Na jaren frustratie kap ik er mee


Ikea lampje zal dan ook geen wonderen doen.

Blijft een moeilijke zaak in dit geval :p
Nee, dat is geen perfecte aquariumverlichting.
Maar ik zie hier foto's van prachtige nanobakjes met zo'n lampje erboven, dus ik dacht: dan die maar eens proberen.
De andere verlichtingen, tot daglicht aan toe, waren ook niet echt de oplossing.

En inderdaad: ik lrijg het voor elkaar om javavaren en waterpest dood te krijgen...

Het blijft inderdaad een moeilijk geval.
I lost the touch op één of andere manier.

Daarom probeer ik mijn laatste visjes ook kwijt te raken en dan is het klaar.
 
Dat dan gelukkig weer wel.:)
Niets bijzondrs hoor .
We hebben een klein bootje.
Dus varen, anker erin en zwemmen.
Dat was het eigenlijk wel.
 
het is wel zo dat een ingedraaide bodem bacterien huisvest die juist meehelpen om het organische afval om te zetten. Zonder een bodem zal dat minder gebeuren en dan is de kans op blauwalg volgens mij niks kleiner.
Blauwalg zie je vaak bij veel organische stikstof en hoe meer bacterien je hebt des te beter dat wordt omgezet.

Die redenering klopt wat betreft bacties in een bodem dus moet je compenseren met filtermedia en/of vers water maar dat is ook niet
z on punt. Het maakt niet veel uit waar de bacties leven als er maar genoeg leven.

Ik heb nooit blauw alg gehad in bare bottom dus zeer effectieve oplossing tegen blauwalg .

Het is ook maar net waar je een punt van maak en je level van frustratie en wat je wel/niet mooi vind ;) Mitsen en maren
 
Het kan ook wel Michelle maar goed dan is het wel een kwestie compenseren inderdaad en zonder bodem is het lastig om met planten te kunnen werken.
 
Ja dat kan ook maar goed je bent dan wel wat beperkter in je keuze denk ik. Ik zie me nog geen snelgroeiers op stenen plakken en om de week snoeien.
 
Met mijn bodemloze bak had ik juist weer erg veel last van bruine alg.
Dus tja, een beetje niet door de hond maar door de kat gebeten.
 
Dat men niet 4 pagina's door worstelt snap ik volkomen.
Maar een halve lukt toch wel?🙂
We zijn hier om je te helpen. Ik ga geen halve topic terug lezen. En aangezien je het wèèr hebt. Kan het zijn dat je stroming toch niet goed is.... just saying
 
Ja dat kan ook maar goed je bent dan wel wat beperkter in je keuze denk ik. Ik zie me nog geen snelgroeiers op stenen plakken en om de week snoeien.
Nee, niet alles groeit op hout en/of stenen. Geef een plant waar ze naar vraagt en elke plant groeit, ook en zelfs bij @Guppeman, denk ik maar zo.
 
We zijn hier om je te helpen. Ik ga geen halve topic terug lezen. En aangezien je het wèèr hebt. Kan het zijn dat je stroming toch niet goed is.... just saying
Zeker, zeker.
Het was dan ook niet lullig bedoeld, maar als kwinkslag.
Ik dacht dat met die 🙂 duidelijk gemaakt te hebben.
 
Neuh.
De ultieme oplossing is er nog.
Maar ik raak die visjes niet kwijt...
 
Ik heb al een aquarium vanaf mijn 8ste, 50x25x25, tlletje erboven, verwarmingselement, filterzand. Geen filter. Regelmatig bijvullen met kraanwater en heel af en toe een waterwissel van 90%. Draaide probleemloos. Later en 60x30x30, ook probleemloos, geen algen, goede plantengroei, gewoon alles in balans.
Daarna 25 jaar geen aquarium vanwege mijn partner. Ik heb mijn bakkie zelfs weggedaan, totdat hij bij de Intratuin een scaperstank zag en zei 'dat vind ik mooi' en ik toen ineens wel een aquarium mocht. Dat is ook het moment dat ik hier weer op het forum kwam, waar jullie al mijn struggles hebben kunnen volgen. :br: Volgens de mensen van de Rifwachter die ook al heel lang meedraaien in het aquariumgebeuren ligt het aan het drinkwater, dat tegenwoordig anders van samenstelling is. Ik ben geneigd dat toch wel te geloven. Ik zie het ook op de kranen en in de badkamer, waar we vroeger geen kalkaanslag hadden hebben we dat nu al jaren wel. Ergens in de vroege jaren 90 is er iets veranderd daarin. Ik kan me ook herinneren dat mijn vader daar toen een opmerking over maakte, die zag ineens ook een grote toename in kalkaanslag.
Jammer dat je stopt, maar je bent al zo lang aan het worstelen dat ik het wel snap. En toch maar niet je vissen in de wc, maar ik ken je goed genoeg om te weten dat je dat niet doet.
 
Helaas, geen ruimte voor een grotere bak.
 
Eten de rouwtetra's ook garnalen? :cool: Anders zouden ze bij mij erbij kunnen, maar ja, ik heb garnalen.
 
Geen idee.
Ze eten alles wat in hun bek past.
Of een garnaal daar ook onder valt...
 
Ik ben beginnend met mijn bak(120x50x60)en heb alleen een school oto's er in zitten(19 stuks). Ben nu aan het rondkijken om mijn vissenbestand uit te breiden. Als jouw vissen geen problemen geven met mijn oto's en ik het bestand nog kan uitbreiden met wat schooltjes etc zou ik evt wel jouw vissen willen overnemen, guppeman. Maar uiteraard alleen als je definitef besluit met deze hobby te stoppen:giggle:......wil niet degene zijn die jou "wegjaagd"van dit forum....;)
 
Geen aquarium betekent nog niet dat ik hier niet meer kom, hoor.
(Misschien dat sommigen dat jammer vinden.:DD)

ik woon overigens in de kop van Drenthe: Roden.
Da's wellicht een dingetje...
 
Geen aquarium betekent nog niet dat ik hier niet meer kom, hoor.
(Misschien dat sommigen dat jammer vinden.:DD)

ik woon overigens in de kop van Drenthe: Roden.
Da's wellicht een dingetje...
ik rijd motor en doe niets liever dan kilometers maken en naar n.drenthe is voor mij geen straf...:DD
 
Die visjes kun je zo in de pot doorspoelen, je bent heus niets aan ze verplicht.
Nou Edwin ik neem aan dat je huisdieren, waaronder vissen, neemt om goed voor te zorgen en er plezier aan te beleven. Het zou niet best zijn dat als iemand zat is van zn huisdier dat die dan maar doorgetrokken mag worden of aan een boom mag worden vastgebonden. Je kiest voor een dier en daar behoor je voor te zorgen en als dat niet meer gaat dan moet je daar een goede oplossing voor zoeken vindt ik.
Als je dit niet wil of kan dan moet je niet aan dieren beginnen maar dat is mijn mening.
 
Klopt Stefan maar met de laatste zin doelde ik meer op dat je er anders niet aan moet beginnen en natuurlijk moet je wettelijk goed voor je dieren zijn.
 

 
Beste leden,
Zoals jullie wel zien zijn er een aantal posten verwijderd omdat deze de sfeer niet echt ten goede kwamen. Laten we proberen om on topic te blijven en een ander en zijn of haar mening te respecteren.
En vooral, hou het gezellig.
Wanneer er posten verwijderd zijn kunnen we dat niet zien.... Of dat al of niet jammer is blijft voor altijd een geheim. :);)
 

Terug
Bovenaan