leuk betaalbaar binnenfilter


En wat heeft een deel door van de kralen te vervangen door spons voor voordelen ten opzichte te van het reservoir volledig te vullen met de meegeleverde buisjes??
 
Ow haha... Ben nog niet echt thuis in de filters zoals je merkt... Zou je me hier iets meer over kunnen vertellen... Hoe .eer bacteri�n er in het fikter zitten deste beter??
 
Nitrificerende bacteri�n zetten de stoffen om in nitraat en die moet je dus ook hebben in je bak. Dwz in de bodem en het filter.
 
Ik heb hem vanochtend besteld... hopelijk komt hij snel binnen ben erg benieuwd!!!
Weer een stapje verder, bij het opstarten van het aquarium... wat is het toch leuk die voorpret!!
 
Foutje, dacht dat je het allemaal al had en opgestart. Ben benieuwd naar je verhalen en ervaringen met metname het filter straks! Graag met foto's. :D
 
Hoezo zou je veel twijfelen Susanne, en hoezo weet je het niet zeker??
Ik heb er nu wat stenen inliggen, voor de rest nog niets... morgen komt hoop ik het filter binnen, ik zal iedereen die hier intresse in heeft inderdaad met de opbouw op de hoogte houden.
Erg leuk alles, maar eerst zondag nog voor 12 dagen op vakantie... Ik kan niet wachten!!
 
Zie mijn handtekening. ;) Bij Romberg raden ze het filter af omdat hij het nooit een sponsfilter zou kiezen, hij zegt dat alleen een spons vervelend werkt. Volgens hem heeft hij betere opties, ga er zaterdag naar kijken en dan een keuze maken. Ik heb er geen ervaring mee, dus weet het niet. Kijk uit naar de foto's van de opbouw, ben erg benieuwd! Jammer dat je eerst nog op vakantie gaat, moeten we nog langer geduld hebben. ;) Ik ga ook nog op stenen- en houtjacht en koop er uiteraard nog meer planten bij en dan natuurlijk de vissen (zie mijn topic in 'aquaria en meubels'), ga er op mijn gemak een mooie bak van maken!
 
Ik heb het ook niet zo op sponsfilters maar dat is persoonlijk en er zijn ook veel mensen die ze wel heel goed vinden.
 
jessicapilon zei:
Ik heb het ook niet zo op sponsfilters maar dat is persoonlijk en er zijn ook veel mensen die ze wel heel goed vinden.

Wat voor filters heb jij dan en welk filter zou jij aanraden voor een aquarium met garnalen?
 
De Aquael Turbo 500 is dan wel een sponsfilter, maar wel een hele bijzondere. Meeste sponsfilters bestaan alleen uit een spons. Die sponzen slippen na bepaalde tijd dicht en moet je dan voorzichtig schoonmaken. Doe je dit te goed heb je kans op no2.

Voordeel van de Aquael Turbo 500 filter is de container met keramische buisjes. Hierdoor kan je gewoon je spons schoonmaken als deze een beetje vuil is. Dit is echt de beste binnenfilter wat er is, zeker ook door de container met keramisch materiaal waardoor je veel bacteri�n kunt huisvesten. Fluisterstil ook nog. Kortom je hebt de best mogelijke (binnen)filter besteld.

Helaas is de turbo 500 zware overkill en te groot voor mijn bakjes. Heb hem al eerder gebruikt in een ander bakje. Zou hem zo weer gebruiken als het kan.
 
rms90 zei:
De Aquael Turbo 500 is dan wel een sponsfilter, maar wel een hele bijzondere. Meeste sponsfilters bestaan alleen uit een spons. Die sponzen slippen na bepaalde tijd dicht en moet je dan voorzichtig schoonmaken. Doe je dit te goed heb je kans op no2.

Voordeel van de Aquael Turbo 500 filter is de container met keramische buisjes. Hierdoor kan je gewoon je spons schoonmaken als deze een beetje vuil is. Dit is echt de beste binnenfilter wat er is, zeker ook door de container met keramisch materiaal waardoor je veel bacteri�n kunt huisvesten. Fluisterstil ook nog. Kortom je hebt de best mogelijke (binnen)filter besteld.

Helaas is de turbo 500 zware overkill en te groot voor mijn bakjes. Heb hem al eerder gebruikt in een ander bakje. Zou hem zo weer gebruiken als het kan.

Voor je Ciano is hij toch niet te groot? Ik zat aan de 1000 te denken voor mijn toekomstige Juwel Rio 125 omdat je hem ook nog in kan stellen en de 500 niet royaal is qua capaciteit. En houdt dit filter het water echt goed helder?
 
In mijn Ciano heb ik een externe filter, de JBL E1501. Voor mijn nano bakjes a 20ltr ben ik nu ook een externe aan het testen die mij goed bevalt, de Eden 501. Had er bijv een aquael Turbo 250 filter geweest en had die gepast, had ik die uiteraard gekozen voor in mijn nano bakjes. Voor mijn grote Malawibak (Ciano) gaat een binnenfilter het niet trekken (vervuiling) en ik wil daar geen al te groot stuk techniek in zien. Ik heb de turbo 500 filter in een 40 ltr bakje gehad en de bak was altijd helder, stroming echt op zijn zachts, anders werd het een wildwaterbaan. Gewoon kijken met je Rio AQUA of de filtercapaciteit min 3x zoveel is als het aantal ltrs, maar zoals de titel al zegt is doe volgens mij goed voor 1000 ltr en moet dat ruim voldoende zijn.

Susanne zei:
rms90 zei:
De Aquael Turbo 500 is dan wel een sponsfilter, maar wel een hele bijzondere. Meeste sponsfilters bestaan alleen uit een spons. Die sponzen slippen na bepaalde tijd dicht en moet je dan voorzichtig schoonmaken. Doe je dit te goed heb je kans op no2.

Voordeel van de Aquael Turbo 500 filter is de container met keramische buisjes. Hierdoor kan je gewoon je spons schoonmaken als deze een beetje vuil is. Dit is echt de beste binnenfilter wat er is, zeker ook door de container met keramisch materiaal waardoor je veel bacteri�n kunt huisvesten. Fluisterstil ook nog. Kortom je hebt de best mogelijke (binnen)filter besteld.

Helaas is de turbo 500 zware overkill en te groot voor mijn bakjes. Heb hem al eerder gebruikt in een ander bakje. Zou hem zo weer gebruiken als het kan.

Voor je Ciano is hij toch niet te groot? Ik zat aan de 1000 te denken voor mijn toekomstige Juwel Rio 125 omdat je hem ook nog in kan stellen en de 500 niet royaal is qua capaciteit. En houdt dit filter het water echt goed helder?
 
Ik heb hier nog een nagenoeg ongebruikte JBL binnenfilter liggen van het type profi i80. Verder nog een vergelijkbare binnenfilter van Tetra en vijf nieuwe ongebruikte binnenfiltertjes van Algenmagneet met een instelbare uitloop. Ze zijn zeker geschikt voor garnalenbakjes.

Interesse stuur dan even een pb tje.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
jessicapilon zei:
Dat schoonmaken geldt ook voor een gewone Aqua100 natuurlijk. Nooit helemaal uitspoelen dus ;)

Ik kijk echt goed naar de uitstroom van deze filters en dan spoel ik ze licht uit onder de kraan of in wat aquawater. dan loopt ie weer weken prima en verder heb ik nooit problemen met deze SF Aqua100 van zo n 9 euro.
 
rms90 zei:
In mijn Ciano heb ik een externe filter, de JBL E1501. Voor mijn nano bakjes a 20ltr ben ik nu ook een externe aan het testen die mij goed bevalt, de Eden 501. Had er bijv een aquael Turbo 250 filter geweest en had die gepast, had ik die uiteraard gekozen voor in mijn nano bakjes. Voor mijn grote Malawibak (Ciano) gaat een binnenfilter het niet trekken (vervuiling) en ik wil daar geen al te groot stuk techniek in zien. Ik heb de turbo 500 filter in een 40 ltr bakje gehad en de bak was altijd helder, stroming echt op zijn zachts, anders werd het een wildwaterbaan. Gewoon kijken met je Rio AQUA of de filtercapaciteit min 3x zoveel is als het aantal ltrs, maar zoals de titel al zegt is doe volgens mij goed voor 1000 ltr en moet dat ruim voldoende zijn.

Susanne zei:
rms90 zei:
De Aquael Turbo 500 is dan wel een sponsfilter, maar wel een hele bijzondere. Meeste sponsfilters bestaan alleen uit een spons. Die sponzen slippen na bepaalde tijd dicht en moet je dan voorzichtig schoonmaken. Doe je dit te goed heb je kans op no2.

Voordeel van de Aquael Turbo 500 filter is de container met keramische buisjes. Hierdoor kan je gewoon je spons schoonmaken als deze een beetje vuil is. Dit is echt de beste binnenfilter wat er is, zeker ook door de container met keramisch materiaal waardoor je veel bacteri�n kunt huisvesten. Fluisterstil ook nog. Kortom je hebt de best mogelijke (binnen)filter besteld.

Helaas is de turbo 500 zware overkill en te groot voor mijn bakjes. Heb hem al eerder gebruikt in een ander bakje. Zou hem zo weer gebruiken als het kan.

Voor je Ciano is hij toch niet te groot? Ik zat aan de 1000 te denken voor mijn toekomstige Juwel Rio 125 omdat je hem ook nog in kan stellen en de 500 niet royaal is qua capaciteit. En houdt dit filter het water echt goed helder?

Volgens jouw theorie zou de turbo 500 meer dan genoeg moeten zijn voor de Juwel Rio 125 van 125 liter? Dacht dat ik beter de 1000 kon nemen omdat hij instelbaar is en de 500 tot 150 liter gaat, is niet royaal meer dan 125 liter. Wil niet het risico lopen dat hij straks toch te zwak is.
 
Gewoon de 1000 nemen voor de RIO. De 500 kan ook maar is net aan. Beetje overkill is alleen maar goed en ze zijn goed in te regelen met de uitstroom. Op mijn 210 ltr bak draait een extern filter die tot 1400ltr gaat. Dus de aquarel turbo filter 1000 is prima.
 
rms90 zei:
Gewoon de 1000 nemen voor de RIO. De 500 kan ook maar is net aan. Beetje overkill is alleen maar goed en ze zijn goed in te regelen met de uitstroom. Op mijn 210 ltr bak draait een extern filter die tot 1400ltr gaat. Dus de aquarel turbo filter 1000 is prima.

Dat was dus ook mijn gedachte, bedankt voor je reactie.
 
Zie nu net dat de 1000 wel veel meer stroom verbruikt dan de 500 (4,4 tegen 11 watt), dat is ook nog een overweging... Kan me er geen voorstelling van maken hoeveel dat in euro's per jaar zou schelen, maar het klinkt veel. Heeft iemand hier een idee van?
 
Goedemorgen allemaal,
Als het goed is kan ik vanmiddag het filter bij de jumbo ophalen, na 15 uur... Ik ben benieuwd. ...
Op de bodem wil ik filterzand van Wildkamp doen.. De kleinste korrel ... Ik woon in een appartement.. Het makkelijkste lijkt mij een emmer en in de badkamer met een douchekop spoelen??Vanmiddag ook nog even naar de intratuin voor wat stenen... De volgemde inrichting heb ik nu... Voor een eerste poging niet slecht denk ik, maar er mist iets haha.. Iemand tips??
Aan de achterkant wil ik wat grotere planten plaatsen, en tussen de stenen door wat gras types...
image-2015-09-24.jpg
 
Vanwaar een piepschuim plaat onder de stenen? Een mooi stuk hout erbij misschien? Sorry als je het al gezegd hebt hoor, maar wat voor bewoners komen er in? Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als het straks klaar is, maar voor nu ziet het er inderdaad al leuk uit! Ben alleen niet van die achterwand, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. ;)

Ps misschien leuk om voor de foto's een leuk topic te openen in het fotoalbum? Ga je zeker volgen!
 
Het stroomverbruiik van de genoemde filter scheelt zeg maar 7W per uur en dat is per dag ongeveer 170W en per week is dan dik 1 Kw. Je moet dus rekenen dat de grotere een 55-60Kw extra aan stroom zal kosten. Uitgaan de voor het gemak van 0,35 cent per Kw is dat dan zo n kleine 15 euro aan meerkosten schat ik in.

Binnen 15 uur is een snelle levering moet ik zeggen.Leuke inrichting tot zover.
 
jessicapilon zei:
Het stroomverbruiik van de genoemde filter scheelt zeg maar 7W per uur en dat is per dag ongeveer 170W en per week is dan dik 1 Kw. Je moet dus rekenen dat de grotere een 55-60Kw extra aan stroom zal kosten. Uitgaan de voor het gemak van 0,35 cent per Kw is dat dan zo n kleine 15 euro aan meerkosten schat ik in.

Binnen 15 uur is een snelle levering moet ik zeggen.Leuke inrichting tot zover.

15 euro per week meer?
 
Ik heb er een stukpiepsvhuim onder voor de veiligheid... Mochten er toch stenen gaan rollen.. Vallen...
Ik zat te dennken aan een stukje hout.. Maar twijfel nog...
Ik wil er neonttetra en badis badis, oftewel de dario dario in huisvesten.. En t lieftse mog 1 soort om de tertas mooi te laten scholen...
 
Kan piepschuim wel tegen water? Een stuk hout is erg mooi en veel dieren waarderen het ook erg. Neontetra's vind ik erg mooie visjes en in een school zijn ze prachtig!
 
Ik heb bij de Betta s 2 dunne plaatjes drijven waaronder ze de eitjes kunnen afzetten in het nest en dat gaat prima. Soms gebruikt men het in de bodem als er zware stenen inkomen.
 
@jessicapilon: bedoel je nou dat de turbo 1000 per week �15 duurder is dan de 500? Dat zou wel heel veel zijn...
 
@Suzanne, dat zal op jaarbasis zijn. Die paar watt meer...
Zou wat zijn als dit per week is, kijk is thuis wat de rest allemaal aan energie slurpt.
 
@Jessicapilon: oh �15 per jaar, dat is niks. Dan ga ik toch voor de 1000, dan weet ik zeker dat hij krachtig genoeg is en als hij vol open te krachtig is dan zet ik hem gewoon niet vol open. Goed idee?
 
Je hebt een 60cm bakje lees ik en ik denk dat een filter met een cap van 1000liter wel erg veel is. Zelf heb ik ook de Aquaflow 100 in deze bakjes en dat is voldoende en anders kun je de 200 overwegen. Maar als je die neemt die jij voor ogen hebt dan heb je 16x de inhoud van je bak en dat is niet nodig lijkt me en zonde van de stroom.
4 a 5x de inhoud is meer dan genoeg zodat je bij gebruik zeker 2x de inhoudt over hebt.
Ik zou voor de kleinere gaan want 16x de inhoud erdoor pompen is heel veel en ook niet nodig denk ik en het scheelt je nog stroom.
 
Ook voor een bak van 125 liter is de 500 voldoende denk ik want ik heb daar de Eheim2213 op met een cap van 440 liter dacht ik en dat gaat prima in een 80cm.
 

Terug
Bovenaan