Nigel's Forest scape 128L


Na een maand dry starten zie ik nu ineens een garnaal die is achtergebleven bij het leeghalen van de andere scape. En hij leeft nog :eek:
 
Dag 36 en tijd voor een video. Kan jij de vuurgarnalen spotten? :p Zitten er een paar in. Helaas al wat groene draadalg op het mos. Waarschijnlijk door het slecht functioneren van de jbl atomizer. Over een paar dagen gaan er meer vuurgarnalen en wat geweislakken in. Video zou beter zijn met wat vis erin maar daar komt vast en zeker nog een video van in de toekomst.

 
En nu een foto. Zit te denken na een tip om wat Myriophyllum sp stems toe te voegen net achter de boomstammen aan de achterkant voor een extra touch green.Wat denk jij?
anFB8kSxQxt3CRn9GOAA3P1dLJ0vYXLt.jpeg
upload image
 
Ik denk dat ik het zo zou laten. In het kader less is more. Ben bang, maar is mss ook persoonlijk, dat je het mysterieuze uit de bak gaat halen als je hogere planten toe gaat voegen. Bak lijkt nu namelijk heel ver door te lopen
 
Voorbeeldje met stems achterin. Vindt het niet zo mooi dus ik sluit me aan bij jullie mening.

Misschien dat ik nog wat dunne stammetjes kan toevoegen achterin voor wat extra diepte. Al zal het lastig worden om deze stukken te vinden in de winkel.

aquascaping2.jpg
 
100 extra vuurgarnalen toegevoegd. Bovenop de 60 die er al in zaten. Lekker druk nu. Straks als het mos flink gegroeid is zul je ze veel minder zien. Had een mooie deal via marktplaats. Is kijken of ze in deze aantallen iets kunnen betekenen mbt algen en opruimen. De geweislakken vind ik prachtig en maken het spiderwood zeer schoon. Ik blijf me afvragen waar de draadalgen vandaan komen; is het weinig plantenmassa? Is het mijn jbl atomizer die nog steeds niet goed functioneert of een combinatie. Het blijft een raadsel.…

Ik zit te twijfelen of ik oto's wil toevoegen. Denk dat het niet echt nodig is vanwege de geweislakken. Maar wel leuke beestjes. Daarnaast heb ik gehoord dat je scholenvissen allemaal in 1 keer moet toevoegen anders heb je later minder kans dat ze gaan scholen. Nu zat ik zelf te denken om iedere keer 6 toe te voegen. Mijn aquarium is nog niet echt ingedraaid heb ik het idee. Hij zat vol met bacteriën van een ander aquarium, die zijn alleen weer gestorven denk ik aangezien ik alleen garnalen en slakken in de bak heb. Alle schoolvissen in 1 keer lijkt me daarom risico voor ammonia / nitriet piek. Maar toch wil ik graag dat ze goed scholen. Moeilijke keuzes…
 
Voor zover ik weet, en je hier vaak leest, is 90% van de scholenvissen niet echt een vis die schoolt. Het zijn eigenlijk groepsvissen die zich fijner voelen in een grote groep/school. De meeste soorten gaan pas scholen als er 'gevaar' dreigt in de vorm van bijvoorbeeld een grote bijvis, ook al doet deze ze niks
 
Voor zover ik weet, en je hier vaak leest, is 90% van de scholenvissen niet echt een vis die schoolt. Het zijn eigenlijk groepsvissen die zich fijner voelen in een grote groep/school. De meeste soorten gaan pas scholen als er 'gevaar' dreigt in de vorm van bijvoorbeeld een grote bijvis, ook al doet deze ze niks

Je hebt helemaal gelijk. De blauwe neons zijn geen geweldige scholers. De Roodkopzalm staan wel bekend om hun schoolgedrag. Helaas zijn deze net wat te groot voor mijn 80cm bak. Met de blauwe neons heb ik meer het gevoel dat de bak groter lijkt omdat ze kleiner zijn. Denk dat ik dan toch maar een stuk of 6-7 per keer toevoeg. Zou een drama zijn als de garnalen en slakken dood gaan.
 
In mijn 54L heb ik in het begin ook erg veel last gehad van draadalg. Oorzaak daarvan is vaak een onregelmatige sturing van Co2. Ik heb het uiteindeljk vrij snel weg gekregen door dagelijks easy carbo toe te voegen en regelmatig met lange sateprikkers het handmatig te verwijderen.
 
Door het groot aantal vuurgarnalen zie ik nu dat ze toch iets doen aan de groene draadalgen. Ik heb de groei van meer draadalgen redelijk kunnen voorkomen door het licht wat hoger te hangen. Dus we zijn op de goede weg denk ik zo. Helaas zijn heel veel buces van mij aan het wegsmelten. Vooral de buces die volle bak in het licht staan verliezen al hun bladeren. De buces die in de shaduw staan zien er nog goed uit. Hopelijk groeien de bladeren terug want wat zijn het prachtige plantjes!
 
Mosjes en buces zijn langzaam aan het groeien. Een aantal buces zijn helaas de bladeren aan het verliezen. Ik hoop dat ze nog terug groeien. De rhizome is nog wel groen en hard.

Niet de beste foto maar geeft een idee :)

forest_scape_foto_2.jpg
 
Dag 60

Twee bomen achterin toegevoegd. De middelste is mooi naar mijn mening. De boom links achterin (dunne) twijfel ik nog over. Heb geprobeerd om wat overig weeping mos van mijn andere scape op de takken te binden. Zeer lastig in de bak!! Is maar bij 3 stukjes gelukt haha. Geen zin om lijm te gebruiken eigenlijk. Zou wel makkelijker zijn! Vissen zijn nog wat wazig op de foto. Als ik de shutter speed wat hoger zet wordt de foto donker. Zitten nu 13 blauwe neons in. Prachtige vissen! Binnenkort komen er nog 5 bij. Die zitten nu in een tijdelijke bak om de bacteriën levend te houden voor mijn andere forest scape.

37401035212_5c1d62a398_k.jpg
forest scape 128l day 60 p3 by Nigel H, on Flickr
 

Terug
Bovenaan