Nieuwe Aquatlantis Splendid 120 Aquarium (Andre73)


Of toch een 2e 300w en dan heb je een reserve mocht er 1 kapot gaan in de zomer.
Wat een keuzes ook allemaal 😉
Voor reserve of backupp is het niet verkeerd natuurlijk maar als je doel hebt om ze alle 2 in de bak te hangen zou ik daar niet voor kiezen.
Ik zie het liefst zo min mogelijk techniek in de bak.
 
Het gaat mij ook om de stroomkosten, de bak verwarmen maak ik mij niet zo druk om. dat zal ook kunnen met 300watt in de winter op 21 graden als het in huis 10 graden is.. dat twijfel ik niet aan.. maar hoe gaat dit uitpakken op de stroom rekening? een 500watt is dan misschien gezien de stroomkosten in de winter toch een betere keuze. of 2x 300watt.. en mogelijk enkel in de zomer 300watt erin hangen en als het winter is een 500watt.. mogelijk als een heater maar 5 graden verschil moet bij warmen dan 300watt voordeliger is als 500watt en bij 10 graden verschil 500watt weer voordeliger is dan 300watt? een beetje zoals bv voordelig auto rijden . je pakt de juiste banden en bandenspanning in wisselende omstandigheden. bij mij in huis wisselt de temperatuur erg sterk per seizoen dat vraagt misschien om wisselende aanpakken.
 
Ik denk dat je beter overcapaciteit kan hebben en als het op de goede temp is dan slaat hij wel uit. Een van 300W slaat bv 1 uur aan en 1 van 500W na 40 min dus per saldo zal het niks duurder zijn.
 
Ik heb nog geen goede oplossing voor een tegenovergesteld probleem, als ik hier weer een bak zou installeren moet ik iets vinden om de bak 10 graden te koelen. Met een ventilator laat dat niet lukken, zo heeft elke locatie zijn eigen problemen. :)
 

Ik heb nog geen goede oplossing voor een tegenovergesteld probleem, als ik hier weer een bak zou installeren moet ik iets vinden om de bak 10 graden te koelen. Met een ventilator laat dat niet lukken, zo heeft elke locatie zijn eigen problemen. :)
aquariumkoeler of airco in huis maar heb ook wel eens gezien dat men een lange tuinslang in de kruipruimte begraaft en daar het water door heen laat lopen.
Uiteindelijk is er overal een oplossing voor.
 


aquariumkoeler of airco in huis maar heb ook wel eens gezien dat men een lange tuinslang in de kruipruimte begraaft en daar het water door heen laat lopen.
Uiteindelijk is er overal een oplossing voor.

Airco is helaas uitgesloten want daar hebben we beiden een hekel aan en ons appartement heeft helaas geen kruipruimte.:)
 
Ik heb de test strips binnen. kan mijn water gaan testen.
 

Bijlagen

  • IMG_2457[1].JPG
    IMG_2457[1].JPG
    128 KB · Weergaven: 29
  • IMG_2456[1].JPG
    IMG_2456[1].JPG
    128.3 KB · Weergaven: 30
Dan vallen er al 2 af

In werkelijkheid ben ik gewoon nog niet klaar voor een bak want we zitten in een huur appartement en ik weet niet of we hier blijven of nog een keer gaan verhuizen. Ik begin weer aan een bak wanneer ik zeker ben dat ik niet meer ga verhuizen, maar de koeling van een evt. bak is wel een dingetje.
 
In werkelijkheid ben ik gewoon nog niet klaar voor een bak want we zitten in een huur appartement en ik weet niet of we hier blijven of nog een keer gaan verhuizen. Ik begin weer aan een bak wanneer ik zeker ben dat ik niet meer ga verhuizen, maar de koeling van een evt. bak is wel een dingetje.
Verhuizen is idd altijd wel een klus met aquariums.
Helemaal als ze wat groter zijn.
Qua warmte is het hier altijd nog wel meegevallen.
Bij zeewater is het vaak een groter probleem dan bij zoetwater.
 
Je bak draait toch al heel wat weekjes of vergis ik me dan.
Al 4 weken nu draait de bak.

ik heb de 300watt heater binnen, wat mij opvalt is dat in vergelijking met mijn 54 liter bak waar een 100watt heater in hangt bij de 300watt de temperatuur heel snel terug op 20 graden staat als de heater ingesteld is op 21 graden. bij mijn 100watt blijft de temperatuur veel langer op 21 graden staan. als bij de 300watt de temperatuur op 21 graden staat dan zakt hij na 1 minuut weer naar 20 graden en een minuut later is het weer 21 graden . bij de 100watt heater blijft het water wel 10 minuten staan op 21 graden na opwarmen. de bak /het glas aan de buitenkant word dan zelfs ook warm , bij de 240 liter bak word het glas niet eens warm. ik concludeer hieruit dat de 300watt om de minuut aanslaat en de 100watt in de 54 liter bak pas na 10 minuten maar hij warmt de boel wel in 1 minuut weer op. zou 300 watt voor mijn 240 liter dan toch te weinig zijn? ik vind het ook best klein van formaat in mijn bak..
 

Bijlagen

  • IMG_2463[1].JPG
    IMG_2463[1].JPG
    169.4 KB · Weergaven: 44
  • IMG_2464[1].JPG
    IMG_2464[1].JPG
    238 KB · Weergaven: 45
Andre, goedkoop is vaak duurkoop, doe jezelf een lol en schaf een Fluval of Eheim verwarming aan, of zoiets als een Oase filter met ingebouwde verwarming. Dit is een dure hobby en er zijn geen goede goedkope oplossingen voor de lange duur.
Wat heeft de goedkoopte er mee te maken???? dus alles wat duur is dat is in jou ogen alleen goed??

ik heb hier dezelfde goedkope merk en type heater maar dan in 100watt in een 60cm bak. die staat op 21 graden bij een kamertemperatuur van 18 graden . hij warmt van 20 graden in 3 minuten op naar 21 graden want de temperatuur zakt bij deze heaters 1 graden. hij blijft dan 15 minuten op 21 graden. bij de 300 watt heater in de 120 bak houd hij bij dezelfde kamertemperatuur van 18 graden de water temperatuur van 21 graden maar 2 minuten vast en zakt dan naar 20 graden. dan heeft hij weer 5 minuten nodig om terug op 21 graden te komen. het lijkt er dus eerder op dat de 120 bak veel sneller zijn warmte verliest als bij de 60cm bak. mogelijk heb ik toch meer wattage nodig dan.. maar om nu te zeggen dat het komt doordat de heater goedkoop is daar ben ik het niet mee eens, toch zeker niet als ik kijk hoe super mijn 100watt heater van 14 euro het doet in mijn 60cm bakje. en dit is dus hetzelfde merk en type als de 300watt
 
Ik kan me voorstellen dat een “duurdere” efficiënter zou werken.
Denk dat Erik dat ook zo bedoeld.
Het prijsverschil zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor een merk of voor een prijs.

Persoonlijk vind ik dat de basis goed moet zijn en een heater is toch wel een heel belangrijk onderdeel van een aquarium.
Een heater doet gewoon wat die zelf wil. Springt aan wanneer die denkt dat het nodig is of dat nou 2 x per uur is of 5 x dat maakt niks uit.

Ik ben van mening dat een 300watt heater gewoon de bak van jou op temperatuur kan houden.
Heb zelf geen ervaring met heaters van sunsun.
De stromingspompen van sunsun vind ik niks maar de buitenfilters van hun doen het dan wel weer goed 🤷‍♂️

Hang de kWh meter er aan en kijk het eens een weekje aan wat die doet.
Ik heb onlangs een topic geopend met verbruik van mijn juwel lido. Vele leden hebben daar hun verbruik ook in gezet en zo kan je misschien iets gaan vergelijken.
Komende tijd zal het zeker geen problemen geven en van de winter kan je altijd nog upgraden naar een zwaardere als dat zou moeten.
 
Denk ook niet dat je de 2 bakken die je hebt staan moet vergelijken met elkaar.
Hier is het verschil van mijn 2 bakken die in de woonkamer staan.
Juwel lido 120 liter en mijn grote bak van kleine 2000 liter.
Staan in dezelfde ruimte en vlak bij elkaar.

De 5,2 kWh is enkel de heater zonder randapparatuur
 

Bijlagen

  • 986168AC-10B7-4BBE-9C5C-316C59EAD2ED.jpeg
    986168AC-10B7-4BBE-9C5C-316C59EAD2ED.jpeg
    72.5 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Komt er ook wel een beetje stroming langs, achter het kasteel? Bij weinig stroming langs je heater fluctueert je temp meer.
 
Ik heb de heater onder de uitstromer van de pomp, als het goed is stijgt de warmte naar boven? ik vind niet echt dat het water warmer word. het lijkt eerder dat het water de heater weer snel afkoelt. ik heb mijn energiemeter erop gezet en als de heater in werking is komt hij niet boven de 244 watt.. dus die 300watt is er niet. ik ben nog benieuwd hoe dat bij mijn 100watt is, dat moet ik nog meten. maar bij de 100watt word het water wel merkbaar warmer.
 
Interessant. ik heb net de 100watt heater gemeten en die komt niet voorbij de 63 watt.. de bak is 54 liter dus zoveel heb ik daar ook niet over, toch is er een groot verschil tov 244 watt bij 240 liter in het verwarmen. het zal mogelijk te maken hebben met de grootte van de bak dan?

ik vermoed dat een 500watt heater dan ook maar iets van 350watt is...

als ik de heaters samen zou zetten heb ik dus wel werkelijk 300 watt , misschien dan in 1 lijn boven elkaar hangen van onder naar boven zodat ze een groter oppervlakte bestrijken?
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan het dan dat het verbruik zoveel lager is dan wat ze opgeven? Dat een duurder merk effectiever kan zijn dan een goedkoop merk daar kan ik me nog iets bij voorstellen maar dit is dan ook nog iets om rekening mee te houden los van de kwaliteit.
 
De TS wil het waarschijnlijk niet horen. Maar denk toch dat de kwaliteit vd heaters beduidend minder is tov de gerenomeerde merken JBL/Eheim etc. Dus de prijs/kwaliteit verhouding geldt hiervoor zeker.
 
De TS wil het waarschijnlijk niet horen. Maar denk toch dat de kwaliteit vd heaters beduidend minder is tov de gerenomeerde merken JBL/Eheim etc. Dus de prijs/kwaliteit verhouding geldt hiervoor zeker.
Ik vertrouw zulke merken zowizo niet als ze een belangrijke functie hebben.
Heb er helaas ook in het verleden een nare ervaring mee gehad.
Eentje die op hol sloeg. Leuk paar tientjes bespaard maar wel een dure vis dood 🤷‍♂️
Daarom zei ik ook al dat de basis goed moet zijn voor belangrijke apparatuur.

Het zou nog kunnen zijn dat zijn kWh meter niet goed werkt
Maar de heaters die ik in huis heb geven netjes de waarde aan die het zijn moet.
 
Ik vertrouw zulke merken zowizo niet als ze een belangrijke functie hebben.
Heb er helaas ook in het verleden een nare ervaring mee gehad.
Eentje die op hol sloeg. Leuk paar tientjes bespaard maar wel een dure vis dood 🤷‍♂️
Daarom zei ik ook al dat de basis goed moet zijn voor belangrijke apparatuur.

Het zou nog kunnen zijn dat zijn kWh meter niet goed werkt
Maar de heaters die ik in huis heb geven netjes de waarde aan die het zijn moet.

Ja ik weet het niet, maar mijn dure aquarium pomp die zou 16 watt moeten zijn en geeft bij maximaal vol vermogen ook maar 13,9 watt aan op mijn energie meter. ik denk dat elke fabrikant wel wat optimistisch is, of ligt het misschien aan mijn goedkope energie meter?
 
Tja als de pomp ook al afwijkt dan zou je ook kunnen twijfelen aan die meter maar goed ik zit daar niet zo in.
 
Ja ik weet het niet, maar mijn dure aquarium pomp die zou 16 watt moeten zijn en geeft bij maximaal vol vermogen ook maar 13,9 watt aan op mijn energie meter. ik denk dat elke fabrikant wel wat optimistisch is, of ligt het misschien aan mijn goedkope energie meter?
Je zou het een met een ander apparaat kunnen testen. Een waterkoker of iets.
 
De TS wil het waarschijnlijk niet horen. Maar denk toch dat de kwaliteit vd heaters beduidend minder is tov de gerenomeerde merken JBL/Eheim etc. Dus de prijs/kwaliteit verhouding geldt hiervoor zeker.
Ik denk dat dit onzin is. Een heater is niks meer dan een regelbaar bi-metaaltje met een weerstand, dus verwarmen doe ze allemaal. Eheim, JBL, Fluval, etc kopen ook gewoon hun spullen in Azië in en assembleren dit voor de hoofdprijs tot een iets mooier uitziend apparaatje met een mooie sticker er op. Hooguit dat de behuizing iets steviger is, maar daar gaat een verwarmings element niet meer of minder van verwarmen.

Ze verwarmen allebei goed blijkbaar, maar de temperatuur zakt daarna erg snel terug bij het grote aquarium, dus dan is het volgens mij niet het verwarmings element (want die koelt niet, maar verwarmd).

Misschien dat er in je grote aquarium makkelijker water verdampt (=koeling) of dat er een minder goede stroming langs je verwarmings element is (water wordt alleen lokaal verwarmd, stijgt op en er zit weer koeler water omheen?
 
Ik denk dat dit onzin is. Een heater is niks meer dan een regelbaar bi-metaaltje met een weerstand, dus verwarmen doe ze allemaal. Eheim, JBL, Fluval, etc kopen ook gewoon hun spullen in Azië in en assembleren dit voor de hoofdprijs tot een iets mooier uitziend apparaatje met een mooie sticker er op. Hooguit dat de behuizing iets steviger is, maar daar gaat een verwarmings element niet meer of minder van verwarmen.
Als je het geen risico vind is dat prima. Maar als ik mijn thermostaten meet geven die gewoon de waarde aan die ze moeten geven.
Als je eens een op hol geslagen heater hebt gehad ga je wel anders denken over zulke producten.
Waarschijnlijk denk ik er wat makkelijker over omdat het verschil in euro’s niet zo heel groot is.
Ik ben niet anti tegen goedkopere merken maar wel als ze een belangrijke functie vervullen.
 
Op hol geslagen heater kan volgens mij bij ieder merk.. je kan dit voorkomen door bv een stc1000 . ik ben naar de dierenwinkel geweest voor mijn water nog eens te testen en het was goed , dit hebben ze getest met druppel test. alleen fosfaat was wat aan de hoge kant . nog wat plantjes erin dus en heb een derde waterwissel gedaan. ook zit de eerste vis erin die ik gelijk gekocht heb. een gup en die zwemt zich nu verloren in de grote bak.
 

Bijlagen

  • IMG_2467[1].JPG
    IMG_2467[1].JPG
    186 KB · Weergaven: 37
Op hol geslagen heater kan volgens mij bij ieder merk.
Dat klopt maar ik acht die kans gewoon kleiner.
Een heater is niet alleen verwarmen er speelt ook mee hoe stevig de behuizing is zodat je hem niet zo kapot tikt.
Ook de materiaal keuze zou anders kunnen zijn bij de wat duurdere heaters.
Ook de afdichtingen moeten natuurlijk in orde zijn zodat er geen water in komt , ook niet na een jaar of 2 jaar.

Het water is in elk geval goed dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Wat betreft de heater gewoon erin hangen en kijken wat de thermometer aangeeft👌🏼
Ook met 50 watt minder verwarmt die wel.


Stc1000 ken ik niet. Ik verwarm met een schego.
 

Bijlagen

  • F5AF4D08-16C2-4A1B-B0C7-B576D22F8E9E.jpeg
    F5AF4D08-16C2-4A1B-B0C7-B576D22F8E9E.jpeg
    106.6 KB · Weergaven: 28
Ach ja ik kijk wel . ik ga toch proberen de 100watt heater erbij te zetten en kijken wat het scheelt bij de 300watt in de tijd dat die aanslaat . het lijkt wel of hij het vandaag wat beter doet. hij was sneller op temperatuur als gisteren bij dezelfde kamertemperatuur.

dit is de stc 1000
626875739_max.jpg

626875739_max.jpg
 

Bijlagen

  • stc 1000.jpg
    stc 1000.jpg
    85.2 KB · Weergaven: 27
Ach ja ik kijk wel . ik ga toch proberen de 100watt heater erbij te zetten en kijken wat het scheelt bij de 300watt in de tijd dat die aanslaat . het lijkt wel of hij het vandaag wat beter doet. hij was sneller op temperatuur als gisteren bij dezelfde kamertemperatuur.

dit is de stc 1000
626875739_max.jpg

626875739_max.jpg
Dat meten moet je ook over een wat langere tijd doen om er een goed beeld van te krijgen.
Zo lang je geen gemeten waardes hebt kan je toch niet bepalen of je het beter kan doen door een extra heater of andere heater te nemen.
Ik zou gewoon je bak eens een week lang meten en dan kan je wel het een en ander vergelijken hier met andere aquariums.

Wel rekening mee houden dat de meeste bakken hier op het forum wat hoger verwarmd worden dan 21 graden.
 

Terug
Bovenaan