Nieuwe Aquatlantis Splendid 120 Aquarium (Andre73)


Hou er maar over op als je er je eigen draai aan blijft geven. Wat ik geschreven heb staat er niet meer of minder.
Stukje begrijpend lezen lukt je schijnbaar niet.
Niet meer lopen jammeren als een klein kind dat je je afgezeken voelt.
je bent toch een volwassen vent kom op zeg.

Als je niet tegen opmerkingen kan of advies wat niet in je straatje past moet je bepaalde dingen niet posten.

Dit topic word niet alleen door jouw gelezen dus andere zullen hier misschien ook wel advies uit halen en daarom mag je gewoon zeggen wat je vind en of opmerkingen maken dat het anders kan .
Heb al een paar keer aangegeven om er over op te houden maar je wil blijkbaar door blijven gaan.
Zou jammer zijn als dit topic hierdoor op slot gaat
Grappig hoe jij blijft volhouden aan je gelijk terwijl de feiten er niet om liegen. je blijft alles omdraaien tot het einde , zeggen dat ik niet begrijpend kan lezen terwijl je dat zelf blijkbaar niet kan.
en dan moet ik ermee ophouden? dat is wel erg bijzonder.. ik ben inderdaad een volwassen vent, (sorry dat ik het zeg)

reageer dan zelf gewoon lekker niet meer in mijn topic ,ik heb jou advies helemaal niet nodig.. je bent alleen maar een ergenis . ik laat mij nergens wegzetten door personen als jou . je blijft het zelf steeds maar opzoeken omdat je je fouten niet wil toegeven en dat schoon probeert te praten tov anderen hier en mij daarbij de kans niet wil geven jou te laten inzien hoe de feiten werkelijk zijn. de berichten staan op volgorde en als anderen dit mee lezen zullen ze ook alleen maar tot de conclusie kunnen komen dat het is zoals het er staat geschreven en dat jij geen gelijk hebt. en als ze toch partij voor jou trekken zal dat enkel persoonlijk zijn maar op basis van feiten kan er niemand hier onderuit.

dat was ook het laatste wat ik erover kwijt wilde want het is nu gewoon helder. ik ga verder met mijn Aquarium .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed het lijkt me wat deze discussie betreft wel voldoende en ik verzoek een ieder om ontopic te blijven en dus niet over deze discussie te blijven praten.
Posten die niet ontopic zijn zullen we dan ook zonder aankondiging verwijderen. We houden het graag gezellig dus vanaf nu graag ontopic weer.
 
Ik heb even moeten inlezen over welk wattage heater ik ging kopen in verband met stroomverbruik. eerst dacht ik aan 2 heaters omdat ik er al eentje heb in mijn andere bak die ik dan straks over heb \opnieuw kon gebruiken , maar tot ik deze onderstaande uitleg tegen kwam heb ik er toch maar eentje besteld met wat hoger wattage die dan niet om de haverklap aan hoeft te springen en de bak makkelijk kan verwarmen. een hoger wattage zal de bak sneller verwarmen waardoor de heater ook weer eerder uitspringt. een lager wattage zal langer en harder moeten werken wat mijn inziens tot meer stroom verbruik leid. enige nadeel kan zijn als de thermostaat kapot gaat de vissen koken. maar is dit niet bij elke heater het geval....

Wat zijn de voordelen van twee aquarium staafverwarmingen in plaats van Ć©Ć©n?​

Uit de bovenste berekeningen kan je de conclusie trekken, dat er geen verschillen zijn zolang het totale afgegeven vermogen het zelfde is. Als wij naar de praktijk kijken dan kan je wel verschillen waarnemen. Deze verschillen worden onder andere veroorzaakt de afwijking van +/- 0,5Ā°C door de temperatuurregeling.

Als je gebruik maakt van twee aquarium staafverwarmingen, dan is de kans nihil dat alle twee de aquarium staafverwarmingen exact op het zelfde moment aan of uitschakelen. Theoretisch kan schakelmomentverschil van 1Ā°C ontstaan.

Dit heeft tot het gevolg dat een van de twee de aquarium staafverwarmingen als ā€œmasterā€ aquarium staafverwarming gaat dienen. De ā€œslaveā€ aquarium staafverwarming gaat alleen aan, als de watertemperatuur zodanig zakt dat de ā€œmasterā€ aquarium staafverwarming de gewenste temperatuur niet kan handhaven.

Voordelen:

  • bij een strek dalende aquarium watertemperatuur, zal de ā€œslaveā€ aquarium staafverwarming ook verwarmen,
    met het gevolg dat de opwarmtijd met de helft wordt gereduceerd;
  • betere warmte verdeling, als de verwarmingen op verschillende locatie wordt geplaatst.
Nadelen:

  • de kosten zijn twee keer zo hoog;
  • de kans op storing is ook twee keer zo groot;
  • je krijg een ā€œmasterā€ en ā€œslaveā€ situatie, met het gevolg dat de opwarmtijd twee keer zo lang kan duren.
 
Ik denk dat per saldo het weinig zal uitmaken zolang je in totaal maar voldoende wattage hebt. Heb je wat wattage over dan zal de staaf eerder uitgaan omdat ie sneller opwarmt.
Ik gebruik meestal 1W per liter water. Nu op 330 liter een staaf van 300W.
 
Het grootste voordeel word niet genoemd.
Een 2e heater is ook handig als back Up voor als de eerste er mee op zou houden.
Qua stroomverbruik heb ik nooit verschil gezien of ik 1000 of 2000watt heater gebruik.
Als je dynamische stroomprijzen hebt bespaar je niet op verbruik maar je kan wel op de stroomprijs besparen als je het verwarmen zou uitstellen/opschuiven naar de goedkopere uurtjes van de dag.
 
Daar had ik ook al aan zitten denken voor wat stroombesparing inderdaad. ik heb nu in mijn kleine bak 100 watt heater op 54 liter . staat al half jaar lang dag en nacht aan en valt best mee kwa verbruikt. ook toen het maar elke dag in de winter 11 graden in huis was. hij staat altijd op 21 graden. nu is het elke dag 16 graden in huis..

de nieuwe bak is 240 liter en ik heb voor een 300 watt heater gekozen . origineel zit er een 200 watt staaf bij die in de binnen filter moet maar deze ga ik niet gebruiken omdat er geen bescherm rooster om zit.
 
Ik gebruikte altijd 2 elementen met de gedachte mocht er een uitvallen is het geen ramp, wel altijd horizontaal of diagonaal gemonteerd vanwege een betere warmtewisseling in vergelijk met een verticale montage.
 
Dan moet je er wel opletten dat ze 100% waterdicht zijn want veel oudere zijn dat nog niet.
Dat heb ik nooit begrepen dat ze sommige zo maken dat de kop boven water moet blijven šŸ¤·ā€ā™‚ļø
Wat vooral weer lastig is als je een waterwissel doet en je hem vergeet uit te zetten.
 
Nou ik heb diverse in gebruik en de nieuwe kunnen allemaal onderwater en op de doos/staaf staat aangegeven tot hoe diep dat kan.
 
Ik gebruikte altijd 2 elementen met de gedachte mocht er een uitvallen is het geen ramp, wel altijd horizontaal of diagonaal gemonteerd vanwege een betere warmtewisseling in vergelijk met een verticale montage.
Je kan er ook 2 kopen en eentje gebruiken? dan heb je er altijd eentje op reserve. of de dierenwinkel is dichtbij..

Dat heb ik nooit begrepen dat ze sommige zo maken dat de kop boven water moet blijven šŸ¤·ā€ā™‚ļø
Wat vooral weer lastig is als je een waterwissel doet en je hem vergeet uit te zetten.
Die van mij moet onder water. ik laat hem met waterwissel gewoon aanstaan. het graden display gaat dan enkel knipperen omdat hij zichzelf dan uitschakelt als hij droog komt te staan. mocht hij kapot gaan dan geeft hij ook een foutmelding weer.
 
Toch vraag ik mij steeds af wat nu zuiniger in verbruik zou zijn? een 300watt met minimale overcapaciteit of een 500watt overkill heater voor een 240 liter bak... ik merk hierbij ook op dat bij Aquariums het minimale aan wattage heaters bijgeleverd word. 200watt voor 240 liter bij mijn bak. juwel rio 450 liter zelfs maar een 300 watt heater. vraag mij af waarom dat zo minimaal is...

een 500watt heater zal sneller de bak verwarmen maar wel met meer vermogen dus ook meer stroomverbruik in 1 keer. een 300watt zal er wat langer over doen ,maar het verbruik in verhouding bij 500watt in dezelfde tijd is minder. ik ben benieuwd of de tijd langer van verwarmen bij de 300watt dan uitgesmeerd minder stroomverbruik oplevert dan de tijd sneller verwarmen van de 500watt. ik principe heb je wel het aantal evenveel vermogen nodig de bak te kunnen verwarmen.
 
Ik heb een 125 liter op een 50W laten draaien en afhankelijk van de temp buiten de bak lukt dat maar hij zal langer branden maar goed wel weer minder stroom verbruiken.
Veel zal dus ook afhangen van hoeveel warmte de verlichting geeft en wat de temp buiten de bak is.
 
Ik heb een 125 liter op een 50W laten draaien en afhankelijk van de temp buiten de bak lukt dat maar hij zal langer branden maar goed wel weer minder stroom verbruiken.
Veel zal dus ook afhangen van hoeveel warmte de verlichting geeft en wat de temp buiten de bak is.
Bij mij moet rekening worden gehouden met koudere temp buiten de bak. maar enkel in de wintermaanden. afgelopen winter 9 tot 12 graden . in voorjaar en najaar 16 graden , de zomer tel ik niet mee
 
O ja dat is erg laag buiten de bak en hier is het nooit onder de 18 graden eigenlijk.
 
O ja dat is erg laag buiten de bak en hier is het nooit onder de 18 graden eigenlijk.
Welke wattage heater zou daar dan beter bij passen? ik heb nu ook gelezen over een inkbird. dan kan je wel op 2 heaters stroom besparen maar werkt die inkbird ook met heaters waar al een thermostaat in zit?
 
Inkbird word veel gebruikt dus gebruikers kunnen hier vast wel wat over vertellen.
 
Misschien kun je met de zoekfunctie bovenin wel wat vinden want er is al veel over geschreven.
 
Misschien kun je met de zoekfunctie bovenin wel wat vinden want er is al veel over geschreven.
Ik kan geen antwoorden op mijn vragen vinden. ook zie ik bv heaters van Superfish dat je 500w nodig hebt voor 300 liter water , een heater van dit merk van 300watt zou maar geschikt zijn voor 150 liter water. ik vraag mij af waar dat vandaan komt? is dit per merk weer anders ? 500watt is toch 500watt. waarom doet het ene merk 500watt 500 liter en het andere merk 500watt maar 300 liter??
 
Waarom daar verschil in kan zitten weet ik niet maar ik heb ze altijd gebruikt. Misschien dat iemand met technische kennis als @benvo daar iets van weet.
 
Waarom daar verschil in kan zitten weet ik niet maar ik heb ze altijd gebruikt. Misschien dat iemand met technische kennis als @benvo daar iets van weet.
Dus dan gaat de informatie 1 watt is geschikt voor 1 liter water niet op bij Superfish? ik vind dat nogal erg tegenstrijdig bij het kiezen van een heater. en dan moeten die heaters van superfish ook wel grote stroomvreters zijn als je 500watt nodig hebt voor 300 liter..
 
Ik heb ook bij de SF altijd 1W per liter aangehouden. Wat de reden is weet ik niet en misschien omdat ze de nano ook verkopen kan de lengte een rol spelen.
 
Ik heb ook bij de SF altijd 1W per liter aangehouden. Wat de reden is weet ik niet en misschien omdat ze de nano ook verkopen kan de lengte een rol spelen.
Lengte van de heater bedoel je? kijk deze dan. die is nog korter dan van Superfish, en is maar 200 watt. en die kan tot 400 liters??? vreemd dat je bij Superfish dan 500watt nodig hebt voor 300 liter?

ik heb nu Frits Kuiper er maar een mail over gestuurd om te vragen hoe dat nu zit? ik kan zelf alleen maar bedenken dat het matriaal er iets mee te maken heeft. als dat zo is dan speelt wattage een mindere rol.

Eheim ThermoPreset​

ā‚¬19.90 ā€“ ā‚¬24.90



Aquaria: 300-400 liter,
Totale lengte: 253,5 mm,
Doorsnede: 28,2 mm,
Stroomverbruik: 200 watt.
ā‚¬24.90
 
Lengte van de heater bedoel je? kijk deze dan. die is nog korter dan van Superfish, en is maar 200 watt. en die kan tot 400 liters??? vreemd dat je bij Superfish dan 500watt nodig hebt voor 300 liter?

ik heb nu Frits Kuiper er maar een mail over gestuurd om te vragen hoe dat nu zit? ik kan zelf alleen maar bedenken dat het matriaal er iets mee te maken heeft. als dat zo is dan speelt wattage een mindere rol.

Eheim ThermoPreset​

ā‚¬19.90 ā€“ ā‚¬24.90



Aquaria: 300-400 liter,
Totale lengte: 253,5 mm,
Doorsnede: 28,2 mm,
Stroomverbruik: 200 watt.
ā‚¬24.90
Deze Eheim kun je dus niet zelf instellen. en dat kun je met normale thermostaten dus wel.

Met de EHEIM ThermoPreset aquariumverwarming is het kinderlijk eenvoudig om uw aquarium te voorzien van de juiste temperatuur. De verwarmer heeft een vaste ingestelde temperatuur van 25 ĀŗC. Vanwege deze vaste instelling werkt de Eheim ThermoPreset met uiterste nauwkeurigheid. Kortom de ideale warmte voor uw aquariumbewoners en voor u geen omkijken meer naar de juiste temperatuur.
 
Je hebt gewoon een bepaald vermogen nodig voor een bak.
Naar mijn idee scheelt het niks of je 200 watt of 400 watt pakt.
Een zwaardere zal gewoon korter aan staan.
Heb zelf nooit een noemenswaardig verschil kunnen vinden met verschillende wattage heaters.

De eheim thermo preset zijn fijne heaters.
Deze zijn al voorgeprogrammeerd en deze kan je niet verder in temperatuur regelen.
 
Dus dan gaat de informatie 1 watt is geschikt voor 1 liter water niet op bij Superfish? ik vind dat nogal erg tegenstrijdig bij het kiezen van een heater. en dan moeten die heaters van superfish ook wel grote stroomvreters zijn als je 500watt nodig hebt voor 300 liter..
SuperFish is een budgetmerk en de producten zijn navenant en moeten ook aldus beoordeeld worden. Zeker bij heaters zou ik toch kiezen voor een meer gerenommeerd merk. Of je al dan niet zou moeten kiezen voor Ć©Ć©n of twee heaters? Wanneer je een enkele heater neemt met voldoende vermogen voor je bak zie ik het nut niet in voor meerdere heaters. Bij bakken met een grotere water inhoud zou je nog kunnen denken aan een betere warmteverdeling maar bij een bak van 240 liter lijkt mij dat in ieder geval niet zinvol.
 
Laatst bewerkt:
SuperFish is een budgetmerk en de producten zijn navenant en moeten ook aldus beoordeeld worden. Zeker bij heaters zou ik toch kiezen voor een meer gerenommeerd merk. Of je al dan niet zou moeten kiezen voor Ć©Ć©n of twee heaters? Wanneer je een enkele heater neemt met voldoende vermogen voor je bak zie ik het nut niet in voor meerdere heaters. Bij bakken met een grotere water inhoud zou je nog kunnen denken aan een betere warmteverdeling maar bij een bak van 240 liter lijkt mij dat in ieder geval niet zinvol.
Maar goed het is een budgetmerk maar wat is dan de oorzaak ervan dat een 100W van SF minder verwarmt dan een 100W van een duurder merk? Beiden zijn toch 100 watt.
Ik weet dat SF ook de nano heaters verkoopt en die hebben minder oppervlak maar of dat ook van invloed is dat weet ik niet.
 
Maar goed het is een budgetmerk maar wat is dan de oorzaak ervan dat een 100W van SF minder verwarmt dan een 100W van een duurder merk? Beiden zijn toch 100 watt.
Ik weet dat SF ook de nano heaters verkoopt en die hebben minder oppervlak maar of dat ook van invloed is dat weet ik niet.
Daar heeft niemand hier een antwoord op. budget of niet, aantal wattage is toch wattage dus waarom heeft Superfish dan meer wattage nodig dezelfde hoeveelheid water te verwarmen dan andere merken die minder wattage daarvoor nodig hebben?
 
Je hebt gewoon een bepaald vermogen nodig voor een bak.
Naar mijn idee scheelt het niks of je 200 watt of 400 watt pakt.
Een zwaardere zal gewoon korter aan staan.
Heb zelf nooit een noemenswaardig verschil kunnen vinden met verschillende wattage heaters.

De eheim thermo preset zijn fijne heaters.
Deze zijn al voorgeprogrammeerd en deze kan je niet verder in temperatuur regelen.

Een verwarming die minder vaak aan en af slaat zal langer mee gaan dan een die dat vaak doet, er is dus een argument om een 200W element te gebruiken in een 400 liter bak. Of zelfs 2x 100 W voor de veiligheid.
 
Daar heeft niemand hier een antwoord op. budget of niet, aantal wattage is toch wattage dus waarom heeft Superfish dan meer wattage nodig dezelfde hoeveelheid water te verwarmen dan andere merken die minder wattage daarvoor nodig hebben?
Ja dat is gelijk ook mijn vraag e ik hoop dat er nog iemand daarover iets kan zeggen en anders kun je een specifiek topic openen onder overige techniek.
 

Terug
Bovenaan