Planten gaan dood/ bruine punten


BrianVm

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
210
Locatie
Olen
Goedemiddag allen,

Ik gebruik het schema van aquabemesting voor zowel mijn 200L aquarium als voor de 100L bak (uiteraard doe ik aantal delen door 2 voor deze)..
Maar aan foto's die ik bijvoeg zie je wel dat ik het alles behalve 100% gezonde planten vind, iemand een idee wat ik best kan doen?
 

Bijlagen

  • IMG20230307142504.jpg
    IMG20230307142504.jpg
    201.4 KB · Weergaven: 123
  • IMG20230307142510.jpg
    IMG20230307142510.jpg
    317.3 KB · Weergaven: 119
  • IMG20230307142515.jpg
    IMG20230307142515.jpg
    282 KB · Weergaven: 114
  • IMG20230307142519.jpg
    IMG20230307142519.jpg
    232.7 KB · Weergaven: 118
  • IMG20230307142525.jpg
    IMG20230307142525.jpg
    168.1 KB · Weergaven: 118
  • IMG20230307142537.jpg
    IMG20230307142537.jpg
    190.3 KB · Weergaven: 122
  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    110.1 KB · Weergaven: 118
  • Naamloos2.png
    Naamloos2.png
    279 KB · Weergaven: 120
Ik las over de bruine plekken/stukken in de chat maar volgens mij is dat bruinalg want dat zit ook op de ornamenten als ik het goed bekijk.
Heb je wat meer info over de bakken zoals hoelang ze draaien en wat je allemaal toevoegt en wat voor verlichting erboven zit?
 
@Cornelius en/of @benvo wat zien jullie en wat adviseren jullie?

Heb je ook NO3, PO4 en Fe gemeten Brian?
testen komen ze seffens aan
Ik las over de bruine plekken/stukken in de chat maar volgens mij is dat bruinalg want dat zit ook op de ornamenten als ik het goed bekijk.
Heb je wat meer info over de bakken zoals hoelang ze draaien en wat je allemaal toevoegt en wat voor verlichting erboven zit?
bak is nu 5 weken draaiende, plantenvoeding die ik erin doe zie je bij de bijlage mee staan.
eerst tl5 lampen, sinds vorige week vrijdag de helialux led verlichting :)
 
Na 5 weken is bruinalg nog heel gewoon en dat verklaard denk ik de aanslag die bruin is zoals je omschreef in de chat.
Geef je ook co2? Ik ken de verlichting en de specs dus niet maar soms is met meer licht wel co2 nodig. Maar goed daar kan ik dus niet veel zinnigs over zeggen.
Planten moeten wennen aan de submerse omstandigheden en nu weer aan andere verlichting.
 
Vooral die laatste zin van @jessicapilon is van toepassing denk ik. Planten hebben een gewenningstijd nodig. Hier ook de 5e week in en ik zie ook wat dode blaadjes verschijnen. Maar tegelijk ook worden nieuwe aangemaakt.
 
goed dus hier zijn de tests :

Ijzer = 0.25mg/l
NO3=20mg/l
PO4= 2mg/l
 
Boffert.
Mijn 1e gedachten zijn een mineralentekort en dan met name calcium
oei weer iets nieuws, ik heb net testjes gedaan van de 100Liter bak zodat we mss een reden vinden waarom het daar ook minder loopt.
maar to the point, calcium moet ik dan ook extra gaan toevoegen?
 
100 Liter bak testen :

Ijzer : 0.25mg/L
NO3 : 10mg/L
PO4 : 1mg/L
 
Zacht water bevat weinig magnesium en calcium en ik weet niet of deze elementen in jouw leidingwater genoeg zijn voor in jouw bak.
Ik kan ernaast zitten maar je zou de KH/GH iets op kunnen krikken
 
De verhouding KH, is je water echt zo zacht?, PH is hoe dan ook niet juist. Je schrijft een KH van 2 en een PH van 7. Dat is een flink tekort van CO2. Waarbij dan ook nog komt dat je Juwel lampen hebt aangeschaft die een behoorlijk feller licht zullen geven als je T5 lampen? Welke kelvinwaardes (kleurnummers) hadden je T5 buizen? Van Helialux leds weten we dat er een hoog gemiddelde kelvinwaarde wordt gebruikt. Zoals Juwel zelf aangeeft:

Deze nieuwe units bevatten naast blauwe en witte SMD-LED’s die samen 15.500 Kelvin creëren, ook nog eens rood en groen. Middels deze kleuren en de gehele nieuw app op je mobiele apparaat is nagenoeg elk gewenste kleur te creëeren.

Zelf heb ik een voorkeur voor een gemiddelde kleurwaarde van zo'n 5000 kelvin wat ongeveer overeen komt met middag licht. Of er ergens tekorten zijn merk je eigenlijk pas goed op wanneer je verlichting én je CO2 waardes juist zijn. Dat zou dus je eerste zorg moeten zijn. Na een aantal weken zou je in ieder geval een wijziging op je planten moeten opmerken. En kan je ook eventueel verdere tekorten beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je besluit om Calcium toe te voegen , kan dat heel eenvoudig met wat oestergrit in je bak.
 
Ik lees hier iets over calcium maar dan hebben we het toch over de gh want de gh bestaat voornamelijk uit calcium en magnesium. En over de hoogte van de gh lees ik niets.
 
De verhouding KH, is je water echt zo zacht?, PH is hoe dan ook niet juist. Je schrijft een KH van 2 en een PH van 7. Dat is een flink tekort van CO2. Waarbij dan ook nog komt dat je Juwel lampen hebt aangeschaft die een behoorlijk feller licht zullen geven als je T5 lampen? Welke kelvinwaardes (kleurnummers) hadden je T5 buizen? Van Helialux leds weten we dat er een hoog gemiddelde kelvinwaarde wordt gebruikt. Zoals Juwel zelf aangeeft:

Deze nieuwe units bevatten naast blauwe en witte SMD-LED’s die samen 15.500 Kelvin creëren, ook nog eens rood en groen. Middels deze kleuren en de gehele nieuw app op je mobiele apparaat is nagenoeg elk gewenste kleur te creëeren.

Zelf heb ik een voorkeur voor een gemiddelde kleurwaarde van zo'n 5000 kelvin wat ongeveer overeen komt met middag licht. Of er ergens tekorten zijn merk je eigenlijk pas goed op wanneer je verlichting én je CO2 waardes juist zijn. Dat zou dus je eerste zorg moeten zijn. Na een aantal weken zou je in ieder geval een wijziging op je planten moeten opmerken. En kan je ook eventueel verdere tekorten beoordelen.
Zodus co2 gaan toevoegen denk je?
 
Zodus co2 gaan toevoegen denk je?
Met de genoemde waarden zit je rond de 6 mg en dat is erg weinig met je verlichting denk ik. Dat kan hooguit op een low tech bak met echt weinig licht soms goedgaan.
Om safe te spelen kun je beter van 23mg co2 uitgaan.
 
Dan zal ik co2 bij de winkel moeten gaan halen vrees ik :) bedoeling is om nog planten toe te voegen dusja :)
 
Om de vraag te verminderen zou je het licht kunnen dimmen maar goed dat moet wel geschikt zijn voor je plantenbestand. Ook kun je bio co2 overwegen al is co2 in drukflessen stabieler.
 
Tgoh.. denk dat ik best ga beginnen met co2 als ik dit hier zo hoor.. ken er wel niets van maar ik kende ook eerst niets van de rest dus dat zal zich wel uitwijzen denk ik
 
Ik heb 2 linkerhanden en weet amper het verschil tussen een spijker en een schroef maar zelf ik werk ermee en opzich is het dus echt niet moeilijk Brian.
 
De verhouding KH, is je water echt zo zacht?, PH is hoe dan ook niet juist. Je schrijft een KH van 2 en een PH van 7. Dat is een flink tekort van CO2. Waarbij dan ook nog komt dat je Juwel lampen hebt aangeschaft die een behoorlijk feller licht zullen geven als je T5 lampen? Welke kelvinwaardes (kleurnummers) hadden je T5 buizen? Van Helialux leds weten we dat er een hoog gemiddelde kelvinwaarde wordt gebruikt. Zoals Juwel zelf aangeeft:

Deze nieuwe units bevatten naast blauwe en witte SMD-LED’s die samen 15.500 Kelvin creëren, ook nog eens rood en groen. Middels deze kleuren en de gehele nieuw app op je mobiele apparaat is nagenoeg elk gewenste kleur te creëeren.

Zelf heb ik een voorkeur voor een gemiddelde kleurwaarde van zo'n 5000 kelvin wat ongeveer overeen komt met middag licht. Of er ergens tekorten zijn merk je eigenlijk pas goed op wanneer je verlichting én je CO2 waardes juist zijn. Dat zou dus je eerste zorg moeten zijn. Na een aantal weken zou je in ieder geval een wijziging op je planten moeten opmerken. En kan je ook eventueel verdere tekorten beoordelen.
Sorry Benvo, heb duidelijk over gelezen.
Ik vond de TL5 lampen veel harder en feller schijnen dan deze helialux, deze staat idd met rood/groen en wit op 100% maar kan deze dus nog makkelijk naar beneden halen.
mits ik nog planten wil bijplanten is het misschien best om maar co2 te gaan bijvoegen?
 
Sorry Benvo, heb duidelijk over gelezen.
Ik vond de TL5 lampen veel harder en feller schijnen dan deze helialux, deze staat idd met rood/groen en wit op 100% maar kan deze dus nog makkelijk naar beneden halen.
mits ik nog planten wil bijplanten is het misschien best om maar co2 te gaan bijvoegen?
Een belangrijke vergissing die vaak wordt gemaakt én waar aquarium producenten graag misbruik van maken is onze bepaling hoe fel licht is. Onze ogen passen zich aan aan de omgeving. Ga maar eens in het donker staan. Op het eerste moment zie je niet veel maar na een paar momenten beginnen je ogen zich in te stellen op de omgeving en neem je meer waar. Maar dit werkt ook zo met de bepaling van de felheid, beter kunnen we spreken over de lichtsterkte, van het licht. Aquarium producenten werken graag met licht met een hoge Kelvin waarde, m.a.w. ze zorgen dat er veel blauw in het witte licht zit wat een idee van helder licht geeft. Hetgeen wij met onze ogen vertalen als veel licht. En dat geeft dan een idee van hogere kwaliteit. Hetgeen dus niet juist is. Weet je nog dat ik vroeg om de kleurnummers van je TL lampen? Misschien had je buizen die veel blauw bevatten. waardoor jij denkt dat er veel feller licht is. Maar belangrijk; planten "zien" het licht niet op onze manier. Voor planten hebben kleuren die in het witte lichtspectrum zitten een bepaalde waarde. Zo is rood belangrijker voor een plant als bijvoorbeeld blauw, maar kan ook die blauwe kleur niet gemist worden. Groen is eigenlijk nog minder belangrijk. Dit alles kort door de bocht verteld. Dit wetende heeft ervaring geleerd dat een waarde van zo ongeveer een 5000 Kelvin een prima waarde is van het houden van planten in je bak. Dit komt overeen met het middaglicht. (Overigens Kelvin is de eenheid een kleur temperatuurwaarde.) Ook belangrijk zijn de termen, lichtduur en lichtsterkte. Haal ze niet door elkaar want het zijn beslist verschillende begrippen. De licht duur hoelang een plant d.m.v. fotosynthese groeit want zonder licht is er geen groei mogelijk. De lichtsterkte bepaald hoe sterk een plant groeit. De lichtduur hou je het liefst op zo'n 8 uur , exclusief eventuele dimtijden. Binnen bepaalde grenzen kan je dit alles dus beïnvloeden. Door de lichtsterkte wat hoger de maken neemt de groeisterkte toe maar let op: dit betekend dat om die hogere groeisterkte vol te houden is de plant ook meer voedsel nodig! Én onder het begrip voedsel hoort ook CO2. Wanneer je dit allemaal duidelijk wordt begrijp je misschien ook dat je de lichtduur, het best dus zo'n 8 uur, en de lichtsterkte allereerst moet aanpassen op je planten keus. Hoe sterk het licht zou moeten zijn voor jouw planten kan je eigenlijk wel vinden bij de online planten aanbieders. Zij vermelden dit vaak met weinig licht, een gemiddelde lichtsterkte een veel licht. Bij weinig licht denk je aan zo'n 25 lumen of minder per liter water. Bij een gemiddelde lichtsterkte zou je zo rond de 35 lumen per liter water kunnen gaan zitten. Bij veel licht moet je een lichtsterkte van 45 lumen of meer per liter water. Heb je nu je licht goed ingesteld dan blijf je daar verder van af want nu gaan je planten groeien en om voedsel vragen waaronder dus die CO2! De hoeveelheid benodigde CO2 is dus afhankelijk hoe je je licht hebt ingesteld maar dit kan je nu, dit alles wetende zelf bepalen! Is er iets niet duidelijk in verhaal, er zijn hier veel mensen die wat slimmer zijn dan ik die je dit zeker ook duidelijk kunnen maken maar ook ik wil hier zeker bij behulpzaam zijn. Veel succes!!

2avwizrf3biwvneb.jpg
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Goedemorgend allen,

Hier ben ik weer met een ander probleem.
bak draait dus van begin februari en alles liep goed tot we die warme periode over ons heen kregen, nadat ik zag dat het water vlotjes naar de 30 graden ging heb ik de dag zelf nog een koeler gaan halen en het water stond toen op 25graden (ideaal).
Toch is er hier een enorme alg groei ontploft laat ik het maar zo stellen, co2 heeft voor mij een goede circulatie, je ziet de belletjes doorheen de bak gaan, de dropchecker kleurt ook lichtgroen.
Heb ook meteen de easycarbo gaan toepassen op plekken en toen zijn de grote bollen wel verminderd maar neemt niet weg dat de bak gewoon weg vol hangt nu :( .
Ik maak gebruik van de EI qua plantenvoeding. dus ook het verversen etc van 50%.

Als er nog meer info moet zijn dan hoor ik het wel, hier heb je allesinds enkele fotos van nu.

(tot zover heb ik al gehoord dat mijn combinatie van planten niet correct is, dus hier ga ik al eerst aan werken)
 

Bijlagen

  • IMG20230713085607.jpg
    IMG20230713085607.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 65
  • IMG20230713085611.jpg
    IMG20230713085611.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 63
  • IMG20230713085620.jpg
    IMG20230713085620.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 65
  • IMG20230713091256.jpg
    IMG20230713091256.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 58
  • IMG20230713091312.jpg
    IMG20230713091312.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 61
  • IMG20230713092602.jpg
    IMG20230713092602.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 62
Baardalg voor zover ik de foto's kan beoordelen. Misschien moet je de precieze waterwaarden nog eens geven. En je (planten-)voedingspatroon. Baardalg ontstaat veelal door een verkeerde verhouding lichtsterkte en CO2. Er is dan sprake van een CO2 tekort. Maar het ook mogelijk dat er dus daarnaast is schort aan je plantenvoeding.
 
Baardalg voor zover ik de foto's kan beoordelen. Misschien moet je de precieze waterwaarden nog eens geven. En je (planten-)voedingspatroon. Baardalg ontstaat veelal door een verkeerde verhouding lichtsterkte en CO2. Er is dan sprake van een CO2 tekort. Maar het ook mogelijk dat er dus daarnaast is schort aan je plantenvoeding.
Dat is ook mijn mening maar gelet op de dc zou je aannemen dat de co2 wel goed zit tenzij de distributie niet goed is. Maar ja het zit overal eigenlijk.
Veel planten doen/deden het ook niet goed en wellicht hebben die veel vervuiling veroorzaakt en daaropvolgend nh3/4 wat een boost is voor algen.
 
Baardalg voor zover ik de foto's kan beoordelen. Misschien moet je de precieze waterwaarden nog eens geven. En je (planten-)voedingspatroon. Baardalg ontstaat veelal door een verkeerde verhouding lichtsterkte en CO2. Er is dan sprake van een CO2 tekort. Maar het ook mogelijk dat er dus daarnaast is schort aan je plantenvoeding.
Hey Benvo,

Bedankt alvast voor je bericht, ik heb meteen alle metingen eens gedaan :
Ik maak gebruik van de EI van aquabemesting als plantenvoeding. dit houd volgens hun in dat ik 40ml makro geef op maandag-woensdag & vrijdag en 60ml mikro geef op dinsdag & donderdag.
Qua lichtsterkte was ik al naar beneden geschroefd met de helialux spectrum lamp omdat ik dacht dat dit de oorzaak was staat nu op 80%. (foto in bijlage)
CO2 word automatisch onder controle gehouden met ph controller, dropchecker kleurt lichgroen als hierboven te zien is op fotos en controller staat hierdoor dus op 6.4

PH = 7
KH = 6
GH =10
NH3 = 0
Nitriet = 0
Nitraat = 40mg/l
PO4 = 2mg/l
Ijzer = 0.5mg/L
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-07-13-13-55-03-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-07-13-13-55-03-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    308.7 KB · Weergaven: 46

Terug
Bovenaan