Projectje Mos-achterwandje...


S

Sanneke80

Guest
In mijn garnalenbakje wilde ik graag eens proberen of ik een achterwandje van mos kan maken.

Benodigdheden:

-Een stramien mat ultra stiff.
561875sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg


-Het mos is in dit geval javamos
321892sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg


-Ik heb deze plantenlijm gebruikt
698673sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg


-En deze klemmetjes/zuignapjes om het wandje vast te zetten. De grote zuignap is van mijn sponsfilter die tegen de achterwand zit.
256599sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg



Hoe maakte ik het:

-Met een schaar knipte ik de mat op maat.
-Daarna plakte ik met het lijm het mos op de mat.
-Omdat ik toch wat te weinig mos had, heb ik er een beetje Christmas mos bij gedaan.
771815sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg


Op de plek van de zuignapjes maakte ik met een mesje kleine openingetjes.
411522sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg


Zo ziet het er van de voorkant uit.
973423sanneke80_0_85_project_mos_achterwan.jpg



Het geheel zit nu in mijn bakje en ik zal vanavond proberen om er een foto van te maken. Ik heb het mos er heel dun op gedaan, zodat het niet kan verstikken. En dan is het wachten dat het mooi dicht gaat groeien. :D
 
Leuk idee om te doen!:) Ben benieuwd naar het resultaat. Zeker als het goed is dichtgegroeid.

Groetjes
 
Dank je Rio!

Ik heb wat foto's gemaakt, maar was erg lastig, ondanks dat ik heb gewacht dat het buiten donker was.
Er zitten twee stukken hout in die ik echt super mooi vind, maar die kleuren het water nog steeds heel donker. Op de foto's lijkt het water helemaal niet zo donker trouwens. Best gek. Maar ja, beter gek dan gestoord ;)

252849sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

146255sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

538466sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg


En nu maar groeien! :D
 
zelfs op de foto�s vind ik het water erg donkerbruin hoor :D maar dat komt vanzelf wel goed met de tijd.

achterwand is een leuk idee, ben benieuwd hoe het er uit ziet als het dicht gegroeid is.
 
J Ehebt wat gew3duld nodige helaas groeien veel mossen niet zo hard maar dan heb je ook wat hoor. Ik weet zeker dta het mooi gaat worden.
 
Mooi project, weer een inspiratiebron voor mijn garnalenbakje.

Mvg Martijn
 
Dank jullie wel! Ik zal jullie op de hoogte houden!

Ik heb wel vaker hout gehad dat het water bruin kleurt, maar deze is wel echt het ergste tot nu toe. Het hout is al uitgekookt en zit al twee maanden in dit bakje.

In Best zeiden ze in de lfs dat ik het ook kon uitkoken in water met veel zout, dan zou de kleur er sneller uit gaan. Maar ik laat het gewoon zo.

Geduld is alleen niet mijn sterkste punt :D
 
ja dat lees je ook wel is, uitkoken met zout erbij en daarna nog uitkoken zonder zout om het zout er weer uit te krijgen, moet zeggen dat mijn stukjes gelukkig nooit zo veel kleur hebben afgegeven.

aan de andere kant heeft het ook wel weer wat dat bruine kleurtje :D
 
Ja het kleurtje is op zich niet storend hoor, maar je ziet de garnaaltjes amper :D
 
Vind ik altijd heel mooi! Mij is dit het best gelukt bij een achterwand dat bovenwater stond en waar continu water over stroomde! dit werd een mooi dichte bos mos!
 
Ik zou het wel tof vinden om te weten of die mosbollen die je vind in winkels, ook geschikt zijn om in repen gesneden te worden.

Ik ben namelijk ook van plan om dit te gaan doen. Moet dan wel even een buitenfilter gaan regelen!
 
zat ik net aan te denken, maar dat spul is gemaakt van plastic toch? geeft dat geen stoffen af aan het aquarium water?
 
Overigens zou ik graag weten of die link die ik poste een paar berichten geleden, hetzelfde spul is maar dan zwart.. Is er iemand die daar vanaf weet ?
 
Nouja, dan heb ik misschien geen bron. Maar elk mens kan toch wel bedenken dat je iets van plastic wel in een aquarium kan stoppen.. :S
 
Ga ik ook logisch nadenken,
Er zijn verschillende soorten plastic?!!
Bovendien kan er ook iets van lijm op zitten he.
 
Ja. Maar als iemand vraagt of steen afgeeft kan ik ook zeggen dat er lijm op kan zitten..
 
AquariaManiak zei:
Ja. Maar als iemand vraagt of steen afgeeft kan ik ook zeggen dat er lijm op kan zitten..

Ja dat kan na :D
Ik zou alleen niet weten wat je op steen zou moeten plakken met lijm .
Als je met plastic werkt moet je nog wel eens iets op elkaar plakken namelijk.
 
Sanneke weet heel goed wat ze doet.
Dit gaas wordt vaker gebruikt in garnalenbakken, voor opbinden van mossen met name, zelf gebruik ik rvs-gaasjes bij de garnalen, ik kende destijds het bestaan van stramien nog niet ;)
 
AquariaManiak zei:
Overigens zou ik graag weten of die link die ik poste een paar berichten geleden, hetzelfde spul is maar dan zwart.. Is er iemand die daar vanaf weet ?

Lees je ook waar het voor is?
 
Hoi allen :D

Vind ik altijd heel mooi! Mij is dit het best gelukt bij een achterwand dat bovenwater stond en waar continu water over stroomde! dit werd een mooi dichte bos mos!

Kijk dat is goed en hoopvol nieuws! Ik heb alleen geen plek om het ergens boven water te laten groeien, maar misschien lukt het zo ook. En mocht het op sommige plekken harder groeien dan op andere dan kan ik het gewoon verplaatsen. Die lijm werkt ook als alles nat is.

Ik zou het wel tof vinden om te weten of die mosbollen die je vind in winkels, ook geschikt zijn om in repen gesneden te worden.
Ik ben namelijk ook van plan om dit te gaan doen. Moet dan wel even een buitenfilter gaan regelen!

Ik heb wel eens gelezen dat als je een mosbal gaat snijden, er dan allemaal kleine plukjes kunnen gaan verspreiden door je bak. Anderen zeggen dat als je hem open scheurt in plaats van snijdt, het dan wel zou moeten kunnen.
Wist je trouwens dat mosballen steeds groter worden naarmate ze ouder worden?

Enne.. waar haal ik dat gaas vandaan ?

Zoals John zegt kan je het misschien in een hobby winkel vinden als de kwast of de pipos maar dat weet ik niet zeker. Ik heb deze en het hier vandaan:

Gogostramien

Mocht je het toch niet als achterwandje willen gebruiken, dan kun je altijd nog gaan borduren! :D

zat ik net aan te denken, maar dat spul is gemaakt van plastic toch? geeft dat geen stoffen af aan het aquarium water?

Dat is een vraag die ik mezelf ook heb gesteld. Ik had over dit materiaal een paar filmpjes op youtube gezien, waarin ze het in aquaria toepassen. Niet als achterwand maar als een soort veilige (voeder)zone voor babyvisjes. De babyvisje kunnen wel door het matje heen, maar de ouders niet.
Misschien is het verkeerd om daarop te vertrouwen, maar ik dacht als ze het in Amerika gebruiken in aquaria, dan zal het wel veilig zijn.

kellemes zei:
Sanneke weet heel goed wat ze doet.
Dit gaas wordt vaker gebruikt in garnalenbakken, voor opbinden van mossen met name, zelf gebruik ik rvs-gaasjes bij de garnalen, ik kende destijds het bestaan van stramien nog niet ;)

Dank. Hopelijk werkt het! Ben heel benieuwd.
 
Ik zal dit zeker gaan volgen, Sanneke.. Je hebt iets nieuws naar ons gebracht en het is duidelijk dat we allemaal enthousiast erover zijn.
 
AquariaManiak zei:
Nickey zei:
AquariaManiak zei:

Zou je dat andwoord meer kunnen toelichten en waar is de bron??

Logisch nadenken ? Je drinkt toch ook water uit een plastic flesje ? En zoja, zal het niet genoeg zijn voor gevaar in je aquarium :)

Plastic bevat bijna altijd weekmakers. Afhankelijk van de duur van de blootstelling kan dat in sommige gevallen wel degelijk kwaad. Dus niet automatisch niet schadelijk omdat je uit plastic flesjes drinkt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Weekmaker

Is populair beschreven maar redelijk accuraat.
 

Terug
Bovenaan