Planten groeien niet, slecht..


Even een beeld van nu. Gaatjes staan meer naar beneden, rimpeling is i.m.o. minder.



De gaatjesbuis zal toch niet het probleem zijn wat betreft de distributie?

Wanneer die buis een maat kent van 16/22 mm. wellicht wel. Meet de gaatjes bijvoorbeeld eens? Boven mijn eveneens Rio 180, ook met een JBL 1502, hangt een 12/16 mm. buis met om de 3 cm. een 2 mm. gaatje. De de vernauwing van een 16/22 mm. naar 12/16 mm. die ik heb wordt de druk en daarmee de stroming sterker.
Naar het filmpje kijkend hierboven meen ik te zien dat je CO2 bellen eigenlijk alleen je water bovenlaag ingaan en dan alweer naar boven verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
Maar de slangaansluiting van het filter de JBL is toch 16/22?

Edit, ik lees je hebt de toelichting al gegeven.
 
Even een beeld van nu. Gaatjes staan meer naar beneden, rimpeling is i.m.o. minder.



Maar de slangaansluiting van het filter de JBL is toch 16/22?

Edit, ik lees je hebt de toelichting al gegeven.
Ja, maar daar heb ik, bewust, in de uitgaande slang een vernauwing in gemaakt van 16/22 mm. naar 12/16 mm. waarna er ook een spraybar buis van 12/16 mm. volgt.
 
Ik heb het op dit moment eenvoudig opgelost, hoop ik. Buis 1 en 2 gaatjes naar beneden. Buis 3 zorgt voor rimpeling, gaatjes horizontaal.
 
voor een goede stroming is het beter om de gaatjes net niet horizontaal te hebben dan krijg je stroming die langs je voorruit omlaag gaat en dan achter weer omhoog

Als je dan vind dat er teveel rimpeling is aan het oppervlak je spraybar iets dieper zetten.
persoonlijk heb ik de gaatjes ter hoogte van de waterlijn.

als je een dicht deksel hebt zijn die bellen overigens niet totaal verloren
dan verhoog je ook de co2 concentratie in de lucht boven het water bak en wordt het ook op die manier opgenomen
co2 is in principe iets zwaarder dan lucht en blijft dus enigszins hangen in die verhoogde concentratie.
 


Beste mensen.
Ik ben weer even bezig geweest. Ik heb de aansluiting van het 16/22 bochtje wat groter gemaakt en dat geschoven over een pvc buis 16 x 1.5 en gaatjes idd elke 3cm van 2mm boor. Is het zo goed?

 
Ik vind je planten er eigenlijk helemaal niet zo slecht uitzien. Heb je het idee dat er nog een probleem is?

Je verliest wel erg veel CO2 door al die belletjes, mijn bak had met dezelfde diffuser moeite de pH voldoende te doen dalen. Je zou het wat eerder dan 30min vooraf aan kunnen zetten of een reactor bijplaatsen.
 
De stroming ziet er idd wel redelijk uit, maar wat opvalt is dat er heel veel belletjes je bak ingeblazen worden.
Dat betekent dat die niet opgelost zijn, en dus voor een deel verloren gaan.
 
De stroming ziet er idd wel redelijk uit, maar wat opvalt is dat er heel veel belletjes je bak ingeblazen worden.
Dat betekent dat die niet opgelost zijn, en dus voor een deel verloren gaan.
Zoals ik al aangaf heb ik dat ook met die van JBL maar of dat meer of minder is durf ik zo niet te zeggen maar er gaat zeker een deel niet opgelost verloren is mijn idee.
 
Ik denk dat met fijnere bellen het beter en sneller oplost. Zover ik begreep is de onderstaande gelijk an die van Up Aqua en die moet goed zijn:

 
Ik heb zelf ook de JBL diffuser eens vervangen voor 1 die een mist in de bak gaf. De pH werd bij mij niet beter en ik was al die bellen door de hele bak zo zat. Nooit eens een heldere bak.
 
Ik heb zelf ook de JBL diffuser eens vervangen voor 1 die een mist in de bak gaf. De pH werd bij mij niet beter en ik was al die bellen door de hele bak zo zat. Nooit eens een heldere bak.
Ja zoals Marcel al aangaf hebben wij op de beurs een bak gezien met deze mist en dat is geen kijk. Maar ja je zou denken dat de fijnere belletjes sneller worden opgelost vanaf de atomizer naar de spraybar toe. Wat ik van @biljoenblik begreep gebruikt die eigenlijk dezelfde als die van Gilles maar dan via Ali en die heeft geen mist.
 
waarom kijk je niet voor een goeie reactor, dan weet je in ieder geval dat je co2 opgelost wordt.?
 
Een zelfbouw reactor moet mogelijk zijn voor ongeveer dezelfde prijs als de diffuser die je nieuw wilt kopen.
 
idd, je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar het is net als met zoveel dingen, goedkoop is duurkoop.
En uiteindelijk ben je nog duurder uit. en een berg ellende die erbij hoort.
 
Even een totaalbeeld van het aquarium. Hopelijk beleef ik het ooit nog dat de algen bijvoorbeeld in het grind verdwijnen, maar geloven doe ik het al lang niet meer....

 
Even vertellen wat er volgens mij misgaat. Correct me if I'm wrong.
Ik krijg steeds in het grind zwarte pluisjes, baardalg. Ik doe de hevelklok een beetje in het grind en zie de pluisjes wel omhoog gaan. Zonder hevelklok maar met slang gaat het grind met de plukjes alg uit de bak.

Echt woelen is dat niet. Haal ik stengels uit het het grind en plaats de top terug zuig ik eerst de troep van de bodem met de hevelklok....
 
Ik durf het met de ellende die je hebt meegemaakt haast niet te zeggen maar de checker zou wat lichter mogen.
 
Ik durf het met de ellende die je hebt meegemaakt haast niet te zeggen maar de checker zou wat lichter mogen.
Of de verlichting en voeding wat naar beneden zodat het alsnog in evenwicht is.

Planten moeten daar wel op aangepast zijn/worden..

@Friesian baardalg kan ook ontstaan door een schommelend gehalte aan CO2. De laatste tijd heb je behoorlijk wat aanpassingen/verbeteringen gedaan die invloed hadden op de CO2. Baardalg kan wel tot een half jaar duren voor het weg is (weet ik uit ervaring).
 
Even nog dit. Ik hoor steeds een irritante fluittoon vanuit de diy spraybar. Of jullie het horen weet ik niet op dit fillumpjuh en of de vissen er last van hebben? Ik denk haast van niet...

 
Of de verlichting en voeding wat naar beneden zodat het alsnog in evenwicht is.

Planten moeten daar wel op aangepast zijn/worden..

@Friesian baardalg kan ook ontstaan door een schommelend gehalte aan CO2. De laatste tijd heb je behoorlijk wat aanpassingen/verbeteringen gedaan die invloed hadden op de CO2. Baardalg kan wel tot een half jaar duren voor het weg is (weet ik uit ervaring).
Ik begin haast te denken dat ik met scheerschuim en scheermes aan de slag kan gaan. Voor mezelf werkt dat i.i.g. het beste... :thumbs::zwaai:
 

Terug
Bovenaan