Na jaren frustratie kap ik er mee


Ik moet eerst googelen wat gedemineraliseerd RO water is, dus ik denk niet dat ik dat gebruikt heb.🙂
En kraanwater testen heb ik nooit gedaan.
Nooit aan gedacht.
Schoon water testen... Kom daar maar eens op.
Maar ik verwacht daar eerlijk gezegd ook niet veel wijzer van te worden, aangezien het water in de streek waar ik woon (Noord Drenthe) als zeer goed bekend staat.
 
Het ene kraanwater is het andere niet (ik schrok van de hoge KH en silicaat waarden)

Soms helpt het om alle mogelijk oorzaken proberen uit te schakelen.
Het gebruik van reverse osmose water met zelf toegevoegde mineralen (ik gebruik Aquadur van JBL) is zo een maatregel.
Een andere is zorgen dat je bak niet in de buurt van een raam staat en alleen gecontroleerd verlichten met goede verlichting die je kan dimmen en in tijdsduur kan instellen.
 
Laatst bewerkt:
Getrouwd zijn is 99% van de tijd best leuk.
Maar die ene% maakt het soms best lastig.
"Nee, hoor. Niet wegdoen. Ik vind die guppen (Eentje noemt ze vissievis) veel te lief."

Neem je ook eens een besluit...😐

Twijfel tussen twee reacties.

1. Welkom terug want als de vrouw iets in d'r hoofd heeft kun je maar beter knikken als man.

2. Zeur! Dit noemen ze een kans... Ja lief, ik wil ze wel houden maar dan moet het bakkie en 120 cm breder :)

Kies maar!
 
Ben bang dat het dan de eerste wordt.
Optie twee betekent namelijk een verbouwing.
Daar ben ik iets te klein behuisd voor.😃
 
Was eerst totaal in paniek van een algje en zit nu stenen in te smeren om alg te kweken :DD
Nou ja, paniek... maar leuk vond ik het niet idd.
Raar maar waar groeit er momenteel alleen wat bruine alg op de stenen, verder geen enkel ander algje meer te bespeuren en dat zonder enige toevoeging, beste veel licht en alleen een bosje Vallisneria.

Is dat niets voor jou Guppeman? gooi de bak vol met stenen, zet er een goed filter op en maak er een GupMalawi van, het enige wat ik nu nog hoef te doen is water verversen en voeren.

Jammer dat je zoveel onopgeloste problemen blijft houden, eigenlijk best vreemd want back to basic met makkelijke planten kan haast niet fout gaan.
Direct zonlicht altijd vermijden maar daar was je al achter
 
Getrouwd zijn is 99% van de tijd best leuk.
Maar die ene% maakt het soms best lastig.
"Nee, hoor. Niet wegdoen. Ik vind die guppen (Eentje noemt ze vissievis) veel te lief."

Neem je ook eens een besluit...😐
Laat anders die enthousiaste wederhelft een account aanmaken hier op het forum? Guppevrouw! ;) Gezellig saampjes op het AF.
 
En dat op een leeftijd dat we er juist over gaan denken een beetje kléiner te gaan wonen.
 
Met een beta erin.
Klaar!
(Al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat ik daar hetzelfde probleem ga krijgen)
 
Met een beta erin.
Klaar!
(Al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat ik daar hetzelfde probleem ga krijgen)
Nee hoor een kleinbakje kan je prima houden met 1 Betta erin zonder poespas, een leuk filtertje en wat licht is zat, een paar makkelijke plantjes erin en klaar, alleen goed en lang genoeg indraaien.
Zie mijn onderschrift Nano 20 Liter. en 30 liter.
 
Ik heb hier ook een 30 liter met een binnenfilter en 1 Betta en dat gaat prima hoor als je er niet teveel licht boven doet. Ik voeg enkel een beetje sporen toe en meer doe ik er niet in.
 
Ik heb de ervaring dat een 20 of 30L bakje moeilijker draait zonder alg dan bijvoorbeeld een 60 of 70L. Het is altijd makkelijk om gebruik te maken van makkelijke planten Amazone zwaardplant, Anubias, Crypto's en dit geeft toch een mooie groene bak!
 
Schoon water testen... Kom daar maar eens op.
Maar ik verwacht daar eerlijk gezegd ook niet veel wijzer van te worden, aangezien het water in de streek waar ik woon (Noord Drenthe) als zeer goed bekend staat.
Toch is het een goede basis om te beginnen immers je weet je startwaardes dan op moment dat je iets toevoegt bv kalk houdende steen zonder dat je het weet en je kh gaat plots omhoog
Kan je uit je begin waardes je conclusie trekken.
Gezien je problemen geen slecht idee lijkt me.
En staar je niet stuk op het water raport wat somige bedrijven af geven kan zo maar behoorlijk verschillen met het water wat bij jouw uit de kraan komt.
 
Ja.
Menno.
Guppeman is mijn doopnaam.🙃
 
Guppeman, ik zou het echt niet opgeven in jouw plaats maar jij beslist uiteraard, ook al begrijp ik je wel.

Weet je wat ik zou doen? De bak kruiwagens vol met hoornblad kieperen. Dan issie zo groen dat je een alg meer of minder niet meer ziet. :DD;):)
 
Totdat ook dat onder een laag bruine alg zit 😐
 
Vind dit erg sneu voor je dat het niet lukt om je bakje alg arm te houden.
Meestal geven waterwaardes al een grote indicatie waar het probleem zich voordoet.
In je startpost heb je enkele foto's geplaatst waar ik bemerk dat je planten/algen volop assimileren.
In een aquarium zonder toeters en bellen is dit (meestal) een indicatie dat er veel teveel licht is.
Ook je planten zitten in een overlevingsmodus er komen zo te zien nieuwe verse toppen aan maar de stengels stoten/verliezen 10cm verder al bladeren ( zwaar voedingstekort )

Ik zou je aanraden om je bakje nog een kans te geven en tegen eind mei volop te genieten van je bakje.
 
Nou heb ik hetzelfde als Patrick, ik vind die alg geweldig!
ik vind het zelfs jammer dat ik i.p.v. die bruine algen niet ook mooie baardalgen heb ect :deal:

Maar ik snap dat het niet voor iedereen zo werkt :))
Wat ik kan melden, zonlicht, direct of indirect vind ik een echte alg-aanwakkeraar.
Daar zou ik toch nog even naar kijken, verder zou ik zeggen: zoveel mogelijk back to basic: filtertje, watertje (30% wisseling per week), klein beetje plantenvoeding en wat bewoners.

Alg zal je altijd wel wat hebben, dus eens in de tijd even flink poetsen ontkom je niet aan.
Maarja, bakonderhoud is nou juist ook weer hetgeen de Hobby voor mij zo leuk maakt.
 
Bij alles wat ik lees denk ik: 'ja, dat klopt wel' en in 9 van de 10 gevallen heb ik al geprobeerd daar wat aan te doen.
Inclusief plantensticks en / of vloeibare voeding.

Blijft het directe zonlicht over.
Dus zou het bakje ergens anders moeten staan.
En daar hebben we pas echt een uitdaging.
Die ruimte is er niet.

Eens kijken of er iets met onze meubels te schuiven valt.
 
Die ruimte is er niet.

Eens kijken of er iets met onze meubels te schuiven valt.
Herkenbaar hoor.
Ik heb hier ook met meubels geschoven en het gaat maar net. Nou is het hier vrij makkelijk. Ik ben de baas in huis :DD als alleenwonende.
Maar het heeft mij de nodige hoofdbrekers gekost over hoe ik kon schuiven. Hier viel de helft van de woonkamer af ivm zon vanuit het zuiden op het raam dus ook zonder zon veel lichtinval.

Dat je 10 jaar hebt volgehouden en bent blijven proberen, zegt mij wel dat je het een mooie hobby vindt. Anders had je nooit zo'n lange adem gehad.
 
Een paar uurtjes volle zon is geen probleem maar 3- 4uur is reeds teveel van het goede.
Er zijn wel enkele helpende kunst ingrepen die zorgen dat je niet kijkgenot hoeft in te boeten.
Bijvoorbeeld strategisch geplaatst gordijn/folie of een hoge leuke kamerplant die het hardste zonlicht temperen en de dagen met zonlicht je verlichting uitlaten.
Of indien het een open bakje is een hang on sump maken/kopen en langs de buitenkant hangende plantje gebruiken
 

Terug
Bovenaan