Nieuwe Aquatlantis Splendid 120 Aquarium (Andre73)


Hier een heel interessant aruk mbt de heaters in een aquarium, ook de voor- en nadelen mbt 1 of 2 elementen in je bak.

 
Maar goed het is een budgetmerk maar wat is dan de oorzaak ervan dat een 100W van SF minder verwarmt dan een 100W van een duurder merk? Beiden zijn toch 100 watt.
Ik weet dat SF ook de nano heaters verkoopt en die hebben minder oppervlak maar of dat ook van invloed is dat weet ik niet.
Nou, je moet 100 Watt bij een budget merk gewoon met een flinke korrel zout nemen. Die 100 watt is opgenomen vermogen! Dus het vermogen, een beetje krom gezegd, wat uit je stopkontakt getrokken wordt. De gebruikte materialen zijn gewoon minder bij SuperFish wat maakt dat die 100 Watt opgenomen vermogen in minder warmte zal omzetten. En dat zie je terug in de liters water die men koppelt aan een dergelijke heater. Kijk hieronder maar eens naar het verschil in de SuperFish en een Eheim Heater. Beide hebben een opgenomen vermogen van 100 Watt die Eheim veel beter, efficiënter, omzet in warmte

 
Ok, duidelijk dus de goedkope zijn gewoonweg minder effectief en verwarmen dus minder liters met hetzelfde wattage.
 
Alles hangt aan het verwarmingselementen denk ik.
Het ene element zal beter warmte afgeven op die 100w dan het andere.
Neem bv een heater voor in de tuin. Koop een knakenmerk van de gamma 500w en een duurder gerenommeerd merk van 500w de laatste zal hoogstwaarschijnlijk meer warmte afgeven omdat daar gewoon een veel beter element in zit.

Hetzelfde voor de ledverlichting.
Een ali ledlamp van 50w zal ander/minder/slechter licht afgeven dan een fluval bv
 
Niet in de tuin gaan zitten bespaart je dus een hoop energie als je een heater nodig zou hebben:pp
 
Een verwarming die minder vaak aan en af slaat zal langer mee gaan dan een die dat vaak doet, er is dus een argument om een 200W element te gebruiken in een 400 liter bak. Of zelfs 2x 100 W voor de veiligheid.
geen idee of dat zo zal zijn. Ik heb hier nog wel wat thermostaten/heater liggen van heel lang geleden en die doen het ook nog steeds 🤷‍♂️
 
Ok voor mij ook duidelijk nu. goedkope heaters hebben meer wattage nodig om dezelfde warmte te kunnen omzetten in het aantal liters water dan duurdere heaters van betere merken die het met minder wattage afkunnen. als ik het dan ook goed begrijp zijn goedkopere heaters dus meer stroom slurpers vanwege het hoger wattage dat nodig is? (lijkt mij dan ook logisch)

toch snap ik niet goed waarom standaard bij mijn aquarium een 200watt heater zit voor 100 tot 200 liter , deze moet in de binnenfilter. of is een binnenfilter heater ook weer effectiever?

EASYKLIM+ 200W

Product code13737
Colour001 – Black
Quantity1
Dimensions3.2x31.7 cm
Power200 W
Thermostat regulator16 - 32 ºC
Aquarium volume between100/200 L
CertificationTÜV, GS, IPX8
Weight0.25 Kg
EAN Code5607329137377
 
Laatst bewerkt:
Een heater in een binnenfilter krijgt wel steeds weer vers water langs zich heen .
Zo werkt juwel ook met hun heaters en binnenfilters.
Ook zijn ze zo uit het zicht want vele zien het liefst zo min mogelijk techniek in de bak.
 
Een heater in een binnenfilter krijgt wel steeds weer vers water langs zich heen .
Zo werkt juwel ook met hun heaters en binnenfilters.
Ook zijn ze zo uit het zicht want vele zien het liefst zo min mogelijk techniek in de bak.
Ja dat is zo, komt steeds gelijk water langs. alleen zie je dan weer de binnenfilter in de bak zitten. maar scheelt dat zoveel in opwarming van de bak?
 
Het zal een combinatie zijn denk ik. Ga er van uit dat er door de verschillende merken wel over nagedacht is.
Sommige vinden het ideaal icm een binnenfilter een ander heeft weer liever een buitenfilter waar die een externe heater op zet.
En anders de heater in de hoek van de bak wat ook gewoon goed werkt en door vele gedaan word.
Of het perfecte plaatje bestaat denk ik niet aangezien iedereen zijn eigen ideeën heeft over aquarium houden.
 
Laatst bewerkt:
Het zal een combinatie zijn denk ik. Ga er van uit dat er door de verschillende merken wel over nagedacht is.
Sommige vinden het ideaal icm een binnenfilter een ander heeft weer liever een buitenfilter waar die een externe heater op zet.
En anders de heater in de hoek van de bak wat ook gewoon goed werkt en door vele gedaan word.
Of het perfecte plaatje bestaat denk ik niet aangezien iedereen zijn eigen ideeën heeft over aquarium houden.
Heb ik nu ook aan zitten denken. een externe heater. alleen dan moet je je pomp slangen weer mollen en bij een heater in de bak is de temperatuur makkelijker afleesbaar. extern zit die achter de bak en dan moet je daar steeds gaan kijken voor aflezen.
ik wil wel liever de temp. in de gaten kunnen houden vanaf de bank als ik naar het aquarium kijk. ik vind heater in de bak geen probleem. plantje ernaast en dan valt het ook niet zo op. mijn zorgen zijn alleen of de bestelde 300 watt wel genoeg gaat zijn voor mijn 240 liter. had ik niet beter 500watt kunnen nemen? die ik al heb is 100watt. en kan ik erbij zetten dan heb ik samen 400watt maar wil dat alleen doen als mij dat stroom bespaart....
 
Heb ik nu ook aan zitten denken. een externe heater. alleen dan moet je je pomp slangen weer mollen en bij een heater in de bak is de temperatuur makkelijker afleesbaar. extern zit die achter de bak en dan moet je daar steeds gaan kijken voor aflezen.
ik wil wel liever de temp. in de gaten kunnen houden vanaf de bank als ik naar het aquarium kijk. ik vind heater in de bak geen probleem. plantje ernaast en dan valt het ook niet zo op. mijn zorgen zijn alleen of de bestelde 300 watt wel genoeg gaat zijn voor mijn 240 liter. had ik niet beter 500watt kunnen nemen? die ik al heb is 100watt. en kan ik erbij zetten dan heb ik samen 400watt maar wil dat alleen doen als mij dat stroom bespaart....
300 wat is naar mijn idee prima. Juwel rio 180 en juwel rio 240 doen het met 200 watt.
Wat betreft temperatuur aflezen kan dat ook van een thermometer. Een klein thermometertje in de bak is daar prima voor.
 
300 wat is naar mijn idee prima. Juwel rio 180 en juwel rio 240 doen het met 200 watt.
Wat betreft temperatuur aflezen kan dat ook van een thermometer. Een klein thermometertje in de bak is daar prima voor.
Die heb ik ook. die moet je op de bak /op het glas plakken maar vind ik niet mooi zo buitenop. mooier is dat die geintegreerd zit in de heater, verlichte felrode digitale cijfers die je van ver kan aflezen zo is dat bij mijn (bestelde) heater ook.

300watt zou voor nu goed moeten zijn. het is bij mij elke dag en nacht nu 15 tot 16 graden in huis.. maar ik kijk met het oog ook op aankomende winter waarbij het binnen bij mij weer rond de 10 graden zal zijn. de heater moet dan meer dan 10 graden overbruggen tov de kamertemperatuur. is een 500watt daarvoor dan niet beter gezien de stroomkosten?
 
Een 500 Watt heater heeft je aquarium sneller warm en staat korter aan voor een X periode. Hij zal idd iets meer stroom afnemen dan een 300 Watt heater in deze periode. Maar je 300 Watt element zal nagenoeg de gehele dag aanstaan om dit grote graden verschil te overbruggen. Trouwens ook een 500 Watt element zal meer aan staan dan je denkt. Qua saldo zal het daarom denk ik niet veel uit maken, beide soorten elementen moeten flink aan de bak in jou opzet 😅.

Nou heb ik niet helemaal terug gelezen hoor maar bij 10 graden in de winterperiode naar je aquarium zitten kijken is voor mij veel te koud 🥶. En zal ook veel meer energie vragen dan wanneer je een standaard ruimte temp hanteert van bv 15 graden.

Staat je aquarium in een onverwarmde ruimte?
 
de heater moet dan meer dan 10 graden overbruggen tov de kamertemperatuur. is een 500watt daarvoor dan niet beter gezien de stroomkosten?
Je water word steeds bij verwarmd die koelt steeds maar een klein beetje af.
Een 300 watt zal er dan iets langer over doen om de temperatuur weer op de ingestelde temperatuur te krijgen tegenover een heater van 500watt.
Als dit echt zou schelen op de stroomkosten dan zou iedereen wel een hele zware heater in zijn bak hebben maar daar geloof ik niet in.

Met 10 graden in huis zou je je beter kunnen afvragen of je 300 watt heater in staat is om het water op de gewenste temperatuur te krijgen en te houden.
Met een 500 watt zal dat zeker makkelijker gaan maar dat is dan geen antwoord op de stroomkosten.
 
Een 500 Watt heater heeft je aquarium sneller warm en staat korter aan voor een X periode. Hij zal idd iets meer stroom afnemen dan een 300 Watt heater in deze periode. Maar je 300 Watt element zal nagenoeg de gehele dag aanstaan om dit grote graden verschil te overbruggen. Trouwens ook een 500 Watt element zal meer aan staan dan je denkt. Qua saldo zal het daarom denk ik niet veel uit maken, beide soorten elementen moeten flink aan de bak in jou opzet 😅.

Nou heb ik niet helemaal terug gelezen hoor maar bij 10 graden in de winterperiode naar je aquarium zitten kijken is voor mij veel te koud 🥶. En zal ook veel meer energie vragen dan wanneer je een standaard ruimte temp hanteert van bv 15 graden.

Staat je aquarium in een onverwarmde ruimte?
Ja mijn aquarium staat in onverwarmde huiskamer. mijn huurbaas wil niets doen aan isoleren etc. ik heb ook een ketel uit 2004 die hij niet wil vervangen. als ik stook dan doe ik dit voor buiten want dan slaat de verwarming om de 5 minuten aan. de kou van buiten komt gewoon overal door ondanks tochtstrips. als ik de verwarming dag en nacht op 15 graden zet in de winter en het zou zonder 10 graden in huis zijn dan verstook ik nog makkelijk 200 euro gas per maand dus de cv gaat nooit aan om die reden.. ik heb een 54 liter bakje en 100 watt heater . pomp is 7 watt .beiden draaien dag en nacht en de stroomrekening valt echt reuze mee. ik kom daarmee nooit boven de 50 euro per maand ook al is het de hele maand 10 graden in huis. en kijk gewoon elke avond tv en zit vaak achter mijn pc met groot scherm enz. heb een vriezer en koelkast en was 1 tot 2x per week met het wasmachine. ik heb nu hetzelfde merk heater besteld voor mijn 240 liter bak maar dan in 300watt.
 
Je water word steeds bij verwarmd die koelt steeds maar een klein beetje af.
Een 300 watt zal er dan iets langer over doen om de temperatuur weer op de ingestelde temperatuur te krijgen tegenover een heater van 500watt.
Als dit echt zou schelen op de stroomkosten dan zou iedereen wel een hele zware heater in zijn bak hebben maar daar geloof ik niet in.

Met 10 graden in huis zou je je beter kunnen afvragen of je 300 watt heater in staat is om het water op de gewenste temperatuur te krijgen en te houden.
Met een 500 watt zal dat zeker makkelijker gaan maar dat is dan geen antwoord op de stroomkosten.
Misschien word er bij de keuze van het wattage heater altijd vanuit gegaan dat mensen zelf niet in de kou zitten? bij kamertemperaturen van bv 18 graden. ik kan mij voorstellen dat je dan geen 500watt nodig hebt bij 200 liter als het al warmer in huis is. als ik naar mijn 100watt in de 54 liter bak kijk die op 21 graden staat dan zie ik geregeld wel dat de temp. op 20 staat , op dat moment staat de heater uit of warmt weer bij want even later straat hij weer op 21 graden.
 
als je bij 500 watt een beter gevoel hebt zou ik gewoon voor die gaan.
De meeste hebben denk ik inderdaad een kamertemperatuur van minimaal 18graden.
Advies in uitzonderlijke situaties is gewoon lastig.
Een antwoord waar je je in kan vinden blijft dan ook maar een aanname.
Als je echt wil weten of het wat zou doen met het stroomverbruik zal je het moeten gaan meten.

Als je het over een jaar bekijkt zal het denk ik best wel meevallen want in de zomer zal een heater veel minder stroom vragen. Zo kan je het weer een beetje compenseren.
 
De 300watt is al onderweg .de twijfels kwamen pas achteraf. ik vraag mij dus af of ik er goed gedaan aan heb in mijn situatie. het is erg moeilijk kiezen als je stroomverbruik wilt besparen . ik kon nergens iets op internet vinden over ervaringen in mijn situatie.
gelukkig koste de heater mij maar 16 euro inclusief verzending. en een 500watt is niet veel duurder. ik ga sowieso een piepschuim isolatie plaat achter tussen de bak en de muur doen aankomend najaar . ik heb ook nog altijd de 100watt heater want ik ruim mijn 54 liter bak op. als ik deze erbij zet heb ik 400watt samen maar of dat in het stroomgebruik gaat uitmaken weet ik ook niet. dan springen er 2 heaters aan maar mogelijk ook minder lang.. misschien zal ik moeten experimenteren... misschien is een 300watt in de zomer zuiniger gezien de hogere kamertemperatuur dan een 500watt, en in de winter andersom?
 
als je het interessant vind om het een en ander te weten te komen wat een heater precies doet qua stroomverbruik is het best leuk om het te meten.
Ik zelf gebruik een p1 meter van homewizard met de energysockets van hun.
Zo zie je realtime wat je heater doet ook per uur , dag , week ,maand en jaar.
Je kan de stroomprijs er ook in zetten en je weet precies wat je bak kost op een bepaalde dag.

Je hebt er geen technische kennis voor nodig en het is makkelijk in gebruik.
 
als je het interessant vind om het een en ander te weten te komen wat een heater precies doet qua stroomverbruik is het best leuk om het te meten.
Ik zelf gebruik een p1 meter van homewizard met de energysockets van hun.
Zo zie je realtime wat je heater doet ook per uur , dag , week ,maand en jaar.
Je kan de stroomprijs er ook in zetten en je weet precies wat je bak kost op een bepaalde dag.

Je hebt er geen technische kennis voor nodig en het is makkelijk in gebruik.
Ik heb zelf een energie meter die je in het stopcontact moet stoppen en de stekker erin van het apparaat.
 
Meningen zijn altijd verdeeld, ik kan geen testen vinden van personen die overdadige wattage hebben gemeten in vergelijking met precies op maat. zelf meten is dan inderdaad het beste,

 
gister deze link geplaatst, misschien allemaal overheen gelezen? Heel veel info mbt verwarmen.
Hier een heel interessant aruk mbt de heaters in een aquarium, ook de voor- en nadelen mbt 1 of 2 elementen in je bak.

 
Als je bij de zoekfunctie wattage intypt komen er ook nog wat topics naar boven.
Ik heb nu een website gevonden die antwoorden op mijn vragen geeft, waaronder weet ik nu waarom fabrikanten geen overcapaciteit heater bij Aquariums leveren,

De gekozen verwarming is te groot voor het aquarium
In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat je aquarium te klein is voor de gekozen verwarming. Zodra de verwarming aanslaat zal deze te snel het water opwarmen en daarna weer uitschakelen. Hierdoor kunnen grote temperatuurschommelingen ontstaan, vaak met een te warm aquarium tot gevolg.
Oplossing: installeer een verwarming met een lagere capaciteit
ik heb zelf een 100watt heater in mijn 54 liter bak en inderdaad soms staat het erg warm en dan weer veel kouder. maar de vissen zijn dit wel gewend..

Referentietabel voor verwarmingscapaciteit in een aquarium​

Inhoud5°C Verschil10°C Verschil
30 liter25 Watt50 Watt
50 liter50 Watt75 Watt
60 liter50 Watt75 Watt
100 liter75 Watt100 Watt
150 liter100 Watt150 Watt
200 liter150 Watt200 Watt
250 liter200 Watt250 Watt
300 liter250 Watt300 Watt
500 liter400 Watt500 Watt
750 liter500 Watt750 Watt


Ik wist echter niet dat een Molly in minimaal 24 graden moest? die van mij zit in 21 graden. de Betta is na een maand al dood gegaan toen ik nog geen heater had, die zat op het laatst wel steeds tegen de binnenfilter pomp aan, waarschijnlijk omdat die warmte afgaf maar dat had ik toen nog niet in de gaten..

mijn toenmalige vriendin had in haar Aquarium helemaal geen verwarming ,de cv stond dag en nacht op 19,5 graden en ze hield zo al jaren guppen en molly's zonder problemen.

Watertemperatuur bij tropische vissen​

Tropische visTemperatuur
Guppy22 – 27 °C
Molly24 – 28 °C
Betta25 – 27 °C
Neon Tetra22 – 26 °C
Gourami20 – 25 °C
Zebra Diano (Zebravis)18 – 24 °C
Plecostomus21 – 28 °C
Maanvis24 – 28 °C
Discus28 – 30 °C
Zwaarddrager23 – 27 °C


 
Ik moet dus tegen de winter een 500watt heater kopen?

Hoi Andre,

Bedankt voor je mail. Ik snap je verwarring volkomen. Dit is soms ook een wat grijs gebied. Het verschil zit hem in de te verwarmen hoeveelheid water en de temperatuur wat deze kan verwarmen t.o.v. de omgeving.

Wij houden zelf ongeveer aan dat 1 watt per liter 5 graden kan bij verwarmen van de omgeving. Heb jij een aquarium van 300 liter en de omgeving is 20 graden (en het aquarium dus ook zonder verwarming) dan kan je met 300 watt het aquarium stabiel op 25 graden houden. Dit geldt dan voor een gesloten aquarium, heb jij een open aquarium waar je veel meer warmte verlies hebt dan adviseren wij het dubbele aan wattage.

En zo rekenen de verschillende fabrikanten eigenlijk ook. Hier zit dus nog wel wat verschil in.

Voor een Juwel 240 zou ik een Eheim thermo control E 250 watt adviseren. Die kan het aquarium mooi stabiel houden, ga je discussen houden zou deze ook nog wel 30 graden aan moeten kunnen bij een omgevingstemperatuur van 22 graden.

Het blijft dus soms vooral situatie afhankelijk welke verwarming het beste bij het aquarium van jouw past.

Graag helpen wij je daar verder mee.

Mocht je verder nog vragen hebben dan horen wij het ook graag. Ik zou je dan adviseren om even te bellen met ons.

Groet,
willem jan kuiper
 
Ik zou het gewoon bij je 300 watt bestelde heater houden.
In het najaar bekijken of de bak op temperatuur gehouden kan worden maar verwacht daar geen problemen mee.
 
Ik zou het gewoon bij je 300 watt bestelde heater houden.
In het najaar bekijken of de bak op temperatuur gehouden kan worden maar verwacht daar geen problemen mee.
In de zomer verwacht ik sowieso geen problemen. het is nu ook al 18 graden in huis en kan alleen maar warmer worden binnen. voorlopig ga ik de 300watt er dan inzetten maar ik wil ook vooruit kijken met het oog op aankomende winter. ik denk dat ik dan toch zwaarder moet gezien ik dan met meer dan 10 graden verschil ga zitten, of ik zet er nog een 300watt bij...
 
Als je er van overtuigd bent dat je toch zwaarder moet kan je beter de 300 omruilen voor een 500.
Als je die erin hangt verwacht ik ook geen problemen.
Deze zal wat korter aanstaan om te verwarmen maar dat is al besproken.

ik praat nu puur over het verwarmen van de bak en niet over eventuele hogere of lagere stroomkosten.
 
Of toch een 2e 300w en dan heb je een reserve mocht er 1 kapot gaan in de zomer.
Wat een keuzes ook allemaal 😉
 

Terug
Bovenaan