
Zal vandeweek weer een nieuwe meting doen.
 
Dit weekend ga ik een waterwissel doen. Niet omdat het hard nodig is, maar om de kleuring iets uit het water te halen. Ook nog een keertje wat laatste schimmel plekken van het hout poetsen, zodat alles helemaal klaar is.
Ik zal dan weer nieuwe foto's maken en als het water het met me eens is kunnen volgende week de eerste visjes erin, als ik ze tenminste kan krijgen ;)
 
Lukt dat niet zou je ze ook nog kunnen kopen :D
Ja, dat is ook weer zo wat...

Zojuist alle takken uit de bak gehaald en gekeken hoe het loopt qua experiment.
- Elzentakken heb ik een week geleden van schimmel ontdaan, zat nu weer net zo'n dikke laag op als eerder. Hop, weg ermee.
- Eikenhout, alleen de stukken die direct op de elzentakken lagen hadden schimmel, verder nauwelijks iets. Die dus afgeborsteld en weer terug. Wel wat minder hout in de bak nu, maar het is alsnog genoeg.

Het water in de bak was bijna zwart, echt als een bak koffie van je oma (slap dus). Met wat verse osmose erin (30 liter aangemaakt met turf en elzenproppen erin, in beweging gehouden met luchtpompje) moet het een stuk beter gaan. PH van de eerste emmer zat rond de 6.1, iets hoger dus dan wat er in de bak zit, komt wel in orde.
Nog even wat verder met de osmose, dan is hij weer vol.
Ik hoorde uit betrouwbare bron dat er P. simulans bij Veldhuis moet zitten, dus misschien morgen maar even kijken of het wat word.
 
Ik hoorde uit betrouwbare bron dat er P. simulans bij Veldhuis moet zitten, dus misschien morgen maar even kijken of het wat word.
:daisy::daisy::daisy::daisy::daisy:


Nu moet ik het wel waarmaken:juggle:


Ik zal morgenochtend direct even kijken en dan hoor je wel of ze er zijn(dacht van wel, vorige keer zag ik ze nog);)
 
Als ze er niet zijn dan heb je wel een probleem he, dat snap je natuurlijk wel :p
Nee hoor, dan ga ik na het weekend even bij de concurrentie langs, kijken of die ze hebben zwemmen.

En ja, foto's komen er zeker aan, zodra de bak weer is bijgetrokken plaats ik nieuwe foto's maar dat had tot aan vandaag weinig zin in verband met het extreem donkere water.

Oh, en Dirk, er komen er tien in. Lijkt me om te beginnen sowieso goed, kan ik als de rest er ook bij is altijd nog zien of het te druk wordt.
 
Zo, daar is dan de schemerduisterbak in levende lijve ;)
De drijvers moeten hun wortels nog even laten hangen, heb er net nieuwe in gedaan want de eerste lading was compleet vergaan.
Morgen ochtend even het water meten en als alles goed is ga ik op jacht naar een schooltje P. simulans.
IMG-20180303-WA0072.jpg
IMG-20180303-WA0073.jpg
IMG-20180303-WA0074.jpg
IMG-20180303-WA0075.jpg
IMG-20180303-WA0076.jpg
 
Zo te zien hebben de planten het wel redelijk zwaar in deze bak.
Morgen hopelijk visjes erin:)
 
Zo te zien hebben de planten het wel redelijk zwaar in deze bak.
Morgen hopelijk visjes erin:)
Plant. Het is er een. Op de drijvers na dan ;)
Ja, het is echt heel donker, al is hij al een heel aantal tinten lichter geworden vandaag na een fikse waterwissel. De PH is laag, hardheid is nog lager en er is maar weinig lichtinval.
Als de bleheri die er nu instaat het niet gaat doen, dan komt er nog wat hout bij en houd ik het bij de drijvers.
De schimmel die op het hout zat hielp ook niet voor de drijvers hoor, de wortels sleepten langs het hout en daar bleef aardig wat losse schimmel in hangen, dan hebben ze dus moeite met voeding uit het water halen.

Vervelend, trouwens, dat de ene site zegt dat een visje wel in de streek voor komt, en de ander weer niet. Volgens fishbase komt Nannostomus eques niet in de Orinoco drainage voor, volgens seriouslyfish weer wel....
 
Vervelend, trouwens, dat de ene site zegt dat een visje wel in de streek voor komt, en de ander weer niet. Volgens fishbase komt Nannostomus eques niet in de Orinoco drainage voor, volgens seriouslyfish weer wel....
Dat is idd irritant.
 
Ben zelf op reis gaan naar die streek en het zelf ontdekken is ook een optie . :D
 
Vervelend, trouwens, dat de ene site zegt dat een visje wel in de streek voor komt, en de ander weer niet. Volgens fishbase komt Nannostomus eques niet in de Orinoco drainage voor, volgens seriouslyfish weer wel....
We hebben het hier wel over een watertje van 2140 km lang...
 
Ziet er al goed uit Ben, het water is inderdaad erg donker, dat wel.

Als de bleheri die er nu instaat het niet gaat doen, dan komt er nog wat hout bij en houd ik het bij de drijvers.
Ik zag wat doorzichtige bladeren geloof ik... is hij zich niet aan het aanpassen aan de onderwatervorm? Gebeurt hier ook namelijk en het blad dat uit het hard komt is mooi groen.
 
Ik lees dat je puur osmose water gebruikt, voeg je nog mineralen toe?
 
Ziet er al goed uit Ben, het water is inderdaad erg donker, dat wel.


Ik zag wat doorzichtige bladeren geloof ik... is hij zich niet aan het aanpassen aan de onderwatervorm? Gebeurt hier ook namelijk en het blad dat uit het hard komt is mooi groen.
Zou kunnen, maar hij stond eerder achterin en daar was het nog donkerder ;)

Ik lees dat je puur osmose water gebruikt, voeg je nog mineralen toe?
Nee, ik voeg niets toe, is ook niet nodig. De geleidbaarheid zit rond de 60, dat is perfect voor de dieren die erin komen.
 
We hebben het hier wel over een watertje van 2140 km lang...
De Rio Orinoco wel ja, Rio Guaviare is een stuk korter, maar behoort wel tot het Orinoco Bassin.
De precieze locatie van mijn biotoop ligt hier in de rode cirkel
locatie.png


De visjes zijn helaas niet op voorraad, dus ik moet ze denk ik even bestellen...
 
Zou kunnen, maar hij stond eerder achterin en daar was het nog donkerder ;)


Nee, ik voeg niets toe, is ook niet nodig. De geleidbaarheid zit rond de 60, dat is perfect voor de dieren die erin komen.
Ik heb anders begrepen dat puur osmose water totaal ongeschikt zou zijn voor vissen.
 
Je mist dan denk ik de nodige mineralen in het water wat je weer moet compenseren met voeren.
 
Ik heb anders begrepen dat puur osmose water totaal ongeschikt zou zijn voor vissen.
Bepaalde soorten hebben toch echt water nodig met een geleidbaarheid van onder de 100 uS, in een draaiende bak is daar niet aan te komen zonder 100% osmose water.
De Borneo draait inmiddels een half jaar, vissen groeien als kool en zien er geweldig uit :)
Ik filter over turf, er ligt blad en elzenproppen in, dit alles geeft voldoende af om het osmosewater stabiel te houden.
 
Ik heb hier nog een mooi onderbouwend artikel van een discus kweker Rob de Fouw.


Water voorbereiding.


Om de vraag te beantwoorden hoe je water voorbereid:


Veel discusliefhebbers hebben problemen met het handhaven of krijgen van de gewenste watersamenstelling.Het water wat uit de kraan komt is vaak te hard (of zoutrijk) en de pH is eigenlijk altijd aan de hoge kant. Leidingwater mengen met osmosewater of water uit een kat en an-ionen wisselaar geeft meestal ook niet de gewenste resultaten, in de praktijk blijft de pH bijna altijd te hoog en is moeilijk naar beneden te krijgen. Lukt het wel om de pH naar beneden te krijgen dan krijg je vaak het probleem dat je de pH niet stabiel kunt houden doordat deze weer omhoog vliegt na een waterverversing. Puur osmosewater is volledig ongeschikt als aquariumwater, want levende cellen nemen door hun osmotische eigenschappen zoveel water op dat ze opzetten en op een gegeven moment zullen barsten.


Een oplossing is om osmosewater zelf van de nodige mineralen te voorzien en op deze manier precies het water samenstellen wat je wilt hebben.


Als je naar de watersamenstelling van het zoetwater op verschillende plekken in de wereld kijkt dan blijkt dat de hoeveelheid mineralen nogal kan verschillen, maar de verhouding van de verschillende mineralen onderling, de zogenaamde ionenverhouding, is eigenlijk overal ter wereld een beetje het zelfde . Deze standaard ionenverhouding kan je dus aanhouden om zelf je water samen te stellen. Te grote afwijkingen hiervan zijn ongewenst omdat veel dieren (en andere waterorganismen) over het algemeen slecht reageren op deze afwijkingen. (vandaar dat waterontharders die geregenereerd worden met zout ongeschikt zijn voor gebruik in de aquaristiek, dit in tegenstelling met de Kationenwisselaars die met zuur geregenereerd worden). Echter……. is het zo dat in gebieden met zeer zacht water (zoals het de discus leefomgeving) het aandeel GH ten opzichte van de KH van hoger is dan uit de standaardionenverhouding blijkt.


Standaard ionenverhouding zoetwater

Kationen percentage Anionen percentage

Ca2+ 64,5% HCO3- 80,0%

Na+ 18,5% SO42- 13,7%

Mg2+ 10,5% Cl- 6,3%

K+ 6,5%

Hierboven de standaard ionen verhouding zoals deze geldt voor het overgrote deel van het zoetwater op de wereld.


Uitzondering hierop zijn de grote afrikaanse meren


Bron van de tabel: Krause's handbuch aquarienwasser




Er zijn verschillende manieren om osmosewater aan te harden, de eenvoudigste manier is om het te mengen met leidingwater, echter het leidingwater in Nederland is niet altijd even geschikt voor dit doel. De ionenverhouding blijft onveranderd, alleen het mineralengehalte wordt lager. Maar ook alle buffers (en andere stoffen) die het waterleidingsbedrijf toegevoegd heeft aan het drinkwater voeg je nu zelf ook weer toe, en dit kan ongewenst zijn.


Een manier om osmosewater "visgeschikt" te maken is het toevoegen van mineralen en daarbij proberen de standaard ionenverhouding zo dicht mogelijk te benaderen. Helemaal lukken gaat dit niet want het is onmogelijk om met de ons ter beschikking staande mineralen (of chemische poeders) deze verhouding exact in te stellen. Een reden hievoor is dat calciumhydrogeencarbonaat , Ca(HCO3)2 als vaste stof niet bestaat. Als je water met Ca(HCO3)2 verdampt ontstaat er : Ca(HCO3)2 ===> CaCO3 + CO2 + H2O oftewel calciumcarbonaat (ketelsteen) koolzuurgas en water, en ketelsteen is onoplosbaar in water, dus deze reaktie is onomkeerbaar. Het is dus een hele puzzel om uit te vogelen welke wel in water oplosbare stoffen nodig zijn en in welke verhouding om de standaardionenverhouding te benaderen.


Hans Krause uit Duitsland heeft diverse mineralen mixen uit de aquariumhandel onderzocht en er was er niet 1 bij die in de buurt kwam bij de door hem gewenste waarden voor een mineralenmix voor zacht zoetwater. De menverhoudingen van de kationen Kalium, Natrium, Magnesium, Calcium en die van de anionen Sulfaat en Chloride zouden ongeveer de ionenverhouding uit de natuur moeten benaderen. Veel kwekers delen de aardalkaliionen Sulfaat en Chloride een belangrijke rol toe bij de succesvolle kweek, en deze moeten dan ook in voldoende mate aanwezig zijn. Hans Krause heeft een computerprogrammatje ontwikkelt om dit alles uit te rekenen, en daar kwam het volgende recept uitrollen.

Osmosezouten volgens Krause


NaHCO3 Natriumhydrogeencarbonaat 12,5 gram


KHCO3 Kaliumhydrogeencarbonaat 3,0 gram


MgSO4 . 7H2O Magnesiumsulfaat 10,0 gram


CaCl2 . 2H2O Calciumchloride 10,0 gram

CaSO4 . 1/2H2O Calciumsulfaat 10,0 gram


Het is zeer belangrijk om de KH vormers Kalium en Natrium hydrogeencarbonaat gescheiden van de GH vormers magnesiumsulfaat, Calciumchloride en Calciumsulfaat te bewaren aangezien deze anders gaan reageren en 1 grote onoplosbare klomp gaan vormen.


In deze verhoudingen ontstaan de volgende waterwaardes: 3 gram GH+ en 1,6 gram KH+ geeft op 100 liter osmose water een GH van 1,0 en een KH van 0,5 en een geleidbaarheid van 45,5 µS/cm


Uit mijn eigen ervaringen is gebleken dat bij een toevoeging van 9 gram GH+ en 4,5 gram KH+ een prima kweekwater ontstaat met een GH van 3, een KH van 1,5 en een pH tussen de 6,5 en 7,0, de geleidbaarheid zal zo tegen de 150 µS lopen, dit en de pH zijn een beetje afhankelijk van de kwaliteit van het osmosewater. Het is mij gebleken dat er nogal wat kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende osmose apparaten en membranen. Bij de goekopere blijft er vaak nog een restgeleidbaarheid over van soms wel 20µS terwijl de professionele apparaten met een drukverhogingspomp ( tot 15 bar) een water met een geleidbaar heid van 2 of 3 µS uitspugen. Na verloop van tijd zal de pH zich waarschijnlijk zo ergens rond de 6,0 instellen, dit is een beetje afhankelijk van de organische belasting (nitraatvorming) en van de verversings frequentie. Indien gewenst kan er nog wat minder KH+ toegevoegd worden, bijvoorbeeld 9 gram GH+ em 3 gram KH+, om een GH van 3 en een KH van 1 in te stellen, bijvoorbeeld voor een Heckel biotoop. Maar pas wel op, vaak pH meten is dan wel een vereiste want die valt makkelijk en heel snel naar te lage waarden.
 
Ik ken deze verhalen allemaal, maar ben niet over 1 nacht ijs gegaan met 100% osmose.
Als je een Borneo aquarium neerzet, bijvoorbeeld, ontkom je niet aan 100% osmose en dit bereiden met turf en blad. Een GH van 3 en KH van 1,5 is te hoog voor soorten als Parasphromenus en wildvang Sphaerichthys. De geleidbaarheid in de Borneo ligt rond de 100uS, in de nieuwe bak zit deze er iets onder, eerder richting de 70.
Voor het kweken van Paro's is 100uS zelfs al te hoog, de eieren zullen simpelweg niet in hun nest blijven plakken.
Het water uit mijn osmose apparaat heeft een geleidbaarheid van 12uS, ik ververs zodra het in de bak over de 100 gaat en zal dan meestal zo rond de 90 zitten.
Nee, als je echt een geleidbaarheid van 20 ofzo hebt is dat niet goed voor de vissen maar 150 is voor deze soorten simpelweg te hoog.
Toevoegen van mineralen is niet te doen met dit soort soorten.
 
Om even te kijken naar het milieu van twee dieren die ik in deze bak wil gaan houden vereisen:
Paracheirodon simulans: pH: 3.0 tot 6.5. Hardheid: 18 tot 143 PPM
Nannostomus eques: pH: 4.5 tot 7.5. Hardheid: 18 tot 179 PPM
Dat zijn echt erg lage waarden. Ik zit ongeveer op het midden met deze bak, zowel de hardheid als de zuurgraad. Dat is dus prima.
Discussen is weer een andere tak van sport, leven in minder zacht water dan de dieren die ik wil houden en hebben dus ook een andere behandeling nodig qua water.

ik gebruik dus dezelfde aanpak als voor mijn Borneo biotoop en in de 6 maanden dat die met bevolking draait heb ik 0 uitval, dieren eten prima, groeien als kool. Ik zal dus iets goed doen, ondanks dat ik geen mineralen toevoeg ;)
Ik heb dit niet zelf bedacht, ik ga af op de manier die velen voor mij gebruikt hebben.
- Turf
- Bladeren (eik, catappa)
- Elzenproppen
- Natuurlijke belasting van de planten en dieren
- Voer
Dit alles geeft een geleidbaarheid die prima is voor de dieren die ik houdt.
Je mag gerust langs komen om te kijken hoe ik het doe hoor :)
 
Gaat dusover discus kweken.
En of dat verhaal correct is of niet wil ik in het midden laten maar een Discus is niet vergelijken met een Sphaerichthys.
Gaat over osmose water al dan niet geschikt voor vissen, dat het van een ervaren discus kweker komt is niet relevant, uiteindelijk gaat het over vissen die uit eenzelfde biotoop afkomstig zijn.
 
Zoals ben al schrijft je gebruikt osmose water die o.a. Met rurf bewerkt is.
Puur osmose water is niet eens puur te houden in een aquarium me vissen planten zand etc.
 

Terug
Bovenaan