Planten gaan dood/ bruine punten


Zo is het ook gegaan momenteel zonder ervaring, je hoort van de EI en je begint ermee zonder verder zoeken, oh die planten vind ik wel mooi staan oh en die daarnaast voor het effect en hup voor je het weet steken ze erin en zie je ze doodgaan en dan pas beginnen de vragen te komen uiteraard.
Verschil zit hem al in waar je zegt dat je +15 jaar geleden bent beginnen gaan vergelijken, ik ben bezig van dit jaar februari.
Fouten zijn gemaakt, die dienen om eruit te leren, vandaar ook alle vragen.
Dat ik zelf moet gaan inlezen en moet gaan leren is met alles zo en daar ben ik mee bezig.
Bedankt voor de antwoorden, ik ga me verder verdiepen en hopelijk komt het tot het gewenste resultaat.
 
Ik denk dat je met de gewone EI alle planten wel voorziet van voldoende voeding. Wat Ben terecht opmerkt is dat het vaak niet nodig is om zoveel te gebruiken en toe te voegen maar goed zonder veel ervaring kun je op deze wijze wel tekorten voorkomen.
 
Ik sluit me overigens wel aan bij de mening dat ik vind dat je veel toevoegt. Je moet niet blind varen op EI, maar ook kijken naar hoeveel de bak verbruikt.
Ik heb twee ongeveer 350 l bakken en ik volg de EI niet helemaal, wel poeders van aquariumbemesting, maar kom toch op mooie niveau's uit, de ene hoef ik eigenlijk zelden iets toe te voegen, de vissen in combinatie met het voer levert genoeg op om een NO3 niveau van ongeveer 25- zelfs 50 te halen, terwijl de andere wél elke dag nodig heeft: 50ml Makro nitraat & sulfaat. Fosfaat hebben beide bakken zelden gebrek aan, maar zo nodig, geef ik ze dan een week 25ml per dag. Eénmaal per week geef ik -als het nodig is- 25 ml mikro.
Ik test daarvoor wekelijks op NO3, PO4 en Fe.
Ik weet niet hoe groot je bak is, maar als ik daarmee voldoende heb, vraag ik me toch af hoe groot jouw bak is....Heb je misschien ergens een rekenfoutje gemaakt?
 
Ik sluit me overigens wel aan bij de mening dat ik vind dat je veel toevoegt. Je moet niet blind varen op EI, maar ook kijken naar hoeveel de bak verbruikt.
Ik heb twee ongeveer 350 l bakken en ik volg de EI niet helemaal, wel poeders van aquariumbemesting, maar kom toch op mooie niveau's uit, de ene hoef ik eigenlijk zelden iets toe te voegen, de vissen in combinatie met het voer levert genoeg op om een NO3 niveau van ongeveer 25- zelfs 50 te halen, terwijl de andere wél elke dag nodig heeft: 50ml Makro nitraat & sulfaat. Fosfaat hebben beide bakken zelden gebrek aan, maar zo nodig, geef ik ze dan een week 25ml per dag. Eénmaal per week geef ik -als het nodig is- 25 ml mikro.
Ik test daarvoor wekelijks op NO3, PO4 en Fe.
Ik weet niet hoe groot je bak is, maar als ik daarmee voldoende heb, vraag ik me toch af hoe groot jouw bak is....Heb je misschien ergens een rekenfoutje gemaakt?
Juwel rio 180, naar mijn weten is dit een bak van 180L. Als ik dan de calculator gebruik van EI kom ik op mijn huidige aantallen uit. (Foto pagina 2).
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ja of teveel toevoegen nodig is dat is iets waar je over kan discussieren. Het is wel een methode om tekorten te voorkomen en dus een methode die makkelijk is en niet vraagt om telkens te hoeven testen.
 
Juwel rio 180, naar mijn weten is dit een bak van 180L. Als ik dan de calculator gebruik van EI kom ik op mijn huidige aantallen uit. (Foto pagina 2).
Dat is dus half zo veel als de mijne??
Dat is vreemd?? Op de zakjes staan veel lagere doseringen:
KNO3 41 gram/ 500 ml
K2SO4 45 gram/ 500ml
PO4: 4 gram per 500ml
Tenso: 33 gram per 500 ml

En van die oplossingen voeg ik dus toe wat ik hierboven al heb beschreven.
 
Dat is dus half zo veel als de mijne??
Dat is vreemd?? Op de zakjes staan veel lagere doseringen:
KNO3 41 gram/ 500 ml
K2SO4 45 gram/ 500ml
PO4: 4 gram per 500ml
Tenso: 33 gram per 500 ml

En van die oplossingen voeg ik dus toe wat ik hierboven al heb beschreven.
Ga ik vanaf nu af ook gebruik maken van de aanbevolen hoeveelheid dat op de zakjes staan.
 
Dat is dus half zo veel als de mijne??
Dat is vreemd?? Op de zakjes staan veel lagere doseringen:
KNO3 41 gram/ 500 ml
K2SO4 45 gram/ 500ml
PO4: 4 gram per 500ml
Tenso: 33 gram per 500 ml

En van die oplossingen voeg ik dus toe wat ik hierboven al heb beschreven.
Vroeger stond erop 83 gram op 500 ml maar het resultaat is hetzelfde gebleven hoor als je het herberekend. Het is ook precies dezelfde stof namelijk. Nu erop staat 41 gr dus de helft voeg je ook de helft toe dus om 20 mg nitraat toe te voegen moet je nu dan meer oplossing toevoegen. Het maakt dan ook niet uit welke methode je gebruikt voor het oplossen zolang je de gebruiksaanwijzing maar volgt.
De po4 was voorheen ook al 4 gr op 500 ml.
 
Ondertussen al tijdje verder, om de dag doe ik metingen en pas ik hierbij aan waar nodig, moet zeggen dat het vrij stabiel aanloopt allemaal.
Echter merk ik momenteel nog niet al te veel aanpassing qua alg, begin zelfs te denken dat ik nog meer begin te krijgen.
Heb geprobeerd 2 filmpjes te maken uitstroom filter ook hier twijfel ik aan of die geen dead spots geeft..





test.png
 
Ondertussen al tijdje verder, om de dag doe ik metingen en pas ik hierbij aan waar nodig, moet zeggen dat het vrij stabiel aanloopt allemaal.
Echter merk ik momenteel nog niet al te veel aanpassing qua alg, begin zelfs te denken dat ik nog meer begin te krijgen.
Heb geprobeerd 2 filmpjes te maken uitstroom filter ook hier twijfel ik aan of die geen dead spots geeft..





Bekijk bijlage 363963

Ik denk dat je prima bezig bent. Probeer de huidige waardes stabiel te houden en verander de komende 2 weken niets.
De reactietijd van je planten op een verandering is vaak ook minimaal 2 weken.
Je kan ondertussen wel onderzoeken of je uitstroom goed werkt. Maar wacht nog even met het aanpassen van je uitstroom als je denkt dat het nu niet goed is geregeld.
Verander indien nodig 1 stap, en wacht minstens 2 weken af en zie of de stap het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
Doe je meerdere stappen tegelijk en je aquarium reageert daar positief of negatief op, dan weet je niet welke stap heeft geresulteerd in de positieve of negatieve ontwikkeling van je aquarium.
 
Update : Weer enkele dagen dagen verder.
Ik durf niet te zeggen dat het betert integendeel.
Ramen langst binnen hebben overal groene waas op. Filter die nu 2 weken oud is ziet ook al groen (foto).
En de zijkantjes waar silicone zit komen er precies dikkere bollen alg te hangen.
Hier enkele fotos.

IMG20230814094749.jpg
IMG20230814095129.jpg
IMG20230814095140.jpg
 
Ik zie heel veel baardalg volgens mij en dat is in de regel gerelateerd aan een co2 tekort of een slechte distributie. Groenalg eigenlijk ook en dat kan ook de po4 zijn.
Wat zijn momenteel je waterwaarden?
 
Ik zie heel veel baardalg volgens mij en dat is in de regel gerelateerd aan een co2 tekort of een slechte distributie. Groenalg eigenlijk ook en dat kan ook de po4 zijn.
Wat zijn momenteel je waterwaarden?
Hey John,

Heb hierboven een excel bestandje mee gedeeld, om de dag meting en zit met po4, no3 en fe toch altijd goed :)
 
Ik ben vooral benieuwd hoe je je lamp hebt afgesteld. Staat alles op 100%? Dan kan je wellicht wat gaan dimmen (=ook vraag naar andere voedingsstoffen verlagen). Met dimmen bedoel ik zowel het % van de gehele lamp verlagen, als alleen wit en blauw, zodat m.n. rood en een beetje groen een groter aandeel in de totale licht kleur krijgt en je dus meer richting de door Benvo genoemde 5000 kelvin gaat.
Je voeding planten voeding lijkt me ok en ik las ook ergens iets over bodem voeding. Dus daar schort het vermoedelijk niet aan.

Als de verlichting verlagen (dimmen) niet (voldoende) werkt zou je nog kunnen kijken om de co2 te gaan verhogen.

Symptoombestrijding om snel van de baardalg af te komen (maar het komt dan ook weer terug...): 3% waterstof perioxide in een spuitje en de baardalgen in spuiten.
 
Ik ben vooral benieuwd hoe je je lamp hebt afgesteld. Staat alles op 100%? Dan kan je wellicht wat gaan dimmen (=ook vraag naar andere voedingsstoffen verlagen). Met dimmen bedoel ik zowel het % van de gehele lamp verlagen, als alleen wit en blauw, zodat m.n. rood en een beetje groen een groter aandeel in de totale licht kleur krijgt en je dus meer richting de door Benvo genoemde 5000 kelvin gaat.
Je voeding planten voeding lijkt me ok en ik las ook ergens iets over bodem voeding. Dus daar schort het vermoedelijk niet aan.

Als de verlichting verlagen (dimmen) niet (voldoende) werkt zou je nog kunnen kijken om de co2 te gaan verhogen.

Symptoombestrijding om snel van de baardalg af te komen (maar het komt dan ook weer terug...): 3% waterstof perioxide in een spuitje en de baardalgen in spuiten.
De helialux verlichting staat afgesteld op
40% wit
20%blauw
80% rood
60%groen

Co2 indicator geeft mooi groen aan. Staat ingesteld op 6.3 ph nu
 
Tja baardalg..... wat een @#€%& alg. De moeilijkste alg die je kunt hebben. Ik ben nu al een half jaar! ermee bezig, en ben nu sinds een maand op het punt dat het niet meer vermeerdert. Ik heb een tijdje geleden een niet zo'n hele beste periode gehad en mijn aquarium verwaarloosd (niet consequent plantenvoeding gegeven, geen regelmatig onderhoud en weinig waterverversingen). Dit is bij mij de trigger geweest dat er baardalg ontstond. Mijn hele bak zat onder: uitstroom/instroom, verwarming, planten en de ruiten. Zelfs de bodem. Nu zeker weer consequent bezig, en elke week met onderhoud doen knip ik wat bladeren weg die onder zitten en haal ik met een pasje de rest van de ruiten af. Al zit het zo vast dat ik het er met geen mogelijkheid ervan af krijg. Ook met waterstofperoxide niet.
 

Bijlagen

  • IMG-20230808-WA0001.jpeg
    IMG-20230808-WA0001.jpeg
    856.9 KB · Weergaven: 50
Als ik eerlijk mag zijn weet ik niet goed meer wat nu te doen.
Om de dag metingen waar nodig word meteen bij gevuld. Ook nieuwe en sterkere filter geplaatst. Lijkt enkel maar erger te worden :(
 
Als ik eerlijk mag zijn weet ik niet goed meer wat nu te doen.
Om de dag metingen waar nodig word meteen bij gevuld. Ook nieuwe en sterkere filter geplaatst. Lijkt enkel maar erger te worden :(
Ik weet het, hier ook. Ik probeer maar geduldig te zijn en stug door te gaan, in de hoop dat het ooit een keer vanzelf weg gaat
 
je kan overwegen de bak leeg te trekken en overnieuw te beginnen? Alles goed schoonmaken etc.
 
Op een van de foto s zie ik je dropchecker en het is amper te zien maar volgens mij kleurt die aardig donker. Kun je een goede foto hiervan posten?
Baardalg is in de regel wel co2 gerelateerd vandaar de vraag.

 
Als je de dropchecker elke dag verplaatst, dan kan er acher komen of de waterdistributie goed werkt. Hang de dc maar eens op locaties waar de stroming wat minder is (bijvoorbeeld door hardware, flinke bos planten, dichter bij de bodem etc).
 
Als je de dropchecker elke dag verplaatst, dan kan er acher komen of de waterdistributie goed werkt. Hang de dc maar eens op locaties waar de stroming wat minder is (bijvoorbeeld door hardware, flinke bos planten, dichter bij de bodem etc).
Dit ga ik eens proberen 👍🏼👍🏼
 
Zou het kunnen dat de planten die slecht gaan samen staan met planten die hele andere voedingsbehoefdes hebben? Planten sturen feromonen in de bodem die specifieke bacteriën aan trekt om aan hun persoonlijke voedingsbehoefden te komen. Als je te veel verschillende planten door elkaar zet kan het zijn dat de minder sterke planten daardoor niet aan bepaalde stoffen komen.
Is je ph nogsteeds 7? Of loopt die toevallig meer naar de 8 toe? Het kan zijn dat je co2 namelijk omgezet word naar zouten voor het de planten bereikt. Roodwieren maken hier graag gebruik van.


In mijn ervaring speelt distrubutie van stoffen niet zo snel een rol. Soms is het gewoon heel erg pech als de alg overheerst maar het gaat beter worden dat weet ik zeker! Misschien het water iets schoner houden. De planten halen hun stoffen uit de bodem dat kan de alg niet
 
Zou het kunnen dat de planten die slecht gaan samen staan met planten die hele andere voedingsbehoefdes hebben? Planten sturen feromonen in de bodem die specifieke bacteriën aan trekt om aan hun persoonlijke voedingsbehoefden te komen. Als je te veel verschillende planten door elkaar zet kan het zijn dat de minder sterke planten daardoor niet aan bepaalde stoffen komen.
Is je ph nogsteeds 7? Of loopt die toevallig meer naar de 8 toe? Het kan zijn dat je co2 namelijk omgezet word naar zouten voor het de planten bereikt. Roodwieren maken hier graag gebruik van.


In mijn ervaring speelt distrubutie van stoffen niet zo snel een rol. Soms is het gewoon heel erg pech als de alg overheerst maar het gaat beter worden dat weet ik zeker! Misschien het water iets schoner houden. De planten halen hun stoffen uit de bodem dat kan de alg niet
Heb je voorbeelden van plantengroepen die feromonen in de grond sturen en dezelfde specifieke bacteriën nodig hebben, waardoor ze beter bij elkaar passen?
 
Heb je voorbeelden van plantengroepen die feromonen in de grond sturen en dezelfde specifieke bacteriën nodig hebben, waardoor ze beter bij elkaar passen?
Vallesneria is zn groep, waaronder weer verschillende soorten vallen. En meestal is de vraag naar stoffen erg gelijk binnen een soort. Vallesneria vraagt bijvoorbeeld veel calsium terwijl rode planten veel ijzer nodig hebben. Planten kunnen dus de bacteriën bevorderen die hun helpen de juiste verhouding stoffen te verwerken.

Als je dan een plant tussen vallesneria zet die juist weinig calsium nodig heeft dan komt de wet van liebig om de hoek. Er komen gebreken omdat je van iets heel veel hebt en van de rest minder. Van overschot mag je nooit spreken terwijl ik zelf zo iets wel zo bekijk. de verhoudingen kloppen niet en dat is altijd een gebrek blijkbaar.

Het is niet een kwestie welke groep dit doet. Dit is hoe de meeste planten werken.
 
Nou dat is niet per definitie zo en dat kun je hier lezen:


Ik citeer uit je link

"Welke manier gebruik ik persoonlijk voor rode planten?
Door weinig nitraat in het water, toch iets meer ijzer met daarbij meer licht met een paar uur per dag een piek intensiteit. Ik zorg eerst voor een rijke bodem in de vorm van een aquasoil. Het voordeel is dat de meeste voedingsstoffen al opgeslagen zijn zodat ik veel minder aan het water hoef toe te voegen"

De auteur zegt zelf ook rode planten vereisen neer ijzer. Of meer ijzer en veel ijzer het zelfde is weet ik niet. Meer is niet altijd veel. Maar in dit geval is veel wel meer. Omdat veel in deze zin bedoelt is als meer dan gebruikelijk. En dat is wat rode planten vragen. Meer ijzer dan gebruikelijk. Ik gooi er dan ook geen hele spijkers in natuurlijk 😀

Daarnaast hebben rode planten naast de vraag voor meer ijzer. Ook een heel specifiek voedingspatroon. Blijkbaar zenden planten dus feromonen die de bacteriën aantrekt. Als je je rode plant tussen planten zet die veel van een voedingsstof nodig hebben waar de rode plant niets aan heeft. Dan is er voor die rode plant niet alleen te veel van 1 stof. Dit kan als gevolg hebben dat de tekorten nóg groter kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Dan denk dat je te veel voeding toedient, zelfs voor EI vermoed ik zo. Zelf heb ik nooit gewerkt met EI. Wel met dagelijkse doseringen. Zelf gaf ik 4 ml. Tenso en 2 ml kaliumsulfaat enmagnesiumsulfaat (mikro) per dag. Nitraat 1 á 2 ml. per dag en dat gaf ik ook aan fosfaat. Dus dat verschilt nogal met datgene wat jij toedient, als ik het goed begrijp, 120 ml mikro en 120 ml makro per week. Maar goed ik heb nooit met EI willen werken maar @jessicapilon die wel met EI werkt kan er misschien ook wat over zeggen?
@benvo De mikro en Makro voeding mag dus wel op dezelfde dag toegediend worden, mits in zulke kleine hoeveelheden?
 

Terug
Bovenaan