leuk betaalbaar binnenfilter


S

smidsy

Guest
Hallo allemaal, ik heb een 60 x 30 x30 aquarium, wat is een leuk en betaalbaar binnenfilter, zowel in aanschaf als in vervanging van het filter materiaal??
Ik zat zelf aan de aquaflow 100 te denken..
 
Persoonlijke zou ik niet voor de Aquaflow 100 gaan. Ik heb meerdere van die filtertjes gehad en telkens maakten ze na verloop van tijd erg veel lawaai wat ook in geen mogelijkheid op te lossen was. Mogelijk zijn er andere mensen die wel goede ervaringen hebben met het filtertje.

Filter materiaal hoeft in principe bijna nooit vervangen te worden, wanneer het vies is kun je het gewoon even schoonmaken (Uitknijpen in een emmer met aquariumwater). Vervangen zou ik alleen doen als je hem echt niet meer schoon krijgt of de spons uit elkaar vangt. Ik heb nu ongeveer 5 jaar aquaria en heb nog nooit het filtermateriaal van een filter vervangen.
 
Hey mark en ludger,
Mag ik jullie vragen waar jullie hem hebben aangeschaft?
Het ziet er inderdaad uit als een mooi en kwalitatief goed filter..
Is het filter inderdaad zo stil als wordt beweerd... Hij komt namelijk erg vlak bij een bank te staan...
 
Oeps... Thanks.. Tja met een ontstoken oog, ontgaat je nog wel eens wat....
 
De Aquael turbo hoor je echt niet kan ik je zeggen uit ervaring.
 
Overtuigd... Hij ziet er inderdaad beter, en meer solide uit, wat kan ik het beste als filtermateriaal gebruiken. .. Wat er wordt meegeleverd, of toch beter wat anders?
 
En hoe zouden jullie hem opstellen...
Met het stromingspijpje parallel langs de achterwand en iets omhoog gericht?
Begreep ik nou goed dat je de container kunt vullen .et de buisjes, maar ook dat je het filter kunt verkleinen door de spons in de container te doen??
 
Als ik het goed heb gelezen kan je de container er af laten / er tussen uit halen... Dus dan komt de spons in de plaats van de container. Maar ik zou beide gebruiken hoor. Die container met keramische buisjes zijn heel goed voor goede bacterien voor het afbreken van afvalstoffen.
 
Ja mijn bak is niet zo groot, en ik dacht iedere cm winst is voor de vissen, maar toch verstop je het filter achter wat planten, dus zullen ze daar toch niet zwemmen...
Kun je direct voor het filter planten plaatsen... Of is dit slecht voor de aanzuiging... En filtert hij dan net zo goed als dat je een deel vrij laat??
Hoe maak je het deel met de buisjes svhoon, of hoeft dit bijna niet?
 
Ik denk dat het wel meevalt als je er planten voorzet.
Veel mensen camoufleren de filter met planten al zou ik toch een kleine buitenfilter hebben gekozen maar dat is persoonlijk.
 
Je moet je filter nooit teveel of te vaak schoonmaken. Pas als je merkt dat de uitstroom echt minder wordt dan kun je dit gaan doen. Dan licht uitspoelen in wat aquawater want anders gooi je teveel bacteri�n weg uit de filter. Als je een filter hebt met meerdere compartimenten dan is het het beste ze om en om te doen.
 
oke, dat is duidelijk, en wat is de beste opstelling voor een filter, kun je er direct planten tegen aanplaatsen om hem niet zo duidelijk zichtbaar te hebben?
 
Met het compartiment met pijpjes zal de boel een stuk stabieler zal blijven, meer buffer. Mensen met garnalenbakjes willen nog wel eens enkel de spons gebruiken, maar garnalen hebben dan ook een beperkte bio-load.

Ik had dit filter voorheen ook in een 60cm, best weg te werken hoor. Echter, bij 30cm betwijfel ik wel of het filter er nog rechtop in kan inc het compartiment. Houd daar dus rekening mee...
(Bij mij ging het n�t, maar ik had een iets hogere juwel bak)
 
Dus het is aan te raden de pijpjes container te vullen en te plaatsen... ik hoop dat hij dan in mijn bak past, weet iemand toevallig de afmeting incl de container, wat hij totaal hoog is?
Hoe had jij hem weggewerkt? Met beplanting? (heb je hier toevallig een foto van?)
 
smidsy zei:
Dus het is aan te raden de pijpjes container te vullen en te plaatsen... ik hoop dat hij dan in mijn bak past, weet iemand toevallig de afmeting incl de container, wat hij totaal hoog is?
Hoe had jij hem weggewerkt? Met beplanting? (heb je hier toevallig een foto van?)

Foto heb ik niet. Er stond vallisneria voor (dus niet tegen, Bertus ;)).
Formaten heb ik niet bij de hand. Overigens meen ik dat je met een standaard pvc hoekje tussen container en spons een hoek kunt maken. Past het makkelijker, maar moet je ook weer creatiever wegwerken.

Ik probeer er vanavond aan te denken een meetlatje langs dit filter te leggen.
 
oke, dus hij is zeg maar 24cm hoog... en dat is de complete hoogte, maar het kopje wat ik zie, dat kan toch wel ietsje boven het water uitsteken, ik wil net het mondje van het wateruitlaat onder t water oppervlakte en dan iets naar boven richten zodat er wat beweging boven komt, dit scheelt aan de onderkant denk ik 3 cm ongeveer...(hoe bedoel je met een standaard pvc hoekje hem makkelijker weg te kunnen werken?)
Zit er ��n intake om het zomaar te noemen, of is de gehele ronde onderkant waar het water aangezogen wordt??
 

Terug
Bovenaan