Na jaren frustratie kap ik er mee


Herkenbaar hoor.
Ik heb hier ook met meubels geschoven en het gaat maar net. Nou is het hier vrij makkelijk. Ik ben de baas in huis :DD

Hier is mijn Schipperse ook de baas.
Alleen is ze wel zo slim om mij het gevoel te geven dat ik dat ben.🙂
Ik zit niet onder de plak hoor, zolang ik precies doe wat ze wil is er niets aan de hand.

Én ze kan goed oplossingen bedenken.
Als de grote kast wat naar de achterkamer verschuift en de bank naar de voorkamer past het bakje daar tussen.

Het ziet er dus naar uit dat de bak toch nog even blijft.
Moet ik wel een lamp versieren.
Maar IKEA weet daar vast wel wat op.

Wie had dit gedacht?
 
Ikkuh absoluut níet.
Maar goed.
Daar staat hij dan weer.
Met een scheut mest.

Het belletjesfilter (die het overigens zeer goed doet ondanks zijn 40+ leeftijd) 8s tijdelijk, want nu lekt mijn Eheim filter weer.
Zo blijf je lekker bezig.
IMG_20210430_125516.jpg
 
Beste guppeman

Zonlicht om een aquarium te verlichten is niet echt je van dat, het is of te veel of te weinig en het komt van alle kanten, werd vroeger vals licht genoemd.Ik hou zelf in de zijkamer waar mijn aquarium staat altijd de lamellen dicht, misschien dat de ouderwetse of huidige manier ' verlichting van boven, 'de zon' een heel andere kijk geeft op het geheel.
Ik weet niet direct hoe groot jou bak is maar pas op met een scheut mest, hou het simpel en stop er niet mee, je gaat het missen,,niet de ellende maar het overige aan de hobby.
gr.bert
 
Uiteraard heb ik een afgepaste scheut mest gegeven 🙂
 
Die van Tetra.
Plantamin.
7ml op 30 ltr

Ik heb ook van die sticks geprobeerd van Easy-life.
Maar die doen volgens mij helemaal niets.
Behalve rode blubber achter laten.
 
Volgens mij is dit een ijzermest, heb je dat nodig maar ik ben geen plantenman dus laat ik dit over aan de wel bekenden,,.
 
Als je ook vloeibare meststoffen geeft dan is dat in de regel al voldoende hoor voor de planten bij een normale belichting.
 
Volgens mij is dit een ijzermest, heb je dat nodig maar ik ben geen plantenman dus laat ik dit over aan de wel bekenden,,.

"Maandelijkse inuversele meststof"staat er op.
Ik ben ook geen plantenman.
Dus ik vertrouw maar op wat op het etiket staat.
 
Als je ook vloeibare meststoffen geeft dan is dat in de regel al voldoende hoor voor de planten bij een normale belichting.
Was ook niet tegelijk.
Eerst die stokjes geprobeerd.
Daarna vloeibaar.
 
Bij alles wat ik lees denk ik: 'ja, dat klopt wel' en in 9 van de 10 gevallen heb ik al geprobeerd daar wat aan te doen.
Inclusief plantensticks en / of vloeibare voeding.

Blijft het directe zonlicht over.
Dus zou het bakje ergens anders moeten staan.
En daar hebben we pas echt een uitdaging.
Die ruimte is er niet.

Eens kijken of er iets met onze meubels te schuiven valt.
Ik heb ook een hele lichte woonkamer. Ochtend en middag de zon door het (grote raam) aan de achterkant en dan aan het einde van de middag/avond de zon door het grote voorraam. Nu heb ik top down/bottom up duettes hangen. Deze kan ik zo hangen dat er nog voldoende licht binnen komt, maar niet in het aquaria schijnt.
(Zonlicht is vele malen sterker dan een led-lamp.)
Daarnaast blijft het in de zomer koeler en in de winter warmer met die duettes voor de ramen😁
 
Ijzermest lijkt mij meer voor de wat rodere planten, maar ik kan het zomaar mishebben.
 
Kwam hier per toeval uit, maar zomaar een gek idee hoor; als het zonlicht de verdachte is, en verplaatsen geen optie, waarom niet de buitenkant van het glas beplakken met die speciale doorzichtige uv-werende folie voor ramen? (of je ramen zelf)
 
Kwam hier per toeval uit, maar zomaar een gek idee hoor; als het zonlicht de verdachte is, en verplaatsen geen optie, waarom niet de buitenkant van het glas beplakken met die speciale doorzichtige uv-werende folie voor ramen? (of je ramen zelf)
Dit laat dan nog wel licht binnen? Planten groeien ook zonder UV, in onze verlichting zit namelijk ook geen UV 🤔
 
Ik heb de bak op een plek gezet in het midden van een blinde muur.
Aan de ene kant een kast, aan de andere kant en achterkant zwart karton.
En dat gaat iets minder slecht.
Niet goed: iets minder slecht.

Ik begin aan een uitsterfconstructie.
Wat nu dood gaat wordt niet meer bijgekocht.
Ik heb geen mannetjesguppen meer, dus natuurlijke aanwas is er niet meer en de dames hebben ook al maanden geen dikke buik meer.
Er zwemmen ook rouwtetra's in de bak (ooit erin gezet als postnatale aborteurs) en die neigen nogal oud te kunnen worden.
Dus het zal nog wel een paar jaar duren voor de bak de deur uit kan.

We zullen zien.
 
Dàt zien we dan wel weer.
EN ik hoef jou niet uit te leggen hoeveel moeite het kost de koppigheid van een Grunneger uit zijn kop te praten.
Dus: succes.:p
 
Ik kap ermee.
Kennelijk kan ik geen aquaria (meer) houden.

Jaren geleden een meterbak binnen: drama.
Vijf jaar een bak buiten: drama
Nu een jaar een naobakje (40 x 30) binnen: drama.

En aldoor alg.
Bruine, groene, blauwe, draad.
Alles komt voorbij.
Op het moment bruine, en de blauwe begint.

Alle tips zijn me al aangereikt alhier en ik heb ze allemaal al geprobeerd.
Tot compleet opnieuw opstarten aan toe waarbij mijn vissen een aantal weken in het bad hebben vertoefd.
Kennelijk kan ik het niet meer.
Lost the touch.

Maar als hobby van hobbby via werken naar frustratie leidt houdt het voor mij op.
Ik ben nu 10 jaar (give and take a year) alleen maar bezig de zaken in orde te krijgen.
En aangezien dat niet lukt trek ik de stekker eruit.



Ik kap ermee.
Kennelijk kan ik geen aquaria (meer) houden.

Jaren geleden een meterbak binnen: drama.
Vijf jaar een bak buiten: drama
Nu een jaar een naobakje (40 x 30) binnen: drama.

En aldoor alg.
Bruine, groene, blauwe, draad.
Alles komt voorbij.
Op het moment bruine, en de blauwe begint.

Alle tips zijn me al aangereikt alhier en ik heb ze allemaal al geprobeerd.
Tot compleet opnieuw opstarten aan toe waarbij mijn vissen een aantal weken in het bad hebben vertoefd.
Kennelijk kan ik het niet meer.
Lost the touch.

Maar als hobby van hobbby via werken naar frustratie leidt houdt het voor mij op.
Ik ben nu 10 jaar (give and take a year) alleen maar bezig de zaken in orde te krijgen.
En aangezien dat niet lukt trek ik de stekker eruit.

Ik lees dit nu ook pas, tjee heftig
Er is nog één ding dat je niet geprobeerd hebt, (lang verhaal mijn eigen drama destijds zal ik je niet mee vermoeien)

Ja dus, echt heftig, vooral als ik de impact van je keuze begrijp
Zoals jij vertelde over de opkomst en ondergang van 'de Matriarch', daar heb ik werkelijk van genoten, de droogheid van je vertelsels en de verkapte emotie
Erg jammer dat je op een kruispunt staat..

Één ding is er wellicht over om te proberen

'Laat alles los wat je weet en wat je gedaan hebt'
Back to the basics, maar wel op de juist simpele manier en zonder de enorme ervaring die je al hebt, simpel en alleen omdat ergens in al die lijntjes die in elkaar moeten haken, er ééntje mis gaat
Dat is echt wel heel moeilijk maar het is mij ook gelukt

Achteraf denk ik te kunnen zeggen dat mijn grootste valkuil 'alles te goed willen hebben', is geweest

En mijn heringetreede Trofis was een geweldig succes, niet in de laatste plaats door een paar simpele factoren die op de juiste plaats vielen


Eerlijk waar
Ik hoop echt nog van je verhalen te kunnen genieten en om te kunnen lachen
 
Laatst bewerkt:
Ach ja, Bassie zei het al: "Altijd blijven lachen".
En de dokter vertelde dat ik op mijn leeftijd niet mocht mopperen.

Beide adviezen houd ik me dan maar aan.

Nu de dagen weer wat korten en de bak op een andere plek staat. lijkt het algenprobleem wat minder erg te worden.
Al zijn de ornamentstenen wel heel erg donkergroen.
Op het zwarte af.
Maar de plantejes zijn niet meer bedekt.

Maar nu beginnen de plantjes weer te verpieteren.
Waterpest met hele korte , smalle , gekrulde en harde blaadjes.
Javavaren gaat opeens dood....
Nu weer te weinig licht?

Maar inderdaad.
In de jaren dat ik maar een dotje deed moest je mijn bakken eens zien.
Ik moest elke week snoeien.
Jonkies gehad van vissen die niet kweken in een gezelschapbak (Kuhli's)
En dat was het.

Niks moeilijke dingen in het filter.
Ja, een pluk watten.
En soms een beetje turf voor de mooie bruine kleur in het water.
Niks bemesten.
Niks waterwaarden meten.
Niks waterwissels, alleen verdampt water aanvullen.
Gewoon omdat ik van niks wist.

Ik deed maar wat.
Of eigenlijk: ik deed niks.
Verwarming aangezet, pomp aan, TL balken aan (Gewoon de hele dag; 07:00 tot rond 23:00)
Eens per dag wat voer erin en af en toe verse (levende) have uit de vijver in het park. (watervlooien, cyclops, soms tubifex)
Dat was het eigenlijk wel.

En ik had nooit wat.
Een enkele keer witte stip.
Wel, wie heeft dat níet gehad?
 
Ach ja, Bassie zei het al: "Altijd blijven lachen".
En de dokter vertelde dat ik op mijn leeftijd niet mocht mopperen.

Beide adviezen houd ik me dan maar aan.

Nu de dagen weer wat korten en de bak op een andere plek staat. lijkt het algenprobleem wat minder erg te worden.
Al zijn de ornamentstenen wel heel erg donkergroen.
Op het zwarte af.
Maar de plantejes zijn niet meer bedekt.

Maar nu beginnen de plantjes weer te verpieteren.
Waterpest met hele korte , smalle , gekrulde en harde blaadjes.
Javavaren gaat opeens dood....
Nu weer te weinig licht?

Maar inderdaad.
In de jaren dat ik maar een dotje deed moest je mijn bakken eens zien.
Ik moest elke week snoeien.
Jonkies gehad van vissen die niet kweken in een gezelschapbak (Kuhli's)
En dat was het.

Niks moeilijke dingen in het filter.
Ja, een pluk watten.
En soms een beetje turf voor de mooie bruine kleur in het water.
Niks bemesten.
Niks waterwaarden meten.
Niks waterwissels, alleen verdampt water aanvullen.
Gewoon omdat ik van niks wist.

Ik deed maar wat.
Of eigenlijk: ik deed niks.
Verwarming aangezet, pomp aan, TL balken aan (Gewoon de hele dag; 07:00 tot rond 23:00)
Eens per dag wat voer erin en af en toe verse (levende) have uit de vijver in het park. (watervlooien, cyclops, soms tubifex)
Dat was het eigenlijk wel.

En ik had nooit wat.
Een enkele keer witte stip.
Wel, wie heeft dat níet gehad?
Ja. Zo deed ik dat vroeger ook. Ging niet altijd even goed, maar mijn planten groeiden geweldig, geen algen of niets.
 
Niks moeilijke dingen in het filter.
Ja, een pluk watten.
En soms een beetje turf voor de mooie bruine kleur in het water.
Niks bemesten.
Niks waterwaarden meten.
Niks waterwissels, alleen verdampt water aanvullen.
Gewoon omdat ik van niks wist.
Sinds ik eigenlijk ook weer een beetje die kant op ben gegaan zijn mijn bakken ook een stuk stabieler. Ik ververs dan nog wel water (maar zeker niet wekelijks) maar uitsluitend een klein beetje (max 20% per keer, vaak minder) en met kraanwater uit een regenton. Vooral baardalg is hierdoor helemaal verdwenen. Dit betreft low-tech bakken met een simpel LED buisje er boven die ik ook nog wat heb gedimd, een filter met een groot biologisch gedeelte (aka siporax etc) en een voorfilter met wat spons en watten. Geen chemische dingen, geen watervoorbereiders en buiten wat wortelsticks geen plantenvoeding meer. Water uit de regenton heeft minstens een paar dagen op temperatuur kunnen komen en de hoge co2 is hier ook uit ontsnapt, hierdoor blijft, als het goed is, de co2 in mijn bak gewoon altijd laag. Ik heb het idee dat de baardalg hierdoor niet zal ontstaan.

Let wel, dit betreft geen kweekbak waar overmatig in gevoerd wordt. Ook in een high-tec bak zal dit wellicht niet de beste methode zijn. Ik heb laatst toevallig eens gemeten en er was niet eens meetbaar nitraat aanwezig. Gewoon lekker op z'n beloop laten is bij low-tech aquaria voor mij in ieder geval het beste.
 
Hmmm.
Matriarch 2 †.

Kom ik thuis ligt ze zonder te ademen op de plantjes.
Vond haar al wat apathisch de laatste dagen.
Hoe oud zal ze geweest zijn?
Half jaartje?

Tja, niet in de buitenbak geweest, dus niet gehard.
Denk ik.

En nu het dilemma:

Door al jullie "ga nou door" sta ik te dubben.
Doorgaan met het uitsterfbeleid of een mooie nieuwe verse vrouw aanschaffen?
(Neeeheeee. Een gup. Ik heb het niet over mijn eega.)
 
Back to the basics, GM

Ik had in de trofis trouwens een fantastische lamp van wesdijk met controller, bak heeft dik een jaar gedraaid nooit geen spoortje alg gezien
Bak was zelfs schraal te noemen, ik deed zels Repashy bijvoeren, pas toen de inmiddels wat groter botias aan de appelslak begonnen te knabbelen heb ik die in het kleine bakje gezet en kwamen er na een 3 maand een paar hele kleine plukjes van dat zwarte pluis.

Die lampen had een basis van rood en groen met een pikkeltje blauw en wat geel nog
Door die lamp en de mogelijkheden om bijv die te dimmen, heb ik inmiddels besloten dat in mijn nieuwe bakje een helialux met controller komt
Ik had totaal geen licht beleid, soms een paar uur per dag dan stond ie weer 14 uur aan of ook weer es een hele dag niet

Blij te horen dat je nog niet kapt, weet je.. dat kan altijd nog, bijv. als de houten jas dicht klapt ofzo :engel:
 

Terug
Bovenaan