-Kind of Blue-willem666


Leuk Willem en dat is dus even afwachten.

Ja inderdaad.
Ik heb de drie eitjes in een nanobakje gedropt. Dat draait al langer dan een half jaar in zonder bewoners dus ik zou ergens hopen dat ze daar voedsel zullen vinden?
:S
:rolleyes:
Ik zal misschien toch al eens uitkijken naar een potje liquifry in geval van nood.
 
Slimste wat je kan doen is de ouders verhuizen, hou je aanzienlijk meer jongbroed over

Tja, ik heb mijn visjes beloofd dat ze nooit meer hoeven te verhuizen dus dat is geen optie. ;)

Maar dan nog, de ouders uit de grote bak halen zal de bak zelf niet geschikter maken voor de jonge visjes.
Het is een meterbak en hij wordt zeer hevig gefilterd (bruto 2.000l/u :br:).
Niet ideaal om visjes van nog geen 2mm groot in te spotten of gericht te voederen.
En voor ze het weten zitten ze in de externe filter...

Deze visjes leggen het liefst hun eitjes laag bij de bodem en doordat de bak vol bodemplanten staat leggen ze letterlijk overal in deze bak. Elk plekje van de bodem is geschikt en triggert hun interesse... :rolleyes:
Het beste zou zijn om een apart bakje op te zetten zonder planten maar met een afzetmop of een bol mos op de bodem.
Daarin een paartje of een trio visjes en dan de mop dagelijks inspecteren op eitjes. Eitjes in kweekbakje en na een weekje de ouders terug in hun bak en de eitjes allemaal samen in het kleine bakje.

Maar ik ben al blij als ik nu en dan een eitje vind voorlopig.
Ik vrees wel dat ik tijdens het onderhoud ongemerkt eitjes afhevel of "wegsnoei" maar de bodemplanten niet meer onderhouden is niet echt een optie die ik overweeg...
 
Leuk Willem

Je zou ook eens 's morgens vroeg het wateroppervlakte kunnen nakijken.
Zwemmen er vast wel een paar jongen rond die je met een koffiebeker er heel gemakkelijk uit kunt hevelen.

Groetjes John.
 
Leuk Willem

Je zou ook eens 's morgens vroeg het wateroppervlakte kunnen nakijken.
Zwemmen er vast wel een paar jongen rond die je met een koffiebeker er heel gemakkelijk uit kunt hevelen.

Groetjes John.

Ik zie nu pas je berichtje. Thanks voor de tip! Alhoewel ik al heb gemerkt dat de "ouders" altijd net onder het oppervlak hangen tijdens de donkere uren. In combinatie met het feit dat ik er niet altijd ben bij zonsopgang vrees ik dat de eventuele jongen eindigen als proteïne-ontbijtje voor de visjes...

Misschien dat ik toch beter terug wat drijvers in de bak doe om wat extra beschutting te voorzien.

Ik heb net opnieuw drie eitjes "geoogst". Het blijft meer een kwestie van geluk want de eitjes zijn transparant en écht klein..
Ter illustratie:

20190217_171515.jpg
 
Drijfbamboe is misschien wel iets voor je Willem.

Dat is misschien wel een goede optie inderdaad.
Ik heb die nog nooit gehad eigenlijk. Mosselplantjes of limnobium zijn wat te klein waardoor ze teveel meegenomen worden door de stroming. En het is ook een gans gedoe om ze te verwijderen tijdens het snoeien van de bodembedekkers.
Maar drijfbamboe lijkt me makkelijker te verwijderen tijdens onderhoud en zal misschien minder last van oppervlaktestroming hebben?

Ik ga eens op zoek naar een "bron". :thumbs:
 
Daar heb je helemaal gelijk in en ze hebben mooie wortels die desgewenst makkelijk zijn in te korten. Ik heb ze bij Aquaplantsonline destijds gekocht maar diverse leden hier hebben ze ook.
 
Dat is idd een klein eitje, knap dat je ze toch nog weet te vinden.

Hehe, eigenlijk wel.
Ze doen het (letterlijk) overal in de bak dus voor elk gevonden eitje liggen er ongetwijfeld tien die ik niet vind...

Ik heb wel een 'truukje' ontdekt: Ik hou ze nu en dan wat in de gaten en wanneer ik een koppeltje enthousiast zie wezen zie op een bepaalde plek ga ik achteraf met een satéstokje door de planten (of het mos) op die plek.
De eitjes kleven goed en nu en dan blijft er eens eentje aan mijn stokje hangen... :juggle:
Niet super efficiënt maar net genoeg succes om af en toe eens te herhalen...:D
 
Willem, waarom hang je niet gewoon een paar dagen een afzetmop in de bak, trek je die na een week eruit, wedden dat ie vol zit!

20190216_131429.jpg


Een week productie van Poropanchax myersi
 
Willem, waarom hang je niet gewoon een paar dagen een afzetmop in de bak, trek je die na een week eruit, wedden dat ie vol zit!

Bekijk bijlage 268362

Een week productie van Poropanchax myersi

Ik had dat eigenlijk nog niet overwogen aangezien de bak vol planten staat waar ze blijkbaar graag in afleggen.
Ik kan het natuurlijk maar eens proberen, zou wel een pak makkelijker zijn dan hoopvol roeren met mijn saté-stokjes... :rolleyes::rolleyes:
Welk materiaal is dat precies op je foto?


Maar denk je dat ze de mop zouden prefereren boven de planten in de bak? Of is het meer een kwestie dat ze overal leggen dus ook op de mop?


Jij hebt alleszins wel een mooie vangst op een weekje moet ik zeggen! :thumbs:
 
Ik gebruikte bij de Killi s gewoon breigaren ervoor.

Helemaal mee eens, ik gebruik meestal wel groene synthetische wol die ik eerst uitkook om eventuele kleurstoffen e.d. te verwijderen.
De vissen zetten overal op af, er komen dus vanzelf wel een paar eitjes op. Zo heel veel jonge vis wil je toch niet hebben.

Succes Willem!
 
Das heel inventief :deal:

Ik moest vandaag aan deze opmerking denken.
Ik zag toevallig beelden van een chimpansee die met een stokje in een mierennest roerde om er daarna de klevende eitjes af te likken.

Wat dus ineens mijn uitspraak:

Ik heb wel een 'truukje' ontdekt

in een ander daglicht plaatste. :rolleyes:

Maar alsof dat nog niet confronterend genoeg was besefte ik dat ik die beelden al eerder had gezien en dat er dus zelfs geen sprake is van een 'vergelijkbare ontdekking'...
Neenee, ipv een "eigen ontdekking" betreft het hier dus eigenlijk gewoon gedrag van een andere aapachtige dat ik onbewust heb gekopieerd...
:stars:

Ik kreeg prompt een P.M.-smsje (Post Mortem-smsje) van C. Darwin met een smiley en de woorden:
"Told you!"

:D:D
 
Hoe gaat het met de eitjes?

Eerlijk gezegd: geen idee...
Ik heb ze in een plantenbakje gedropt maar natuurlijk vind ik ze nu niet meer terug.:rolleyes:
Het bakje draait al een jaartje denk ik dus ik ga er van uit dat eventuele jonkies wel wat te eten moeten vinden (Ik zie alleszins veel verschillende kleine diertjes in de bak :juggle:).
Nu en dan speur ik het bakje eens af maar voorlopig geen jonge visjes te bekennen.



En helaas heb ik het oogsten van eitjes tijdelijk noodgedwongen stopgezet.
Ik zit namelijk met een ziekte in de "grote" bak vrees ik. Ik merkte vorige week ineens twee, drie sukkelende visjes.
Alles wijst op een bacterieel probleem, hoogstwaarschijnlijk meegekomen met één van de recentelijk toegevoegde visjes aangezien de bak al twee jaar probleemloos draait... :'(
Ogenschijnlijk gezonde en vrolijk zwemmende visjes leken soms opeens bewusteloos door het water te dwarrelen in de stroming, om zich dan te herstellen en gewoon verder te zwemmen :eek::stars:
Ik heb na veel wikken en wegen en na advies van een medeforumlid (met veel kennis over visziektes :thumbs:) beslist om de bak ineens intensief met bactopur direct te behandelen in de hoop slachtoffers te beperken.
Dus nu staat mijn bak sinds zondag "te crashen" :(
Verlichting op 5%, geen co2, geen plantenvoeding en verlaagde waterstand terwijl alle (ook de goede) bacteriën bestreden worden...
:'(
Maar ook fluo groen water (en mooi fluo groene planten,dat dan weer wel!!) door de bactopur kuur....

Dus eitjes zoeken is momenteel niet aan de orde helaas...

But thanks for asking!
Mocht ik ineens jonge visjes spotten in het bakje dan geef ik een gil! ;)
 
Bah Willem, wat een ellende dat je een ziekte in je bak hebt maar vooral dat Bactopur Direct toch de meest aangewezen medicatie leek.
 
Wat enorm balen zeg dat je ziekte in je bak hebt, dat vind ik altijd het grote nadeel/risico bij het toevoegen van nieuwe vis, je weet niet waar ze vandaan komen en wat ze onder de leden hebben.
 
Bah Willem, wat een ellende dat je een ziekte in je bak hebt maar vooral dat Bactopur Direct toch de meest aangewezen medicatie leek.

Helemaal niet leuk inderdaad.

Bactopur direct is ineens wel vrij ingrijpend inderdaad, zeker aangezien het eigenlijk een plantenbak is.
Ik heb niet echt ervaring met medicijnen en zet me al schrap voor de gevolgen na de kuur. Mijn filters en planten zullen sowieso een ferme klap te verwerken krijgen...
Maar de gezondheid van de vissen is natuurlijk prioritair en met zulke kleine visjes kon ik me ook niet teveel twijfelen veroorloven dus de keuze was snel gemaakt. Ik hoop vooral de juiste keuze te hebben gemaakt qua diagnose/medicijn.

Ik bekijk het positief en zie het als een leerschool.
Qua introduceren/verspreiden/vermijden/behandelen van ziektes heb ik wat bijgeleerd nu.
Ook op vlak van de gevolgen op de balans, de planten worden het interessante tijden.
;)

Wat enorm balen zeg dat je ziekte in je bak hebt, dat vind ik altijd het grote nadeel/risico bij het toevoegen van nieuwe vis, je weet niet waar ze vandaan komen en wat ze onder de leden hebben.

Net wat je zegt, ja!
 
O crap! Sorry dat ik erover begon, niet wat ik hoopte te horen. Ik weet wat het is om visjes toe te voegen waarna de hel uitbreekt dus wens je heel veel succes en hoop dat de behandeling aanslaat! Hopelijk heb je aan het eind ook nog een (redelijk) goed uitziende plantenbak. Zal misschien wel even slikken worden. Met (een boel) geduld komt het wel weer goed :)

dan geef ik een gil! ;)
Klein duwtje is genoeg hoor, schrik nogal snel ;):D
 
Bactopur direct is ineens wel vrij ingrijpend inderdaad, zeker aangezien het eigenlijk een plantenbak is.
Ik heb niet echt ervaring met medicijnen en zet me al schrap voor de gevolgen na de kuur. Mijn filters en planten zullen sowieso een ferme klap te verwerken krijgen...
Je kunt alleen maar afwachten.
Heb je filtermateriaal dat je na de kuur kunt overzetten?

Ik neem aan dat je 14 dagen kuurt? Dat zal een klap zijn voor jouw planten inderdaad.
 
Sorry dat ik erover begon

Niet erg hoor!
De bak staat centraal in mijn woonkamer dus het niet zo dat jouw post me plots herinnerde aan de ellende (die zich voor mijn neus voltrekt). :D
Maar ik ga straks wel eens goed speuren in het bakje met de eitjes door je reactie!
Wie weet wat dat oplevert!

k weet wat het is om visjes toe te voegen waarna de hel uitbreekt

Ik weet weer waarom de bak eerst een jaar zonder bewoners heeft gedraaid. ;)

Klein duwtje is genoeg hoor, schrik nogal snel

"Be gentle, subject scares easily!"

Check!

Mental note added ;)

Heb je filtermateriaal dat je na de kuur kunt overzetten?

Dat zou ik eventueel kunnen doen maar ik ga het niet riskeren.
Als ik dan toch moet resetten neem ik liever geen risico. Ik gebruikte bvb een aantal zaken zoals netjes of pincetten in meerdere bakken.
En bacteriën zijn soms taaie rakkers...
Momenteel verkeer ik nog in "freaks easily mode" dus ik ga met een combinatie van verschillende kwaliteitsvolle (hoop ik ;)) bacterie starters mijn filters en bodem rebooten.
Kickstarten en nu en dan wat extra boosten gecombineerd met waterwissels...
Tenminste, dat is de strategie. :juggle:

Ik neem aan dat je 14 dagen kuurt?

Ah?
:eek::stars:
Ik wou de bijsluiter volgen en daar spreken ze van 7 dagen.
En elke twee dagen WW en bij doseren obv de WW.

Zou jij langer adviseren, ja?
 
Dat zou ik eventueel kunnen doen maar ik ga het niet riskeren.
Als ik dan toch moet resetten neem ik liever geen risico.

Ik wou de bijsluiter volgen en daar spreken ze van 7 dagen.
En elke twee dagen WW en bij doseren obv de WW.

Zou jij langer adviseren, ja?
De BD kuur zat in de Home. De Fusion draaide al anderhalf jaar zonder ziektes. Deelde geen materialen zoals de tuinslang, simpelweg omdat de Home zoveel kleiner is en heel laag staat. Dat was mijn geluk.
Ik heb dus een liter Siporax overgezet van de Fusion naar de Home. De Siporax die uit de Home kwam heb ik weggegooid, uiteraard niet in het filter van de Fusion gezet.

Het advies om 14 dagen te kuren staat op meerdere plekken op het forum. Het zeer kundige forumlid adviseerde later ook 14 dagen te doen, maar dat had ik al gedaan. Zou het even navragen als ik jou was. Nou, door omstandigheden heb ik 15 gekuurd door omstandigheden.

De waterwissels heb ik inderdaad ook gedaan, gevolgd door bij doseren. Omdat ik bang was voor NH3/4 NO2 heb ik om de andere dag water gewisseld. Ik had namelijk geen idee wanneer dat zou kunnen optreden tijdens de kuur, zeker met een kuur van 14 dagen. Druppeltesten blijven lastig met gekleurd water, al had ik de JBL methode toe kunnen passen (Ik heb Sera koffer)

Behalve de naweeën is de kuur bij mij wel goed verlopen gelukkig. Geen uitval gehad.
 
Het advies om 14 dagen te kuren staat op meerdere plekken op het forum. Het zeer kundige forumlid adviseerde later ook 14 dagen te doen, maar dat had ik al gedaan. Zou het even navragen als ik jou was. Nou, door omstandigheden heb ik 15 gekuurd door omstandigheden.

Hmm, point taken...
7 of 14 dagen is wel een serieus verschil...

Ik heb een doosje van 8 tabletten (zogezegd voor 400liter) gekocht. Ik ververs nu om de andere dag 50 liter (30%). Dus in principe kan ik tot volgende woensdag kuren, eventueel zelfs een laatste keer doseren op woensdag. Dan zit ik dus aan 10 of 12 dagen behandeling. Dat is al iets steviger dan de op de handleiding geadviseerde termijn.
Ik wou sowieso het doosje op gebruiken maar was van plan om daarna terug op te starten om de schade aan de balans en de planten ietwat te beperken...

Een beetje met het volgende in het achterhoofd: het actieve bestanddeel van de bactopur breekt eigenlijk af door licht. Maar in de gebruiksaanwijzing wordt daar niets over gezegd. Wel wordt effectief aangeraden om om de andere dag te verversen en bij te doseren. Iets zegt me dat dit ook deels is om de afbraak door licht op te vangen:te compenseren.
Maar aangezien ik mijn verlichting zo goed als uit heb staan vermoed ik dat de stof iets beter/langer zijn werk kan doen.
Dit, gecombineerd met de geadviseerde waterwissels én met een langere termijn (dan voorgeschreven), deed me vermoeden/hopen dat de behandeling zou volstaan zoals ik ze gepland heb.

Maar het is iets om over na te denken alleszins.
 
Ik heb het laatst een week bij de TB garnalen gebruikt en om de dag 30% ververst en na een week over kool gefilterd. Ik heb nu na 2 weken geen problemen met nitriet. Nu is de belasting ook wel vrij laag in dat bakje.
 
Ik heb het laatst een week bij de TB garnalen gebruikt en om de dag 30% ververst en na een week over kool gefilterd. Ik heb nu na 2 weken geen problemen met nitriet. Nu is de belasting ook wel vrij laag in dat bakje.

Goed om horen.
Het is natuurlijk maar de vraag hoe mijn bak, die toch vrij vol beplant is, zal reageren. De bak is wel groter maar de belasting is ook vrij klein (denk ik) aangezien ik enkel kleine visjes heb.

En wat was het probleem juist bij jou en heeft de kuur het gewenste effect gehad?
 

Terug
Bovenaan