Planten groeien niet, slecht..


Ik heb al heel lang een inline diffuser. En heb ook geen bellen.
Het is een up aqua atomizer. Geeft veel mist.
Heb deze in de aanzuig van het filter zitten.
Alle co2 lost volledig op in het filter.
Filter is dus 1 grote reactor.
er zijn voor en tegenstanders om diffusor op de aanzuig van de filter te plaatsen
 
Yep, enkele plaatjes ff gemaakt.
Ik heb dezelfde opstelling als jij. Ook JBL pomp, inline heater en inline diffuser. Hier zonder problemen.

Heb je altijd de temperatuur boven de 24°?

Weet niet of al je planten die temperatuur wel aangenaam vinden. Je vissen kunnen eventueel wel een graadje minder aan je bestand te zien.
 
Er zijn voor en tegenstanders om diffusor op de aanzuig van de filter te plaatsen
Voorstanders zullen zeggen dat dit beter is om je co2 volledig op te lossen omdat de contacttijd veel groter wordt tussen filtermateriaal
Tegenstanders zullen zeggen verkort levensduur van je motorfilter en dat dit minder ideaal is voor de filterwerking
 
Ik heb dezelfde opstelling als jij. Ook JBL pomp, inline heater en inline diffuser. Hier zonder problemen.

Heb je altijd de temperatuur boven de 24°?

Weet niet of al je planten die temperatuur wel aangenaam vinden. Je vissen kunnen eventueel wel een graadje minder aan je bestand te zien.
Ik had eerst de temperatuur ingesteld op 24 graden maar heb hem onlangs ingesteld op 24,5 omdat de ruimte minder verwarmd is.
 
Er zijn voor en tegenstanders om diffusor op de aanzuig van de filter te plaatsen
Voorstanders zullen zeggen dat dit beter is om je co2 volledig op te lossen omdat de contacttijd veel groter wordt tussen filtermateriaal
Tegenstanders zullen zeggen verkort levensduur van je motorfilter en dat dit minder ideaal is voor de filterwerking
Ik ben idd gewaarschuwd voor een mogelijke luchtbel in het filter. Het is een JBL inline diffuser vermeld ik nog maar ff opnieuw.
 
Ik ben idd gewaarschuwd voor een mogelijke luchtbel in het filter. Het is een JBL inline diffuser vermeld ik nog maar ff opnieuw.
De jbl diffusers werken met een lagere werkdruk. Maar geven ook grove bellen. Wat minder goed oplost.
Een jbl diffuser is niet geschikt om op de aanzuig te plaatsen.
De bellen lossen niet snel genoeg op in het filter. En geeft kans op ophoping.
 
Ik zag dat je de dropchecker erg laag hebt hangen. Die plaats je normaal maximaal een paar centimeter onder het wateroppervlak. Misschien een domme vraag maar vervang je de vloeistof in de checker wel eens?

Ik vind je waarden nog niet schrikbarend, soms ontstaat er wel eens een dip in de groei maar zou niet te vaak iets aanpassen. Ik wacht meestal minimaal een week voordat ik weer bij stuur met co2 etc. eerst zien of het iets van effect heeft.

Ik ben idd gewaarschuwd voor een mogelijke luchtbel in het filter.
Je hebt deze toch ook op je uitgang van je filter dus je hoeft je toch geen zorgen te maken over een eventuele ophoping.
 
Ik zag dat je de dropchecker erg laag hebt hangen. Die plaats je normaal maximaal een paar centimeter onder het wateroppervlak
Is een beetje een twijfelgeval. Ik wil zien hoe het beneden bij de planten, dichter bij de wortels is...
Er zijn zo lijkt het verschillende inzichten.
> Voorbeeld 1 < en > Voorbeeld 2
Misschien een domme vraag maar vervang je de vloeistof in de checker wel eens?
Ha, leuk dat je dit vraagt. Ik vervang de vloeistof regelmatig. Onlangs was ik het kwijt, geen idee waar het was gebleven. Maar niet getreurd haha, ik heb 250 ml dropchecker vloeistof en een extra dropchecker gehaald bij de visvoer webwinkel na te hebben besteld. Ik ben niet binnen geweest maar veilig op afstand voor elkaar buiten ontvangen.
Je hebt deze toch ook op je uitgang van je filter dus je hoeft je toch geen zorgen te maken over een eventuele ophoping.
Yep, ik heb de waarschuwing ter harte genomen..
 
Is een beetje een twijfelgeval. Ik wil zien hoe het beneden bij de planten, dichter bij de wortels is...
Er zijn zo lijkt het verschillende inzichten.
> Voorbeeld 1 < en > Voorbeeld 2
Laten we het er maar op houden dat als de stroming goed is de uitslagen niet teveel kunnen afwijken. Ik hang hem ook wel geregeld even ergens anders ter conttole. Maar hangt normaal zo ver mogelijk van de spraybar en ongeveer 5cm onder de oppervlakte... maar ik merk al dat de meningen daar ook over veschillen.
 
No problemo, dan doe ik het ook hoger. De uitschuifbare arm ff uit de mouwen halen en dan weer koekeloeren.:)
 

Ik heb nog even een filmpje gemaakt van de huidige situatie. Een vraag. Zou een Sera reactor beter werken om de co2 te mengen?
@benvo en @triple ik ben het echt met jullie eens dat de co2 te veel verloren gaat. Ik ben er alleen nog niet uit hoe dat te verbeteren. De inline diffuser van een ander merk lijkt me werkend op hetzelfde principe.


Een Sera reactor moet ik beslist afraden! Die dingen zijn van hardplastic gemaakt. De CO2 tule breekt gemakkelijk af bij die dingen. (Ik heb er drie gehad met dit euvel!) Maar het is erg eenvoudig om zelf een reactor te maken. Ik deed dit en heb een beschrijving van de bouw gemaakt, zie mijn handtekening. Dat ding werkt dus wel perfect.
 
Ik heb ook al zitten kijken naar de atomizer pro van plantjes box. Vraag is of dat beter is dan wat ik nu heb.
 
De jbl diffusers werken met een lagere werkdruk. Maar geven ook grove bellen. Wat minder goed oplost.
Een jbl diffuser is niet geschikt om op de aanzuig te plaatsen.
De bellen lossen niet snel genoeg op in het filter. En geeft kans op ophoping.
Is er dan een die fijnere belletjes geeft?
 
Ik heb ook al zitten kijken naar de atomizer pro van plantjes box. Vraag is of dat beter is dan wat ik nu heb.
Die van planted box. Is dezelfde als up aqua.
Ik heb ze alleen 10x goedkoper op Ali :)oopss::sorry:) gekocht.
Heb er hier nog 2 op reserve. Maar het ding blijft het doen.
Met de pH controller wordt er ook minder co2 per tijdseenheid gegeven. Niet alles in 12 uur, maar in 24 uur.
 
Ja de up aqua. Die geeft net zulke nevel als die twinstar die we op de beurs hebben gezien.
Dat was een genot om naar te kijken en ik weet nog dat we daar niet weg te slaan waren:eek:. Nou wellicht een optie ipv de JBL met zn grotere bellen dus.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn voor en tegenstanders om diffusor op de aanzuig van de filter te plaatsen
Voorstanders zullen zeggen dat dit beter is om je co2 volledig op te lossen omdat de contacttijd veel groter wordt tussen filtermateriaal
Tegenstanders zullen zeggen verkort levensduur van je motorfilter en dat dit minder ideaal is voor de filterwerking
Zou het ook niet nadelig zijn voor de filterbacterien?
Deze hebben juist zuurstof nodig..
 
Even nog een extra update. Gisteren een Eheim bodemzuiger gehaald op batterijen om het wat beter netjes te krijgen zonder waterwissel. Man man wat werkt die goed. Wel even troebel water vanwege kleibolletjes in bodem maar dat lost het filter ook op.

*Edit*
Qua lichtsterkte weet ik niet goed hoe het zit met Day en nature van Juwel led buizen. Informatie is er over lumen en Kevin.
 
Nou dat is een behoorlijk hoge kelvin en zelf zit ik liever zo rond de 5000K. Mijn led is ook 7000K maar door de gekleurde led wat aan te passen is et nu een stuk geler.
 
Het probleem van al of niet grotere bellen zit in het menbraam. Als ik dit probleem zou hebben met een van die JBL inline diffusers dan zou ik als rasechte knutselaar, beter nog grote prutser, het membraam eruit halen en zo'n membraam als op de foto in het JMB diffuser schuiven. Op de manier zoals op de foto van de Tante Ali diffuser die met z'n 13,69 euro ook niet duur is. En het eigenlijk allemaal al heeft! Ik zou denken dat dit wel werkt... Nu gebruik ik dit membraam ook als extra in mijn reactor wat ook boven verwachting werkt. Ik zie nooit geen bellen in mijn bak.
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
UP CO2 Verstuiver externe super Diffuser Reactor aquarium water plant fish tank landschap aquatische|CO2 Uitrusting| - AliExpress
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me alleen af of een ander zomaar in die van JBL zal passen qua dikte en lengte.
 
Vreemd.....
Dropchecker zit links tegenover de spraybar, kleur donkergroen en de Co2 loopt toch echt flink door.
IMG_20210105_151856571_MP.jpg
 
Vreemd.....
Dropchecker zit links tegenover de spraybar, kleur donkergroen en de Co2 loopt toch echt flink door.
Bekijk bijlage 315925
Dat zegt veel over je waterdistributie die te kort schiet. Het verklaard ook de snel naar boven verdwijnende CO2 belletjes, eerder te zien in je filmpje, die kennelijk nauwelijks in je bak komen. En het zegt me, tenslotte én het belangrijkste, iets over je filterdebiet dat nu in elk geval onvoldoende schijnt.
 
Dat zegt veel over je waterdistributie die te kort schiet. Het verklaard ook de snel naar boven verdwijnende CO2 belletjes, eerder te zien in je filmpje, die kennelijk nauwelijks in je bak komen. En het zegt me, tenslotte én het belangrijkste, iets over je filterdebiet dat nu in elk geval onvoldoende schijnt.
Ik begrijp het laatste niet. Een JBL Cristalprofi 1502e zou op een 180 liter voldoende moeten zijn. 3 standaard jbl 16/22 gaatjesbuis, sprayset. De gaatjes nu weer wat meer schuin naar beneden.

*Edit*
De led buizen zaten er standaard bij.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze 1502 op de Fusion van 330 liter en dat moet ruim voldoende zijn. Alle planten bewegen hier en het diepvriesvoer gaat mooi met de circulatie.
 
Zover ik je buis ken niet nee. Maar gooi er als je dat hebt wat diepvriesvoer in en dan moet dat richting de zijruit gaan en naar de bodem en boven de bodem weer naar de achterwand.
 

Eens denken.. In het mandje met siporax heb ik het mandje voller gemaakt met balletjes. Onder het mandje van siporax ligt ½ spons en daar op filterwatten..
 

Terug
Bovenaan