Planten doen het niet goed genoeg, algen.


En dan dus niet de resten van de gesnoeide planten uittrekken, maar gewoon laten zitten?
 
Yep.
En dat geldt ook voor de Hygrophila en de Limnobium.
Voor alle planten die meerdere bladknopen boven elkaar hebben, geldt, dat je ze op die manier kunt stekken.
Planten met rozetten (zoals bijv echinodorus en de Vallisneria) maken meestal uitlopers.
 
Ik ben nu even je lijstje met planten kwijt die je in je bak hebt staan. Ik weet dat ik het ergens gezien heb, maar kan het niet meer terug vinden.
Kun je het nog een keertje plaatsen, dan loop ik ze na voor je en probeer met mijn algemene plantkennis er iets over te zeggen.
 
Ik snoei stengelplanten 3 a 4x en herplant de toppen.
Daarna vervang ik de oude stengel en trek deze met wortel en al eruit en plaats op dezelfde plek een nieuwe verse top.
 
Misschien is het dan verstandig (voor Friesian) om niet alle wortels in één keer eruit te halen, maar het deel voor deel te doen in verband met verstoren van de bodem en onbalans in de bak?
 
Ik ben nu even je lijstje met planten kwijt die je in je bak hebt staan. Ik weet dat ik het ergens gezien heb, maar kan het niet meer terug vinden.
Kun je het nog een keertje plaatsen, dan loop ik ze na voor je en probeer met mijn algemene plantkennis er iets over te zeggen.
 
Er is niks verkeerds aan je nieuwe opstart. Er zijn alleen zoveel verschillende wegen naar Rome en zoveel daarbij horende tips en tricks. Ik zou zeggen stick to the plan en neem de tijd om te kijken wat er wel of niet lukt.
Ik sluit me hier ook bij aan! Er is al zo veel gezegd en ik heb veel minder ervaring in deze dingen dan de meeste hier. Alleen weet ik wel wat af van het menselijk brein en hoe positief er in blijven staan bevordelijk is voor het plezier die je in de hobby zal hebben. Ik denk niet dat er een verkeerde manier van opstarten is. Er zijn ideale manieren om idealen te bereiken. En je bent daar nog zoekende in. Dat is een uitdaging die soms zal tegenvallen met de verkeerde instellingen. Verwacht niet dat je bak alg loos zal blijven, verwacht niet dat het nu in eens allemaal foutloos zal verlopen en je geen fouten meer maakt die je eerder gemaakt hebt. Ik denk niet dat dát realistisch zou zijn. Maar ik denk wel dat je mag verwachten dat je gaande weg zo veel geleerd hebt, zo veel handigheden en wijsheden tot je beschikking hebt dat het elke dag makkelijker gaat, en beter gaat en passender word na jou wens. Het is een stukje natuur in zn bak, een stukje water met golven. Niet er tegen in zwemmen maar met de stroming mee! Ik wens je super veel plezier en succes met je nieuwe start. Hopen dat het weer iets meer mee zit dit keer 😄🌻
 

Terug
Bovenaan