Planten doen het niet goed genoeg, algen.


Laten we het gezellig houden mensen en ieders mening respecteren.
Een ieder mag zijn mening hebben en verkondigen.
 
Ze scheiden uit (de bewonersvissen) en dat gaat in een redelijk evenwichtje linea recta weer de weligtierende aquaplantjes weer ten goede.

Maar ik meen hier wel wel op te hebben kunnen merken dat er nog veel forummensen bij KUNSTmest zweren , wat ik op zich wel jammer vind
Had jij niet 1000 guppen om zeep geholpen? En gebruikte jij niet echte mest korrels? Ik heb nog nooit vis verloren door het toedienen van onze KUNSTmest toevoeging... hmmz
 
Ja dat klopt en daarom weet ik uit ervaring waar ik het over heb.

Duzzzz
 
Laten we proberen om Andre van adviezen te voorzien en niet het over de problemen van anderen te hebben. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
Maar wel wederom rednas heb jij het weer eens weer voor de zoveelste keer bij het onjuiste einde die zgn 1000 guppen zijn gedecimeerd nog steeds zeker wel aan de plantjes te knagen.
16664527435461186881741.jpg
1666452827973177381030.jpg

En ook gebruik,, ik
166645310214152174573.jpg
garnalen en eventueel ook sneller groeiende planten die ik tot mijn beschikking heb, om geen algenproblemen ermee te inviteren.😀
 
Laatst bewerkt:
Had jij niet 1000 guppen om zeep geholpen? En gebruikte jij niet echte mest korrels? Ik heb nog nooit vis verloren door het toedienen van onze KUNSTmest toevoeging... hmmz
Jij houd ook nog niet zo lang visjes denk ik :D
 
Maar wel wederom rednas heb jij het weer eens weer voor de zoveelste keer bij het onjuiste einde die zgn 1000 guppen zijn gedecimeerd nog steeds zeker wel aan de plantjes te knagen.
Ook dit is geen bijdrage aan Andre zijn vraag. Dus graag on topic en als we weer teveel afdwalen dan moeten we posten opschonen.
 
Maar ik meen hier wel wel op te hebben kunnen merken dat er nog veel forummensen bij KUNSTmest zweren , wat ik op zich wel jammer vind
Ik zweer bij kunstmest. Jij niet.
Het verschil is duidelijk te zien
Er zit een zwarte voedingsbodem onder het grind
welke merk?
 
Das toch wel 1 van de betere merken. Maar welke van Denerle DeponitMix?
- de 10 in 1
- Proffesional 9 in 1
- Nutri Base 6 in 1
- de Nano DeponitMix

Je moet wel goed in de gaten houden dat de DeponitMix Professional en de Dennerle Deponit-Mix black 10 in 1
geen fosfaat en nitraat bevatten.
 
Dan is het erg belangrijk dat je de NO3 en PO4 waarden goed aanvult. Doe je dat niet/te weinig dan zijn problemen waar jij nu mee te maken hebt bijna vanzelfsprekend.
 
Dan is het erg belangrijk dat je de NO3 en PO4 waarden goed aanvult. Doe je dat niet/te weinig dan zijn problemen waar jij nu mee te maken hebt bijna vanzelfsprekend.
Op de emmer lees ik over nevenbestanddeel 84 mg/l fosfaat P2O5.
 
Dan is het erg belangrijk dat je de NO3 en PO4 waarden goed aanvult. Doe je dat niet/te weinig dan zijn problemen waar jij nu mee te maken hebt bijna vanzelfsprekend.
Ik lees het hier ook. (y)
 
Iets beter lezen. Ik quote uit de beschrijving: "De voedingsbodem bevat geen toegevoegde fosfaten en nitraten en is daardoor niet algvorderend. "
Ik meen te weten dat P2O5 niet de fosfaat is die wij gebruiken. P205 moet eerst geconverteerd worden. Factor P2O5 naar P: 0.4364

edit: en dan verwacht ik dat het nog steeds niet direct beschikbaar is voor de plant omdat ik verwacht dat het eerst moet worden omgezet door bodemenzymen.
 
Neem een stukje filterdoek en zet de in het voorfilter passende spons er bovenop en knip netjes langs de spons. Je hebt nu een precies passende maat voor onderin het voorfilter. Het filterdoek leg je dan onder het voorfilter spons.
Gelukt. Thanks Ben!!
 
Had ik je niet gezegd dat je die in beton moet gieten Andre:DD:pp
 
Het zit je helemaal niet tegen, deze plant, een Natantes Echinodorus, doet wat het moet doen. ;)
Ik zou bijna gaan denken dat het een drijfplant is. Dan heb ik denk ik iets unieks.

Zal entreegelden vragen voor een exclusieve bezichtiging :);):thumbs:
.----------
En John mag een broodje kroket brengen. 👍
 
De algen blijven een hardnekkig probleem op het grind en glas. Planten doen het wel goed maar de juiste balans is er gewoon niet.

IMG20221110224728.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20221110224721.jpg
    IMG20221110224721.jpg
    487.5 KB · Weergaven: 52
  • IMG20221110224654.jpg
    IMG20221110224654.jpg
    358.7 KB · Weergaven: 55
  • IMG20221110225226.jpg
    IMG20221110225226.jpg
    328.5 KB · Weergaven: 52
Balans dwing je ook niet af, als je zaakjes op orde zijn. En je een vaste routine hanteerd is balans een bijproduct ;)

Algjes in toom houden, eventueel waterstofperoxide gebruiken. Niet te veel veranderen en geduld en dan kom je een heel eind.
 
Ik zie geen dropchecker dus kan je co2 niet inschatten. Wel wat bruinalg volgens mij en ik zou de filter nu verder met rust laten zodat er dus een balans kan ontstaan en zorgen voor voldoende voeding. Bladeren met algen handmatig verwijderen en dan moet het binnenkort wel goedkomen.
 
Ik heb goede ervaring met de Colombo want die heeft een witte achtergrond.
 
Ik heb goede ervaring met de Colombo want die heeft een witte achtergrond.
Ik heb er eentje van Joost en Demelza,;):engel: een dropchecker en een fles vloeistof.

Wat mij trouwens is opgevallen dat bij een LFS is vertelt dat PAR belangrijker is dan lumen, terwijl lumen eigelijk te krap is met 4800. Vandaag weer onderhoud en waterwissel..

Algen op glas en bodem zijn hardnekkig. Onderste plantdelen zijn niet frisgroen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er eentje van Joost en Demelza,;):engel: een dropchecker en een fles vloeistof.

Wat mij trouwens is opgevallen dat bij een LFS is vertelt dat PAR belangrijker is dan lumen, terwijl lumen eigelijk te krap is met 4800. Vandaag weer onderhoud en waterwissel..

Algen op glas en bodem zijn hardnekkig. Onderste plantdelen zijn niet frisgroen.
PAR kunnen we eigenlijk niet testen tenzij je aparte meetaparatuur hebt. Voor het gemak gaan we daarom vaak uit van lumen.

 
Bij JBL is dat meer dan 200 zei men telefonisch. Ik weet het btw ook niet meer te zoeken. JBL solar natur zou goed moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het meer in de balans van de bak en voldoende voeding moet zoeken. Voldoende macro s en micro s en co2 en geduld. Een lichtgroene checker is verder een mooie kleur lijkt me zo.
 
PAR kunnen we eigenlijk niet testen tenzij je aparte meetaparatuur hebt. Voor het gemak gaan we daarom vaak uit van lumen.
Wat eigenlijk grappig is want lumen kunnen de meesten net zo min testen. En als je het al kunt meten is het nog maar de vraag hoe die lumen waarde is opgebouwd. Ik vrees dat je nog het meeste hebt aan referenties van anderen.
 

Terug
Bovenaan