Planten doen het niet goed genoeg, algen.


Ik ben geen kenner Friesian, dus neem me niet kwalijk als ik toch mijn mening geef.
Als ik jou was, dan zou ik een grote hoeveelheid aan water afhevelen, en dus houden.
Daar je vissen en planten tijdelijk in doen, met je draaiend filter.
En dan gewoon je bodem geheel gaan veranderen, een bodem die jij als goed en gezond acht.
Want het lijkt mij dat daar je probleem in zit.
Ik zag dit iemand doen op een you tube filmpje, iemand die dus zijn bodem wilde veranderen.
Nieuwe bodem, planten terug en vissen met het water wat je hebt overgeheveld.
En dan alles laten rusten, tja een advies van een beginneling.
 
Kijkend naar de laatste foto's van @Friesian lijkt de dikte van de voedingslaag aanzienlijk? Hoeveel is er gebruikt? De voedingslaag die ik in mijn bak had liggen kan hooguit één mm geweest zijn. Want die was altijd bedoelt als, zoals ik al eerder schreef, opstart manier voor mijn planten. En eigenlijk hoort er ook maar heel weinig van zo'n laag in. Daarom herken ik al helemaal niet de argumenten van dichtslibben en/of zwarte menging met de bovenlaag.
 
Water zoveel mogelijk opvangen. planten en vissen ook eruit en in een grote kuip of bak doen met pompje.
bak helemaal leeg en schoonmaken. Bodem helemaal wwggooien en nieuw starten.
Lateriet, leem en klei van bijv aquariumbemesting.nl op de bodem strooien. Grind van jou keuze of filterzand erop, en alles herplanten en water en vissen dr weer in, rest van water aanvullen. En de bak rustig laten gaan een poos.
dat heb ik al diverse keren op die manier gedaan.
 
Lateriet, leem en klei van bijv aquariumbemesting.nl op de bodem strooien.
Tja ik zou alleen met kleibolletjes werken want alles onder het grind kan volgens mij met het eruit trekken van planten weer omhoog komen en dat is nu net Andre zijn probleem.
 
Kijkend naar de laatste foto's van @Friesian lijkt de dikte van de voedingslaag aanzienlijk? Hoeveel is er gebruikt? De voedingslaag die ik in mijn bak had liggen kan hooguit één mm geweest zijn. Want die was altijd bedoelt als, zoals ik al eerder schreef, opstart manier voor mijn planten. En eigenlijk hoort er ook maar heel weinig van zo'n laag in. Daarom herken ik al helemaal niet de argumenten van dichtslibben en/of zwarte menging met de bovenlaag.
Voedingsbodem Dennerle Deponit-mix black 10in1. Emmer 9.6 kg voor 160 - 250 liter.

1.5 - 3 cm voedingsbodem laag
3.5 - 6 cm grind laag.

Precies wat ik had. En met sterrenkruid, flink geworteld. Problemen..
 
Ik ben geen kenner Friesian, dus neem me niet kwalijk als ik toch mijn mening geef.
Als ik jou was, dan zou ik een grote hoeveelheid aan water afhevelen, en dus houden.
Daar je vissen en planten tijdelijk in doen, met je draaiend filter.
En dan gewoon je bodem geheel gaan veranderen, een bodem die jij als goed en gezond acht.
Want het lijkt mij dat daar je probleem in zit.
Ik zag dit iemand doen op een you tube filmpje, iemand die dus zijn bodem wilde veranderen.
Nieuwe bodem, planten terug en vissen met het water wat je hebt overgeheveld.
En dan alles laten rusten, tja een advies van een beginneling.
Dat is precies het plan! 👍
Alleen nu tijdelijk een binnenfilter in de tijdelijke kuip
 
Zo, de bak draait weer, filterzand als bodem wat extra snelle groeiers gekocht. Of eigenlijk moet ik zeggen de bak staat stil, apparatuur staat weer te werken en de fiskuhs zijn ook weer in de bak.

Ik zou lekker met soil gaan werken
Vertel wat meer graag over jouw ervaringen daarmee. Beter dan wat ik had?
 
, de bak draait weer, filterzand als bodem wat extra snelle groeiers gekocht. Of eigenlijk moet ik zeggen de bak staat stil, apparatuur staat weer te werken en de fiskuhs zijn ook weer in de bak
Fotooo's:)
 
Vertel wat meer graag over jouw ervaringen daarmee. Beter dan wat ik had?
De makkelijkste manier om gezonde planten te laten groeien is met aquasoil. Je krijgt simpelweg gewoon betere resultaten
Dat ga je echt niet bereiken met een bodem van grind of zand icm met her-en-der een voedingscapsule.
Resultaten kun je zien in mijn handtekening.
 
De makkelijkste manier om gezonde planten te laten groeien is met aquasoil. Je krijgt simpelweg gewoon betere resultaten
Dat ga je echt niet bereiken met een bodem van grind of zand icm met her-en-der een voedingscapsule.
Resultaten kun je zien in mijn handtekening.
Hoe werkt dat met het sterrenkruid, wortels, stofdeeltjes, bodem die mee omhoog komt? Filterzand is sowieso voor op termijn ook weer extra Corydoras.🙂
 
Later, verlichting staat op een ingesteld tijdschema.

Maarruhh, u vraagt, wij draaien.
IMG20221115095536.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon de allerbeste planten geplant en nog bijvoorbeeld wat extra Snelle Jelle beter bekend als pogostomon octopus en hygrophila siamensis.
 
Ik heb gewoon de allerbeste planten geplant en nog bijvoorbeeld wat extra Snelle Jelle beter bekend als pogostomon octopus en hygrophila siamensis.
Die laatste heb ik ook geloof ik(super slecht in het onthouden van de namen), ben er heel erg van gecharmeerd!
 
Water zoveel mogelijk opvangen. planten en vissen ook eruit en in een grote kuip of bak doen met pompje.
bak helemaal leeg en schoonmaken. Bodem helemaal wwggooien en nieuw starten.
Lateriet, leem en klei van bijv aquariumbemesting.nl op de bodem strooien. Grind van jou keuze of filterzand erop, en alles herplanten en water en vissen dr weer in, rest van water aanvullen. En de bak rustig laten gaan een poos.
dat heb ik al diverse keren op die manier gedaan.
En dat is, zoals ik het ook zie, een goede en dus prima methode!
 
Voedingsbodem Dennerle Deponit-mix black 10in1. Emmer 9.6 kg voor 160 - 250 liter.

1.5 - 3 cm voedingsbodem laag
3.5 - 6 cm grind laag.

Precies wat ik had. En met sterrenkruid, flink geworteld. Problemen..
Inderdaad, dat is een veel te dikke laag naar mijn idee! Je strooit wat poeder op de bodem meer niet. Dit is altijd mijn manier geweest. Zoals @Fozzy elders ook al opmerkte kan je dus kleibolletjesmix poeder en lateriet op je bodem strooien zoveel dat het de bodem bedekt, niet meer. Je hebt dan iets van een mm, denk ik, op je bodem liggen. Genoeg voor een start. Blijkt je bodem uitgewerkt, en deze slibt nu echt niet dicht of mengt zich boven je bodem, dan vervang je de bodemvoeding door gemaakte bolletjes van kleinbolletjesmix/lateriet. Ook weer héél kleine bolletjes zodat je bij wijziging van je plantenplek niet allerlei leembollen naar boven trekt.
 
Hoe werkt dat met het sterrenkruid, wortels, stofdeeltjes, bodem die mee omhoog komt? Filterzand is sowieso voor op termijn ook weer extra Corydoras.🙂
Als ik er een plantje uithaal komt er ook wel wat stof mee omhoog. Maar daarvoor gebruiken we een filter.
Groot en sterk doorwortelende planten moet je zowieso afblijven. daarom is het ook zo belangrijk dat je goed nadenkt waar je de planten gaat neerzetten bij een opstart.

Corydoras en een mooie bak met gezonde planten is veelal een utopie
 
Hoe werkt dat met het sterrenkruid, wortels, stofdeeltjes, bodem die mee omhoog komt? Filterzand is sowieso voor op termijn ook weer extra Corydoras.🙂
Ik zag iemand die aquarsoil in zakjes/netjes toevoegde. Daar konden de worteld in groeien maar het kon niet omhoog komen. Gaat aquasoil niet met de tijd rotten net zoals turf?
 
Ik heb zelf een ph verlagende bodem en na verloop van tijd zie ik wel dat vooral naar onderen in de bodem de kleikorrels verpulveren tot meer een poederachtige substantie.
 
Inderdaad, dat is een veel te dikke laag naar mijn idee! Je strooit wat poeder op de bodem meer niet. Dit is altijd mijn manier geweest. Zoals @Fozzy elders ook al opmerkte kan je dus kleibolletjesmix poeder en lateriet op je bodem strooien zoveel dat het de bodem bedekt, niet meer. Je hebt dan iets van een mm, denk ik, op je bodem liggen. Genoeg voor een start. Blijkt je bodem uitgewerkt, en deze slibt nu echt niet dicht of mengt zich boven je bodem, dan vervang je de bodemvoeding door gemaakte bolletjes van kleinbolletjesmix/lateriet. Ook weer héél kleine bolletjes zodat je bij wijziging van je plantenplek niet allerlei leembollen naar boven trekt.
Ik denk. Het is toch logisch dat als je uitgaat van de geadviseerde stock oplossing je ook uit gaat van de geadviseerde bodem bedekking. Ik heb bij sticky topic bodem daar niks over gezien van een zo lage voedingsbodem.

LFS zegt zelf toppen groeien het beste. Die terugzetten.

Nu alleen zand...

IMG20221115151642.jpg
 
Dus conclusie is dat het weer fout is opgestart. Al het.werk.voor niks. Ik snap niets van het gegeven op de emmer. Wordt opnieuw een niet geslaagde operatie.
 
Dus conclusie is dat het weer fout is opgestart. Al het.werk.voor niks. Ik snap niets van het gegeven op de emmer. Wordt opnieuw een niet geslaagde operatie.
Volgens mij is dat niet de conclusie! Een aquasoil is een optie, zand ook. Het vraagt alleen wel een andere manier van bemesten.
 
Ik heb het hele topic doorgelezen en er veel van geleerd, maar er valt mij iets op. Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast, maar dat is toch een anubia op dat hout? En die wil toch beduidend minder licht dan de rest van de planten?
En als dat inderdaad zo is, is de plaats waar ie staat, niet goed, zo direct onder de lamp zonder verdere schaduw.
 
Ik heb het hele topic doorgelezen en er veel van geleerd, maar er valt mij iets op. Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast, maar dat is toch een anubia op dat hout? En die wil toch beduidend minder licht dan de rest van de planten?
En als dat inderdaad zo is, is de plaats waar ie staat, niet goed, zo direct onder de lamp zonder verdere schaduw.
Daar zeg je zoiets. Ik heb dat nu verwijderd.
 
Maar is het dan de bedoeling om sterrenkruid gewoon te laten staan en te knippen? Zit daar mijn probleem met planten? Dat zou dan anders zijn dan het advies van een LFS.
 
Hi,

Een kleine bijdrage gebaseerd op mij ervaringen. Ook ik heb een klein jaar geworsteld met een scala aan algen (bericht “mijn reis met de algen”). Uiteindelijk een stabiele bak. De tips, waarschijnlijk ken je ze allemaal.

0. Neem rustig afstand, algen en planten liegen niet, probeer te bepalen wat je over het hoofd ziet. Overdenk.
1. Optimaliseer je filter. Goed debiet, goed biofilm (en dat is geen drab). Frequent voorfilter spons uitspoelen en watten vervangen. Rest van de drab uit je filter!
2.Heb je een correct beeld van de stroming? Dropchecker erbij of verplaatsen. Krijg grip op de stroming.
3. Stroming optimaliseren, wavepompje erbij kan helpen
4. Licht is key! Volg het advies van Benvo op, selecteer planten die niet een te ongelijke belichting nodig hebben en niet te moeilijk. Eenvoudige goed groeiende planten zijn veel mooier dan de moeilijke planten onder het alg. Snelle groeiers!
5. Plantenvoeding niet moeilijk doen, bolletjes bij de wortelende planten. En bijv all-in-one voor de dagelijkse/wekelijkse plantenvoeding.
6. CO2, ook ik kreeg het niet lichtgroen. 3 bellen per seconden bij 200 liter, het bleef donkergroen. Vermoedelijk door mijn stenen en iets teveel oppervlakte beweging. Maaar donkergroen met makkelijke planten is een goede combi!
6.1. Voorkom CO2 wisselingen. Co2 Tijdig aan, tijdig uit. Ik gebruikte geen ph controller.
7. Niet teveel vis, inhouden in de LFS!
8. Lichtduur 8-9 uur. Ik had deze dan op 50-60% staan en de rampup-rampdown tja, 20%..wat je mooi vindt
8. De bodem, met fijn filterzand goede ervaringen, korrel 0,4-0,8 mm. Ik gebruik nu echt zand nog veel fijner, vind ik mooier maar ook wat moeilijker
9. Wekelijks waterverversing van 50%
10. Wekelijks netjes rotzooi van de bodem af. Niet teveel bodem gewroet. Bij het echte zand hevel ik af en ga daar wel met een staafje door het zand (dun laagje zand).
11. Ik heb ook een keer Algeneters toegevoegd. Maar toen was ik al aan de winnende hand, meer een genadeslag en het leuke wel leuke vissen. Geen hoge verwachtingen van hebben.
12. Wekelijkse plantenverzorging, slecht blad wat gaat rotten weg ermee, blad onder de alg weg ermee. Doet een plant het slecht weg ermee en denk na welke plant het gegeven je condities het goed zou moeten doen
13. Check waterwaarden. Maar, niet je gek laten maken door strip en druppeltest. Bij een wekelijkse waterverversing van 50% zit het wel goed met je waterwaarden (in NL …).

En geduld. Het duurde bij mij 6-8 maanden en ik kreeg bruinalg, blauwalg, puntalg, baardalg, draadalg etc. Uiteindelijk algvrij en stabiel. Zelfs na 5 weken vakantie bij terugkomst nauwelijks alg.

Geen garantie, maar hoge slaagkans. Zeker als je niet opziet tegen wekelijks onderhoud
 
Mooie gedetailleerde uitleg @Haroldcuba!

Wat is het verschil tussen de 9in1 en de 10in1? Ik heb de 9in1 3 tot 4 cm dik liggen. Dat spul geeft eigenlijk geen wolkjes oid. Als ik er een plant uittrek komt er een beetje rommel uit, maar dat is zo weer weg.
 
Er is niks verkeerds aan je nieuwe opstart. Er zijn alleen zoveel verschillende wegen naar Rome en zoveel daarbij horende tips en tricks. Ik zou zeggen stick to the plan en neem de tijd om te kijken wat er wel of niet lukt.

Bij een zandbodem zou ik wel een kleibolletje en/of pilluh bij de planten doen. En ja als je dan je planten eruit trekt komt het kleinbolletje ook mee, dus als Ik dat doe heb ik ook de hevel klaar staan.

Ik weet niet hoe het zit met sterrenkruid, maar ik probeer mijn bodem met rust te laten, dus ik snoei meestal aan de bovenkant bij de snel groeiers. En dan de stengels op verschillende hoogte. Dit hangt natuurlijk ook van de plant af. En als de onderkant toch lelijk wordt, dan kan ik die altijd nog weghalen en een goede top terugzetten. Dan heb ik in iedergeval niet elke week een kleiwolk. probeer het gewoon en kijk wat het wordt.
 
Dus conclusie is dat het weer fout is opgestart. Al het.werk.voor niks. Ik snap niets van het gegeven op de emmer. Wordt opnieuw een niet geslaagde operatie.
Uhhhh nu niet te snel opgeven hoor, nu gewoon de boel de boel laten, volgens mij kun je ook tureluurs worden van al dat gemeet en gehannes.
heb nu gewoon even geduld Friesian, en laat je nu niet weer direct gek maken, laat de boel maar even de boel.
Ik denk soms dat er hier te veel ge-emmerd wordt over van alles en nog wat.
Ik had ook bruine alg, ik heb bepaalde adviezen opgevolgd, met mijn logische verstand, en ik ben het helemaal kwijt.
Dat gaat jou ook lukken, dus mijn advies, nu de boel de boel laten :)
 
Ik sluit me aan bij harold cuba het komt echt goed maar het kan een poos duren
 

Terug
Bovenaan