Planten gaan dood/ bruine punten


CO2 is wat laag en daarbij vind ik je nitraat level hoog. Ik zou die rond de 20 houden t.o.v. je fosfaat hoogte. Even voor de duidelijkheid; geef je nu in totaal 40ml makro in de week en 60 ml mikro in de week? Of op maandag 40 ml, woensdag 40 ml en vrijdag 40 ml makro en op dinsdag 60 ml mikro en op donderdag 60 ml mikro?
 

CO2 is wat laag en daarbij vind ik je nitraat level hoog. Ik zou die rond de 20 houden t.o.v. je fosfaat hoogte. Even voor de duidelijkheid; geef je nu in totaal 40ml makro in de week en 60 ml mikro in de week? Of op maandag 40 ml, woensdag 40 ml en vrijdag 40 ml makro en op dinsdag 60 ml mikro en op donderdag 60 ml mikro?
jah idd, dus iedere dag inderdaad 60ml dinsdag & 60ml donderdag zelfde verhaal met makro.
dus eigenlijk klopt de dropchecker niet? heb deze onlangs nog maar vernieuwd ook, wel hangt deze naast de spraybar (uit de stroming) mss aan andere kant van bak hangen?
 


jah idd, dus iedere dag inderdaad 60ml dinsdag & 60ml donderdag zelfde verhaal met makro.
dus eigenlijk klopt de dropchecker niet? heb deze onlangs nog maar vernieuwd ook, wel hangt deze naast de spraybar (uit de stroming) mss aan andere kant van bak hangen?
Dan denk dat je te veel voeding toedient, zelfs voor EI vermoed ik zo. Zelf heb ik nooit gewerkt met EI. Wel met dagelijkse doseringen. Zelf gaf ik 4 ml. Tenso en 2 ml kaliumsulfaat enmagnesiumsulfaat (mikro) per dag. Nitraat 1 á 2 ml. per dag en dat gaf ik ook aan fosfaat. Dus dat verschilt nogal met datgene wat jij toedient, als ik het goed begrijp, 120 ml mikro en 120 ml makro per week. Maar goed ik heb nooit met EI willen werken maar @jessicapilon die wel met EI werkt kan er misschien ook wat over zeggen?
 
Dan denk dat je te veel voeding toedient, zelfs voor EI vermoed ik zo. Zelf heb ik nooit gewerkt met EI. Wel met dagelijkse doseringen. Zelf gaf ik 4 ml. Tenso en 2 ml kaliumsulfaat enmagnesiumsulfaat (mikro) per dag. Nitraat 1 á 2 ml. per dag en dat gaf ik ook aan fosfaat. Dus dat verschilt nogal met datgene wat jij toedient, als ik het goed begrijp, 120 ml mikro en 120 ml makro per week. Maar goed ik heb nooit met EI willen werken maar @jessicapilon die wel met EI werkt kan er misschien ook wat over zeggen?
Ja ik sta open om andere dingen toe te passen, moet er alleen beetje wegwijs van weten.
Dus zoizo ookal co2 omhoog?
 
Ja, je CO2 mag wat hoger. Je PH kan zo rond de 6,8 á 6,9 uitkomen. Je nitraat level zou ik op zo'n 20 zetten. Je planten overvoeding, maar dat is mijn idee, zorgt voor vervuiling wat ook bijdraagt aan je baardalg probleem.
 
Ja, je CO2 mag wat hoger. Je PH kan zo rond de 6,8 á 6,9 uitkomen. Je nitraat level zou ik op zo'n 20 zetten. Je planten overvoeding, maar dat is mijn idee, zorgt voor vervuiling wat ook bijdraagt aan je baardalg probleem.
Jah moet wel zeggen dat er heel wat planten gaan bij komen, heb er zonet 8 besteld en aan hand van hoe het er dan bijstaat misschien nog enkele. Wil eig mooi bakje vol hebben. Nitraat naar beneden doe ik door minder plantvoeding te geven toch?
 
Je planten overvoeding, maar dat is mijn idee, zorgt voor vervuiling wat ook bijdraagt aan je baardalg probleem.
Nou hij volgt de EI en ik heb zelf ook jaren waarden van tegen de 40mg nitraat gehad als ik 20mg bijvoegde dus dat is opzich geen probleem denk ik. Maar ik denk inderdaad ook dat de ph wat lager moet om zo meer co2 in het water te krijgen.
 
Als je de nitraat apart toedient dan kun je dat wat verlagen maar zit het in de AIO dan kun je niet sturen. Het is me niet duidelijk welke voeding je nu gebruikt.
 
IMG20230713175437.jpg
 
Ja dan heb je beide poeders in 1 fles en dan kun je niet apart sturen. Ik maakte het altijd in aparte flessen aan.
 
Ik heb hier genoeg flessen staan, dus je maakt alles apart?
 
Ja dat klopt want dan kun je eventueel wat meer of minder toevoegen als dat wenselijk is.
 
Ja dat klopt want dan kun je eventueel wat meer of minder toevoegen als dat wenselijk is.
Oke handig idd, moet ik eens juist bezien hoe dat ik dit best doe =) hen co2 op 6.3 gezet nu, even aftasten denk?
 
Nou hij volgt de EI en ik heb zelf ook jaren waarden van tegen de 40mg nitraat gehad als ik 20mg bijvoegde dus dat is opzich geen probleem denk ik. Maar ik denk inderdaad ook dat de ph wat lager moet om zo meer co2 in het water te krijgen.
De nitraat gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar meer naar de verhouding met Ts fosfaat level. Maar eigenlijk kijk ik nog meer naar de voeding van 120 ml mikro per week met daarnaast ook nog 120 ml. makro per week. Dat lijkt me zelfs voor EI veel te veel.
 
De nitraat gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar meer naar de verhouding met Ts fosfaat level. Maar eigenlijk kijk ik nog meer naar de voeding van 120 ml mikro per week met daarnaast ook nog 120 ml. makro per week. Dat lijkt me zelfs voor EI veel te veel.
Ik heb de berekening hierboven gepost.
 
De nitraat gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar meer naar de verhouding met Ts fosfaat level. Maar eigenlijk kijk ik nog meer naar de voeding van 120 ml mikro per week met daarnaast ook nog 120 ml. makro per week. Dat lijkt me zelfs voor EI veel te veel.
Klink veel ja want ik maakte het altijd aan zoals op de zakjes stond en per 100 liter water moet je dan 20 ml nitraat toevoegen en 40 fosfaat om met 20/2 te verhogen.
Dus op 200 liter moet je 40 en 80ml toevoegen om met 20/2 te verhogen.
Vroeger stond het makkelijker op de zakjes vindt ik maar als je het gaat herberekenen dan komt het op hetzelfde uit.

Voorheen stond erop bij nitraat voeg 83 gr toe aan 500ml osmose en dan is 20 ml toevoeging per 100 liter verhogen met 20mg.
Voor de fosfaat was dat zeg maar 4 gram op 500ml en dan 40 ml toevoegen om met 2.0 te verhogen op 100 liter. Nu deed ik atijd 8 gr ipv 4 gr om zo ook 20 ml nodig te hebben per 100 liter net als de nitraat en zo vond ik het makkelijker.
Maar goed je moet het aanmaken zoals je zelf het makkelijkste vindt.
 
Ik maak het aan zoals de site het me zegt, lijkt niet erg juist dan 🤷🏼‍♂️
 
Klink veel ja want ik maakte het altijd aan zoals op de zakjes stond en per 100 liter water moet je dan 20 ml nitraat toevoegen en 40 fosfaat om met 20/2 te verhogen.
Dus op 200 liter moet je 40 en 80ml toevoegen om met 20/2 te verhogen.
Vroeger stond het makkelijker op de zakjes vindt ik maar als je het gaat herberekenen dan komt het op hetzelfde uit.

Voorheen stond erop bij nitraat voeg 83 gr toe aan 500ml osmose en dan is 20 ml toevoeging per 100 liter verhogen met 20mg.
Voor de fosfaat was dat zeg maar 4 gram op 500ml en dan 40 ml toevoegen om met 2.0 te verhogen op 100 liter. Nu deed ik atijd 8 gr ipv 4 gr om zo ook 20 ml nodig te hebben per 100 liter net als de nitraat en zo vond ik het makkelijker.
Maar goed je moet het aanmaken zoals je zelf het makkelijkste vindt.
Kijk ook eens naar het NO3 gehalte in je leidingwater. Vaak zit er wat NO3 in je leidingwater waardoor je misschien niet de voorgeschreven dosering aan hoeft te houden.
 
Ja dat klopt en dat is hier een kleine 5 mg maar ook de bak zelf produceert nitraat. Als je de EI volgt kun je als er geen verbruik is in theorie op max 40/4 uitkomen maar daar bij komt dan nog wat in het water zit en wat de bak aanmaakt. Maar goed elke bak verbruikt wel voeding dus in de praktijk heeft dat weinig invloed.
Het maakt ook biet zoveel uit of je na het toedienen op bv 30/3 zit of op 35/3,5.
 
Hmm zal je nog wat verwarren.
De verhouding no3/po4 spelen volgens me een ondergeschikte rol zowel op 5/5 of een 50/1 zullen planten groeien.
Naar co2 toe vertrouw ik meer op een continu-test en die is groen dus ok volgens me.
 
Klopt Rinzo en het is van belang dat alles voldoende beschikbaar is. Dat staat ook op aquascaping-blog als ik het goed heb van Gilles.
Men heeft het vaak over 10:1 maar zolang ze voldoende voeding kunnen opnemen is de hoeveelheid niet zo van belang.
 
naja lastig zo hé met al die verschillende verhalen :p
 
Nou lastig valt wel mee denk ik. De essentie is dat je tekorten moet voorkomen. Stel het verbruik is 10mg nitraat en 0,5 fosfaat. Dat is dan in een verhouding 20:1.
Voor de plant is het dan niet nodig om 1mg fosfaat in het water te hebben maar elke plant heeft weer andere behoeften. De 10:1 is meer een gemiddelde maar geen keihard gegeven.
 
neen heb het er meer over dat zoals ik al wel had gedacht ieders een mening heeft wat uiteraard goed is. maar nu word het enkel maar lastig om te weten wat ik best doe ;)
 
Ik denk dat de essentie is dat je zelf nadenkt over wat je in je aquarium doet en wat je wil bereiken. De basis moet kloppen. De verschillende elementen in de bak moeten bij elkaar passen.

Voldoende planten qua behoeften afgestemd op de bewoners, planten die bij elkaar horen qua lichtbehoefte of die zo geplaatst kunnen worden dat alsnog aan hun behoefte wordt voldaan, voeding afgestemd op die planten in die hoeveelheid en in huidige conditie, filtratie+stroming afgestemd op de planten en de bewoners, co2 afgestemd op planten (mits verstandig bij de dieren).

Dat zijn nog maar een paar dingen. En in mijn ogen veel belangrijker dan of je nu 13mg nitraat in je bak hebt of 7 of 18mg.

Onze bakken hadden zelden zichtbare alg, omdat we deze basisprincipes volgden. Hiermee ging het goed onder veel licht en weinig licht. En wij zaten vaak een stuk lager qua voeding en co2 dan hier wordt aangegeven. We waren soms onregelmatig met voeren en voeding, allemaal geen probleem, omdat het in de basis goed was.
 
Tot daar probeer ik te komen ja, mits ik nog niet alles ken tot weinig verstand heb van aquarium dacht ik dus hier te gaan vragen met hoe en waarom.
 
Tot daar probeer ik te komen ja, mits ik nog niet alles ken tot weinig verstand heb van aquarium dacht ik dus hier te gaan vragen met hoe en waarom.

Maar wanneer je dat logisch vindt en moeite gedaan hebt, hoe krijg je dan een paar anubiassen onder vol licht?

Waarom geef je dan nu zoveel voeding aan een bak met maar een paar planten, waarvan een aantal vrijwel niets nodig hebben en de rest het slecht doet.

Je kan niet verwachten dat mensen jou hier een pasklaar antwoord geven. Het is jouw bak. Je zal zelf je moeten verdiepen, zelf gaan lezen.
Er is geen "one size fits all", hoe graag mensen dat ook willen denken.

Niet alles wordt opgelost met meer voeding en meer co2. Niet wanneer de basis niet goed is.
 
Maar wanneer je dat logisch vindt en moeite gedaan hebt, hoe krijg je dan een paar anubiassen onder vol licht?

Waarom geef je dan nu zoveel voeding aan een bak met maar een paar planten, waarvan een aantal vrijwel niets nodig hebben en de rest het slecht doet.

Je kan niet verwachten dat mensen jou hier een pasklaar antwoord geven. Het is jouw bak. Je zal zelf je moeten verdiepen, zelf gaan lezen.
Er is geen "one size fits all", hoe graag mensen dat ook willen denken.

Niet alles wordt opgelost met meer voeding en meer co2. Niet wanneer de basis niet goed is.
de anubiassen is idd een fout, plantenvoeding is door het opvolgen wat de site me vertelt het aantal liters te maken en erin te doen.
lezen en opzoeken doe ik, anders zat ik hier niet.
maar goed, ik weet waar je heen wel ;)
 
de anubiassen is idd een fout, plantenvoeding is door het opvolgen wat de site me vertelt het aantal liters te maken en erin te doen.
lezen en opzoeken doe ik, anders zat ik hier niet.
maar goed, ik weet waar je heen wel ;)

Fijn dat je blijkbaar snapt wat ik wil zeggen, ondanks dat ik het bot breng.

Ik wil benadrukken dat ik het naar vind zulke dingen over die anubiassen te zeggen. Het klinkt als kritiek, terwijl het niet als zodanig bedoeld is. Wanneer ik je een lijst wil geven van onze missers, dan kom ik wellicht papier tekort.

Het is meer hoe je er mee om gaat. Zolang jij je niet verdiept in de basis, zal je nooit snappen waar het misschien mis gaat. Je kan vragen aan mensen om mee te denken, maar zolang jij zelf niet de moeite hebt gedaan om basiskennis op te doen, zal je niet leren hier door de bomen heen het bos te vinden.

Het forum is super. Veel mensen met allemaal verschillende invalshoeken. En wanneer je zelf die basiskennis hebt werkt dat voor je, helpt het je buiten je eigen kader te zoeken en nieuwe dingen te leren.

Heb je die basiskennis niet dan verdwaal je makkelijk.
 
neen heb het er meer over dat zoals ik al wel had gedacht ieders een mening heeft wat uiteraard goed is. maar nu word het enkel maar lastig om te weten wat ik best doe ;)
Ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden in de hobby maar om algen te voorkomen is het belangrijk om geen tekorten te hebben en ook om voldoende onderhoud te plegen zodat er niet teveel organische belasting ontstaat.
Veel hangt ook af van de omstandigheden want bij veel licht is de vraag naar voeding groter en dat zijn allemaal zaken om dus naar te kijken en om rekening mee te houden.
Ik volg al jaren naar tevredenheid de EI want normaliter krijg je dan geen tekorten.
 
neen heb het er meer over dat zoals ik al wel had gedacht ieders een mening heeft wat uiteraard goed is. maar nu word het enkel maar lastig om te weten wat ik best doe ;)
Dat is met name waarom ik mij nooit heb beziggehouden met EI of ook andere theorieën die er zo rondgaan. Niet dat ik daar om de een of andere reden op tegen zou zijn maar vooral omdat het mij nooit verder heeft geholpen. Ik heb altijd gewoon gegeven waar mij planten om vroegen en ik deed dat het liefst dagelijks. Het kijken en beoordelen van mij plantenbestand bepaalde uiteindelijk. Maar ik begrijp wel dat dit voor beginners die direct eenvoudig is. Aan de andere kant is het niet nadenkend volgooien met plantenvoedsel en na een week wegspoelen van het overtollige ook niet iets voor je veel van leert. Uiteindelijk zijn toch je planten die het beste kunnen vertellen wat goed voor hun is. Dát met name is de reden waarom ik denk dat je de voedsel dosering zou kunnen halveren zelfs bij het doorgaan en het volgen van de EI gedachte. Daarnaast, blijf kijken naar je planten die na een week of twee, drie je precies vertellen hoe ze zich voelen! Hieronder kan je zien om mijn planten zich voelden na een precieze voedingswekwijze:

IMG_20201003_154914.jpgIMG_20201015_100852.jpgIMG_20201017_200309.jpg
 
Ik heb altijd gewoon gegeven waar mij planten om vroegen
Dat snap ik en dat is prima als je maar tekorten voorkomt en dat is je prima afgegaan dus. In feite kun je denk ik vaak ook prima uit de voeten met de helft van de echte EI en ik moet zeggen dat ik dat de laatste 2 jaar ook doe. Ik voeg wekelijks na de helft te hebben ververst slechts 10/1 toe ipv 20/2 omdat ik weet dat mijn bak met beperkte hoeveelheid licht er voldoende aan heeft.
Vroeger plompte ik wekelijks 20/2 erin maar ja het is dan eigenlijk zonde van de voeding.
Als ik wekelijks 10/1mg toevoeg dan zit ik voor de verversing vaak nog ruim in de nitraat en fosfaat en meet dan vaak rond de 20/2mg waarna verversen 10/1 van over is en dat vul ik dan met 10/1mg weer aan tot 20/2mg.
 
Bedankt Benvo voor je bericht, voor de 1 makkelijker dan voor de ander om op normaal manier te antwoorden blijkbaar. mja ieders zijn kwaliteiten zeker..
Maandag / dinsdag zouden de nieuwe planten toekomen, eens ik ze geplaatst heb ga ik eens kijken aan wat ze voldoende hebben.
Had me inderdaad op de EI gebasseerd omdat je zo nooit aan tekorten zat zeggen ze. maarja teveel is dan mss ook weer niet goed.
btw mooie planten!
 
Wanneer ik je een lijst wil geven van onze missers, dan kom ik wellicht papier tekort.

Het is meer hoe je er mee om gaat. Zolang jij je niet verdiept in de basis, zal je nooit snappen waar het misschien mis gaat.

Het forum is super. Veel mensen met allemaal verschillende invalshoeken. En wanneer je zelf die basiskennis hebt werkt dat voor je, helpt het je buiten je eigen kader te zoeken en nieuwe dingen te leren.

Heb je die basiskennis niet dan verdwaal je makkelijk.
Volg Drup volledig in deze verwoording .
Vermoed dat iedere aquariaan al een pak fouten gemaakt geeft .

Snap ook wel dat de vele en verschillende info verwarrend overkomt.
Ik ben een +15tal jaar geleden me gaan inlezen hoe plantjes te laten groeien en de toen verschillende voedingsschema's naast elkaar te leggen.
Mijn ervaring/bevinding is: zorg dat er N/P/K aanwezig/meetbaar is
In een bepaalde verhouding( N/P 20/2 vind ik deaal om te starten) toevoegen is mooi maar niet echt belangrijk( bij mijn is de wekelijks N/P toevoeging bv 10/4 )
Net als het co2 verhaal rond de 20a25 mg/l ( groene kleur co2 continu test) zit je in de meeste bakken voldoende hoog.
Belangrijk vind ik aandeel snelgroeiende planten deze onttrekken deels de algen triggers( NH , DOC ,...) en zorgen voor een hogere O2 in het water en filter/bodem die op hun beurt dan beter vervuiling kunnen verwerken /omzetten naar minder schadelijke stoffen en plantenvoeding.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan