Planten gaan dood/ bruine punten


Waar lees je dat dan?

Veel voeding/co2 en weinig licht zal een langzame groei laten zien tot het moment dat je meer licht geeft.
Veel voeding vraagt imo niet tot vraag naar meer licht door de plant. De plant zal met minder licht gewoon minder groei laten zien.
Wellicht dat @benvo zijn licht hier ook op kan laten schijnen. Ja niet om meer groei te bereiken natuurlijk;)
Een voorbeeld is dit document die ik gisteren vond. Hier draait het dan wel niet om waterplanten maar het principe is het zelfde. Se opname van co2 en de opname van licht staan los van elkaar als ik het hieruit begrijp. En dit is maar 1 voorbeeld. Als ik verder zou zoeken zou ik genoeg linken vinden waarin dit verschijnsel benoemd word

De link tussen dit en het probleem wat ts dus ervaart is dat door het toevoegen van co2 tekorten ontstaan. Doordat er meer co2 is de planten meer voeding en lichtvraag is. Je kan dan wel een leandose in het water hebben maar de verhoudeningen kloppen niet (wet van liebig)
1692628754498.png

Het tonnetje lekt aan alle kanten. Niet bij de co2, misschien niet bij het licht, die is hoog gedoseerd. Maar ergens is een lek in bovenstaande tonnetje. Het gebrek waar de plant door geremd word waardoor alle suikers die de plant aan maakt allemaal uit lekt. Door heel het aquarium.
Dan krijg je een verdikte biofilm waar de alg op af komt.

Een verandering in stroming kan de biofilm uit dunnen. Lean dose en waterwissels dunt de biofilm uit.
Gezonde planten jagen geen algen weg, en weinig co2 is ook geen recept voor algen. Dat geloof niet niet tot iemand mij kan vertellen hoe dat werkt.
Het zijn de ongezonde planten die lekken waar de alg op af komt. Door bijvoorbeeld co2 tekort maar ook door een overdosis co2.
Dat is wat ik zelf terug vind aan informatie.

Het is maar een hele klus om bij rich dose alle in balans te houden. Daarom is dat vooral bij gezonde en rijpe aquariums gebaat maar bij aquariums waar de boel niet in balans is is een richdose zoals de ei alleen maar alg bevorderend (als je niet aan alles kan voldoen wat soms heel moeilijk is)

Jullie mogen anders denken, of geloven. Dit is wat ik denk te weten na me maanden lang onderzoeken en informatie lezen en verzamelen.

En nee ik lees niet te veel. Zo ziet blijkbaar het werk van een wetenschapper er uit ben ik achter gekomen. Lezen lezen en nog meer lezen. Open staan voor alles conclussies en stellingen vormen om daar over te discussiëren en nieuwe vragen te bedenken. Om die vervolgens tot nieuwe antwoorden te laten en je weer conclussies kan trekken en het cirkeltje weer word gaat. Zo krijg je de wetenschap over onderwerpen die je verlangt.

Daar moet je stellig voor durven zijn, maar tegelijkertijd open durven staan voor nieuwe dingen en een andere kant. Niet iedereen hoeft dat aan te trekken.

Ik hoop dat het snel beter word @BrianVm en ik hoop dat je lekker van de vakantie hebt kunnen genieten. Het weer zit je niet tegen volgensmij!
 
Een verandering in stroming kan de biofilm uit dunnen. Lean dose en waterwissels dunt de biofilm uit.
Gezonde planten jagen geen algen weg, en weinig co2 is ook geen recept voor algen. Dat geloof niet niet tot iemand mij kan vertellen hoe dat werkt.
Het zijn de ongezonde planten die lekken waar de alg op af komt. Door bijvoorbeeld co2 tekort maar ook door een overdosis co2.
Dat is wat ik zelf terug vind aan informatie.
Dan wil ik even afstappen van de planten en je vragen waarom je dan bij een co/po4 tekort snel groene algen op ramen en ornamenten krijgt want die lekken niet hoor.
Daar zie je deze alg opduiken omdat de hoeveelheid po4 en/of co2 gewoon te laag is. Dus veel licht en te lage hoeveelheden co2/po4.
Een overdosis co2 geeft geen algen maar kan wel gevolgen hebben voor je vissen. Alle voeding kan in hoge hoeveelheden toxisch zijn voor planten maar dan moet je het wel erg bont maken.

Je moet dit eens lezen en daar staat ook dat overschotten geen algen geven maar juist tekorten. Daarom moet je als je algen hebt ook niet de voeding verminderen maar juist opzoeken welk tekort er speelt.


Dat teveel aan bv nitraat en fosfaat algen geeft is al lang geleden achterhaalt.
 
Het zijn de ongezonde planten die lekken waar de alg op af komt
Ja als planten iets tekort komen dan functioneren ze niet goed en krijgen ze problemen met lekken van suikers alg gevolg en daar zijn de algen gek op.
Kortom: zorg dat er geen tekorten zijn en dan zijn je planten happy en lekken ze geen suikers en zullen ze ook geen trigger voor algen zijn.
 
Dan wil ik even afstappen van de planten en je vragen waarom je dan bij een co/po4 tekort snel groene algen op ramen en ornamenten krijgt want die lekken niet hoor.
Daar zie je deze alg opduiken omdat de hoeveelheid po4 en/of co2 gewoon te laag is. Dus veel licht en te lage hoeveelheden co2/po4.
Een overdosis co2 geeft geen algen maar kan wel gevolgen hebben voor je vissen. Alle voeding kan in hoge hoeveelheden toxisch zijn voor planten maar dan moet je het wel erg bont maken.

Je moet dit eens lezen en daar staat ook dat overschotten geen algen geven maar juist tekorten. Daarom moet je als je algen hebt ook niet de voeding verminderen maar juist opzoeken welk tekort er speelt.


Dat teveel aan bv nitraat en fosfaat algen geeft is al lang geleden achterhaalt.
Ik snap je punt niet helemaal met de groene punt alg. Die zit genesteld in de biofilm misschien met een ph8 dat je sneller last heb van basis en dat je daarmee hun skelet structuuraanmaak bevorderd. Ook kom ze op licht af zoals je benoemt. Het probleem is dat bij een tekort aan co2 planten ook lekken. Dus er een verdikte biofilm ontstaat. Het draait er om dat alle kanten van dat tonnetje dicht zitten. En hoe hoger je de latten van het tonnetje maakt, hoe groter de verschillen kunnen zijn tussen te hoog en te laag.

Soms ontstaan tekorten doordat je meer geeft aan een plant dan nodig is.
Als je meer licht geeft aan de plant dan hij nodig heeft moet je ook meer voeding geven.
Als je minder co2 aan een plant geeft moet je ook minder licht toepassen.

Als je wilt dat planten optimaal groeien ja dat moet je het altijd bij de tekorten zoeken want het kan altijd beter. Groeit je plant goed? Kan nog beter. Jij hebt ook tekorten john. Zet er maar eens een extra lamp boven, voeg meer co2 toe. Dan kan je je afvragen waar je nitraat in eens naar toe gaat en je hoeft misschien niet eens meer water te wisselen. Alleen snoeien. Heel veel snoeien.

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is op het forum die een aquarium heeft met planten zonder tekorten. Al zouden sommige specialisten hier erg dicht op zitten zoals cornelius die er echt zn werk van heeft gemaakt geloof ik. Kan altijd beter.
Rode planten worden roder door stress. Met andere woorden. Tekorten. De meeste planten worden mooier imo door leandose. Ze worden fijner, bossiger en meer compact.

Als er altijd tekorten zijn, dan kan je ook stellen. Misschien zijn tekorten niet erg, zolang het maar in verhouding klopt en er verhoudingsgewijs geen tekorten zijn. Zolang de plant goed groeit is het goed. Dat kan met meer. Maar ook met minder.

De rede waarom je het niet bij tekorten mag zoeken is omdat je bij de ei methode werkt met overschotten en je dus altijd de tekorten moet aanvullen zogauw je ook maar iets van de ei af stapt en gaat doseren. Dan geld die regel niet meer voor jou.

Ik zeg niet dat hij nu alles in eens minder moet doen. Iedereen doet het op zn eigen manier. De vraag was hier hoe kom ik van de alg af. En mijn mening is dit. Je schaaft of af of vult aan. Of allebij. Welke methode het beste werkt weet ik niet. Maar mijn mening is mijn iedee veiliger.

Zolang je de wens van de plant nooit voorbij gaat. Je zal altijd genoeg licht moeten geven. Nooit te weinig. Met een beetje licht doen veel planten het al aardig goed. Lekker rustig op hun eigen tempo. Afhankelijk dus van je plantensoorten.
 
Ik snap je punt niet helemaal met de groene punt alg. Die zit genesteld in de biofilm misschien met een ph8 dat je sneller last heb van basis en dat je daarmee hun skelet structuuraanmaak bevorderd. Ook kom ze op licht af zoals je benoemt. Het probleem is dat bij een tekort aan co2 planten ook lekken. Dus er een verdikte biofilm ontstaat. Het draait er om dat alle kanten van dat tonnetje dicht zitten. En hoe hoger je de latten van het tonnetje maakt, hoe groter de verschillen kunnen zijn tussen te hoog en te laag.
Wat ik bedoel is dat ook in een bak met geen planten je snel groene algen ziet op bv ruiten en dode ornamenten zoals steen. Daar ontstaat dus alg niet door lekkende planten maar gewoon omdat er te weinig co2 in het water zit tov de hoeveelheid licht.
Veel biotopen zonder planten hebben juist algen (en algen nodig soms) en dat ligt dus niet aan een plant die suikers lek maar gewoon door een tekort aan co2 bij teveel licht.
 
Wat ik bedoel is dat ook in een bak met geen planten je snel groene algen ziet op bv ruiten en dode ornamenten zoals steen. Daar ontstaat dus alg niet door lekkende planten maar gewoon omdat er te weinig co2 in het water zit tov de hoeveelheid licht.
Veel biotopen zonder planten hebben juist algen (en algen nodig soms) en dat ligt dus niet aan een plant die suikers lek maar gewoon door een tekort aan co2 bij teveel licht.
Ik geloof je helemaal! Ik vraag me af wat het dan is! Puntalg werkt net iets anders dan de roodwieren en draadalgen natuurlijk en ze hebben veel carbonaten nodig voor hun skelet. Bij mij zit mn ruit er vol mee ik ben nog aan het bedenken hoe ik het aanpak. Kan je dus puntalgen kwijt raken door heel veel co2? Of kan je puntalgen voorkomen door heel veel co2 (in een omgeving zonder planten)
Ik neem aan dat er wel vis en vissenvoer in word gegooit?
Misschien heeft de puntalg gewoon niet veel nodig alleen licht. En staat veel of weinig co2 er los van dat weet ik niet. Kan je dat ontkrachten? (In een plantenloze omgeving)
 
Goed, net thuis.

Wat merk ik.. planten enorm gegroeid op een week tijd. Heb enkele fotos genomen hoe het eruit ziet vooral. Zo zie je maar dat het vol met alg hangt.
 

Bijlagen

  • IMG20230821201833.jpg
    IMG20230821201833.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 58
  • IMG20230821201824.jpg
    IMG20230821201824.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 59
  • IMG20230821201819.jpg
    IMG20230821201819.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 54
  • IMG20230821201801.jpg
    IMG20230821201801.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 54
  • IMG20230821201320.jpg
    IMG20230821201320.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 57
  • IMG20230821201315.jpg
    IMG20230821201315.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 61
Ik denk dat je teveel organische belasting hebt.

Het afval composteerd niet. En blijft op de bodem liggen.
Een goede compostering (mineralisatie) zorgt voor een schone bodem.
Dit afval zorgt ook voor penseel algen.

Je kunt proberen de mineralisatie te verhogen. Door de C:N verhouding te verkleinen.

Ander voer.
Meer verversen.
Meer nitraat.

Dunne biofilm geeft meer nitraat. Dus filters vaker schoonmaken.
Met name de voorfilters en de watten.
Bio alleen licht uitspoelen.

Lees dit eens door.

 
Ondertussen de ph indicator andere kant bak gehangen.
Ik merk nu wel een olie laagje op het wateroppervlak?

En nu de resultaten van de waterwaardes. Volledig weekje niets toegevoegd gehad.

No3 = 10mg
Po4= 2mg
Fe = 0.15mg
Kh = 6
Ph = 7
Gh = 10
Nh3 = 0
Nitriet = 0
 
Ik denk dat je teveel organische belasting hebt.

Het afval composteerd niet. En blijft op de bodem liggen.
Een goede compostering (mineralisatie) zorgt voor een schone bodem.
Dit afval zorgt ook voor penseel algen.

Je kunt proberen de mineralisatie te verhogen. Door de C:N verhouding te verkleinen.

Ander voer.
Meer verversen.
Meer nitraat.

Dunne biofilm geeft meer nitraat. Dus filters vaker schoonmaken.
Met name de voorfilters en de watten.
Bio alleen licht uitspoelen.

Lees dit eens door.

Als je de mineralisatie wilt bevorderen is het dan belangrijk om op te passen bij ph verlagende factoren zoals turf en bodems? Of heeft het niet zo heel veel invloed?
 
Ondertussen de ph indicator andere kant bak gehangen.
Ik merk nu wel een olie laagje op het wateroppervlak?

En nu de resultaten van de waterwaardes. Volledig weekje niets toegevoegd gehad.

No3 = 10mg
Po4= 2mg
Fe = 0.15mg
Kh = 6
Ph = 7
Gh = 10
Nh3 = 0
Nitriet = 0
Po4 beetje aan de hoge kant. Volgens mij is het niet gezond om hm nog hoger te hebben. Dat kon giftig zijn ofzo? de rest ziet er wel netjes uit volgens mij of niet? Heb je wel co2 gebruikt deze week?
 
Po4 beetje aan de hoge kant. Volgens mij is het niet gezond om hm nog hoger te hebben. Dat kon giftig zijn ofzo? de rest ziet er wel netjes uit volgens mij of niet? Heb je wel co2 gebruikt deze week?
Co2 heeft steeds op 6.3 gestaan
Mits ik hier enkele malen las dat het wrs te weinig was heb ik hem net ingesteld op 6.2
 
Vervelend al die alg. Ik kan je verder niet helpen maar zou zelf zoveel mogelijk van de alg handnatig verwijderen, ook de ergst aangetaste bladeren.
 
Als je de mineralisatie wilt bevorderen is het dan belangrijk om op te passen bij ph verlagende factoren zoals turf en bodems? Of heeft het niet zo heel veel invloed?
Geen idee wat de invloed van de pH is.
Maar dat zal in ons werkgebied wel meevallen.

Wel is het zo, dat turf. Nadat het zijn verzurende werking heeft gedaan, wel langzaam begint te rotten.
Dus extra organische belasting.
 
Maar als de controller op 6.2-6.3 staat dan kan je gemeten ph toch geen 7 zijn? Of mis ik iets?
Tjah.. kan er zometeen eens een nieuwe test van doen. Had gisterenavond de indicator eens verhangen naar andere kant bak en die staat naar mijn weten mooi gekleurd..
 

Bijlagen

  • IMG20230822073408.jpg
    IMG20230822073408.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 41
Je hebt geen aquasoil toch? Of andere ph-verlagende zaken, naast de co2. Want met een KH van 6 en een ph van 6,2 zou het Co2 niveau erg hoog zijn. Misschien je ph-probe eens kalibreren?
 
Is de probe van je ph controller goed geijkt? Ik zou deze anders eens ijken en nieuwe vloeistof in de dc doen. Hoe meet je die ph van 7 eigenlijk want dat is veel hoger dan wat je meet en dat is raar.
De kleur van de dc is wel licht maar ook wat flets dus ik zou het vervangen voor de zekerheid.
 
Voor je nieuwe vloeistof erin gaat doen hem wel heel goed droogmaken en vaak laat ik hem na het afdrogen een uurtje open liggen.
 
Je hebt geen aquasoil toch? Of andere ph-verlagende zaken, naast de co2. Want met een KH van 6 en een ph van 6,2 zou het Co2 niveau erg hoog zijn. Misschien je ph-probe eens kalibreren?
Neen geen aquasoil idd, zou deze nog eens kalibreren, nog niet zo lang geleden eigenlijk.
Is de probe van je ph controller goed geijkt? Ik zou deze anders eens ijken en nieuwe vloeistof in de dc doen. Hoe meet je die ph van 7 eigenlijk want dat is veel hoger dan wat je meet en dat is raar.
De kleur van de dc is wel licht maar ook wat flets dus ik zou het vervangen voor de zekerheid.
zal deze nog eens ijken dan, en de vloeistof veranderen. niet vergeten dat het op aanraden van is dat de co2 telkens lager word gezet xD
 
zal deze nog eens ijken dan, en de vloeistof veranderen. niet vergeten dat het op aanraden van is dat de co2 telkens lager word gezet xD
Normaliter kun je vertrouwen op de dc maar goed dan moet de vloeistof goed zijn en de probe ook want als die niet goed is dan krijg je een verkeerde waarde te zien.
Als ik de kleur van de dc bekijk dan is dat niet teveel aan co2 maar ja of de probe goed is dat is de vraag.
Ik heb een ph van 6.65 en als ik de tabel bekijk dan kom ik ook te hoog uit maar hier is de dc ook lichtgroen dus daar vertrouw ik dan op. Er kunnen zuren in je bak zitten die de ph en kh beinvloeden dus de tabel is niet altijd te vertrouwen.
 
goed zodus, gekalibreerd de ph 7 zat op 6.73 dus wel verschil en op 4 zat hij eigenlijk recht op.
vloeistof in dc is ook vervangen ondertussen.
heb dan ook nog eens ph meting gedaan en die stond op 6.5 nu.
 
Dat is een flink verschil van 0,3 ongeveer. Als de probe niet goed is gecalibreerd dan klopt het geheel niet meer.
 
Dat is een flink verschil van 0,3 ongeveer. Als de probe niet goed is gecalibreerd dan klopt het geheel niet meer.
Hij is aangepast nu. Dus kan weer normaliter werken. Dacht dat kalibreren om de enkele maand moest, dit is nog geen maand geleden gebeurd
 
Normaal om de 6 weken dacht ik en ik doe het zelfs iets minder vaak. Maar als je na nog geen maand zo n grote afwijking meet dan is de probe wellicht aan vervanging toe.
@biljoenblik weet wel het eea van probes volgens mij en die kan het denk ik beter vertellen.
Zover ik weet mag de afwijking na nog geen maand niet bijna 0,3 zijn want dat heeft ook flinke invloed op de hoeveelheid co2.
Bij een ph die 0,3 lager dan is zul je ongeveer dubbele hoeveelheid co2 hebben. Dat kun je zien in de tabel.
 
ok even int oog houden dan, mss dat ik hem nu keer test na 2-3 weken.
zodus, volgende stap lijkt me om te kijken naar de voeding dan vanwege ik toch wel wat op de bodem heb liggen drijven?
ik geef hier even mee wat ik geef, kunnen we misschien zo verder kijken waar het probleem kan liggen?

Van het zwarte doosje geef ik enkele "vlokjes" dagelijks alsook 1 tabletje van het blauwe doosje
 

Bijlagen

  • 1692691986060153128042344848720.jpg
    1692691986060153128042344848720.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 32
  • 16926920083303849582723569956922.jpg
    16926920083303849582723569956922.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 34
Dat is een flink verschil van 0,3 ongeveer. Als de probe niet goed is gecalibreerd dan klopt het geheel niet meer.
Ondertussen zit ik tussen 8 en 7 te twijfelen met me druppeltest 😂

Heb net heel interessant filmpje gezien over organische belasting, ph, fosfaat en alg. De alg kan fosfaat als voeding gebruiken zonder de extra behoefde van licht en nitraat. Terwijl planten afhankelijk zijn van de wet van liebig.
Dat betekend dat als je meer fosfaat toe dient dan nodig is je de algen bevordert.
Bij een lean dose zou 1 mg genoeg moeten zijn (als je planten daar ook passend voor zijn) en bij de ei methode kan het oplopen tot 3mg. (Zolang je geen beperkende factor hebt en de planten 3 kunnen gebruiken)

Fosfaat komt vrij uit rottend organisch materiaal en rottend organisch materiaal geeft een verzurend effect wat wereld wijd een groot probleem aan het worden is. Omdat fosfaat 3 zuurstofatomen nodig heeft om te kunnen onstaan verlies je zuurstof uit het aquarium.

Het zou volgens mij best kunnen dat de alg hierdoor zo hardnekkig is. De planten hebben ergens een beperkende factor waardoor ze niet alle fosfaat kunnen gebruiken, die kan ontstaan uit de organische belasting die misschien te hoog is.

Door zoals geschreven staat in het stukje van biljoenblik de stikstof (N) te verhogen kan het organisch materiaal beter verwerkt worden. En mineraliseren zodat de planten dit weer als voedingsbron kunnen gebruiken. Dit zou dan gelijk verandering kunnen geven voor de po4 waarde en dus wellicht indirect op de algen als ik het goed begrijp
 
Ondertussen zit ik tussen 8 en 7 te twijfelen met me druppeltest 😂

Heb net heel interessant filmpje gezien over organische belasting, ph, fosfaat en alg. De alg kan fosfaat als voeding gebruiken zonder de extra behoefde van licht en nitraat. Terwijl planten afhankelijk zijn van de wet van liebig.
Dat betekend dat als je meer fosfaat toe dient dan nodig is je de algen bevordert.
Bij een lean dose zou 1 mg genoeg moeten zijn (als je planten daar ook passend voor zijn) en bij de ei methode kan het oplopen tot 3mg. (Zolang je geen beperkende factor hebt en de planten 3 kunnen gebruiken)

Fosfaat komt vrij uit rottend organisch materiaal en rottend organisch materiaal geeft een verzurend effect wat wereld wijd een groot probleem aan het worden is. Omdat fosfaat 3 zuurstofatomen nodig heeft om te kunnen onstaan verlies je zuurstof uit het aquarium.

Het zou volgens mij best kunnen dat de alg hierdoor zo hardnekkig is. De planten hebben ergens een beperkende factor waardoor ze niet alle fosfaat kunnen gebruiken, die kan ontstaan uit de organische belasting die misschien te hoog is.

Door zoals geschreven staat in het stukje van biljoenblik de stikstof (N) te verhogen kan het organisch materiaal beter verwerkt worden. En mineraliseren zodat de planten dit weer als voedingsbron kunnen gebruiken. Dit zou dan gelijk verandering kunnen geven voor de po4 waarde en dus wellicht indirect op de algen als ik het goed begrijp
Oke zodus po4 op max 1mg/L houden en no3 hoger dan?
 
Oke zodus po4 op max 1mg/L houden en no3 hoger dan?
Zoals ik het begrijp wel maar als ik het goed begrijp zou de po4 vanzelf dalen en de ph lichtelijk stijgen bij een lean dose met no3 hoger. Ik zou het advies van biljoenblik nemen zoals staat omschreven in de link over mineralisatie, dat zit volgens mij op de goedde richting en sluit aan op wat ik dacht wat betreft de algen de po4.
 

Terug
Bovenaan