Planten doen het niet goed genoeg, algen.


Don, ik doe elke week een waterwissel van minimaal 50%. Daarmee reset je de bak.. Lees maar eens op aquariumbemesting.nl bijvoorbeeld over Estimated Index.
Ja dan kan dat natuurlijk niet voorkomen denk ik maar het sloeg ook misschien minder op jouw situatie denk ik dan dat het meer algemeen bedoelt was, omdat hij vertelde dat het altijd met tekorten temaken heeft en niet met het aantal planten en te veel aan bepaalde stoffen. šŸ˜€
 
Is het niet zo dat als je stoffen overhoud de algen als nog samen met de planten mee kunnen groeien? Bepaalde stoffen kunnen algen misschien een voordeel geven zelfs al zouden de planten alles hebben wat ze nodig hebben. Dan zou je te veel voeding voor te weinig planten hebben. Stel ik zet er 1 stekje in een grote bak dan kan ik moeilijk zeggen maar ik heb planten dus ik kan geen algen krijgen! Of heb ik het mis?
Algen ontstaan door tekorten ten opzichte van. Zo zie je onder meer baardalg verschijnen bij een tekort van CO2 t.o.v. de lichtsterkte. Alles hangt in een aquarium samen in verhoudingen tot elkaar. Dat is dan ook de grond dat je altijd je lichtsterkte, die je gedurende zo'n 8 uur exclusief dimtijden, aan je planten geeft afstemt op de vraag van je plantenkeuze. Waarmee je dan een vast gegeven hebt waarvan de rest is afgeleid. Of jij dat ene stekje te veel voeding geeft verandert niet zoveel aan de overige verhoudingen.
 
Ja als dat gaat mengen dan zie je dat dus duidelijk. Dat is dan ook de reden dat ik deze voedingsbodems niet gebruik.
 
Even een foto update..
Zoals al verwacht...het is niks en wordt ook niks. Het gaat gewoon niet...het lukt niet..

Spot behandeling carbo anubias door algen werkt ook al averecht. Bladeren gaan weg. Planten krijgen geen goede kleur. Ook de dropchecker is te donkergroen.

IMG20221021230553.jpg


IMG20221021230546.jpg
 
Probeer de komende dagen in elk geval om de co2 beter te krijgen en dus wat meet co2 toe te dienen. Zover ik weet is je no3/po4 wel op orde en micro s voeg je ook toe dacht ik.
 
Wat jammer voor je,
hopelijk krijg je het snel onder controle en geraak je van die algen af.
En jij hebt een mooi,compleet bakje,co2 en alles erbij,en toch loopt het niet zoals het moet.
Succes verder he.
 
Wat natuurlijk wel is, je planten hebben een 1-0 achterstand ten opzichte van de algen. Dat maakt het moeilijker voor ze om te concurreren en voor jou moeilijker van de algen af te raken.

Eens de co2 goed in geregeld is zou ik eens proberen wat 1 of 2 nieuwe plantjes te doen. Want het resultaat van de huidige maatregelen afwachten duurt anders wel even.

Zou mijn aanpak tenminste zijn.
 
Wat natuurlijk wel is, je planten hebben een 1-0 achterstand ten opzichte van de algen. Dat maakt het moeilijker voor ze om te concurreren en voor jou moeilijker van de algen af te raken.

Eens de co2 goed in geregeld is zou ik eens proberen wat 1 of 2 nieuwe plantjes te doen. Want het resultaat van de huidige maatregelen afwachten duurt anders wel even.

Zou mijn aanpak tenminste zijn.

Hallo even inpikken. Ik heb in mijn grote bak ook wel wat last van verschillende algen (gehad) en als ik een raad mag geven: niet te snel vanalles door elkaar veranderen en een verandering tijd geven. Ik heb telkens maar 1 iets veranderd en dan 2 weken gewacht om te zien wat echt het effect was. En het wil inderdaad ook wel eens helpen om een paar nieuwe plantjes te zetten. Uiteindelijk kost dat dikwijls veel minder dan alle producten die ze in de LFS willen slijten. Die planten hebben dan een betere start. Als de omstandigheden in je bak dan beter zijn kan het zo weer aanpakken.

In elk geval, geef niet op, het komt echt wel goed. Soms is het frustrerend maar deels is het ook het mooie van de hobby: het neemt echt je focus en haalt je gedachten van andere dingen. Als het maar een bak zetten is en water in dan zouden velen het snel saai vinden. Toch?
 
Ik bedoel dan die 1-2 plantjes als indicator plantjes waaraan je hopelijk kan aflezen hoe de bak er op dat moment voor staat. Moeten het natuurlijk wel de juiste plantjes zijn op de juiste plek.
Alles vervangen is natuurlijk ook een mogelijkheid maar dat zou ik in dit stadium zeker niet doen, de kans is dat de algen weer opduiken omdat er mogelijk toch niet afdoende zaken gewijzigd zijn.
 
Enkele planten heb ik vervangen. Belgisch groen stond er al, sterrekruid heb ik vaak goede ervaringen mee. Anubias krijgt nieuw blad. En PO4 was wel in orde maar nitraat acht ik als het ware probleem. Te lang gesukkeld met dat poeder.

Van 1 filter nu de onderste sponzen gespoeld in het mandje onderin en het voorfilter. Einddop van spraybar bij het opnieuw opstarten filter. en ook de aanzuig zuiver gemaakt onder de kraan.
Waterwissel gebeurt ook nog.

En bedankt voor de positieve stralen!
 
Hallo even inpikken. Ik heb in mijn grote bak ook wel wat last van verschillende algen (gehad) en als ik een raad mag geven: niet te snel vanalles door elkaar veranderen en een verandering tijd geven. Ik heb telkens maar 1 iets veranderd en dan 2 weken gewacht om te zien wat echt het effect was. En het wil inderdaad ook wel eens helpen om een paar nieuwe plantjes te zetten. Uiteindelijk kost dat dikwijls veel minder dan alle producten die ze in de LFS willen slijten. Die planten hebben dan een betere start. Als de omstandigheden in je bak dan beter zijn kan het zo weer aanpakken.

In elk geval, geef niet op, het komt echt wel goed. Soms is het frustrerend maar deels is het ook het mooie van de hobby: het neemt echt je focus en haalt je gedachten van andere dingen. Als het maar een bak zetten is en water in dan zouden velen het snel saai vinden. Toch?
Eens! Inderdaad, elke stap heeft tijd nodig en dient te worden beoordeeld eer we over gaan naar de volgende stap. En een aanvulling; een van de belangrijkste elementen die veelal vergeten worden, er is een volgorde voor elke stap!
 
Enkele planten heb ik vervangen. Belgisch groen stond er al, sterrekruid heb ik vaak goede ervaringen mee. Anubias krijgt nieuw blad. En PO4 was wel in orde maar nitraat acht ik als het ware probleem. Te lang gesukkeld met dat poeder.

Van 1 filter nu de onderste sponzen gespoeld in het mandje onderin en het voorfilter. Einddop van spraybar bij het opnieuw opstarten filter. en ook de aanzuig zuiver gemaakt onder de kraan.
Waterwissel gebeurt ook nog.

En bedankt voor de positieve stralen!
Het is goed je te realiseren dat bakken zonder algen niet bestaan. Eigenlijk is het zelfs zo dat dit een uiting van een gezonde bak kan zijn. Maar er bestaan wel bakken met een alg probleem, altijd een gevolg van tekorten. Wellicht staat mijn boom :)te ver van de jouwe af anders zou ik je zeker willen helpen!
 
Enkele planten heb ik vervangen. Belgisch groen stond er al, sterrekruid heb ik vaak goede ervaringen mee. Anubias krijgt nieuw blad. En PO4 was wel in orde maar nitraat acht ik als het ware probleem. Te lang gesukkeld met dat poeder.

Van 1 filter nu de onderste sponzen gespoeld in het mandje onderin en het voorfilter. Einddop van spraybar bij het opnieuw opstarten filter. en ook de aanzuig zuiver gemaakt onder de kraan.
Waterwissel gebeurt ook nog.

En bedankt voor de positieve stralen!
Echt waar, sponzen onderin een JBL filter is vragen om problemen omdat je door het te vaak moeten reinigen, sponzen slibben voor die plek te snel plek dicht, je bacterie huishouding voortdurend over de kop haalt.
 
Echt waar, sponzen onderin een JBL filter is vragen om problemen omdat je door het te vaak moeten reinigen, sponzen slibben voor die plek te snel plek dicht, je bacterie huishouding voortdurend over de kop haalt.
Het lastige is dat anders de siporax te veel rotzooi krijgt. Ik weet van een doek maar vind dat niet goed in vorm te krijgen voor de jbl 1502 bevenste mandjes.
 
Het lastige is dat anders de siporax te veel rotzooi krijgt. Ik weet van een doek maar vind dat niet goed in vorm te krijgen voor de jbl 1502 bevenste mandjes.
Neem een stukje filterdoek en zet de in het voorfilter passende spons er bovenop en knip netjes langs de spons. Je hebt nu een precies passende maat voor onderin het voorfilter. Het filterdoek leg je dan onder het voorfilter spons.
 
Neem een stukje filterdoek en zet de in het voorfilter passende spons er bovenop en knip netjes langs de spons. Je hebt nu een precies passende maat voor onderin het voorfilter. Het filterdoek leg je dan onder het voorfilter spons.
Er zijn uitsparingen die het lastig maken. šŸ‘
Maar zal het proberen door uit te tekenen met een stift.
 
Sorry voor mijn directheid, maar kun jij je bak niet eens gewoon laten bestaan , zonder middeltjes.
Al die co2 en onderwaterpokon.
Ik zie er niets en absoluut niets mooiers uit van daan komen
 
Sorry is niet nodig. Maar ik deel jouw gedachten van hoe te werk gaan als oud agrariƫr totaal niet. Elke plant en dier heeft voeding nodig.
 
Juist door al dat semiwetenschappelijk geklooi etc.
 
Ze scheiden uit (de bewonersvissen) en dat gaat in een redelijk evenwichtje linea recta weer de weligtierende aquaplantjes weer ten goede.

Maar ik meen hier wel wel op te hebben kunnen merken dat er nog veel forummensen bij KUNSTmest zweren , wat ik op zich wel jammer vind
 
Sorry is niet nodig. Maar ik deel jouw gedachten van hoe te werk gaan als oud agrariƫr totaal niet. Elke plant en dier heeft voeding nodig.
Waren jullie oude agrariers ook bekwaam in compostering?? Want daar wil ik nog heel veel meer kunde uit betrekken
 
Omdat je bij het langzaam uitgifte van diverse voedindstoffen die natuurlijk en heel traag in het water oplossen er een veel bestendiger en en florieuser gevarieerder plantenbestand meeverkrijgt en dan wordt het uiteindelijk niet meer zo zorgvragend.
 
Elke plant en dier heeft voeding nodig uiteraard , maar geen kunstmestklooierij dat lijkt vaak in het begin leuk, maar houden we er slechts problemen uit over.

Kijk strakjes komt er hier nog zo,n chemo a la you hier verkondigen dat glyfosfaat gewoon is.
 
FRISIAN jij komt hier niet goed over.
Ik zou nog niet weten wat je boerenverstand behelst!
Dan ben ik maar liever een aquabakken oer maar dan liever wel zonder onnodige priet tussen ons
 
FRISIAN jij komt hier niet goed over.
Ik zou nog niet weten wat je boerenverstand behelst!
Dan ben ik maar liever een aquabakken oer maar dan liever wel zonder onnodige priet tussen ons
Wow, ben je nu trots op jezelf? Ik geloof niet dat ik om dit soort discussie heb gevraagd...
 
Alhier is er totaal geen trots nog schering meegevraagd.
Wel meende ik hier alsnog wederom proberen het aan de kaak te gaan stellen dat er veel meer middelen worden toegepast, en dat terwijl de simpele middelen voor handen liggen.
Tgeen mij persoonlijk wel eens kan storen, is dat sommige nieuwe forumgeintereseerde personen alhier wel eens zulke gekleurde adviesen verkrijgen , dat ik ze nooit meer terughoor.
 

Terug
Bovenaan