Nieuwe Aquatlantis Splendid 120 Aquarium (Andre73)


Dat meten moet je ook over een wat langere tijd doen om er een goed beeld van te krijgen.
Zo lang je geen gemeten waardes hebt kan je toch niet bepalen of je het beter kan doen door een extra heater of andere heater te nemen.
Ik zou gewoon je bak eens een week lang meten en dan kan je wel het een en ander vergelijken hier met andere aquariums.

Wel rekening mee houden dat de meeste bakken hier op het forum wat hoger verwarmd worden dan 21 graden.
Ik vind het wat vreemd dat het water nog zo koud aanvoelt bij de grote bak op 21 graden , terwijl de kleine bak warmer voelt op dezelfde temperatuur, of is dit normaal bij een grotere bak ?
 
Ik vind het wat vreemd dat het water nog zo koud aanvoelt bij de grote bak op 21 graden , terwijl de kleine bak warmer voelt op dezelfde temperatuur, of is dit normaal bij een grotere bak ?
wat zegt de thermometer dan?
Als je met dezelfde thermometer beide bakken meet dan weet je het.
 
Laatst bewerkt:
wat zegt de thermometer dan?
Als je met dezelfde thermometer beide bakken meet dan weet je het.
Ik zal vandaag de andere heater er eens bij zetten.. maar ik heb het idee dat enkel het water plaatselijk rond de heater op temperatuur komt en dus niet de hele bak. dat kan mogelijk ook de reden zijn dat de heater snel weer bij moet warmen want als de rest van de bak kouder blijft koelt dat de heater snel weer af. lijkt mij dat logisch toch? ik denk dus dat het eerder met de grote van de bak te maken heeft dan met de heater zelf.. de heater staat wel pal onder de uitstromer maar het is nogal een flink oppervlakte eer de warmte aan de andere kant bereikt is het volgens mij ondertussen al afgekoeld.
 
Als er een stroom langs een heater komt en de afgegeven warmte verplaatst dan koelt dat idd vrij snel af in een dergelijke bak. Daar komt bij dat er dan eigenlijk continue afgekoeld water langs je verwarmingselement komt waardoor hij ook vaker aangaat.

Daar heeft de heater in jou 54 ltr bak veel minder last van omdat dit bakje er simpelweg langer over doet om af te koelen.

Het is overigens niet zo dat een 300 Watt heater ook standaard 300 Watt constant moet verbruiken. Aangegeven zijn de piek spanningen die een heater aankan om warmte af te geven. Als dat niet nodig is zal een heater echt niet om 300 Watt blijven vragen. Jou heaters hoeven gewoon op het moment niet zo hard te werken om de temp aan te houden die je hebt ingesteld. De 300 Watt gaat wel vaker aan, maar is makkelijk te verklaren in mijn ogen 😉.
 
Ik heb in mijn volga 240 ook de bijgeleverde 200 watt verwarming hangen,
ik heb hem boven/langs de uitstroom hangen.
Thermometertje heb ik aan de andere kant van de bak hangen,
Verwarming is ingesteld op 26 graden,
de volga 240 is een 123cm bak,
bij mij is het water overal even warm,
ik zie ook niet vaak dat het oranje lampje in de staafverwarming aan is,
dus het is niet zo dat die 200watt verwarming continu aan het verwarmen is en moeite heeft om de bak op temperatuur te houden.
De ruimte waar de bak staat is wel meestal 18 a 20 graden.
 
Mijn kamertemperatuur is 18 graden. en ik heb mijn heater nu op 20 graden staan. hij springt nog even vaak aan. ik snap daar dus niets van? want hij moet maar 2 graden overbruggen. de 100watt heater in de 54 liter bak staat zelfs helemaal aan de andere kant van de pomp in de bak. dus waar de stroming ophoud en die houd de bak wel warm. ook aan de kant van de pomp
 
Als er een stroom langs een heater komt en de afgegeven warmte verplaatst dan koelt dat idd vrij snel af in een dergelijke bak. Daar komt bij dat er dan eigenlijk continue afgekoeld water langs je verwarmingselement komt waardoor hij ook vaker aangaat.

Daar heeft de heater in jou 54 ltr bak veel minder last van omdat dit bakje er simpelweg langer over doet om af te koelen.

Het is overigens niet zo dat een 300 Watt heater ook standaard 300 Watt constant moet verbruiken. Aangegeven zijn de piek spanningen die een heater aankan om warmte af te geven. Als dat niet nodig is zal een heater echt niet om 300 Watt blijven vragen. Jou heaters hoeven gewoon op het moment niet zo hard te werken om de temp aan te houden die je hebt ingesteld. De 300 Watt gaat wel vaker aan, maar is makkelijk te verklaren in mijn ogen 😉.

Als ik je verhaal goed begrijp zou het dus wel zinvol zijn om 2 heaters in elke hoek zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen ivm de grote van de bak? zodat het minder vlug afkoeld..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je verhaal goed begrijp zou het dus wel zinvol zijn om 2 heaters in elke hoek zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen ivm de grote van de bak? zodat het minder vlug afkoeld..
Wat John ook al aangeeft hierboven, denk ik dat je het eerst moet zoeken in de plaats waar je hem hebt hangen ivm je waterflow.

Eigenlijk geef je dat zelf ook al aan met je 54 ltr bakje 😉.
 
Gisteren de vissen overgezet naar de nieuwe bak. ze lieten zich maar moeilijk vangen. alleen de algeneters waren makkelijk want die zaten in de decoraties en kon ik zo eruit pakken. maar nu zwemt alles vrolijk in de grotere bak en hebben ze ineens een zee van ruimte gekregen. ik heb wel het idee dat ze het reuze naar hun zin hebben in veel meer zwemruimte. alleen de algeneters nog niet gezien. die zitten nog de hele tijd in de kastelen..

wat de heater betreft hij lijkt er nu iets korter over te doen om bij te warmen en langer op temperatuur te zijn. ik heb hem nu op 20 graden staan ipv 21. de stroming is bij mijn weten goed . de heater staat onder de uitstromer dus de warmte stijgt naar boven en dan als het goed is word die meegevoerd naar de andere kant van de bak?
 
Zou het eens met een thermometer proberen.
Gat kan best zijn dat je een heater op 23 graden moet zetten zodat je bak 21 graden word.
Als de omgevingstemperatuur bv 19 graden is dan is de watertemperatuur zeker ook altijd veel lager.. hoeveel graden scheelt dat normaal dan?
 
Als de omgevingstemperatuur bv 19 graden is dan is de watertemperatuur zeker ook altijd veel lager.. hoeveel graden scheelt dat normaal dan?
Dat zal bij iedereen anders zijn. Maar zou niet vertrouwen op de temperatuur die de heater aan geeft.
beter kan je er een klein thermometertje inhangen en daar de temperatuur van aflezen.
Soms is het nodig om de heater hoger te zetten om een lagere temperatuur te halen.
 
Als de omgevingstemperatuur bv 19 graden is dan is de watertemperatuur zeker ook altijd veel lager.. hoeveel graden scheelt dat normaal dan?
Dat maakt toch weinig uit want daar heb je een heater voor die zorgt dat je water constant op temperatuur blijft.
Hoe sneller het water afkoelt door bijvoorbeeld omgevingstemperatuur des te vaker die aanspringt. Maar dat is het doel van een heater ook.
 
Ik zou wel een geijkte thermometer kopen. Als je vijf thermometers in een dierenwinkel ziet, kan daar echt een paar graden verschil in zitten.
 
Dat maakt toch weinig uit want daar heb je een heater voor die zorgt dat je water constant op temperatuur blijft.
Hoe sneller het water afkoelt door bijvoorbeeld omgevingstemperatuur des te vaker die aanspringt. Maar dat is het doel van een heater ook.
Ik vroeg het mij alleen af want mijn ex vriendin had geen heater in haar aquarium en enkel de centrale verarming in huis dag en nacht op 19,5 graden staan. het 180 liter aquarium was ook nog geheel open omdat de kap verloren was gegaan maar zij had dezelfde vissen als ik nu heb. ik weet dus niet hoeveel graden het water toen was maar de vissen deden het goed. het huis was oud en niet geisoleerd en het aquarium stond niet bij een radiator.
 
Beetje afwijking is ook niet zo erg voor de meesten omdat een temperatuur tussen de 24 en 25 graden prima is.
Maar Andre zit op 21 graden dus dat is al laag en dan zou ik wel willen weten of de temperatuur wel overeenkomt met wat je ingesteld hebt.
Weet niet welke vissen hij heeft maar kan me voorstellen als het in werkelijkheid nog kouder is dat de vissen dat niet fijn vinden.
 
Ik vroeg het mij alleen af want mijn ex vriendin had geen heater in haar aquarium en enkel de centrale verarming in huis dag en nacht op 19,5 graden staan. het 180 liter aquarium was ook nog geheel open omdat de kap verloren was gegaan maar zij had dezelfde vissen als ik nu heb. ik weet dus niet hoeveel graden het water toen was maar de vissen deden het goed. het huis was oud en niet geisoleerd en het aquarium stond niet bij een radiator.
Zonder kap gaat er heel veel warmte verloren dat is zeker waar.
Welke vissen zonder heater gehouden kunnen worden weet ik niet. (Behalve een goudvis)
Heb zelf altijd tropisch gehad 24-25graden.
 
Zonder kap gaat er heel veel warmte verloren dat is zeker waar.
Welke vissen zonder heater gehouden kunnen worden weet ik niet. (Behalve een goudvis)
Heb zelf altijd tropisch gehad 24-25graden.
Corydoras panda, gup, algeneter ,zat er allemaal in zonder heater..

toch moest ze regelmatig water bij vullen. zonder kap zal het water waarschijnlijk sneller verdampen. met dag en nacht de verwarming in huis aan krijg je ook drogere lucht dus het aquarium diende ook als lucht bevochtiger. bij reviews over deze heaters lees ik inderdaad een mogelijke afwijking. maar niet naar beneden. schijnt een paar graden hoger
 
Zonder kap verdampt er inderdaad veel meer. De Fusion is 330 liter met kap en daar zie ik geen of amper verdamping wat zichtbaar is maar in de Reefer die open is met 170 liter verdampt er dagelijks dik 1,5 liter. Omgerekend naar de Fusion zou dat 20 liter per week zijn maar dat is niet wat verdampt in de Fusion.
 
Ja ik weet het niet, maar mijn dure aquarium pomp die zou 16 watt moeten zijn en geeft bij maximaal vol vermogen ook maar 13,9 watt aan op mijn energie meter. ik denk dat elke fabrikant wel wat optimistisch is, of ligt het misschien aan mijn goedkope energie meter?
Als je vermogen gaat meten, moet je ook de op dat moment actuele lichtnetspanning weten.
De opgegeven vermogens zijn opgeveven bij een nominaal spanning van 230 volt.

P = V*I
V = I*R

P = V^2 / R

R = V^2 / P

Weeretand verwarming blijft ongeveer gelijk.

300 watt bij 230 geeft een R van 176
Bij 225 volt heb je dan nog 287 watt.

ECB205D5-BF68-472B-8C1F-F0BDB9BBEE05.jpeg
 
Als je vermogen gaat meten, moet je ook de op dat moment actuele lichtnetspanning weten.
De opgegeven vermogens zijn opgeveven bij een nominaal spanning van 230 volt.

P = V*I
V = I*R

P = V^2 / R

R = V^2 / P

Weeretand verwarming blijft ongeveer gelijk.

300 watt bij 230 geeft een R van 176
Bij 225 volt heb je dan nog 287 watt.

Bekijk bijlage 359207
Zegt mij niks zo technisch ben ik niet😬.
Ik werk op de makkelijke manier.
Bak wil je op 25 graden hebben dan heater erin en dan op thermometer kijken.
Als die 25 graden is en blijft missie geslaagd 😃
 
Mijn kamertemperatuur is 18 graden. en ik heb mijn heater nu op 20 graden staan. hij springt nog even vaak aan. ik snap daar dus niets van? want hij moet maar 2 graden overbruggen. de 100watt heater in de 54 liter bak staat zelfs helemaal aan de andere kant van de pomp in de bak. dus waar de stroming ophoud en die houd de bak wel warm. ook aan de kant van de pomp
Daar maak je een denkfout.

Stroming tegenover de uitstroom is namelijk veel sterker, als direct onder de uitstromer.
Dus als je de heater tegenover de uitstroom zet. Stroomt er meer water langs.
Dus betere verdeling van warmte.
 
Zegt mij niks zo technisch ben ik niet😬.
Ik werk op de makkelijke manier.
Bak wil je op 25 graden hebben dan heater erin en dan op thermometer kijken.
Als die 25 graden is en blijft missie geslaagd 😃
Dat klopt ook bij de meeste bakken.
En zo werk ik ook.
Koop een goede heater. En een goede thermometer. En stel de handel in.
Wacht 2 dagen. En dan zou het goed moeten zijn.

Maar ja, als mensen allerlij prullaria kopen. En gaan meten. En dan zeggen het klopt niet. Dan moet je wel beredeneren waarom zaken niet kloppen.
En mensen denken ook nog steeds dat die heaters zoveel energie verbruiken.

De meeste energie ben je kwijt om jou toko warm te houden. De rest valt daarbij in het niets.
Maar goed, dat is dan weer compleet off-topic.
 
Als je vermogen gaat meten, moet je ook de op dat moment actuele lichtnetspanning weten.
De opgegeven vermogens zijn opgeveven bij een nominaal spanning van 230 volt.

P = V*I
V = I*R

P = V^2 / R

R = V^2 / P

Weeretand verwarming blijft ongeveer gelijk.

300 watt bij 230 geeft een R van 176
Bij 225 volt heb je dan nog 287 watt.
De netspanning mag in Nederland 10% afwijken, dus op je stopcontact kun je waardes tussen de 207V en 253V meten (en gedurende korte tijd mag het ook nog 196V zijn (-15%)).

Ik zou ook niet al teveel focussen op de vermogens, je heater krijgt de bak blijkbaar wel warm, maar hij koelt snel af. Een groter aquarium heeft meer contact oppervlak met de omgeving > meer afkoelend oppervlak en daarnaast is je wateroppervlak groter wat zorgt voor meer verdamping > meer afkoeling. Daarnaast met lichtkap heb je minder verdamping dan zonder (dus zonder lichtkap nog meer verdamping, etc.

En daarnaast speelt de stroming langs je heater ook een belangrijke rol, hoe wordt de warmte door je aquarium getransporteerd?

Ook moet je over langere tijd meten, over een week, of over een maand om te kijken hoeveel energie je grote aquarium meer gebruikt t.o.v. je kleinere aquarium
 
Blijft een grotere watermassa niet langer warm?
Niet dat dat voor mij belangrijk is maar als ik naar gisteren kijk heeft mijn grote bak 7,2 kWh verbruikt enkel om te verwarmen.

De juwel lido staat er vlakbij en die deed het compleet met 1,3 kwh
De lido zou ruim 16 x in mijn grote bak passen maar het verbruik is niet 16 x zoveel 🤷‍♂️
 
Ik heb ooit natuurkunde en scheikunde gehad maar niet heel goed opgelet 😬

Dikte van het glas zou misschien ook nog een rol spelen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit natuurkunde en scheikunde gehad maar niet heel goed opgelet 😬

Dikte van het glas zou misschien ook nog een rol spelen ?

Ligt heel erg aan de vorm van het aquarium, maar hoe beter de verhouding oppervlakte/inhoud des te minder warmte je zou verliezen aan de omgeving.
 
En mensen denken ook nog steeds dat die heaters zoveel energie verbruiken.
Een 2000 watt heater tikt wel aardig aan maar dat weet je met grote bakken.
300 watt uiteraard stukken minder maar het is ook maar net wat je ervoor over hebt.
Een aquarium is natuurlijk ook gewoon een luxe product of die nou groot of klein is.
Het verwarmen kost nou eenmaal wat daar ontkomt niemand aan.
Maar je kan de boel wel wat energiezuiniger maken in bepaalde gevallen. Maar daar is al een ander topic over.
of je kijkt niet naar de heater om en probeert op andere vlakken te bezuinigen.
Uiteindelijk gaat het toch om het complete totaalplaatje.
 
Een 2000 watt heater tikt wel aardig aan maar dat weet je met grote bakken.
300 watt uiteraard stukken minder maar het is ook maar net wat je ervoor over hebt.
Een aquarium is natuurlijk ook gewoon een luxe product of die nou groot of klein is.
Het verwarmen kost nou eenmaal wat daar ontkomt niemand aan.
Maar je kan de boel wel wat energiezuiniger maken in bepaalde gevallen. Maar daar is al een ander topic over.
of je kijkt niet naar de heater om en probeert op andere vlakken te bezuinigen.
Uiteindelijk gaat het toch om het complete totaalplaatje.
En de warmte is niet verloren!

Uiteindelijk komt het toch in je (woon)kamer terecht!

En heeft je 30 kilowatt (30000 watt) CV ketel toch 300 watt minder te stoken.
 
En de warmte is niet verloren!

Uiteindelijk komt het toch in je (woon)kamer terecht!

En heeft je 30 kilowatt (30000 watt) CV ketel toch 300 watt minder te stoken.
Ik verwarm met de airco. Volgend jaar proberen als ik die 24/7 hoger laat staan dan nu of de bak dan minder aan zal slaan.
 

Terug
Bovenaan