Planten groeien niet, slecht..


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik weet niet waar het fout gaat maar de planten willen maar niet meer groeien. Ik raak steeds meer de grip kwijt.... Ik weet het niet meer...
 

Bijlagen

  • 20201112_230043.jpg
    20201112_230043.jpg
    334.8 KB · Weergaven: 243
Informatie beste vriend. Schrijf eerst eens een verhaal hoe e.e.a. in elkaar zit anders kunnen wij je onmogelijk helpen.

Een paar dingen waar ik aan denk:
- Licht. Je hebt licht, wat voor lampen en hoe lang staan die per dag aan?
- Plantenvoeding hetzelfde verhaal welke en hoeveel en hoe vaak voeg je toe.
- Water waarden.
- Welk filter gebruik je en hoe zit die in elkaar wat filtermedium?
 
Ik zie veel groene aanslag. Wat is je fosfaatwaarde? En als je toch meet, je nitraat?
 
Informatie beste vriend. Schrijf eerst eens een verhaal hoe e.e.a. in elkaar zit anders kunnen wij je onmogelijk helpen.

Een paar dingen waar ik aan denk:
- Licht. Je hebt licht, wat voor lampen en hoe lang staan die per dag aan?
- Plantenvoeding hetzelfde verhaal welke en hoeveel en hoe vaak voeg je toe.
- Water waarden.
- Welk filter gebruik je en hoe zit die in elkaar wat filtermedium?
Idd Daniel, eerst het verhaal, logisch.
Ik heb pogostemon octopus, vallisneria spiralis staan en Braziliaanse klimop een herkansing gegeven. Pogostemon heb ik getopt en de top in een andere bak gezet, 60 liter.

Juwel Rio 180 led, ik had eerder een carbo-stootkuur begin gemaakt maar vertrouwde de reactie van de vissen niet dus na advies fors water ververst.

Lampen, Day en Nature van Juwel werken van 15.00 - 23.00.

Plantenvoeding profito 5cc per dag, daarnaast 50cc nitro en 35 cc fosfo in 1 x toegevoegd.
Filter, JBL cristalprofi e1502, 3 gaatjesbuizen 4 gaatjes opgeboord met 3 mm boor.
 
Ik zie veel groene aanslag. Wat is je fosfaatwaarde? En als je toch meet, je nitraat?
Ik heb een topic gemaakt met de waterwaardes Norion. šŸ™‚

Straks doe ik Fosfaat en nitraat opnieuw.
 
Waar ib ook tegenaan loop is een kaamlaag. Dus wat meer waterbeweging oppervlak en de skimmer een paar uur mee laten werken. Co2 wordt via de inline diffuser toegevoegd.
 
Ik weet niet waar het fout gaat maar de planten willen maar niet meer groeien. Ik raak steeds meer de grip kwijt.... Ik weet het niet meer...
Een tijd terug trof ik in een blad een artikel over tekorten en hoe planten dit laten zien misschien heb je er wat aan
 

Bijlagen

  • img20201113_14522231.pdf
    316.3 KB · Weergaven: 136
Je geeft co2 lees ik via een inline diffuser? Op je eerste foto lijkt het bijna alsof je een bak ziet zonder co2. Planten lijken daar een flink tekort aan te hebben. Probeer je co2 flink wat (maar wel geleidelijk) te verhogen totdat je ph in elk geval onder de 7 komt (rond 6,8 is prima) en dat je dropchecker richting het geel gaat. Je zult daarmee zien dat er ook meer vraag aan plantenvoeding komt. Laat je no3 en po4 dus niet te laag uitkomen. Succes!
 
Je geeft co2 lees ik via een inline diffuser? Op je eerste foto lijkt het bijna alsof je een bak ziet zonder co2. Planten lijken daar een flink tekort aan te hebben. Probeer je co2 flink wat (maar wel geleidelijk) te verhogen totdat je ph in elk geval onder de 7 komt (rond 6,8 is prima) en dat je dropchecker richting het geel gaat. Je zult daarmee zien dat er ook meer vraag aan plantenvoeding komt. Laat je no3 en po4 dus niet te laag uitkomen. Succes!
Bedankt! Ik heb al meegemaakt dat mijn vissen dood lagen doordat het systeem niet goed werkte. Dropchecker was geel. Je begrijpt wel dat ik uiterste voorzichtigheid betracht.
 
En ik snap wel dat planten het beter doen met co2 toevoeging maar je planten bestand is niet het meest veeleisende. En zonder co2 doet bijv de Lotus het ook prima. Ik zou toch kijken naar microā€™s, macroā€™s en kleibolletjes. Wat mis je.
 
Bedankt! Ik heb al meegemaakt dat mijn vissen dood lagen doordat het systeem niet goed werkte. Dropchecker was geel. Je begrijpt wel dat ik uiterste voorzichtigheid betracht.

Logisch Andre maar ook als je minder co2 toevoegt zonder controller kan er teveel ontstaan als bv het magneetventiel net goed werkt in de nacht.
 

Het lastige is ook dat de co2 al flink aan het werk is ingesteld. Ik snap dan ook niet meer waarom de pH zo hoog is. Van middeltjes ben ik geen voorstander.
 
Aantal bellen, goede vraag. Het gaat al zo snel dat tellen niet mogelijk is. Ik heb extra sterrenkruid er bij gezet. Ludwigia teruggehaald uit andere bak om meer planten te hebben.
Enkele foto's.. Edit.. Vanmorgen gemaakt.
 

Bijlagen

  • IMG_20201114_091902007.jpg
    IMG_20201114_091902007.jpg
    446 KB · Weergaven: 129
  • IMG_20201114_092058027.jpg
    IMG_20201114_092058027.jpg
    485.9 KB · Weergaven: 138
  • IMG_20201114_092102575.jpg
    IMG_20201114_092102575.jpg
    320.3 KB · Weergaven: 136
Nou die is flink donker Andre en ik denk lang niet genoeg co2. Hij mag echt wel lichtgroen zijn hoor. Ik kan met de JBL de bellen ook niet tellen maar goed dat is hier niet zo n probleem omdat ik een controller gebruik. Ter indicatie, ik had meestal rond de 150 bellen nodig p/min op de oude meterbak.
 
Wanneer ik de gaatjes verder schuin naar beneden zet komt een ander probleem weer opzetten. Vuil oppervlakte.
Dit heb ik opgelost (doordat mijn spraybar uit 2 delen bestaat) het ene gedeelte schuin de bak in te laten blazen en het andere gedeelte wat meer richting de oppervlakte.

Moet wel zeggen dat ik geen in-line co2 atomizer oid gebruik, maar een eenvoudige ā€œbazookaā€ van vriend Ali.

En ik heb de Juwel bouwplaats verlichting vervangen voor dimbare verlichting.
 
Bij mij werkt het op een schakelklok, 14.00 - 22.00 & licht 15.00 - 23.00.

Dat is netjes denk ik en je kan aan de kleur van de checker bij het aangaan van het licht zien of er al voldoende co2 inzit al heeft dat ding ook wel weer vertraging.
 
Mijn verbruik hier is ongeveer maar 80 bellen per minuut op een bak van 130x50x50 maar ik heb een KH van 3 dus dat scheelt natuurlijk in het verbruik, en hij staat per dag meer uit als aan. Ik vind 150 bellen per minuut voor een kleinere bak al heel erg veel ook omdat het met een schakelklok natuurlijk overdag niet tussendoor uitschakelt en als je de hoeveelheid bellen niet eens behoorlijk tellen kan van wegen de snelheid plus dat dat dan uren aanstaat klopt er toch iets niet. Ik denk dat de co2 weer heel snel uit het water ontwijkt de planten kunnen dat nooit verbruiken ook niet als je er heel veel hebt. Dus zoeken maar waar dat aan licht. Wat voor gas is het is het wel 100% CO2
 

Bijlagen

  • 20201025_141044[1].jpg
    20201025_141044[1].jpg
    404.3 KB · Weergaven: 122
Mijn verbruik hier is ongeveer maar 80 bellen per minuut op een bak van 130x50x50 maar ik heb een KH van 3 dus dat scheelt natuurlijk in het verbruik, en hij staat per dag meer uit als aan. Ik vind 150 bellen per minuut voor een kleinere bak al heel erg veel ook omdat het met een schakelklok natuurlijk overdag niet tussendoor uitschakelt en als je de hoeveelheid bellen niet eens behoorlijk tellen kan van wegen de snelheid plus dat dat dan uren aanstaat klopt er toch iets niet. Ik denk dat de co2 weer heel snel uit het water ontwijkt de planten kunnen dat nooit verbruiken ook niet als je er heel veel hebt. Dus zoeken maar waar dat aan licht. Wat voor gas is het is het wel 100% CO2
Als er iets zou zijn wat geen 100 % CO2 is dan is dat nieuw voor mij. Heb je daar op de een of andere manier ervaring mee opgedaan?
 
Met een ph van 7,5 en een kh van 9, kom je volgens de co2 tabel uit rond 8 ppm co2. In combinatie met je verlichting zit dit veel te laag en lijkt hier zeker wel het probleem te liggen.
 
Met een ph van 7,5 en een kh van 9, kom je volgens de co2 tabel uit rond 8 ppm co2. In combinatie met je verlichting zit dit veel te laag en lijkt hier zeker wel het probleem te liggen.

Dat liet de dropchecker ook zien dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik heb nu 2 gaatjes iets hoger geboord om toch een rimpeling te hebben en de gaatjes van de 3 buizen daarmee wat meer schuin naar beneden.. Eens kijken wat er dan gebeurt.
 
Als er iets zou zijn wat geen 100 % CO2 is dan is dat nieuw voor mij. Heb je daar op de een of andere manier ervaring mee opgedaan?
Het kan ook een mengsel zijn van gassen bv Argon en co2 dan bestaat het uit maar 15% co2 geeft geloof ik dezelfde Flesdruk heb ik me ooit wijs laten maken of het klopt weet ik dus niet. Maar dat zou wel de hoeveelheid bellen verklaren. waar wordt de fles gevuld
 
Het kan ook een mengsel zijn van gassen bv Argon en co2 dan bestaat het uit maar 15% co2 geeft geloof ik dezelfde Flesdruk heb ik me ooit wijs laten maken of het klopt weet ik dus niet. Maar dat zou wel de hoeveelheid bellen verklaren. waar wordt de fles gevuld
Ik ben even verder gaan spitten maar het het verhaal wat mij ooit verteld is dat de flesdruk van argon/co2 85%/15% hetzelfde is schijnt niet te kloppen.
 

Terug
Bovenaan