Planten groeien niet, slecht..


Ik ben even verder gaan spitten maar het het verhaal wat mij ooit verteld is dat de flesdruk van argon/co2 85%/15% hetzelfde is schijnt niet te kloppen.
Meng gassen worden wel gebruikt bij lasklussen. Zo is wel bekend dat Argon, Koolstofdioxide en waterstof wordt gebruikt bij het lassen van roestvrij staal. Maar ik heb nog nooit gehoord van vergissingen op dit gebied.
 
Het lijkt me ook heel erg onlogisch dat een speciaalzaak met vulstation zoiets doet, vooral omdat hij altijd lichter van kleur werd. Maar een hoek van 45° van de gaatjes lijkt me nogal veel.
 
Ik heb de Co2 maar weer uitgezet. Gaatjesbuis is weer helemaal origineel, 3 x jbl. Gaatjes in een hoek gezet van 45 graden gaf dit beeld.
20201114_182529.jpg

Gaatjes weer vlug horizontaal gezet en Co2 uit. Ik weet het niet meer....
*Edit*
Dropchecker blijft donkergroen zelfs na verhogen Co2 hoeveelheid.
 
André, ik lees dat je huiverig bent geworden voor CO2 toevoegen en dat snap ik heel goed na wat er is gebeurd.

Waarom zou je dan nog CO2 toevoegen? Je kunt ook je plantenbestand aanpassen op minder licht waardoor er minder voeding en CO2 nodig is.

Het is maar een ideetje :)
 
Hoeveel draai je je co2 ventiel verder open dan? Misschien is er iets loos met je naaldventiel. De dropchecker verkleurt trouwens pas na enkele uren.
 


Hoeveel draai je je co2 ventiel verder open dan? Misschien is er iets loos met je naaldventiel. De dropchecker verkleurt trouwens pas na enkele uren.
Toen ik het iets verder open draaide bleef het een TGV sneltrein, dat kan en kon niet goed zijn. Zag ook aan het gedrag van de vissen dat het fout ging.

De werkdruk heb ik wat lager ingesteld van de Co2 regelaar naar 1.8 bar. Tevens heb ik een verlengstuk van de jbl spray set. Daardoor bevindt de buis wat dieper en het aantal bellen heb ik nu eerst wat teruggeschroefd. Ik zou toch denken dat de dropchecker na enkele dagen wat meer van kleur zou veranderen.
 



Toen ik het iets verder open draaide bleef het een TGV sneltrein, dat kan en kon niet goed zijn. Zag ook aan het gedrag van de vissen dat het fout ging.

De werkdruk heb ik wat lager ingesteld van de Co2 regelaar naar 1.8 bar. Tevens heb ik een verlengstuk van de jbl spray set. Daardoor bevindt de buis wat dieper en het aantal bellen heb ik nu eerst wat teruggeschroefd. Ik zou toch denken dat de dropchecker na enkele dagen wat meer van kleur zou veranderen.
Als je de goede dropchecker vloeistof hebt wel. Als je de vloeistof hebt die pas verkleurd vanaf 30 ppm CO2, dan kan het zijn dat het wel even duurt voordat die lichtgroen is..
 
Even een update. Ik heb de dropchecker nu wat lager, kleurtje is lichtgroen. Planten doen nog steeds weinig. Onlangs Tropica specialized plantenvoeding voor het eerst gebruikt, meer dan geadviseerd omdat de planten hopeloos slecht groeien, kleuren zijn ook niet zoals ik het wil, baardalg op enkele planten. 8 uur verlichting. Fosfaat in verhouding met nitraat 1 : 10 gebracht na meting. Vandaag ff opnieuw controle.
 
Deze is 20 geen 30. Nieuwe vloeistof voor dropchecker. Wat ik verder nog kan doen, geen idee het wil gewoon niet.....baardalg op grind en enkele planten..
 
Watertesten gebeurd vanmiddag. Eerst het filter nog goed laten mengen. Half uur voor inschakelen verlichting gaat co2 aan. Half uur voor verlichting uitschakelen gaat co2 uit.
 
Ik vind het er op de foto's niet eens zo heel slecht uitzien eigenlijk.
Dat sommige planten het beter doen dan andere is normaal, dat heb ik ook, omdat de ene plant andere eisen stelt als de andere.
Dat het langzaam groeit komt waarschijnlijk dat je met alles vrij laag zit, dus weinig licht, weinig co2 en weinig voeding, dan groeit het gewoon allemaal wat trager.
Ik ben benieuwd naar je water waardes.
 
De laatste foto's tonen een groot verschil met de eerste foto uit dit topic, dus er zit zeker vooruitgang in. Persoonlijk zou ik me niet willen wagen aan CO2 en vloeibare voedingsstoffen. Als je aquarium in balans is groeien de planten vanzelf. En die balans ontstaat door een goede (voedings)bodem in combinatie met voldoende verlichting en voldoende (water)planten.
Ik heb nog nooit CO2 toegepast en al zeker 5 jaar geen vloeibare voedingsstoffen gebruik en nog nooit grote problemen gehad met plantengroei.

Je moet uiteindelijk zelf kiezen hoe je de hobby wilt bedrijven, je kunt prachtige resultaten behalen met CO2, ik wil alleen maar aangeven dat het ook zonder kan (en dat bespaart je ook nog veel geld en stress).
 
Alleen de dropchecker laat iets anders zien. Onder bij de bodem tegenover de Achterwand.
 

Bijlagen

  • 20210103_171013.jpg
    20210103_171013.jpg
    345.1 KB · Weergaven: 81
De gaatjesbuis zit wat dieper onder oppervlakte, gaatjes recht horizontaal om een rimpeling te hebben.

Checker plaats enigszins rechtsvoor. Zet ik nu meer naar links.
 
Even een beeld van geheel.

Ik zie hier wel erg veel (CO2?) belletjes ras naar boven vervliegen! Daar zou ik zeker iets aan doen.
Als vergelijk, de rode led laat zien dat mijn magneetventiel open staat maar je ziet bij mij helemaal geen bellen. (Cerges reaktor)
 
Ik denk dat de reden is dat een inline diffuser niet het optimale is om co2 goed op te lossen. Gaatjesbuis heb ik weer dichter onder oppervlakte.
 
Vertrouw voor het moment meer op je co2 continu-test maar je hebt toch wel redelijk veel verlies/ verbruik door die bellen die onopgelost aan de oppervlakte verdwijnen.
je no3 en po4 waarde lijken voldoende hoog maar zou deze eens een 2-3tal weken durven verdubbelen en aanzien wat er gebeurt.
Zie je voldoende assimilatie/ zuurstof belletjes en hoelang duurt het voordat je deze ziet.
Hou rekening dat het 2a3 weken duurt voor je echte verschillen kan zien.
 
Vertrouw voor het moment meer op je co2 continu-test maar je hebt toch wel redelijk veel verlies/ verbruik door die bellen die onopgelost aan de oppervlakte verdwijnen.
je no3 en po4 waarde lijken voldoende hoog maar zou deze eens een 2-3tal weken durven verdubbelen en aanzien wat er gebeurt.
Zie je voldoende assimilatie/ zuurstof belletjes en hoelang duurt het voordat je deze ziet.
Hou rekening dat het 2a3 weken duurt voor je echte verschillen kan zien.
De co2 Checker vertrouw ik idd ook beter nu die wat dieper hangt. De zuurstof belletjes zie ik zo rond een uur of 21:00/22:00.
 
Bij nader inzien...
Ik kijk nu vanaf de zijkant en zie dat de zuurstof belletjes al eerder verschijnen.
*Edit*
De verlichting werkt van 15:00 - 23:00.
 
Mijn verlichting brand van 's ochtens 8:30 uur tot en met 's avonds 23:00 uur. Waarvan zo'n 8 uur voluit. Voor de rest zijn het dimtijden. Edit: Oeps dat was niet voor mij bedoelt zie ik...

@Friesian , het lijkt me toch de moeite waard om je CO2 menging te verbeteren. Je hebt nu wel erg veel verlies, zelfs voor een inline diffuser lijkt me.
 

Ik heb nog even een filmpje gemaakt van de huidige situatie. Een vraag. Zou een Sera reactor beter werken om de co2 te mengen?
@benvo en @triple ik ben het echt met jullie eens dat de co2 te veel verloren gaat. Ik ben er alleen nog niet uit hoe dat te verbeteren. De inline diffuser van een ander merk lijkt me werkend op hetzelfde principe.

 
Yep, enkele plaatjes ff gemaakt.
 

Bijlagen

  • 20210103_192813.jpg
    20210103_192813.jpg
    157.4 KB · Weergaven: 83
  • 20210103_192712.jpg
    20210103_192712.jpg
    146 KB · Weergaven: 82
  • 20210103_192751.jpg
    20210103_192751.jpg
    149.9 KB · Weergaven: 84
Ik denk dat de reden is dat een inline diffuser niet het optimale is om co2 goed op te lossen. Gaatjesbuis heb ik weer dichter onder oppervlakte.
Ik heb al heel lang een inline diffuser. En heb ook geen bellen.
Het is een up aqua atomizer. Geeft veel mist.
Heb deze in de aanzuig van het filter zitten.
Alle co2 lost volledig op in het filter.
Filter is dus 1 grote reactor.
 

Terug
Bovenaan