-Kind of Blue-willem666


Ik had plots wat uitval bij de TB en dat is aankomende zaterdag 2 weken geleden dat de kuur is gestopt en heb verder geen uitval meer gehad. Maar goed garnalen zijn onvoorspelbaar dus ik klop het even af en al helemaal met de Taiwan Bee garnalen.
 
Het is alvast positief dat de medicatiekuur en het verduisteren de "scharreldrang" van de Paskai niet lijkt te beïnvloeden...
Het overgrote deel van de dag fladderen ze net boven de bodem en diep in de beplanting.
In opperste concentratie, speurend naar "iets"...

Scharrelen

20190310_185627.jpg


Nog wat scharrelen

20190310_190037.jpg



En nog een beetje scharrelen

20190310_190035.jpg


En ja hoor...

20190310_185705.jpg


:juggle:

20190310_185640.jpg


Sparrende mannetjes (foto genomen voor de kuur/verduistering)
Het is slechte foto maar je ziet wel de priemende blik naar de "tegenstander" (=de bewegende vlek naast de vis) en het gele puntje van de zijvin waarmee ze wapperen als een kolibrie!

20190223_175143(0)-1.jpg
 
Fijn dat je visjes zo te zien weinig last van de kuur hebben. Eigenlijk zijn het dus soort van onderwaterkipjes :D
En zie ik daar een oto? Wist niet dat je die er ook in hebt zitten.
 
Eigenlijk zijn het dus soort van onderwaterkipjes :D

Dat is inderdaad een goede vergelijking.

En zie ik daar een oto? Wist niet dat je die er ook in hebt zitten.

Ja inderdaad.
Ik wou al lang oto's maar wou perse nakweek.
De LFS beweerde bij hoog en laag dat het nakweek was toen ik ze bekeek.
Eigenlijk geloofde ik het niet 100% maar ik begon toch te twijfelen.
Ze kregen niet echt de juiste voeding, zaten in een kale bak dus ik maakte mezelf wijs dat ik ze een dienst bewees door ze mee te nemen naar een goede thuis.

Ik weet: zeer discutabel, die redenering :mad: Zeker aangezien ik niet echt overtuigd was dat het nakweek was en ik dus een beetje zondigde tegen mijn eigen principes...

Soit, ik kocht dus de ganse groep (9 stuks).
Maar vrij snel zag ik een verdachte vlek op één van de oto's en iets later had ik dus ineens een ziekte in mijn bak...
:juggle:
 
Soit, ik kocht dus de ganse groep (9 stuks).
Maar vrij snel zag ik een verdachte vlek op één van de oto's en iets later had ik dus ineens een ziekte in mijn bak...
:juggle:
Balen zeg dat je het zo binnen hebt gesleept!
 
De planten lijken er allemaal ook nog wel goed uit te zien ondanks de schaarse verlichting

Mja, ik denk dat het door de schaarse verlichting net een beetje bedriegt. ;)
Nu begin ik toch echt bij een aantal soortjes serieus (licht) tekort te zien.

Nog even op de tanden bijten en dan worden ze terug verwend...
Allez, ik ga dat toch proberen.
 
Balen zeg dat je het zo binnen hebt gesleept!

Ja inderdaad! Het blijft altijd gissen natuurlijk maar ik denk toch echt dat het met hen mee is gekomen.

Tja, principes aan de kant schuiven doe je niet ongestraft...
Ik wist dat eigenlijk al maar soit
 
Ja inderdaad! Het blijft altijd gissen natuurlijk maar ik denk toch echt dat het met hen mee is gekomen.

Tja, principes aan de kant schuiven doe je niet ongestraft...
Ik wist dat eigenlijk al maar soit

Heel erg zuur. Ik hoop dat je planten het ook overleven.
Hoe lang ga je nu kuren?
 
Heel erg zuur. Ik hoop dat je planten het ook overleven.
Hoe lang ga je nu kuren?

Sowieso tot woensdag, dan zit ik aan 10-11 dagen.
De komende dagen nog goed observeren/evalueren en als ik niets verdachts meer zie denk ik woensdagavond te verversen en 24 uur (?) over kool te filteren.
Zodat ik donderdag een beetje licht kan geven, co2 kan herstarten, plantenvoeding kan doseren om dan vanaf vrijdag terug op snelheid te komen.
Dat zou de schade aan de planten wat beperken denk ik.

Ik heb wel nog een tweede doosje baktopur besteld zodat ik desnoods toch kan verlengen, maar liever niet eigenlijk...
 
Wil ik net zeggen hoe geweldig leuk oto's zijn (maar dat wist je al), blijkt dat een zieke oto de reden van alle ellende in je bak is :(

Ze zijn inderdaad zeer leuk.
Maar ik wou vooral nakweek om eventuele uitval te vermijden (en ook om geen deel te zijn van de wildvang).
Door dit alles zijn er ondertussen toch drie gesneuveld dus ik doe procentueel nog slechter dan gemiddeld qua uitval... :juggle:

Je begint naderhand natuurlijk alles te overdenken.
Zo liet de verkoper tijdens het vangen een oto op de grond vallen (achter mijn rug, ik zag hem nog net het visje oprapen en in de zak doen).
Thuisgekomen verstopten twee van de visjes zich een paar dagen. Eén ervan stierf binnen de 24 uur en de andere bleek de witte vlek op de kop te hebben toen hij tevoorschijn kwam... En iets later had een tweede een vergelijkbare vlek.
En zwom er een Paskai rond met een popeye...

Heeft de val er iets mee te zien of niet, ik zal het nooit zeker weten maar zo'n dingen spoken dan wel door je hoofd.
 
Ze zijn inderdaad zeer leuk.
Maar ik wou vooral nakweek om eventuele uitval te vermijden (en ook om geen deel te zijn van de wildvang).
Door dit alles zijn er ondertussen toch drie gesneuveld dus ik doe procentueel nog slechter dan gemiddeld qua uitval... :juggle:

Je begint naderhand natuurlijk alles te overdenken.
Zo liet de verkoper tijdens het vangen een oto op de grond vallen (achter mijn rug, ik zag hem nog net het visje oprapen en in de zak doen).
Thuisgekomen verstopten twee van de visjes zich een paar dagen. Eén ervan stierf binnen de 24 uur en de andere bleek de witte vlek op de kop te hebben toen hij tevoorschijn kwam... En iets later had een tweede een vergelijkbare vlek.
En zwom er een Paskai rond met een popeye...

Heeft de val er iets mee te zien of niet, ik zal het nooit zeker weten maar zo'n dingen spoken dan wel door je hoofd.
dat klinkt wel erg aannemelijk.
Nou geloof ik dat in elke bak wel ziektekiemen zitten en dat die juist de zwakke, minder gezonde visje met minder weerstand eruit pikken. Maar dit is wel erg toevallig allemaal.
 
ik denk dat het door de schaarse verlichting net een beetje bedriegt.
Dan is dat het denk ik ja, het enige wat me opvalt is de groene staurogyne sp. brown (als ik dat goed zie)

Komt best goed allemaal, en straks hebben je Oto's ook weer genoeg te doen, ironisch genoeg is het (waarschijnlijk) ook daar mee begonnen.
 
Heeft de val er iets mee te zien of niet, ik zal het nooit zeker weten maar zo'n dingen spoken dan wel door je hoofd.
Snap dat je daar over nadenkt maar denk zelf dat ze waarschijnlijk al iets onder de leden hadden. Denk dat de gevallen oto sneller kans had om iets te ontwikkelen maar dat een tweede ook zo snel iets had laat mij denken dat er al een ziekte aanwezig was. Ook de uitval ging erg snel.
Heb zelf al 13 jaar oto's (wildvang dat wel, dus foeter maar even op mij) en 1 uitvaller gehad. Deze ging na aankoop niet eten en zag hem met de dag dunner worden, is na ongeveer 2 week overleden.

Tja, principes aan de kant schuiven doe je niet ongestraft...
Zekerheid over de oorzaak krijg je niet maar ga nu niet denken dat je gestraft wordt omdat je wildvang vissen hebt gekocht. Het is gewoon domme pech.
 
het enige wat me opvalt is de groene staurogyne sp. brown (als ik dat goed zie)

Inderdaad S.repens "brown".
Net die planten lieten daarnet bij het verversen bijna de helft van de blaadjes los... :br::D
En ook mijn tapijtje begint te protesteren... :br:

straks hebben je Oto's ook weer genoeg te doen

De oto's eten intussen vlot courgette, broccoli, spirulina,... dus algen staan niet op hun verlanglijstje en al helemaal niet op het mijne dus van mij moeten ze niet perse aan het werk.
Luieren en groentjes vreten is al dat ik van hen verwacht... :D;)
 
Net die planten lieten daarnet bij het verversen bijna de helft van de blaadjes los... :br::D
En ook mijn tapijtje begint te protesteren... :br:
Race tegen de klok gaat het worden dus.

dus algen staan niet op hun verlanglijstje en al helemaal niet op het mijne
Nee liever niet natuurlijk, maar de kans is aanwezig dat er straks wel wat alg gaat ontwikkelen, bruinalg zou als eerste de kop opsteken heb ik hier en daar gelezen, en dan komen de Oto's goed van pas.
 
ga nu niet denken dat je gestraft wordt omdat je wildvang vissen hebt gekocht.

Tuurlijk wel!
Zelfkastijding is aan de orde! :stom::stom::stom:

;)

Maar je hebt wel gelijk hoor.
Ik denk ook ze al iets onder de leden hadden en het inderdaad misschien wat snellertot uiting kwam ten gevolge van de val/verwonding/stress.

Hoe dan ook, het was alleszins snel overduidelijk dat er vrij plots iets helemaal fout liep in de bak..
Net voor ik de kuur opstartte hingen er drie paskai constant aan het oppervlak te sukkelen. Toen zag ik ineens één van de paskai uit het niets beginnen tollen en door de bak dwarrelen, om dan doodleuk weer verder te zwemmen.
Dit, in combinatie met de popeye en de vlekken en uitval bij de oto's was meer dan een teken aan de wand.

Ik zie nu geen sukkelende visjes meer dus ik probeer hoopvol te blijven.
Dat ik de juiste medicatie heb gebruikt en dat ik het onder controle krijg nu.
 
Einde Bactopur!
Einde tiendaagse zonsverduistering!

Let's get this party (re)started!!


Stap 1

70% verversen

Stap 2

Medicijnen uitfilteren gedurende 14 uur

20190314_145631.jpg


Stap 3

Filter rescue mission!
Send in the troops!
All hands on deck!
Full alert!
To the rescue!!!

20190314_145445.jpg




20190314_145317.jpg




20190314_150301.jpg



Squishee bacto-balls!
Glibberig en springerig!
Nice jelly stuff!!

20190314_124801.jpg



20190314_124805.jpg



Stap 4
Let there be LIGHT!!!!!!
:cool::cool:
Na tien dagen met 4%licht is zelfs het aangepast lichtschema een waar festijn: Ik zie zowaar vissen zwemmen!! Ik zie terug plantjes!
Ik zie zelfs hoe slecht de planten er aan toe zijn na de blackout! :thumbs::D

Stap 5
-herhaal stap 1 + verwijder dode, aangetaste, stervende planten :'(...
Stap voor stap om niet teveel te woelen, voor elke WW stort ik me op een nieuwe plantengroep.

-Herhaal stap 3 bij elke WW. Die jelly balls zijn gelukkig zo leuk om te hanteren/jongleren dat ik het extra openen van de filters niet zo erg vind!

Stap 6

Keep fingers crossed!

One small step for man, hopefully one giant leap for fishkind!
:D

:thumbs:
 
Hier is iemand uit zijn dak aan het gaan!
Benieuwd of al die baccies voor jou aan het werk willen gaan.
(Inderdaad leuk die balletjes :D)
 
Hier is iemand uit zijn dak aan het gaan!

:engel:

Je zou voor minder: van het ene moment op het andere ging ik van de poolnacht naar de tropische zon....

Pleasure overload
it's just...
it's like...
It's. :stars:
It's too much to handle!

Inderdaad leuk die balletjes :D
Je raakt ze best niet te lang aan en wast beter je handen nadien...
Jammer, anders liet ik ze niet meer los!

baccies voor jou aan het werk willen gaan.

Iets dat zo leuk is moet wel werken! Het werkt alleszins al bij mij...
:juggle:
 
dat heb je allemaal weer mooi verwoord willem

En als je het doet doe je het goed:thumbs:
 
Hoe gaat het met de vissen, nog uitval gehad? Naar de planten durf ik niet te vragen :br::D
 
Hoe gaat het met de vissen, nog uitval gehad? Naar de planten durf ik niet te vragen :br::D

Hehe, bedankt voor de (voorzichtige) vragen! :D

Ik heb geen uitval meer gezien maar ik zie al twee dagen één otocinclus te weinig. Hij kan zich natuurlijk makkelijk verstoppen (in de stervende plantenbosjes :D) maar dat is eigenlijk niet van hun gewoonte. Ze zitten steeds tezamen. Ik heb wel al een beetje gespeurd doorheen de bak maar zonder resultaat.

Nu brandt de verlichting nog niet dus misschien duikt hij vandaag terug op maar als ik hem vandaag niet spot ga ik uit van het ergste... :(
Vanavond nog eens verversen en dan zoek ik eens goed.
De visjes die ik wel zie doen het allemaal goed momenteel.

Vandaag dag drie na de waterwissel en ik meet nog geen NO2/NH3 dus ik ben voorzichtig positief inzake de bacteriële activiteit. Ik heb natuurlijk niet veel vervuilers in de bak dus op zich zeggen de testresultaten niet zoveel.

Inzake de planten gaan we het inderdaad best een beetje hush hush houden voorlopig!
Bedankt daarvoor...
 
in de stervende plantenbosjes :D)
:D:D:sorry:
Klinkt gezien de omstandigheden toch aardig positief. Oto nog even afwachten dus, zijn idd zeer goed in verstoppen dus dat je hem niet ziet zegt niet alles. Hoop dat ie weer opduikt.
Fijn dat de rest van de visjes het goed doen!
 

Terug
Bovenaan