Ik heb een 2 meter aquarium geregeld voor me sluiers


Wat staat er eigenlijk in het engelse boek Fancy Goldfish | Erik L. Johnson, Richard E. Hess & Richard E. Hess.
Die is volgens mij redelijk nieuw en wereld wijd gehanteerd..

Iemand op youtube die hem heeft en aanraad houdt zelf 76L per vis aan.. maar ook ryukin en ook oranda.. en ook demekin.. dus niet per soort een andere hoeveelheid..
 
Okey wat ik hier constateer is dat we eigenlijk de discussie 'waarom 50 liter per vis' aan het voortzetten zijn in het topic van iemand die graag advies wil voor zijn nieuwe supergrote bak. Ik stel voor dat er in het topic 'waarom 50 liter per vis' verder gepraat wordt over feromonen en voortschrijdend inzicht, en dat we ons hier weer richten op de basis vraag van de topicstarter.

Hij heeft nou eenmaal 8 vissen, dat hij daar een bak van 700 liter voor regelt vind ik super! Dat hij daar nog twee eigen kweekjes bij wil houden, kan ik me heel goed voorstellen. Laten we dat even als gegeven aannemen. Dan kunnen we hem verder adviseren over zijn nieuwe bak :)
 
Laan zei:
Mascha&Ivo zei:
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Voortschrijdend inzicht.

~ Ivo

Is dit ergens op internet terug te vinden? Dus een wetenschappelijk artikel op basis van de inzichten van nu. Dat zou de discussie al behoorlijk kunnen verhelderen.
Dat is niet wat ik Misuzu duidelijk wilde maken. Ik geef hiermee alleen aan dat het zeker niet zo is dat als ooit eens onderzoek is gedaan en een bepaalde maatstaf is gevonden de kous daarmee af is en die maatstaf niet kan worden bijgesteld.

Een niet gerelateerd voorbeeld:
Ooit deed Redfield onderzoek naar de verhouding tussen N (die uit nitraat; NO3) en P (die uit forsfaat; PO4) in de natuur. Hij kwam uit bij een bepaalde verhouding. Later is verder onderzoek gedaan en bleek die verhouding anders te liggen. Dat is voortschrijdend inzicht. Daarmee is het eerste in zoverre ook achterhaald.

~ Ivo
 
Mieke91 zei:
Okey wat ik hier constateer is dat we eigenlijk de discussie 'waarom 50 liter per vis' aan het voortzetten zijn in het topic van iemand die graag advies wil voor zijn nieuwe supergrote bak. Ik stel voor dat er in het topic 'waarom 50 liter per vis' verder gepraat wordt over feromonen en voortschrijdend inzicht, en dat we ons hier weer richten op de basis vraag van de topicstarter.

Hij heeft nou eenmaal 8 vissen, dat hij daar een bak van 700 liter voor regelt vind ik super! Dat hij daar nog twee eigen kweekjes bij wil houden, kan ik me heel goed voorstellen. Laten we dat even als gegeven aannemen. Dan kunnen we hem verder adviseren over zijn nieuwe bak :)
Prima plan, ik herhaal even iets waarvan ik denk dat topicstarter eens over na zou moeten denken:

Mascha&Ivo zei:
Daarom zou ik het persoonlijk jammer vinden dat als je straks die 8 sluiers in 700 liter hebt zitten, maar het vervolgens ook 12 of 14 sluiers worden. Dat is alles wat ik je wil meegeven om over na te denken. Meer niet, minder niet.

Misschien is het ook verstandig al eens te gaan nadenken wat je wilt gaan doen als straks in de 700 literbak nieuwe kleintjes komen. Zo te horen heb je een vruchtbaar groepje zitten, dus is die kans er zeker.
~ Ivo
 
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Waar heb je dat vandaan? Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar feromonen, bezetting etc. en wat daar de invloed van is op goudvissen, maar daar komt echt niet zo'n conclusie uit.
 
Ja Mieke, de discussie wordt al hier gevoerd nadat de topic starter hier komt vertellen wat een superbak hij heeft gekocht voor zijn sluiers.
Maar klaarblijkelijk is hier groot niet groot genoeg, en zo ontstaat jammer genoeg deze discussie.
Maar nu stop ik echt, wat er ook nog komt, ik heb mijn zegje gedaan.
Ik wens de topicstarter onwijs veel plezier met zijn mooie bak en sluiers.
En voor de rest van de sluierliefhebbers veel sterkte die de 50 liter per vis hanteren, en het nog niet goed doen ;)
 
Jones zei:
Noem het belachelijk, in andere landen is het normaal. We lopen hier gewoon gigantisch achter wat dit onderwerp betreft.

Als mensen die er verstand van hebben concluderen dat 50l. per vis te weinig is voor maanvissen en discus i.v.m. de vervuiling kan het never nooit zo zijn dat het dan voldoende is voor sluiers. Die worden groter en hebben vooral veel meer massa. Veel massa = veel eten = veel vervuilen.

Zeker als TS aangeeft het allemaal veel werk te vinden is het verstandiger om meer speling te houden.

8 sluiers in 210 liter is veel werk ja, is overbevolkt en het is max 20 liter per grote vis. Dat is een enorme vervuiling dus moeilijk voor mij.

8 sluiers in een bak van 700 liter is niet hetzelfde als 8 sluiers in 210 liter bak.
 
@Jones: heb jij misschien toevallig een linkje naar een engelstalig forum waar de info waaraan je refereert staat? Kan topicstarter met het met eigen ogen lezen, wat ongetwijfelt weer bijdraagt aan de meningsvorming.

~ Ivo
 
Dat ligt helemaal aan de grootte van de vissen.
Of je ze 8 x 5 cm,of 8 van 25 cm.
Denk dat het toch een groot verschil maakt ,in afval.
Die Poepen wat af.
 
Nogmaals: graag verder in het 50 liter per vis topic. Daar is ook al verdergegaan dus daar kunnen we die discussie verder voeren.

Ik vind het super dat je zo'n grote bak voor je vissen hebt gekocht, zeker ten opzichte van wat je nu hebt is dat echt een enorme verbetering.

Ik neem aan dat als je vissen nu weer eitjes leggen dat je ze niet meer uit de bak haalt? (Dat was in een ander topic al eens langs gekomen meende ik)
 
10 sluiers gaan erin in mijn bak, niet meer niet minder.

Ik heb veel goede advies gekregen over hoe ik de aquarium het beste kan opstarten. Hartstikke bedankt voor jullie advies.
 
Mieke91 zei:
Nogmaals: graag verder in het 50 liter per vis topic. Daar is ook al verdergegaan dus daar kunnen we die discussie verder voeren.

Ik vind het super dat je zo'n grote bak voor je vissen hebt gekocht, zeker ten opzichte van wat je nu hebt is dat echt een enorme verbetering.

Ik neem aan dat als je vissen nu weer eitjes leggen dat je ze niet meer uit de bak haalt? (Dat was in een ander topic al eens langs gekomen meende ik)

Dankje wel. Nee, dat doe ik niet meer, ze eten de eitjes wel op en voordat ze gaan rotten, verwijder ik ze.
 
Nog een vraagje, wat eten sluiers erg graag naast dat zinkend voer?

Muggen larven heb ik geprobeerd maar werkt niet echt en wil geen muggen in huis.
 
Je hebt diepvriesvoer dat ze ook graag lusten en daar krijg je geen muggen van in huis.
Komkommer , appel, erwtjes , gekookte bloemkool lusten ze ook graag, ik haalde wel de schillen overal af, en maakte het fijn, ze vonden het heerlijk.
 
Groenten zoals gekookte doperwtjes spinazie of broccoli.
Fruit.. Maar dat zou in combi met iets anders geven.
Gevriesdroogt voer zoals garnaaltjes.
Frozen food, kan je ook rode muggenlarven geven dan leven ze niet XD
Ik heb nog jbl tabletjes lusten ze ook graag
 
Oke, ik zal van elk wat uitproberen en kijken waar ze erg van genieten.

Zelf had ik ze een beetje zalm gegeven toen wij zelf aten en dat vonden ze niet zo lekker maar had ze ook een keer panga filet gegeven toen wij het voor ons zelf klaar gemaakt hadden en dit vonden ze wel heerlijk. Ze aten uit me hand destijds. Het was een klein beetje.
 
Hier vinden ze als tussendoortje doperwtjes heel lekker, Artemia en rode muggenlarven diepvriesblokjes. Verder voer ik standaard liefst gewoon zoveel mogelijk hoogwaardig droogvoer van Hikari en A-Plus.
 
miss een domme vraag maar die diepvries voer dien je wel te ontdooien neem ik aan toch, tenzij vissen ook van ijsjes houden?
 
Ik doe het wel, voor de zekerheid, maar ik heb ook een tijd gewoon het blokje erin gegooit. Dat ontdooit heel snel in het water. Maar even van tevoren ontdooien is wel handiger. Ik doe dat zelf in een borrelglaasje met een beetje kraanwater erop, 5 minuten laten staan dan is het wel ontdooit.
 
Nog een vraagje als ik niet te irritant ben:

Waar kan ik ruime emmers halen (zo laag mogelijk in prijs) want ik denk dat ik die 700 liter bak toch deze week ga ophalen en daarmee ook hun tropische visjes (kleintjes) en die moet ik ergens in vervoeren met al die planten en grind en water enz.

Hoe doe ik dit? Knoeit het niet in de bus tijdens het rijden enz?
 
Je gaat toch niet de volledige 700 liter meenemen denk ik? Heb je anders een koelbox? Daar kunnen ze ook inclusief water in, en daar zit een deksel op.
 
En ik ga er een beetje vanuit dat je met iemand samen de bak gaat halen? Diegene kan toch de visjes vasthouden in een emmer?
 
Nee, niet alle 700 liter. Slecht een deel ervan. Ik neem 2 broeders mee en zelf kan ik die emmers beetje stabiel houden.

Ze zeiden dat er zo'n 200 tropische vissen zijn want ik kon hem alleen meekrijgen met die vissen erbij. Die geef ik aan me zus in mijn oude bak. Gelukkig zijn het 200 kleine visjes.
 
Moet goedkomen dan toch :)

Je kunt ook even kijken of je voor de visjes een curverbak met deksel kunt kopen.
 
Neem er maar 4 man mee.
Vergis je niet in het gewicht van de bak.
2 m,zal 8-10 mm glas zijn.
Gewicht = Oppervlakte in m� X dikte X 2,5
2,5 is soortelijk gewicht.

Die vissen worden een probleem,zoveel.

Zie dat je viszakjes kan kopen.
Vul die met water 1/3 en ,zeg 10 visjes erin.
Zijn hoge zakken,boven in dichtknopen,dan in een emmer.
 
Wat goed dat je een 2m bak hebt kunnen strikken! Zullen je vissen vast wel kunnen waarderen!
 
Dankje, nu hoop ik dat het goed zal draaien.

Bertus: ik denk dat ik aan drie man wel genoeg heb, toch bedankt voor je oprechte advies.

Is het niet makkelijker om een aantal emmers mee te nemen en die te vullen met vis erin en deksel in plaats dat ik 20 of 30 zakjes neem?

Jullie hebben er meer verstand en ervaring mee, dus ik vertrouw volledig op jullie advies in het vervoeren van vissen.
 
Bertus zei:
Neem er maar 4 man mee.
Vergis je niet in het gewicht van de bak.
2 m,zal 8-10 mm glas zijn.
Gewicht = Oppervlakte in m� X dikte X 2,5
2,5 is soortelijk gewicht.

Die vissen worden een probleem,zoveel.

Zie dat je viszakjes kan kopen.
Vul die met water 1/3 en ,zeg 10 visjes erin.
Zijn hoge zakken,boven in dichtknopen,dan in een emmer.

Ik denk dat ik jou advies zal opvolgen en zakjes haal bij de winkel. Heeft meer voordelen dan hen in een emmer plaatsen denk ik.

Gew zo erin of ook de emmer een beetje vullen met water, voor het geval dat de zakjes openscheuren zodat de visjes toch vallen in een emmer met water om te overleven.

Of maak ik me onnodig zorgen? Haha
 
Bij de boerenbond hebben ze witte tonnetjes met rood deksel.

Handig bij het vervoer plus naderhand kun je ze altijd wel ergens voor gebruiken bv katten of hondenvoer etc.
 
ik zou net als bertus zei meer dan 3 man nemen.

ik heb samen met mijn vader mijn aquarium opgehaald en met twee man was een 90cm lang aquarium nog best zwaar! laat staan een 2 meter met 3 man.

gewoon een tipje haha.
 
Vreemd, ik heb nu een aquatlantis aquarium van 119 cm in lengte en til hem met veel moeite alleen en met een neef van me tilde we hem samen gemakkelijk de trap op en naar beneden dus ik begrijp niet waarom ik 4 man nodig zal hebben voor een aquarium die 80 cm langer is dan de huidige die ik nu heb.

Miss heb ik een lichte 119cm aquarium, ik weet het niet miss dat ik hem daarom niet zo heel zwaar vind. Ik ga met 2 broeders daar naartoe en ik heb er vertrouwen in dat het ons lukt en zoniet? Dan vraag ik de verkoper om een zetje te helpen.
 

Terug
Bovenaan