Ik heb een 2 meter aquarium geregeld voor me sluiers


Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Als je het zo goed weet, waarom vraag je dan nog?

Scheelt je ook nog kostbare tijd, waarin je de bak kan schoonmaken.

~ Ivo

Geef advies en bespaar me onnodige commentaar aub.

Vijandigheid voor niks.

Peace.
Als je goed leest, dan staat hierin advies.

~ Ivo

Advies comfort topic onderwerp en geen advies zoals jij nu geeft.
 
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Als je het zo goed weet, waarom vraag je dan nog?

Scheelt je ook nog kostbare tijd, waarin je de bak kan schoonmaken.

~ Ivo

Geef advies en bespaar me onnodige commentaar aub.

Vijandigheid voor niks.

Peace.
Als je goed leest, dan staat hierin advies.

~ Ivo

Advies comfort topic onderwerp en geen advies zoals jij nu geeft.
Topic onderwerp: Jouw 2 meterbak.
Jij maakt opmerkingen: erg veel werk.
Jij maakt opmerkingen waaruit blijkt dat je serieuze adviezen niet ter harte neemt.

Dan zeg ik: als je het toch allemaal zelf zo goed weet, en tijd kennelijk een erg belangrijke factor is: waarom vraag je dan en bespaar je de tijd op het forum hier niet. Scheelt al een hoop.

Perfect conform topic onderwerp en een reactie op je eigen opmerkingen.
 
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Als je het zo goed weet, waarom vraag je dan nog?

Scheelt je ook nog kostbare tijd, waarin je de bak kan schoonmaken.

~ Ivo

Geef advies en bespaar me onnodige commentaar aub.

Vijandigheid voor niks.

Peace.
Als je goed leest, dan staat hierin advies.

~ Ivo

Advies comfort topic onderwerp en geen advies zoals jij nu geeft.
Topic onderwerp: Jouw 2 meterbak.
Jij maakt opmerkingen: erg veel werk.
Jij maakt opmerkingen waaruit blijkt dat je serieuze adviezen niet ter harte neemt.

Dan zeg ik: als je het toch allemaal zelf zo goed weet, en tijd kennelijk een erg belangrijke factor is: waarom vraag je dan en bespaar je de tijd op het forum hier niet. Scheelt al een hoop.

Perfect conform topic onderwerp en een reactie op je eigen opmerkingen.

- 8 sluiers in een 210 liter bak, is veel werk omdat het overbevolkt is en ze komen niet eens aan 25 liter per vis. Filter doet het niet goed of ik doe het niet goed en ik denk dat ik het niet goed doe.

- Ik heb voor deze 8 sluiers een bak van 700 liter geregeld die ik binnenkort ophaal.

- 25 liter per vis veranderd in 80 liter per vis en 119 cm zwemlengte veranderd in 200 cm zwemlengte.

- Alle 8 sluiers gaan er sowieso in want ik heb die 700 liter niet gekocht voor 7 van de 8 maar voor 8 van de 8 en dit zou logisch moeten zijn.

- Ik vraag advies om ervoor te zorgen dat deze bak wel goed zal werken MET natuurlijk de 8 sluiers erin en niet minder dan 8 want waarom zou ik zo'n bak halen als ik toch enkele vissen weg wil doen?

- Ik vroeg een zuster hoeveel sluiers ik erin kan plaatsen, 10 of 12? (8 gaan er sowieso in dit is de minimale aangezien ik deze bak juist heb gehaald voor deze 8 huidige sluiers, dit zou duidelijk moeten zijn).

Wat heb ik aan een advies: 700 liters MAX 7 sluiers terwijl ik er 8 heb en ik deze bak heb gehaald voor deze 8? Ik zeg niet zomaar 10 of 12.

Ik vraag dus enkel advies om de bak zo in te richten, met een goede filter zodat ik in ieder geval deze 8 sluiers fijn kan laten leven. Meer vraag ik niet en ben hier niet om vijandig te zijn of om mensen te beledigen.
 
Je vraagt advies en accepteert alleen antwoorden die naar jouw zin zijn ook al is dit nadelig voor de vissen. D�t is het probleem. En natuurlijk dat je zeer denigrerend doet naar mede-forumleden en dat is niet de eerste keer!
 
beste,

zou ik het nog erger maken? haha, mensen die dit in Azi� doen besteden wel eens 500 per vis. dat is veel, zeg ik ook.

Maar zou jij het niet prettig vinden als je vissen erg groot worden, omdat je ze super verzorgt?
ik moet bekennen, 7 vissen voor 700 liter is eigenlijk ook de max, maar wanneer je vaker ververst dan 1x in de week 50% (of iets meer, zoals 65%) dan hoor je mij niet klagen met 8 vissen in de bak.
hoe minder bezetting, hoe minder zweefvuil, minder belasting voor je filter enz.

Weet wel: Jones e.a hebben erg veel verstand van sluierstaarten en ook van de gevolgen van overbezetting, enz.
Veel ervaring hebben ze ook en eigenlijk volg ik altijd raad van Jones op, want raar maar waar t is een echt orakel!

Ik hoop dat je met deze tips iets kunt doen en het liefst ook iets mee wilt doen :)
 
Ik zit er ook weleens naast hoor :), maar van fouten leer je, zo zou het tenminste moeten.

Mij hoor je ook echt niet over het houden van 8 sluiers in 700l. Als dat even niet anders kan, prima, maar pas er wel je onderhoudsbeleid op aan.

Als 50l. het absolute minimum is om sluiers op een diervriendelijke manier (enigszins gezond) te houden, moet je niet op die 50l. gaan zitten, maar er overheen. Zo geldt dat ook voor grote sluiers op 100l. Met 50l. per vis en 1x per week 50% verversen vergroeien ze op een gegeven moment alsnog. Vandaar 100l. per vis. Je kan niet verwachten dat zwaar gebouwde vissen die 30 cm. kunnen worden toekomen met 50l. en dat kunnen ze ook niet. Ik hanteer nu zelf ook 100l. per vis (i.c.m. 2x per week 50 a 60% verversen) en het is een verademing! Geen ziektes, geen schuren, geen hangen. Alleen vrolijke vissen en schoon water.

Stom, zit ik alsnog in dit topic terwijl ik weet dat ik hier niet gewenst ben. Ach ja..
 
haha, nou... bescheiden hoor haha.

dusss, de raad van Jones ja :) meer kan ik niet zeggen.
 
Dus als ik het goed begrijp sleep je bij elke verversbeurt je hele bak naar de badkamer? Maar ik neem aan dat je de bak dan eerst afhevelt. Dan kun je toch meteen de bodem goed schoonmaken? Ik snap dat gesleep met je bak niet helemaal en kan me voorstellen dat je dat spuugzat bent. Daarbij is het denk ik met een 2 meter bak van 700 liter ook niet te doen. Echt niet nodig, hoor. Ik gebruik zelf sinds een paar maanden Clearmec plus van JBL in mijn filter en ben daar zeer tevreden over. Houdt de algen onder controle en mooi helder water. Misschien wat voor jou?
 
a_bdars zei:
Bertus zei:
Maar ,geen antwoord,waarom jij met die bak gaat slepen.
Mag dat niet waar hij staat?
Of kan dat niet?

Ik begrijp je vraag niet echt. Ik was de aquarium in de douche omdat ik hem dan op ze zij kan leggen en dan kan schoonmaken en al het water er makkelijk uit stroomt samen met de viezigheden. Als ik hem laat staan waar die staat dan hoe haal ik al die viezigheid eruit.

Hoe doe jij het?

Ik laat ze staan ,waar ze staan.
En maak ze een Beetje schoon.
Alles wat je er uit haalt,haal je ook de bacterie uit de bodem.
Juist Die ruimen ook gedeeltelijk het vuil op.

Groot vuil heb ik een SERA buis voor,met een 1 m tuinslang.

Emmer van 15 l.naast de bak,waar ik het in laat lopen.



Wat jij doet,met telkens brandschoon maken,deugd niet.
Maar ja,als jij alles brandschoon wil hebben,ga gerust je gang.

MAAR is niet ten goede van de vissen,.
 
Ik ga hier verder niet in in discussie maar ik denk dat wij (sluierliefhebbers) bijna geen van allen voldoen aan de 100 liter per vis regel en ook ik ben daar geen uitzondering op. In mijn bak van 500 liter zwemmenb 9 sluiers niet allemaal even groot ook aantal kleintjes maar dat maakt niet uit. Ik denk dat weinig mensen kunnen en willen voldoen aan de 100 liter per vis regel. De lat wordt wel steeds hoger gelegt vindt ik ook.
Dat zou inhouden dat je in een standaard meterbak eigenlijk dus nog maar 1 sluierstaart kunt houden of net aan twee.
Sluierstaarten zijn groepsdieren en ik vindt het houden van twee sluiers dan ook geen goed advies en zou altijd gaan voor een klein groepje van 3-4 vissen minimaal, dan maar wat meer verversen.

Maar ach zoveel mensen zoveel meningen.

Wat betreft die mooie ruime twee meterbak in het kort:

-dunne laag filterzand op de bodem
-planten in paar bakken (Vallisneria, Belgisch groen, Cabomba, Javavaren.
-twee flinke externe filters die zeker 3-4 keer de bakinhoud doorpompen. Bijvoorbeeld
2 filters van 1200 liter per uur zou mooi zijn.
-Bak goed laten indraaien minimaal 3 weken
-Beginnen met twee sluiers erin te plaatsen en elke volgende week er ��n bij plaatsen.
-Kwalitatief goed voer zoals Hikari en A-plus voeren dit voorkomt ook slechte waterwaarde

Dat was het wel zo'n beetje en wat je vooral ook niet moet vergeten te doen is gewoon genieten van je mooie bak straks!
 
En als ik daar lees van de kenners van Discus en maanvissen waar 50 liter per vis voor aangehouden wordt dat het een erg krappe stelregel is, dan is 100l. per vis voor sluierstaarten die veel meer massa hebben en een kilo (!!!) kunnen wegen eerder weinig dan veel.
 
Patries zei:
Ik ga hier verder niet in in discussie maar ik denk dat wij (sluierliefhebbers) bijna geen van allen voldoen aan de 100 liter per vis regel en ook ik ben daar geen uitzondering op.
Dat is toch zeker geen reden om het niet na te streven?
Waarom zou je, als je bijvoorbeeld de luxe hebt om een bak van 1000 liter neer te zetten meer dan 10 volwassen sluiers nemen, anders dan je eigen plezier (en dus ten koste van de vissen als die 100 liter/sluier enige betekenis heeft)?

~ Ivo
 
Als je nog geen enkele vis hebt en dan een grote bak koopt, dan vind ik dat je best 100 liter per vis kunt aanhouden. Ieder zijn keus en die 50 liter regel is een mooie regel en die 80 liter per vis regel vind ik ook super. Ik denk dat bijna niemand zich houd aan 100 l per vis.

Ik uit ervaring vind 25l per vis VEELS te weinig en ik ben van mening, gezien mijn ervaring in 25l per vis, dat 80l per vis her meest ideale is en te doen. 50l per vis is overigens ook ideaal en iets waar je je minimaal aan zou moeten houden.

Wie hier minimaal aan voldoet, dien je met rust te laten en ook als hij een vis stopt in een 20l bak. Adviseer op de meest goede manier en wil hij of zij niet je advies volgen? Laat hem of haar met rust.

Jones, je bent welkom het is niet persoonlijk. Ik herinner me nog dat je zei: indien je echt 8 sluiers wilt houden, regel dan een 400 liter bak en zorg voor een goede filter.

Nu heb ik niet 400l maar 700 liter en dan zeg je: max 7 sluiers? Dat maakte mij een beetje boos.

Patries: bedankt voor je woorden!
 
a_bdars zei:
Jones, je bent welkom het is niet persoonlijk. Ik herinner me nog dat je zei: indien je echt 8 sluiers wilt houden, regel dan een 400 liter bak en zorg voor een goede filter.

Nu heb ik niet 400l maar 700 liter en dan zeg je: max 7 sluiers? Dat maakte mij een beetje boos.
Dat was wel in een heel andere situatie, vergeet dat niet. In genoeg gevallen zal gelden dat de allerbeste optie niet haalbaar is, dus is dan een 'second best' het hoogst haalbare.

Maar als je die enorme bak hebt staan, en daarmee erg dicht in de buurt van die ideale situatie komt, waarom zou je daar dan nog van willen afwijken? Dat is zoals ik het antwoord dat je van Jones de laatste twee dagen krijgt interpreteer, en precies wat ik bedoel met mijn reactie op Patries hierboven.

Andere uitgangssituatie, ander antwoord. Zoek er a.u.b. niet meer achter.

~ Ivo
 
Nu blijkt dat je een 700l. bak kwijt kan ga je er toch geen 10-14 sluiers in doen? 50l. per vis is niet ideaal zoals jij beschrijft, maar minimaal. Ideaal en minimaal kunnen nooit hetzelfde zijn en jij beweert hier letterlijk van wel.

Kan het heel misschien niet zo zijn dat veel van de problemen die we hier met sluiers zien, ook bij degenen die er alles voor doen, kunnen komen doordat die 50l. simpelweg niet genoeg is? Mijn vissen doen het namelijk veel beter sinds ze ruim 100 l. per vis hebben. Ik ga er niet vanuit dat dit een uitzondering is.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat is toch zeker geen reden om het niet na te streven?
Waarom zou je, als je bijvoorbeeld de luxe hebt om een bak van 1000 liter neer te zetten meer dan 10 volwassen sluiers nemen, anders dan je eigen plezier (en dus ten koste van de vissen als die 100 liter/sluier enige betekenis heeft)?

~ Ivo

Er valt niets 'na te streven' toen ik net op dit forum kwam was er een minimum aanbeveling bij het houden van sluierstaarten van 30 liter per vis en minimaal 1 meter zwemruimte toen werd het 50 liter per vis en liefst 1 meter tot 1,20 zwemruimte nu wordt het door een enkeling ineens al gesteld op 100 liter per vis en liefst een 2 meterbak. Op een gegeven moment houdt het op en valt er niets meer na te streven want dan is de lol eraf.

ALS ik een bak van 1000 liter zou kunnen plaatsen (let op dit moet dan al een bak zijn van zeker 3 meter lang! dan zou ik dat zeker gedaan hebben maar denk niet dat mijn overige gezinsleden hiermee akkoord gaan. Dan zou ik ook zeker niet expres 20 vissen in deze bak gaan plaatsen.

Ik ben ervoor om dingen na te streven maar er worden steeds meer en meer liters per vis genoemd en dat is jammer. Je jaagt de meeste beginners of degene die het beste met hun vissen voor hebben en net komen kijken echt weg.
 
Patries zei:
ALS ik een bak van 1000 liter zou kunnen plaatsen (let op dit moet dan al een bak zijn van zeker 3 meter lang! dan zou ik dat zeker gedaan hebben maar denk niet dat mijn overige gezinsleden hiermee akkoord gaan. Dan zou ik ook zeker niet expres 20 vissen in deze bak gaan plaatsen.
Dat is precies wat ik bedoel: 700 liter, daar zou jij dus ook geen 14 sluiers inzetten, als ik je goed begrijp?

Dan valt er wel degelijk iets na te streven. Je woordkeus 'express' zegt in dezen meer dan voldoende.

Patries zei:
toen ik net op dit forum kwam was er een minimum aanbeveling bij het houden van sluierstaarten van 30 liter per vis en minimaal 1 meter zwemruimte toen werd het 50 liter per vis en liefst 1 meter tot 1,20 zwemruimte nu wordt het door een enkeling ineens al gesteld op 100 liter per vis en liefst een 2 meterbak.
Ik begrijp dat dit soms de gedachte 'waar eindigt dit?' voedt, maar in plaats van die gedachte als argument in te zetten kom ik maar bijzonder weinig tegen dat het misschien wel om voortschrijdend inzicht gaat.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Maar als je die enorme bak hebt staan, en daarmee erg dicht in de buurt van die ideale situatie komt, waarom zou je daar dan nog van willen afwijken? Dat is zoals ik het antwoord dat je van Jones de laatste twee dagen krijgt interpreteer, en precies wat ik bedoel met mijn reactie op Patries hierboven.

Andere uitgangssituatie, ander antwoord. Zoek er a.u.b. niet meer achter.

~ Ivo

Waar heb je het trouwens over? Waaruit blijkt dat de TS nog van die enorme mooie bak van 700 liter af zou willen wijken daar is niets over gezegd! Hij wil gewoonweg alleen zijn 8 sluiers die hij nu al heeft in een 180 literbak overplaatsen naar deze nieuwe 700 literbak en ik vindt dat super dat die vissen zoveel ruimte krijgen. Ga dan niet liggen zeuren over een vis meer of minder op deze hoeveelheid water. Ik wou dat er meer mensen waren die hun vissen deze ruimte konden geven.

Tuurlijk heb ik wel een streven en dat is minimaal 50 liter per vis en ik vindt mijn groepje van 9 vissen (groot en klein) op mijn 500 bak een mooie groep.
 
Patries zei:
Waar heb je het trouwens over? Waaruit blijkt dat de TS nog van die enorme mooie bak van 700 liter af zou willen wijken daar is niets over gezegd!
Ik stel een vraag, meer niet. Of wel?

Ik probeer met die vraag een eye-opener te cre�ren, zodat iemand zich gaat afvragen: "wil ik meer (en meer), terwijl ik weet dat het voor de vissen minder ideaal wordt?" Dat noemt men retoriek. Draagt bij aan de meningsvorming.

~ Ivo
 
Jones zei:
Nu blijkt dat je een 700l. bak kwijt kan ga je er toch geen 10-14 sluiers in doen? 50l. per vis is niet ideaal zoals jij beschrijft, maar minimaal. Ideaal en minimaal kunnen nooit hetzelfde zijn en jij beweert hier letterlijk van wel.

Kan het heel misschien niet zo zijn dat veel van de problemen die we hier met sluiers zien, ook bij degenen die er alles voor doen, kunnen komen doordat die 50l. simpelweg niet genoeg is? Mijn vissen doen het namelijk veel beter sinds ze ruim 100 l. per vis hebben. Ik ga er niet vanuit dat dit een uitzondering is.

Jones niet voor het een of ander maar jouw vissen hebben pas sinds heel erg kort 100 liter per vis, laat het ��n maand zijn dan houdt het wel op dus daar kun je nog geen ervaring op delen.

Tuurlijk is het hoe meer liters per vis hoe beter maar dat wil niet zeggen dat je daar alle problemen zo even mee oplost. Ook toen ik mijn vissen maandenlang opgesplits had in de grote bak en koi-quarantainebak waarin ze wel 125 liter per vis beschikbaar hadden waren er soms problemen. Wij hebben gewoon te maken met erg gevoelige kweekvarianten van de goudvis en daar ligt ook een groot deel van de problemen vergeet dat niet.

Om nu meteen te stellen dat de problemen bij sommige sluierstaarthouders kunnen liggen aan het feit dat er 'slechts' 50 liter per vis wordt gehanteerd vindt ik erg kort door de bocht.

En in dit geval van de TS starter vindt ik het niet mooi om te lezen dat er zoveel mensen nog commentaar leveren terwijl dit een hele mooie bak is voor zijn huidige visbestand en dat is wat hij wil. Ik zie hier geen probleem in hoor.
 
a_bdars zei:
O oke, klinkt eng om er pure ammoniak in te gieten.. Maar ik zal het toch wel doen als ik hem opstart.

Bedankt voor je advies, hier heb ik veel aan.
Pure ammoniak is in the end hetzelfde als wat je vissen produceren d.m.v. hun uitscheiding. Niks om bang voor te zijn zodra er nog geen vissen in zitten.

Ammoniak > nitriet > nitraat

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ik stel een vraag, meer niet. Of wel?

Ik probeer met die vraag een eye-opener te cre�ren, zodat iemand zich gaat afvragen: "wil ik meer (en meer), terwijl ik weet dat het voor de vissen minder ideaal wordt?" Dat noemt men retoriek. Draagt bij aan de meningsvorming.

~ Ivo

Leek mij geen vraag maar een constatering.

Je hoeft geen eye-opener zoals je het noemt te cre�ren want dat is nergens voor nodig. Als je het topic goed en rustig doorleest dan lees je dat de TS slechts zijn 8 volwassen vissen en 2 eigen kweekjes, maximaal 10 vissen dus, in deze bak wil gaan houden en hij heeft het helemaal niet over meer en meer en meer.
 
Patries zei:
Leek mij geen vraag maar een constatering.
Mascha&Ivo zei:
waarom zou je daar dan nog van willen afwijken?
Ik zie een vraagteken...

Patries zei:
Als je het topic goed en rustig doorleest dan lees je dat de TS slechts zijn 8 volwassen vissen en 2 eigen kweekjes, maximaal 10 vissen dus, in deze bak wil gaan houden en hij heeft het helemaal niet over meer en meer en meer.
Ik kan lezen en inderdaad, nu gaat het om 8 + 2 nakomelingen. Maar ik ken zo ook honderden verhalen van diverse fora waar 10 visjes 11 werden, of 1 koppeltje in een bepaalde bak 2 koppeltjes, etc.
Helemaal niks mis mee om daarop te wijzen. Dat noemen ze 'beter voorkomen dan genezen.' En ja, dan neem ik op de koop toe dat topicstarter dat niet van plan is, en ook nooit van plan zal zijn en ik dus misschien voorbarig was. Jammer dan.

En begrijp me niet verkeerd: ook ik weet van de enorme discussie over exacte hoeveelheden water per vis, al dan niet volwassen. Maar dat doet helemaal niets af aan je de vraag stellen waar het een keer ophoudt.

~ Ivo
 
Patries zei:
Jones zei:
Nu blijkt dat je een 700l. bak kwijt kan ga je er toch geen 10-14 sluiers in doen? 50l. per vis is niet ideaal zoals jij beschrijft, maar minimaal. Ideaal en minimaal kunnen nooit hetzelfde zijn en jij beweert hier letterlijk van wel.

Kan het heel misschien niet zo zijn dat veel van de problemen die we hier met sluiers zien, ook bij degenen die er alles voor doen, kunnen komen doordat die 50l. simpelweg niet genoeg is? Mijn vissen doen het namelijk veel beter sinds ze ruim 100 l. per vis hebben. Ik ga er niet vanuit dat dit een uitzondering is.

Jones niet voor het een of ander maar jouw vissen hebben pas sinds heel erg kort 100 liter per vis, laat het ��n maand zijn dan houdt het wel op dus daar kun je nog geen ervaring op delen.
En de vissen in de vijver dan? Of is 1,5 jaar ook niet genoeg? Dat ik binnen een maand al zo'n duidelijk verschil zie zegt toch ook wel wat lijkt me.

Om nu meteen te stellen dat de problemen bij sommige sluierstaarthouders kunnen liggen aan het feit dat er 'slechts' 50 liter per vis wordt gehanteerd vindt ik erg kort door de bocht.
Hoe kan een zin/vraag die zo zorgvuldig geformuleerd en genuanceerd is kort door de bocht zijn? Dan pik je al die nuances niet op.
Jones zei:
Kan het heel misschien niet zo zijn dat veel van de problemen die we hier met sluiers zien, ook bij degenen die er alles voor doen, kunnen komen doordat die 50l. simpelweg niet genoeg is? Mijn vissen doen het namelijk veel beter sinds ze ruim 100 l. per vis hebben. Ik ga er niet vanuit dat dit een uitzondering is.

Wij hebben gewoon te maken met erg gevoelige kweekvarianten van de goudvis en daar ligt ook een groot deel van de problemen vergeet dat niet.
Is dat wel zo? In mijn vijver heb ik namelijk 0,0 problemen met ze en binnen alleen maar toen ze minder dan 100l. kregen. Dat zet je toch aan het denken..

Patries zei:
Als je het topic goed en rustig doorleest dan lees je dat de TS slechts zijn 8 volwassen vissen en 2 eigen kweekjes, maximaal 10 vissen dus, in deze bak wil gaan houden en hij heeft het helemaal niet over meer en meer en meer.
Hier wordt over 10-12 vissen gesproken.
In een bak van 700 liter, kunnen er 10 tot 12 in neem ik aan toch, aangezien 50 liter per sluier de regel is? Of is dit teveel sluiers.

Klein stapje van 8 naar 10 naar 12 naar 14. Waarom zou je als je nota bene een 700l. bak hebt? Wordt het dan niet een kwestie van hebberigheid i.p.v. proberen je vissen een zo goed mogelijke leefomgeving te bieden?

Overigens hoeft een bak van 1000l. zeker geen 3-meter lang te zijn hoor. Ligt maar net aan de maten, 2-meter kan ook makkelijk en dat is maar 50 cm. langer dan je nu hebt.

Ik snap werkelijk waar, na alle problemen die je gehad hebt en vissen die je verloren hebt de noodzaak niet om in een 500l. bak weer 9 vissen te stoppen (zeker terwijl je zegt dat je in een 1000l. bak geen 20 vissen zou stoppen, 18 dan? De verhouding is hetzelfde). Dan snap je toch niet wat MINIMAAL 50. per vis (en meer is altijd beter, zoals er meestal bij vermeld wordt) betekent? Die vissen gaan groeien en over een half jaar is het weer raak en dan? Is het dan weer 'pech'?

Het aantal leden dat 100l. of meer aanhoudt is trouwens groter dan je zou denken. Ik, Misuzu, Laan, Symbas story, en hoe zou dat op het fgf zitten?


Dit topic bestaat voornamelijk uit reacties op dingen die er niet staan, aannames, verkeerde interpretaties en slecht lezen. Ivo en ik zijn met name bezig om die verkeerde interpretaties uit te leggen terwijl we echt niet in gebrekkig Nederlands typen. Schiet toch niet op zo?
 
Toen ik net op het forum kwam las ik het artikel over sluierstaarten. Hierin worden de richtlijnen duidelijk uitgelegd. Daar kun je als beginneling wat mee. Vanwege het voortschrijdend inzicht zijn deze richtlijnen niet meer up to date. Maar wat zouden dan concreet de nieuwe richtlijnen kunnen zijn, onderstaande tekst als uitgangspunt nemende. Ik denk dat dat voor veel mensen duidelijkheid zal verschaffen: Als ik hier aan voldoe dan doe ik het goed.

Bij normaal onderhoud betekent dit 1 vis per 50 liter water(netto). Bij consequent en intensief onderhoud betekent dit
1 vis per 30 liter water (netto). Het maximum aantal vissen word altijd naar beneden afgerond. Onder normaal onderhoud verstaan we 1 maal per 14 dagen 30 % water verversen en een filter capaciteit van 1 maal de gehele inhoud per uur gefilterd. Onder consequent en intensief onderhoud verstaan we 1 maal per week minimaal 50 % water verversen en een filter met minimaal 2 maal de gehele inhoud per uur gefilterd.

Werd er trouwens niet gewerkt aan een nieuw artikel? Ik denk dat we het echt niet kunnen maken als nieuwe mensen op het forum het artikel lezen, die helemaal naleven en dan vervolgens van ons te horen krijgen dat het niet goed genoeg is.
Misschien dat dit wel in een heel ander topic thuishoort, maar toch. Dus sorry TS.
 
Als ik dit allemaal lees, op sommige trouwe sluierstaartliefhebbers na, ben ik blij dat ik overgestapt ben naar tropisch.
Nu wordt het houden van sluiers een belachelijke hobby zoals sommigen hier advies geven.
Echt absurd , en niet leuk meer.
Ik geloof dat velen beginnelingen hier hard gillend weglopen.
Wat een doorgedraaft gedoe wordt het hier zeg.
Tegen de topichouder wil ik zeggen, ga lekker je eigen gang en heb sch%$#t aan al die overtrokken belachelijke adviezen en opmerkingen ( de goede adviezen nagelaten)
Ik vind het geweldig dat je zo'n mooie ruime bak gekocht hebt, en daar gaan jou sluiers het prima in doen, en als ze ziek worden, wat met iedere vis kan gebeuren zou ik niet op dit gedeelte raad vragen.
Alsof degene die 100 liter per vis geeft nooit zieke vissen hebben, echt belachelijk!!!
Alleen met verschonen zou ik het anders doen, zoals een tuinslang aanschaffen met koppelingen, zodat je de bak zonder de sjouwen kan verschonen.
2 grote pompen zouden je zeker helpen de bak schoon te houden.
Je kan al een e-heim 2217 potfilter voor weinig kopen.
Het enige wat ik op te merken heb is dat tetra's en sluiers niet samen gaan, tetra's hebben warmer water nodig en sluiers zijn koudwatervissen. Dat zal niet goed samen gaan.
Verder wens ik je veel succes met je nieuwe aquarium, het zal vast mooi worden.
Maar sorry, het lijkt wel of het hier steeds gekker wordt :stom:
 
Noem het belachelijk, in andere landen is het normaal. We lopen hier gewoon gigantisch achter wat dit onderwerp betreft.

Als mensen die er verstand van hebben concluderen dat 50l. per vis te weinig is voor maanvissen en discus i.v.m. de vervuiling kan het never nooit zo zijn dat het dan voldoende is voor sluiers. Die worden groter en hebben vooral veel meer massa. Veel massa = veel eten = veel vervuilen.

Zeker als TS aangeeft het allemaal veel werk te vinden is het verstandiger om meer speling te houden.
 
@Laan: er is inderdaad een nieuw artikel in de maak, en dan moet die verouderde info inderdaad verwijderd worden.
 
Reden dat ik nooit meer aan sluiers begin, en doe ik het wel zal ik het hier nooit vertellen, en lekker genieten van de bak zoals mij het goed dunkt, en niet zoals hier de lat steeds gekker en belachelijk hoog wordt.
In jullie ogen volmaakt, in mijn ogen compleet doorgeslagen :sorry:
 
Bedankt, Mieke. Ik zag nu net inderdaad het artikel in opbouw. Ik was weer even spuit 11 aan het spelen, geloof ik.
 
astrid j zei:
Als ik dit allemaal lees, op sommige trouwe sluierstaartliefhebbers na, ben ik blij dat ik overgestapt ben naar tropisch.
Nu wordt het houden van sluiers een belachelijke hobby zoals sommigen hier advies geven.
Echt absurd , en niet leuk meer.
Ik geloof dat velen beginnelingen hier hard gillend weglopen.
Wat een doorgedraaft gedoe wordt het hier zeg.
Tegen de topichouder wil ik zeggen, ga lekker je eigen gang en heb sch%$#t aan al die overtrokken belachelijke adviezen en opmerkingen ( de goede adviezen nagelaten)
Ik vind het geweldig dat je zo'n mooie ruime bak gekocht hebt, en daar gaan jou sluiers het prima in doen, en als ze ziek worden, wat met iedere vis kan gebeuren zou ik niet op dit gedeelte raad vragen.
Alsof degene die 100 liter per vis geeft nooit zieke vissen hebben, echt belachelijk!!!
Alleen met verschonen zou ik het anders doen, zoals een tuinslang aanschaffen met koppelingen, zodat je de bak zonder de sjouwen kan verschonen.
2 grote pompen zouden je zeker helpen de bak schoon te houden.
Je kan al een e-heim 2217 potfilter voor weinig kopen.
Het enige wat ik op te merken heb is dat tetra's en sluiers niet samen gaan, tetra's hebben warmer water nodig en sluiers zijn koudwatervissen. Dat zal niet goed samen gaan.
Verder wens ik je veel succes met je nieuwe aquarium, het zal vast mooi worden.
Maar sorry, het lijkt wel of het hier steeds gekker wordt :stom:

+1
 
Dus iemand die een reactie geeft met termen als 'belachelijk', 'absurd', 'overtrokken' en 'doorgedraafd' zonder daarbij een enkel (sluitend) argument te geven of te reageren op argumenten die zijn gegeven krijgt een +1? De krachttermen verhullen het gebrek aan inhoud.

Oh en dat van de tetra's klopt niet. Neon's zitten prima op 20-22 graden, oftewel kamertemperatuur en worden vaak juist te warm gehouden. Echt 'belachelijk' dat je zegt dat dit niet kan. :rolleyes:
 

Terug
Bovenaan