Na jaren frustratie kap ik er mee


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,579
Leeftijd
59
Ik kap ermee.
Kennelijk kan ik geen aquaria (meer) houden.

Jaren geleden een meterbak binnen: drama.
Vijf jaar een bak buiten: drama
Nu een jaar een naobakje (40 x 30) binnen: drama.

En aldoor alg.
Bruine, groene, blauwe, draad.
Alles komt voorbij.
Op het moment bruine, en de blauwe begint.

Alle tips zijn me al aangereikt alhier en ik heb ze allemaal al geprobeerd.
Tot compleet opnieuw opstarten aan toe waarbij mijn vissen een aantal weken in het bad hebben vertoefd.
Kennelijk kan ik het niet meer.
Lost the touch.

Maar als hobby van hobbby via werken naar frustratie leidt houdt het voor mij op.
Ik ben nu 10 jaar (give and take a year) alleen maar bezig de zaken in orde te krijgen.
En aangezien dat niet lukt trek ik de stekker eruit.
Ik bedoel, kijk deze foto's eens en zeg dan dat dit goed gaat;
P4274669.JPG


P4274670.JPG


P4274675.JPG


Zie het verschil in kleur bodem links en rechts.

P4274671.JPG


P4274672.JPG


P4274673.JPG


P4274674.JPG
 
Erg jammer dat je gaat stoppen moet ik zeggen. Tja ik kan wel zeggen open een topic over je problemen maar als ik het zo lees is dat al gebeurt en helpt er niets.
Zonde en toch zal er ergens iets fout gaan maar ik begrijp ook je frustratie heel goed. Ik hoop dat je toch nog besluit om een poging te wagen en ik wens je in elk geval het beste toe.
 
Don't stoppppp je hoort op het AF!

Is het ook met minder verlichting en zonder toeters en bellen niet gelukt? Er moet toch iets mogelijk zijn als je normaal kraanwater hebt stromen...

Nouja ik wil ook niet doordrammen, maar het zou zo jammer zijn als je vertrok uit de hobby en het was te voorkomen geweest.
 
Zonde hoor maar tja als je al zolang problemen hebt is het begrijpbaar

Zit wel af te vragen waarom je bodem zo veel verschillende materialen bevat
en wat jouw begin waardes zijn qua kraanwater
O ja je stop er mee :oopss: :sorry:
 
Handoek in de ring gooien is wel de makkelijkste oplossing voor de mens.

Succes
 
Wat vind ik dit enorm jammer, maar ook zo enorm begrijpelijk dat er een punt komt dat het genoeg is geweest voor je. Ik heb je geworstel de afgelopen jaren meegemaakt en kan me maar al te goed voorstellen dat de zin over is op een bepaald moment. Je hebt geloof ik eerder op dit punt gestaan toch maar ook weer verder geknokt?

Ik hoop dat je je neusje wel zo af en toe laat zien :thumbs: ik zie jou nou eenmaal niet graag gaan.
 
Wat heb je toen waargenomen dan?

Don't stoppppp je hoort op het AF!

Is het ook met minder verlichting en zonder toeters en bellen niet gelukt? Er moet toch iets mogelijk zijn als je normaal kraanwater hebt stromen...

Nouja ik wil ook niet doordrammen, maar het zou zo jammer zijn als je vertrok uit de hobby en het was te voorkomen geweest.


Dit is de versie met alleen maar daglicht en in de avond een bureaulamp erboven.
 
Jammer, dat dit de eindconclusie is.

Er is namelijk overal een oplossing voor. En dat kan ook lang duren.
Het zit hem vaak in kleine stappen. En vooral niet teveel tegelijk veranderen.

Als ik naar mijzelf kijk. Ben ik ook sinds afgelopen november min of meer aan het tobben.
Verhuizing, maanvissen erbij.
Ja het begint nu te verbeteren.
Laatste stap was de aanschaf van een krachtiger filter.

Maar goed, dit alles is mosterd na de maaltijd.
 
Ja na 10 jaar ellende zou ik het ook beu zijn inderdaad.
Aan de andere kant: soms is het slim om back to basic te gaan, heel plain en simpel een bakje wat planten, geen kunstgrepen met voedingsbodems/plantenvoeding of andere meuk, standaard verlichting en meer niet, soms helpt dat het plezier terug te krijgen. Ik heb dat met therapie geleerd (dat back to basic te gaan) en dat werkt heel vaak heel verhelderend
 
Pardón?
10 jaar lang hoor.
Noem je dat handdoek in de ring gooien?
Dat is dat je ermee stopt als het even tegenzit.
Even.
Niet 10 jaar.
Precies wat Antje zegt, gewoon terug naar basic gaan. En achterkomen wrm het 10 jaar fout gaat. Ipv stoppen of doormodderen.

Ergens gaat iets niet goed. Zoek dat uit en fix dat.

Begin opnieuw.
 
Ik snap het helemaal, als je er zo mee aan het tobben ben is het plezier ver te zoeken. Ik heb zelf ooit ook op het punt gestaan om de hele boel weg te doen ( hetzij om andere redenen, te veel werk aan een meterbak). Omdat ik dit toch zonde vond, ben ik op zoek gegaan naar een andere manier. Ik heb nu weer een 60cm bakje, met hele ouderwetse T8 verlichting en weinig poespas, ook wel low tech genoemd.
Misschien een idee om een pauze in te lassen en dan inderdaad back to basic zoals eerder genoemd?
 
Jammer. Maar ja het blijft hobby en een hobby moet leuk blijven, als je er geen plezier meer aan kunt beleven dan houd het op. En om nou te zeggen dat je niet volhardend bent geweest met 10 jaar proberen is ook niet zo. Wellicht dat je over een tijdje het weer aandurft en zou je in de tussentijd bij anderen of een aquariumvereniging kunnen kijken. Sterkte ermee dan maar.

Gr
Stefan
 
Jammer om te lezen dat je stop. Kan me er wel iets bij voorstellen als het telkens niet wil lukken het frustrerend word.

Je zou ook eens gewoon een hele andere tak van vissen kunnen proberen. @Patrix heeft het ook over een hele andere boeg gegooid. Was eerst totaal in paniek van een algje en zit nu stenen in te smeren om alg te kweken :DD
 
Dank allen voor de antwoorden.

Inderdaad heb ik al eerder aangegeven te stoppen.
En toen heb ik me door jullie om laten lu... praten om het nog één keer te proberen.
Hoopvol heb ik dat gedaan.
Met in achtneming van alle tips.

Meer licht.
Minder licht.
Meer water verversen.
Juist niet zo veel.
Plantenvoedsel erbij, juist niet.
Opstarten met vlokvoer erbij.
Filter met rust laten.

"Zoek uit wat er loos is en fiks dat"
Het eerste heb ik me de afgelopen jaren uit en te na mee bezig gehouden.
Het laatste niet, helaas.
Ik wilde wel, maar het lukte niet.

Wel apart.
In mijn ouderlijk huis als jonge jongen had ik een meterbakje op mijn kamer en die deed het als een tierelier, terwijl ik maar wat deed.
En nu....

Overigens:
Veel meer basic dan dit wordt het niet.
Fijn grind, water, plantjes filter, en een paar visjes.
Bemesting moet uit de poepert van de vissen komen.
Licht van de zon

Dit was de enige manier waarop ik het nog niet geprobeerd had.
Het houdt nu op.
 
Ja frustrerend dat het destijds wel lukte. Zelf zou ik denken 10 jaar is net te kort om nu al het bijltje erbij neer te gooien en ik trek de hele zooi leeg en start opnieuw.
Maar ja ik zou je echt willen aanzetten om dit ook te doen hoor :DD ;) ;)
 
Dat leegtrekken en opnieuw heb ik een paar maanden geleden geprobeerd.
Ging eerst heel goed.
Moest zelfs plantjes snoeien.

Maar ja, je moet nooit denken dat iets gelukt is kennelijk.🤔
 
Jammer dat je ermee stopt, maar een hobby moet leuk zijn.

Zelf vind ik kleine bakkies lastig. Een keer wat teveel zon erop en boem alles onder de alg. Je zit binnen no time aan meer vis dan goed is voor je bak. Er is gewoon weinig marge voor fouten.

Kleine bakken mislukten hier ook steeds, toen een 2.5 meter gekocht. Ik zeg niet dat je daarmee geen ellende kan hebben (je kent vast de verhalen rondom kerst bij raoul en Pasen bij ons met bodem rot). Maar de boel stabiel krijgen en houden is wel een stuk makkelijker.
 
Ja, dat is me bekend.
Maar de meterbak mislukte ook.
Vijf jaar aan besteed.
En voor nog groter heb ik geen ruimte.
(En geen echtgenote die dat ziet zitten.)
 
Ja, dat is me bekend.
Maar de meterbak mislukte ook.
Vijf jaar aan besteed.
En voor nog groter heb ik geen ruimte.
(En geen echtgenote die dat ziet zitten.)
Gewoon even pauze nemen. Te perfect willen werkt niet. Lekker even de boel de boel laten, je guppen gewoon in je bak laten en behalve dagelijks voeren niet teveel naar kijken (oei, dat zal lastg zijn ;)) ). Matriarch heeft het ook jaren gered bij je, dus haar nakomelingen zullen het best redden zo. Ga maar weer eens een poosje lekker muziek maken om te onspannen (jij was toch ook gitarist?) en verder naar buiten, van het lenteweer genieten. Wie weet komt er nog iets moois uit...
 
Tja een bureaulamp en zonlicht als verlichting zelf vind ik dan het helemaal niet raar dat het fout gaat
Zeker dat zon licht das een algen bron van heb ik je jouw daar.
( merk het zelf nadat ik tijdelijk de rio 240 bij het raam heb staan gelukkig is de vloer en leidingwerk bijna klaar kan ie weer terug)
 
Even een vraagje omdat je zelf het beste weet wat je ervaart en wat je wilt. Is het niet een optie om een dun laagje grind te gebruiken en vissen te houden enkele die geen planten nodig hebben? Het voor jezelf zo eenvoudig mogelijk houden met een goed filter erbij zou dat toch moeten lukken. Zo hebben ze bij aquabeek een flinke bak met onderin roggen en bovenin van die lange grijze vissen.
 
Te perfect willen werkt niet. Lekker even de boel de boel laten, je guppen gewoon in je bak laten en behalve dagelijks voeren niet teveel naar kijken
@Guppeman Dat is wat ik heb gedaan toen ik interesse verloor en eigenlijk ook het laatste bakje af wilde breken, maar het waren de formosa waardoor ik het liet draaien. Te leuk en ik heb veel moeite moeten doen om in het bezit te komen van ze.

Ik weet niet waardoor, zal vast inspiratie hier op het forum zijn geweest, maar ik ga weer een nieuwe uitdaging aan.

Wie weet hoe het jou vergaat. Er is altijd een weg terug als je dat wilt.
 
De bakken gaan ook niet weg.
Krijgen een plekje op zolder.

Genoeg andere hobbies, hoor.
Ik heb een boot.
Nou... Dan verveel je je echt nooit.😃

En inderdaad een basgitaar.
Ben nog altijd eens van plan 9m The Wall van Pink Floyd eens naar mijn eigen inzicht in te spelen.
 
Tja een bureaulamp en zonlicht als verlichting zelf vind ik dan het helemaal niet raar dat het fout gaat
Zeker dat zon licht das een algen bron van heb ik je jouw daar.
( merk het zelf nadat ik tijdelijk de rio 240 bij het raam heb staan gelukkig is de vloer en leidingwerk bijna klaar kan ie weer terug)
Dat is ongetwijfeld waar, maar met lichtkap was het één groot (draad)algfeest.

Ik zie hier tal van nanobakjes met een IKEA nachtlampje erboven allemaal prachtige bakjes.
Waarom wordt het bij mij dan een zooitje?
Heb de zijkanten afgeschermd met zwart karton, dus daar komt al geen licht meer binnen.
 
Genoeg andere hobbies, hoor.
Ik heb een boot.
Nou... Dan verveel je je echt nooit.
Om een gevleugelde uitspraak van de buurman aan te halen (zelf een trots bezitter van 1 )heb je een boot werk je dood of wel is nooit af en klaar.
Heb de zijkanten afgeschermd met zwart karton, dus daar komt al geen licht meer binnen.
Dat was mijn gedachten gang ook achter kant is zwart zijkant af geschermd en toch algen groei zal te maken hebben met een bepaalt spectrum van zonlicht ver moet ik zo.
 
Zonde om te stoppen
Maar hobby is ontspanning voor na een dag werken tot rust te komen.
Als dat er niet meer is mischien een pauze inlassen om later met vernieuwde energie
Opnieuw te starten

Lees veel,maak ook wel eens foutjes.

Mijn guppen bak stond bij het raam met een Ikea lamp er boven
Bleef planten snoeien en guppen bijna nooit 1 verloren of ziek.
Klein aquarium,geen pomp,verwarming ed.heel erg basic
Overgenomen van een gezin waar de animo van de kinderen verdwenen was
En moeder er genoeg van had,

Een gezelschap bak gehad met alles er op en eraan.
Te veel de Aquariaan uitgehangen en het schepnetje had overuren.
iedere morgen dreven ze boven een jaar lang.

Maatje van me 25 liter superfish met jaaaaaa 25 guppen
1X per jaar bakje schoon maken,filter onder de kraan uitspoelen.
Dag en nacht licht aan en ook nog bij het raam.
Visje bij de Lfs gehaald jaaa zo erin niks wennen
NOOIT problemen

Mischien zijn we er teveel mee bezig en denken we te ver weg?
En mischien wat bij de 1 werkt werkt mischien bij de ander niet?

Geef niet op
 
zonde dat je stopt maar ik wens je het beste!

Ja na 10 jaar ellende zou ik het ook beu zijn inderdaad.
Aan de andere kant: soms is het slim om back to basic te gaan, heel plain en simpel een bakje wat planten, geen kunstgrepen met voedingsbodems/plantenvoeding of andere meuk, standaard verlichting en meer niet, soms helpt dat het plezier terug te krijgen. Ik heb dat met therapie geleerd (dat back to basic te gaan) en dat werkt heel vaak heel verhelderend
Dit doe ik dus... alles is basic mijn filter, bodem, visjes, plantenvoeding etc.. haha
 
Hier is een goede opmerking gemaakt: Wat bij de één werkt werkt misschien niet bij de ander.
Dat klopt. Er is ook niet één goede manier van aquariumhouden doch meerdere. Voor elk zelf uit te zoeken wat het beste werkt.
Bij mij is het ook allemaal vrij basic. Geen toeters en bellen. Soms moet je ook niet teveel aan een bak doen om de bak goed te laten lopen.

Ik begrijp jouw besluit om te gaan stoppen doch wel jammer...
 
Jammer is het zeker.
Want ik heb werkelijk uren besteed aan het met een drankje in de hand in een stoel zitten en kijken naar de kleurenpracht van een goeddraaiende bak.

Maar dat is wel een vage herinnering geworden zo langzamerhand.
 
Jammer dat je wil gaan stoppen! Ik kan het me echter goed voorstellen na zo een lange tijd tegenslag.
Ik weet niet wat je kraanwater waarden zijn, maar heb je al geprobeerd om eens een bak op geremineraliseerd RO water te draaien in plaats van kraanwater?
Ik kwam er bij mij achter dat er wel heel veel silicaat in mijn kraanwater zit.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan