-Kind of Blue-willem666


Die AR was inderdaad erg afleidend in je bak.
Een (gezonde) rode plant trekt altijd de aandacht naar zich toe, ik denk zelf dat als je 'm rechts achterin geplaatst zou hebben dat ie veel tot z'n recht had gekomen.

Hoe is jou ervaring met de KH opbouw in relatie tot de seiryu?
 
Hoe is jou ervaring met de KH opbouw in relatie tot de seiryu?

Ik had er op voorhand wel wat stress over maar op zich valt het effect best mee en lijkt de invloed van de stenen controleerbaar op voorwaarde dat je consequent blijft:

-Verversen doe ik met puur osmose die ik aanmaak met GH+ (weinig tot geen invloed op de KH)
-Om oplopende KH waardes te vermijden ververs ik wekelijks de helft van het water, de bak draait anderhalf jaar en ik heb in die periode geen enkele ww gemist denk ik. Ongetwijfeld zou de impact groter zijn mocht ik maar om de twee weken verversen.

Aanvankelijk heb ik de KH wat opgevolgd en merkte volgend verloop:
-net na de ww staat de KH gewoonlijk op 4
-net voor de ww is dat opgelopen tot KH5,5-KH6

Met deze waardes lukt het toch om de co2-levels stabiel te houden (gebaseerd op de kleur van de DC) met een constante BPS.
Tegenwoordig meet ik (de KH) eerlijk gezegd maar zelden, ik hou me gewoon aan de routine en merk eigenlijk weinig tot geen impact van de seiryu op stabiliteit/plantengroei/waterkwaliteit.
 
Mooi om te lezen. Heb een doos vol met seiryu weten te scoren
dus ga me volledig storten op de hardscape.
txs :thumbs:
 
Hoog tijd voor een update.
(Ik heb al sinds de start van dit album problemen wanneer ik foto's toevoeg.
De volgorde (en de positie in de tekst) van de afbeeldingen wordt om duistere redenen tijdens het plaatsen steevast compleet overhoop gehaald... Elke edit maakt het vervolgens erger en erger. Afbeeldingen verschijnen dubbel, er staan plots "linkloze links", het formaat klopt niet enzoverder enzovoort
Het gevolg: (on)nodige frustraties, gevloek en veel gedoe... = niet de bedoeling... :(

Daarom heb ik beslist om deze update in twee stappen te doen:
Eerst een post met enkel tekst direct gevolgd door een post met alleen de afbeeldingen (hopelijk in de juiste volgorde :rolleyes:)

Hier gaan we!!

Foto 1 en 2 tonen de bak hoe hij was net na de vorige update (midden augustus 2017).

Foto 3 en 4: Alles groeit en is (relatief) onder controle!!

De weken daarna had ik weinig tijd waardoor ik het snoeien maar bleef uitstellen (waterwissels, bemesting, ....deed ik wel consequent).
Ik stelde het ook wat uit omdat ik in die periode continu vrij veel drijvers (*) in de bak had waardoor snoeien (vooral van de hc) veel moeilijker en tijdrovender werd.

(*) Voor de oplettende, kritische lezers die nu denken:
"Jamaarja, op sommige foto's is van drijfplantjes geen spoor dus hoezo "continu drijvers in de bak"??"
De verklaring: gewoonlijk verwijderde ik de drijvers tijdens het onderhoud (zeker tijdens het snoeien) en meestal nam ik wat foto's voor ik ze terug plaatste omdat ik de (open) bak mooier vind zonder.


Foto 5 en 6....

Tja, wat kan ik zeggen:
onopvallend en geleidelijk was alles gegroeid, nog wat gegroeid en vervolgens nog wat gegroeid... :br:
Blyxa is bvb een zeer stiekeme plant. Ik had deze nog niet gesnoeid sinds de introductie. Het groeit traag (zonder in de breedte te gaan) en bijna ongemerkt worden de stekjes gaandeweg compacte bossen! Tot je dus dit krijgt...
Ik keek in de bak en zag plotseling overal alarmlichtjes....
Wat ooit een dun tapijtje HC was leek nu wel een vloerkleed van langharige alpaca. Een vliegend HC tapijt leek de volgende stap te zijn.... :oops:
De hygrophila pinnatifida leek getransformeerd in Pinn-intifada :)D:D) en claimde algehele controle door in alle richtingen te kruipen....
De Marsilea rechts was overgroeid en leek zichzelf te verstikken.
En de Blyxa.... Tja, foto's zeggen meer dan woorden dus oordeel zelf...
Ik kan alleen maar besluiten dat de bosjes traag, gestaag en ongemerkt waren uitgegroeid tot vrij compacte, hoge en grote bossen die op den duur zelfs de stroming in de bak begonnen te bemoeilijken.
Op zich vond ik de blyxa heuvels best mooi maar té is té (en het opslorpen van de stenen was aan teken aan de wand) dus ingrijpen was nodig.

Het was duidelijk dat ik niet alles in één beurt kon aanpakken. (Zou veel tijd kosten maar de impact van een totale snoei op de balans leek me ook niet ideaal).
Dus een stappenplan leek nodig.

Stap 1: Blyxa aanpakken zodat de flow terug optimaal werd.
Maar de HC leek minstens even dringend dus deed ik proforma een kleine HC-beleefdheidssnoei met de belofte dat het tapijt de volgende keer aan de beurt was. Intussen duwde ik bijna dagelijks het tapijtje hier en daar lichtjes tegen de bodem terwijl ik bezwerend fluisterde: "Dat is een braaf tapijtje, mooi beneden blijven hoor! Brave HC! Wie is er hier een flink pelouzeke?" ;)

Het hielp wel maar toch bleef ik nachtmerries hebben waarin vliegende HC-tapijtjes boven een woestijn van soil zweefden....

Foto 7 en 8

Na de eerste snoeibeurt. Niet zoveel verschil misschien en duidelijk nog veel werk voor de boeg maar de start was gemaakt!
Nu een plan van aanpak bepalen en dit stap voor stap en consequent uivoeren!

Het doel: de controle heroveren (voor het te laat was) en de bak "strakker" (en eenvoudiger) maken.
Een verslag daarvan is voor de volgende keer!
 
image-94.jpg
image-93.jpg
image-5.jpg
image-6.jpg
Blyxagalore.jpg
image-4 kopie.jpg
image-9.jpg
 
Wat mooi. Vind het een bak om bij weg te dromen, maar nou heb ik ook een wilde fantasie hoor :D
 
Mooi Mooi, prachtige layout en dat tapijtje is om U tegen te zeggen.
 
Bedankt voor de leuke reacties!

tapijtje is om U tegen te zeggen.

Thanks, maar eigenlijk was het tapijtje eerder om "NU" tegen te zeggen :D:D
als in NU snoeien!!!! ;)
De bak zag er ergens wel goed uit maar het was toch een beslissend moment.
De keuze was eigenlijk simpel: Ofwel nu hevig ingrijpen ofwel alles nog even laten begaan tot het té ver was met alle gevolgen van dien... (rescape)
Ik koos voor de uitdaging om het tij te keren.
De bak draaide net geen jaar en dat vond ik wat te kort eigenlijk, ik wou dat naar twee jaar brengen dus ik had nu een concreet doel:
Twee jaar na de opstart wou ik stabiliteit en controle (én natuurlijk een strak tapijtje en goeie plantengroei en misschien wat stengelplanten en .... :juggle:)

Dus een gerichte aanpak was sowieso hoogstnoodzakelijk.
Centraal achteraan in de bak was de HC in zeer slechte staat: De wortels van de H. pinnatifida waren compleet door het tapijtje gegroeid en eigenlijk hielden enkel deze wortels de HC beneden. Ik kon voelen dat er een paar centimeter speling zat tussen de soil en het tapijtje.... :eek::stars:
En HC drijvers stonden niet op het programma...
De H.P. moest dus uit de bak en de HC had behoefte aan een harde aanpak, bemoedigende schouderklopjes haalden weinig uit....
In de daaropvolgende periode heb ik de H. pinnatifida compleet verwijderd, de crypto's uit de bak gehaald (en naar @NicoleE opgestuurd ;)) en de Marsilea hirsuta hevig terug gesnoeid.
Het HC tapijtje in een paar stappen diep teruggesnoeid (op sommige plekken zelfs stukken compleet verwijderd en opnieuw stekjes aangeplant).

Ik had op de koop toe in die periode ook last van zeer hardnekkige blauwalgen in de soil langs de voorruit. De aantasting bleef hoofdzakelijk beperkt tot de soil maar bleef terugkomen en nu en dan kreeg ik een blauwe uitbraak in de bak zelf (Kind of Blue :help:what's in a name).
Door de blauwalg geregeld af te hevelen en te verwijderen veranderde de (ooit) strakke lijn van de soil vooraan langs het glas steeds meer in een onregelmatige curve... Moeilijk te vermijden en het zag er zeer slordig uit vond ik...
Dus heb ik tijdelijk de voorste paar cm van het tapijtje verwijderd zodat ik me volledig kon focussen op de totale uitroeiing van de blauwalg.
KILL KILL KILL!! :6

Dit bleek geen makkelijke strijd omdat er niet één duidelijke oorzaak te vinden was. Ik bleef een paar maanden tegen de bierkaai vechten maar de volhouder wint uiteindelijk!
Een combinatie van maatregelen en aanpassingen bleek nodig om de opflakkeringen van blauwalg totaal te stoppen.
Het heeft even geduurd voor alles weer naar wens was maar ondertussen heb ik opnieuw de touwtjes in handen en is mijn tapijtje terug strak en clean! :)


Vind het een bak om bij weg te dromen, maar nou heb ik ook een wilde fantasie hoor

Thanks! :)
Ik kan er nog steeds van genieten om mijn dag af te sluiten in het donker, voor de gedimde bak met een muziekje op de achtergrond.
 
Tapijt vormende planten zijn heel erg fraai.

Maar vaak op het hoogtepunt moet je wat gaan doen.

Als je dat niet komt het los. En als je het snoeit, ziet het er niet uit.

Tevens ook erg gevoelig voor blauwalg. Vuil blijft erin hangen, en stroming is er niet.

Ik vind het prachtig om te zien, bij anderen. Zelf begin ik er niet meer aan.
 
Deze bak had ik ook nog niet gezien, erg fraai, maar geen visjes?
Wat betreft de echte netto inhoud van de bak, dat kan behoorlijk schelen ja als je dik glas hebt.

En de Staurogene brown, groeit ie makkelijk? ik overweeg ook om die straks aan te gaan schaffen, ik ga niet zoveel licht hanteren, wel bio co2
 
Deze bak had ik ook nog niet gezien, erg fraai, maar geen visjes?

Thanks! :)
De foto's zijn niet zo recent (understatement) maar er zitten nu nog steeds geen visjes in, nee... :engel:
Binnenkort draait de bak twee jaar dus is zeker ingedraaid :D maar ondertussen is het bijna de moeite niet meer om visjes te introduceren...
Ik heb wel een groepje japonica's in de bak tegenwoordig. :juggle:
En slakken...

20180501_153811.jpg



En de Staurogene brown, groeit ie makkelijk? ik overweeg ook om die straks aan te gaan schaffen, ik ga niet zoveel licht hanteren, wel bio co2

Tja, de laatste foto's hierboven zijn iets meer dan een jaar geleden genomen dus er is wel één en ander veranderd sindsdien.
De bak ziet er intussen terug iets 'strakker' uit.
Eén van de slachtoffers van mijn vele "extreme-snoei-aanvallen" was de Staurogene brown... Ik heb nog één of twee stekjes staan momenteel maar heb het grootste deel vervangen ondertussen...
Maar het is een vrij makkelijke plant vind ik. De bruine kleur is minder aanwezig/uitgesproken naargelang er minder licht is en ze blijven iets lager wanneer er veel licht is merkte ik maar groeien zullen ze wel doen denk ik.
 
Ik ga richting de 0,5 watt per liter, dus echt weinig is dat ook niet te noemen, ik zal het plantje eens proberen, wel leuk, een bruine voorgrond plant, ipv een crypto.
Japonica's ga ik waarschijnlijk ook in mijn bak doen straks, nu heb ik de mini versie ervan en ik moet zeggen dat garnalen echt leuke diertjes zijn, met name op de manier hoe ze het voer wegslepen, en ze zijn nog razend snel ook, dat had ik niet verwacht.

Helaas worden er wel veel opgegeten hier, de bak en met name de vissen die ik heb zijn ook eigenlijk te groot voor ze, maar ik kon er een paar (25) krijgen dus dacht ik neem de gok.
En toch zie ik af toe jonkies, dus er gebeurd wel wat, ze hebben de ruimte achter het interne filter nu als hun 'flat' toegekend.
 
Kind a blue en je aquarium allebei experimenteel en mooi:petjeaf:


Groetjes John.
 
Thanks! :)
De foto's zijn niet zo recent (understatement) maar er zitten nu nog steeds geen visjes in, nee... :engel:
Binnenkort draait de bak twee jaar dus is zeker ingedraaid :D maar ondertussen is het bijna de moeite niet meer om visjes te introduceren...
Ik heb wel een groepje japonica's in de bak tegenwoordig. :juggle:
En slakken...

Bekijk bijlage 264233




Tja, de laatste foto's hierboven zijn iets meer dan een jaar geleden genomen dus er is wel één en ander veranderd sindsdien.
De bak ziet er intussen terug iets 'strakker' uit.
Eén van de slachtoffers van mijn vele "extreme-snoei-aanvallen" was de Staurogene brown... Ik heb nog één of twee stekjes staan momenteel maar heb het grootste deel vervangen ondertussen...
Maar het is een vrij makkelijke plant vind ik. De bruine kleur is minder aanwezig/uitgesproken naargelang er minder licht is en ze blijven iets lager wanneer er veel licht is merkte ik maar groeien zullen ze wel doen denk ik.
Prachtige foto!
 
Nog eens een update met een paar foto's van ongeveer een jaar geleden... :engel:

Deze schetsen een paar verschillende stappen in mijn "herover-de-controle"-strategie.

De bak was wat uit de hand aan het lopen dus een grondige aanpak drong zich op...
Ik heb eerst rechts voor wat opgekuist. Marsilea grondig teruggesnoeid.
Daarna links voor (midden en uiterst links).
De crypto Wendtii brown heb ik compleet uit de bak gehaald, deze werden te groot voor de bak.
De staurogene 'brown' vooraan heb ik ook verwijderd.
En uiteindelijk ook beslist om de H.pinnatifida te verwijderen. Deze was volledig onder en door mijn HC-tapijtje geworteld dus heb ik ook een deel van het tapijt opnieuw geplant, de Blyxa uitgedund en herplant.
Langs de voorruit had ik wat blauwalg (en de lijn van de soil was compleet verdwenen) dus ook daar een stuk van het tapijtje verwijderd om dieper te kunnen reinigen...
Uiteindelijk leek de bak dus een beetje een slagveld maar geleidelijk kreeg ik de touwtjes terug in handen...

:6:6








20180114_150404.jpg



20180123_181054.jpg



20180202_161815.jpg




20180208_173900.jpg






20180208_173913.jpg



20180217_220157.jpg



20180219_154506#1.jpg


20180306_175312.jpg


20180306_175352.jpg

Na de storm...
Beslist om het HC tapijt over de ganse lengte van de bak te laten kruipen voor een strakkere look.
Rechts voor wat waternavel geplant, de blyxa nog eens goed opgefrist en alles zo goed mogelijk proper gemaakt.
Nu kon de bak zijn ding weer even doen...

20180313_180059.jpg

20180310_171117#1.jpg
 
De crypto Wendtii brown heb ik compleet uit de bak gehaald, deze werden te groot voor de bak.
De staurogene 'brown' vooraan heb ik ook verwijderd.
En uiteindelijk ook beslist om de H.pinnatifida te verwijderen.
Dacht even dat ik nu een kaal bakje te zien zou krijgen :Dk

Ziet er erg mooi uit!
 
Dacht even dat ik nu een kaal bakje te zien zou krijgen :Dk

Ziet er erg mooi uit!

Thanks!

Hehe, mja kaal is niet direct aan de orde inderdaad maar het voelde toch een tijdje alsof ik naar een bouwwerf keek ipv naar mijn bak... ;)
In de loop van een paar weken ging het van een "groene oase "naar een iets bruinere oase :rolleyes:dus dat was toch licht choquerend moet ik zeggen.
Maar ja: ik had het zelf wat laten uit de hand lopen dus dan krijg je zo'n dingen natuurlijk...
Je oogst wat je zaait maar dan moet je wel af en toe eens oogsten leerde ik... :D
 
Leuk om jouw fotoalbum te lezen. Ik vind het een super mooie bak!
 
Tjonguh, ik vind 'm echt supergaaf :r

De Blyxa was ik ook van plan aan te schaffen, maar ik had gelezen dat het een seizoen plant is??
 
Leuk om jouw fotoalbum te lezen. Ik vind het een super mooie bak!

Bedankt!

Tjonguh, ik vind 'm echt supergaaf :r

Thanks!

De Blyxa was ik ook van plan aan te schaffen, maar ik had gelezen dat het een seizoen plant is??

Nee hoor, tenzij ze hier al twee jaar "in seizoen" is. :D
Er zijn een paar soorten Blyxa, misschien is er een soortje bij dat seizoensgebonden is? Geen idee eigenlijk.
Ik snoei de blyxa niet zo vaak (en ik heb het toevallig kort geleden nog gedaan) maar ik wil gerust wel eens een paar stekjes voor je apart houden de volgende keer. Het is geen snelle groeier maar ik vind het een zalige plant!
 
maar ik wil gerust wel eens een paar stekjes voor je apart houden de volgende keer. Het is geen snelle groeier maar ik vind het een zalige plant!
Dat is aardig aangeboden, ik zal het onthouden, vind hem zelf ook erg mooi.
tenzij ze hier al twee jaar "in seizoen" is. :D
Misschien kan het plantje geen klok kijken:Dk
 
Voor seizoensplantjes, heb je seizoenen nodig, zolang je in je bak maar 1 seizoen (zomer meestal) nabootst zal het plantje blijven leven
Dat klinkt wel logisch idd, al was het hier afgelopen zomer bijna 30 graden in de bak, en nu 24.
 
Heel mooi hoor.
Ben je dagelijks ermee bezig of valt het mee met de onderhoud?

Thanks!

Eigenlijk valt dat zeer goed mee. Ik heb niet de meest intensieve planten in de bak, nu en dan verander ik eens een soortje maar dan nog.

Gewoonlijk doe ik één wekelijkse waterwissel icm eventueel snoeiwerk. Ik hevel altijd "gericht" af: dus met een (vrij dunne) slang in de hand zodat ik overal eens passeer.
Het ganse proces duurt anderhalf uur van start tot finish gemiddeld denk ik, misschien twee uur als ik hevig snoei.

Het tapijtje snoei ik eenmaal per maand ongeveer, maar de groeisnelheid is relatief makkelijk bij te sturen via de dimmer dus als ik een periode geen tijd heb dim ik wat extra. ;)
De blyxa laat ik soms maanden begaan. (Fantastisch vind ik dat!) Pas wanneer de bossen te compact worden verwijder ik ze volledig en plant wat stekjes terug. Op de bovenstaande foto's zie je een topview van de blyxa, net na herplanten.

Er zijn natuurlijk altijd periodes dat de bak wat meer aandacht vraagt, bvb door kleine probleempjes, maar dat hoort er bij denk ik.
 
Mooi bakkie zeg, lekker serene uitstraling zo

Thanks!

Het album "kind of Blue" van Miles Davis was de inspiratie dus een serene uitstraling, een chill sfeertje was exact wat ik voor ogen had...
Leuk om horen dat het ietwat gelukt is!
;)

Ter referentie: de "soundtrack van de bak"

 

Terug
Bovenaan