Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


Dat ze dan omhoogschijnen en je geen dure dimmers hoeft te kopen.
Die buizen stralen toch alleen omlaag dus als je ze omdraait naar boven toe dan is het licht indirekt en door de zwarte kleppen nog meer weggenomen, dan kun je wel wat langer het licht aanlaten en wanneer je denkt , me planten groeien tegen het licht aan dan kun je ze weer 1 voor 1 omlaag gaan richten.
Ow dat is wel interessant.. daar ga ik nog wel is n keer naar kijken..

Nu dek ik de 9000k lamp af met plastic van een vuilniszak. Het plastic laat wel wat licht door, het is niet zo'n dikke / stevige vuilniszak. Ik heb het plastic gewoon op lengte geknipt en een paar keer om de lamp gewikkeld en het geheel vast getaped. Werkt opzich ook goed. Hoe vaker ik het plastic er omheen wikkel hoe meer het verduisterd. Dus het is eigelijk best goed te reguleren. Alleen het ziet er een beetje DIY (do it yourself) uit.
 
Ow dat is wel interessant.. daar ga ik nog wel is n keer naar kijken..

Nu dek ik de 9000k lamp af met plastic van een vuilniszak. Het plastic laat wel wat licht door, het is niet zo'n dikke / stevige vuilniszak. Ik heb het plastic gewoon op lengte geknipt en een paar keer om de lamp gewikkeld en het geheel vast getaped. Werkt opzich ook goed. Hoe vaker ik het plastic er omheen wikkel hoe meer het verduisterd. Dus het is eigelijk best goed te reguleren. Alleen het ziet er een beetje DIY (do it yourself) uit.
Leds kunnen heet worden, let er dus wel op dat je lichtbuis haar warmte kwijt kan?
 
Eigenlijk je plantenkeuze. Zij bepalen je lichtsterkte. Je voeding is dan weer een afgeleide van die lichtsterkte. En dit is dan dus de volgorde die je overigens niet kan omdraaien.
Bekijk bijlage 354674
Duidelijk verhaal 👍🏼

Ik heb bijna allemaal planten gekozen met een normale lichtvraag. Toendertijd wist ik hier nog veel minder over en heb dus voor de veilige route gekozen.

Later bleek dat ik met m'n 30/35 lumen per liter (dat is zonder gedimt licht) de goede keuze heb gemaakt. De lumen per liter zijn nu ook wat lager omdat ik 1 lamp wat gedimt heb.

Ik heb dus m'n plant keuze eigelijk aangepast op de verlichting. Hetzij met geluk want ik wist er toendertijd nog minder over. Ik dacht doe maar "normale" lichsterkte planten, dan doe ik al gek genoeg 😂
 
Leds kunnen heet worden, let er dus wel op dat je lichtbuis haar warmte kwijt kan?
Ik ging voor de zekerheid toch nog maar ff voelen 😅 je liet me schrikken 🫢

Nee hoor. Ik heb van te voren de warmte afgifte gechecked van de lamp. Gewoon op gevoel of deze niet te heet was. Nu met het plastic is het ook niet erg warm. Dus dat zit wel goed.

Bijgevoegd een foto van de afgedekte lamp. Zoals je ziet is het maar dun plastic en het zit er ook maar een paar keer rond om heen gedraait. Maar genoeg om te dimmen.

Wat ik me nu wel afvraag.. ik moet dus me co2 toch al verhogen om van de zweefalg af te komen. Dan kan ik in princiepe ook zonder gedimt licht werken. Alleen verbruik ik dan iets meer co2 als ik het goed begrijp. Het is als het goed is een gemiddelde lichtsterkte licht met gemiddelde lichtvraag planten. Voor nu laat ik het maar even zo denk ik. Vanaf de buitenkant zie ik toch niet dat 1 lichtbalk wat gedimt is. En zo een beetje gedimt kan ik mogelijk het licht wat langer aan laten toch?
 

Bijlagen

  • 20230113_201211.jpg
    20230113_201211.jpg
    112.1 KB · Weergaven: 59
Heb je nu al beproeft hou het eruitziet met een buis naar boven schijnend? Of lukt dat alleen bij mij?
Ik verwacht ook niet dat de juwelhelialux spectrum ledunit + dimmer het laatste zeer kostbare item van juwel zal zijn, daar is dat merk heel handig in , maarja we kopen het😀
 
Laatst bewerkt:
Heb je nu al beproeft hou het eruitziet met een buis naar boven schijnend? Of lukt dat alleen bij mij?
Ik ga vanavond even voor je kijken of ik dat ook kan. Ben eigelijk zelf ook wel benieuwd. Ik citeer je wel als ik het getest heb 🫡
 
Ik ging voor de zekerheid toch nog maar ff voelen 😅 je liet me schrikken 🫢

Nee hoor. Ik heb van te voren de warmte afgifte gechecked van de lamp. Gewoon op gevoel of deze niet te heet was. Nu met het plastic is het ook niet erg warm. Dus dat zit wel goed.

Bijgevoegd een foto van de afgedekte lamp. Zoals je ziet is het maar dun plastic en het zit er ook maar een paar keer rond om heen gedraait. Maar genoeg om te dimmen.

Wat ik me nu wel afvraag.. ik moet dus me co2 toch al verhogen om van de zweefalg af te komen. Dan kan ik in princiepe ook zonder gedimt licht werken. Alleen verbruik ik dan iets meer co2 als ik het goed begrijp. Het is als het goed is een gemiddelde lichtsterkte licht met gemiddelde lichtvraag planten. Voor nu laat ik het maar even zo denk ik. Vanaf de buitenkant zie ik toch niet dat 1 lichtbalk wat gedimt is. En zo een beetje gedimt kan ik mogelijk het licht wat langer aan laten toch?
Gemiddelde lichtsterkte lampen vind ik nogal relatief. Heb je geen specificaties ?

Edit: Sorry heb er overheen gelezen :)
 
Zachtjes de doppen losdraaien, met 2 handen in tegengestelde richting , dan worden de contactjes niet wijd of lam of maar let niet op mij
Bekijk bijlage 354688
Geweldige video man 😁

Die pootjes van de lampen waar je hem mee in moet klikken is denk ik net zoiets als een tl buis. Dat kan je inderdaad gewoon omdraaien, daar is niks mis mee. Die draaidoppen zitten er op om het allemaal waterdicht te houden.

Nogmaals leuke video man. Je heb humor. Alleen dat accent he.. 🤣
(dit zegt een rotterdammer dus voel je niet aangesproken)

Ik zal ook ff een foto van me zelf posten. Het is wel leuk als je een beeld heb met wie je praat..

Ik ga nu ff koffie drinken en dan ga ik gelijk bij mijn bak kijken. Ill keep you updated.
 

Bijlagen

  • 20230114_183941.jpg
    20230114_183941.jpg
    153.6 KB · Weergaven: 62
Afgaande op de foto die je aan het begin geplaatst hebt had ik eigenlijk de indruk dat het planten zijn die met zeer weinig licht en CO2 genoegen nemen en misschien zelfs wel helemaal niet zo gelukkig worden van veel licht. Is dat in de tussentijd veranderd?
 
Eigenlijk je plantenkeuze. Zij bepalen je lichtsterkte. Je voeding is dan weer een afgeleide van die lichtsterkte. En dit is dan dus de volgorde die je overigens niet kan omdraaien.
Bekijk bijlage 354674
Klopt, maar dit ging over welke factor meer bepalend was voor plantengroei, lichtsterkte of lichtduur😉
 
Afgaande op de foto die je aan het begin geplaatst hebt had ik eigenlijk de indruk dat het planten zijn die met zeer weinig licht en CO2 genoegen nemen en misschien zelfs wel helemaal niet zo gelukkig worden van veel licht. Is dat in de tussentijd veranderd?
Als je het tegen mij heb.. bijna alle planten die ik heb, hebben een gemiddelde lichtvraag (sterkte van het licht) op 1 of 2 soorten na. Mijn verlichting van de bak zit gedimt rond de 25 lumen per liter gok ik zo. Dus dat voldoet aan elkaar.. er is tussentijds niks veranderd volgens mij?!

Hieronder een lijstje van gebruikte planten, alleen waterpest staat er niet op. En niet alles van de lijst zit in deze bak btw. De limnophila en de wendtii zitten in een andere bak.

Mijn doel met de co2 is proberen het licht langer aan te laten. Dus ik gebruik geen sterker licht.

Ik hoop zo je vraag beantwoord te hebben..
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    63.5 KB · Weergaven: 52
Klopt, maar dit ging over welke factor meer bepalend was voor plantengroei, lichtsterkte of lichtduur😉
De lichtduur bepaald de tijd dat een plant überhaupt groei mogelijkheden heeft vooropgesteld dat je voldoet aan een minimum lichtvraag. De lichtsterkte, het zit al een beetje in de naam, hoe sterk een plant groeit. De groeisnelheid dus die dan ook weer bepaald hoeveel voedsel een plant vraagt. Ook hier bemerk je weer de volgorde van e.e.a.
 
De lichtduur bepaald de tijd dat een plant überhaupt groei mogelijkheden heeft vooropgesteld dat je voldoet aan een minimum lichtvraag. De lichtsterkte, het zit al een beetje in de naam, hoe sterk een plant groeit. De groeisnelheid dus die dan ook weer bepaald hoeveel voedsel een plant vraagt. Ook hier bemerk je weer de volgorde van e.e.a.
De lichtsterkte bepaald dus eigelijk de snelheid van de groei. De lichtduur bepaald dus de lengte van de tijd dat de plant groeit en dus niet de "snelheid". Je kan de snelheid van de groei op meerdere manieren zien. Over een bepaalde tijd genomen, bepaald de lengte/duur van het licht dus ook de snelheid van de groei. Maar om het simpel te houden moet je deze dingen los van elkaar zien.

En ook al kan je deze dingen los van elkaar zien. Het hangt ook allemaal weer samen met elkaar. Het zijn gewoon allemaal rondjes (circles of life). Ieder rondje is anders. Maar we blijven gewoon lekker rondjes lopen. Het is gewoon een kwestie van de rondjes leren begrijpen 😎
 
Persoonlijk zou ik de komende week om de dag 50% water wisselen. Je lichtduur op 8h zetten en je lichtintensiteit rond de 75%. Ik zou de CO2 zeker niet verhogen, maar eerst werken aan balans in de bak. CO2 verhogen zorgt er niet voor dat je alg als sneeuw voor de zon verdwijnt. Ook zorgt het er niet voor dat je de lampen in je bak langer kunt laten branden. Optimale plantengroei vindt immers plaats rond de 8h licht per dag. Zorg voor regelmaat de komende periode. Je moet dan zeker bereid zijn extra waterwissels te doen in de komende weken om vervolgens op 1x in de week 50% uit te komen. Je kan dan spoedig weer in je bak kijken naar mijn mening 😉.
 
De lichtsterkte bepaald dus eigelijk de snelheid van de groei. De lichtduur bepaald dus de lengte van de tijd dat de plant groeit en dus niet de "snelheid". Je kan de snelheid van de groei op meerdere manieren zien. Over een bepaalde tijd genomen, bepaald de lengte/duur van het licht dus ook de snelheid van de groei. Maar om het simpel te houden moet je deze dingen los van elkaar zien.
hmm ,niet echt on topic, maar zal het iets moeilijker maken als je bv planten hebt die 20/25 lumen verlangen.
Je bied deze 10uur 25lumen licht aan zie je dan verschil met als je de lichtduur halveerd naar 5uur maar met dubbele lichtsterkte 50lumen aan licht zou geven.
Ga je dan verschillen zien in groei ,snelheid ,plantenmassa of andere
 
Kom je uit de shop ouwe, de meeste planten die we gebruiken zijn uit tropische gebieden daar is het meestal 12 uur licht en 12 donker of een beetje om varierend,
Het licht begint en eindigt over een gemiddelde van 12 uur spanne.
3x4 uur is dat waarbij het op het midden vd dag de zon op ze top schijnt
Vind ik dat erwel mee te spelen is, maar wil je eerst je water helder krijgen natuurlijk.
 
hmm ,niet echt on topic, maar zal het iets moeilijker maken als je bv planten hebt die 20/25 lumen verlangen.
Je bied deze 10uur 25lumen licht aan zie je dan verschil met als je de lichtduur halveerd naar 5uur maar met dubbele lichtsterkte 50lumen aan licht zou geven.
Ga je dan verschillen zien in groei ,snelheid ,plantenmassa of andere
Ik denk van wel omdat planten ook een max hoeveelheid licht kunnen opnemen denk ik. Er zit een limiet aan. Dus die 50 lumen zullen door planten met een gemiddelde lichtvraag niet volledig gebruikt worden in my opinion. De range van wat een plant minimaal en maximaal aan kan zal ook zeker verschillen per soort. Dit lijkt me het meest logisch.

Officieel onderbouwen kan ik niet. Maar ik heb een sterk vermoeden dat dit wel zo is.
 
Ik zet het licht op 6 uur. Bij 8 uur licht blijft de alg een soort van stabiel (niet meer of minder). Het extra dimmen van de lampen is omslachtiger voor mij en ik heb het licht al iets gedimt. De co2 verhoog ik niet op dit moment. De dropchecker met 20mg/l vloeistof kleurt mooi groen. Als ik de co2 zou verhogen, gaat de kleur richting de gelige kant dus dat lijkt me niet nodig.

Verder laat ik de bak zoveel mogelijk rusten. Dus niet dagelijks een waterwissel. Op deze manier kan ik kijken of de alg minder wordt de komende tijd met deze instellingen. Als de alg zichtbaar afneemt ga ik pas waterwissels doen. Dit om het elimineren van de alg een handje te helpen. Mocht de alg toch groeien, wat onwaarschijnlijk is, dan doe ik wel een waterwissel om het water wat helderder te maken zodat ik de vissen in de gaten kan blijven houden. Als deze instelling niet werkt, moet ik wel wat anders gaan proberen. Maar ik heb zomaar een idee dat dit wel gaat werken.

'S ochtends als het licht aan gaat is de hoeveelheid alg beduidend minder als wanneer het licht uit gaat. Ik kijk met deze instelling of de alg minder wordt over bijvoorbeeld een paar dagen of een week. Als ik waterwissels ga doen heb ik geen goed referentie punt. Ik heb geen haast meer om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Wat ik gemerkt heb is dat je niet te snel moet willen werken met aquaria. De wereld van de bak heeft tijd nodig na een nieuwe instelling van bijvoorbeeld licht, co2, ect om zich daaraan aan te passen. Ik ben van mening dat je beter kan wachten met bijvoorbeeld waterwissels. Wachten totdat je verbetering ziet met de nieuwe instellingen. Of wachten todat het verergerd en een waterwissel noodzakelijk is.

Zoveel waterwissels kunnen de bak weer extra belasten in my opinion. Daarnaast wil ik niet teveel instellingen van de bak in 1x veranderen. Geduld is een schone zaak.

Ik heb bijvoorbeeld aqua clear en algumin gekocht. "een snelle tijdelijke oplossing". Maar dat donder ik binnekort waarschijnlijk gewoon in de prullenbak 😎
 
Dat niet gelijk nee maar algenbloei is vaak een tekort aan co2 en als je dat niet opheft dan zal de alg terugkomen denk ik.
In de periode van het onstaan van de alg. Was mijn co2 niveau zeker niet optimaal en ook onstabiel. Dat heb ik inmiddels al opgelost.. kleurt mooi groen nu gedurende de dag.

Ik blijf de komende tijd de instellingen aanhouden die ik in het bericht hiervoor beschreven heb. De co2 lijkt nu stabiel. Dus de voorwaarden dat de alg minder moet gaan worden zijn gecreëerd.

Mocht er nog steeds geen echte verbetering zijn, dan ben ik genoodzaakt het licht verder te dimmen. Maar daar wacht ik even mee. De alg reageerd duidelijk op het licht. Bij 10 uur licht is er een explosieve groei. Bij 8 uur licht blijft de alg redelijk hetzelfde. Dus ik probeer nu eerst 6 uur licht. Het licht dimmen kan altijd nog als dit dus niet werkt.
 
Maar als de algenbloei ondanks alle welbedoelde adviesen, nu eens bewust in stand gehouden wordt?
Heet dat niet ook het munschhausensyndroom?
 
Maar als de algenbloei ondanks alle welbedoelde adviesen, nu eens bewust in stand gehouden wordt?
Heet dat niet ook het munschhausensyndroom?
Hou ik de algen (on)bewust in stand? Ik weet niet namelijk niet of je op mij doelt..
 

Jawel hoor dit was allang opgelost geweest als je het niet in stand bleef houden.
Ik vraag om verduidelijking..

Begrijp dat ik geen ervaring heb met deze alg en dat ik eigewijs ben. Niet de beste combinatie 😅 ik leer het beste door gewoon dingen uit te proberen en te leren van m'n fouten. Ondanks dat ik misschien wat eigewijs ben, luister ik wel naar alles wat er gezegt wordt en neem ik alle informatie in me op. Wat ik soms lastig vind is dat er verschillende adviezen gegeven worden. Daar moet ik mijn weg in vinden. Ik ben tenslotte een nieuweling. Dus ik moet nog veel leren. Maar dingen uitproberen en er zelf achter komen of iets werkt, daar ben ik niet vies van 🙂

Ik zal aandachtig luisteren naar wat je te zeggen heb..
 
Zoveel waterwissels kunnen de bak weer extra belasten in my opinion
Waterwissels belasten de tank niet, als je kijkt naar de driehoek die vast eerder is genoemd dan kan je daar uit halen dat alles in balans met elkaar moet staan. Voorop staat dat je je planten goed wilt laten groeien, dus die moet je het nodige bieden. Daarna kan je met waardes spelen. Er kunnen zich verschillende situaties afspelen.


-Of er blijft te veel voeding achter wat niet verwerkt word door de plant en daar maakt alg gebruik van (dus meer waterwissels, lean dose lage dosering* zorgt voor snellere plantengroei en minder voedingsoverschot waar de alg gebruik van kan maken)
-Of er is een voedingsgebrek waardoor de plant niet genoeg gebruik kan maken van de co2 en verlichting (meer fe, no3, po4 nodig)
-Of er is te veel lichtintensiteit waardoor er een gebrek aan co2 of voeding is(meer dimmen)
-Of er is een tekort aan lichtintensiteit waardoor er co2 en voeding over blijft
-Of er is te weinig co2 waardoor de planten niet genoeg voeding op kunnen nemen in verhouding tot de lichtintensiteit

Co2 overschot doet niet veel..
In alle bovenstaande gevallen kunnen algen gaan groeien, er is geen enkele tank waar geen alg in groeit, algen zijn er en horen bij de tank.

Veranderingen nemen pas minimaal na 2 tot 3 weken plaats dus iets wat je nu doet zal pas over een kleine maand zichtbaar zijn.
Of co2 tekort het meest voorkomt weet ik niet, bij mij hielp het overschot aan voeding afhevelen en een lagere licht intensiviteit de alg terug te dringen.

Ik zou niet het probleem bij co2 gaan zoeken maar bij de voeding in het water (van rich dose naar lean dose gaan aangezien richdose alleen in rijpe tanks goed werk) en ik zou de licht intensiviteit verlagen, niet het aantal uren aangezien je een tekort gaat creeren voor je planten wat alleen maar juist nog meer algen bevorderd. Tussen de 8 en 12 uur minimaal, 6 is erg weinig.
 
Heb je nu al beproeft hou het eruitziet met een buis naar boven schijnend? Of lukt dat alleen bij mij?
Ik verwacht ook niet dat de juwelhelialux spectrum ledunit + dimmer het laatste zeer kostbare item van juwel zal zijn, daar is dat merk heel handig in , maarja we kopen het😀
Ik heb trouwens inmiddels een lichtbalk even los geschroeft en even gekeken. Volgens mij kan ik ze ook gewoon omdraaien. Ik heb niet heel de balk er helemaal uitgehaald maar als ik goed kijk dan neem ik aan dat ik ze ook gewoon om kan draaien. De boven- en onderkant van de sledes waar de lamp in schuift en verbinding maakt zijn precies hetzelfde..

Ik heb nog even een fotoowtje gemaakt..
 

Bijlagen

  • 20230114_202703.jpg
    20230114_202703.jpg
    78.9 KB · Weergaven: 47
Dat niet gelijk nee maar algenbloei is vaak een tekort aan co2 en als je dat niet opheft dan zal de alg terugkomen denk ik.
Co2 tekort is alleen geval wanneer er een te hoge licht intensiviteit is. Planten kunnen ook goed groeien met een lagere licht intensiviteit (tot een bepaalde grens natuurlijk) alleen is dan wel belangrijk dat dus de verhouding op de voeding ook word aangepast (dus geen rich dose zoals de ei methode doet maar een lean dose waardoor de planten juist efficienter de voedingsstoffen gaan gebruiken)

een co2 tekort komt vooral voor als je een overschot aan voeding hebt en een te hoge licht intensiviteit. Een situatie die vooral komt bij mensen die via de ei methode werken. Zolang iemand dat niet doet of wenst te doen is het dus niet altijd zo het geval dat de oorzaak bij co2 ligt. Iemand die gewoon normale doorsnee planten heeft zal echt niet een probleem hebben bij lagere verlichting en minder co2, zolang de verhoudingen maar kloppen.

We hebben tegenwoordig gewoon té goedde lampen hangen die vragen eenmaal een dure co2 set. Slim gespeeld van die uitgevers 😛
 
Waterwissels belasten de tank niet, als je kijkt naar de driehoek die vast eerder is genoemd dan kan je daar uit halen dat alles in balans met elkaar moet staan. Voorop staat dat je je planten goed wilt laten groeien, dus die moet je het nodige bieden. Daarna kan je met waardes spelen. Er kunnen zich verschillende situaties afspelen.


-Of er blijft te veel voeding achter wat niet verwerkt word door de plant en daar maakt alg gebruik van (dus meer waterwissels, lean dose lage dosering* zorgt voor snellere plantengroei en minder voedingsoverschot waar de alg gebruik van kan maken)
-Of er is een voedingsgebrek waardoor de plant niet genoeg gebruik kan maken van de co2 en verlichting (meer fe, no3, po4 nodig)
-Of er is te veel lichtintensiteit waardoor er een gebrek aan co2 of voeding is(meer dimmen)
-Of er is een tekort aan lichtintensiteit waardoor er co2 en voeding over blijft
-Of er is te weinig co2 waardoor de planten niet genoeg voeding op kunnen nemen in verhouding tot de lichtintensiteit

Co2 overschot doet niet veel..
In alle bovenstaande gevallen kunnen algen gaan groeien, er is geen enkele tank waar geen alg in groeit, algen zijn er en horen bij de tank.

Veranderingen nemen pas minimaal na 2 tot 3 weken plaats dus iets wat je nu doet zal pas over een kleine maand zichtbaar zijn.
Of co2 tekort het meest voorkomt weet ik niet, bij mij hielp het overschot aan voeding afhevelen en een lagere licht intensiviteit de alg terug te dringen.

Ik zou niet het probleem bij co2 gaan zoeken maar bij de voeding in het water (van rich dose naar lean dose gaan aangezien richdose alleen in rijpe tanks goed werk) en ik zou de licht intensiviteit verlagen, niet het aantal uren aangezien je een tekort gaat creeren voor je planten wat alleen maar juist nog meer algen bevorderd. Tussen de 8 en 12 uur minimaal, 6 is erg weinig.
Interesant en goed uitgelegt 👍🏼

Eigelijk doe ik wat je zegt. Ik ben al opzoek naar de onbalans. Ik ben al begonnen om voorlopig de waardes waar ik invloed op heb, op orde te krijgen. Co2 stabiel en groen. Plantenvoeding zover te krijgen dat er in ieder geval geen tekort is. Ik had een tekort niet zo lang geleden dus ik geef nu iets vaker kolom voeding. Ik heb nog geen druppelset dus ik kan fosfaat ect niet meten op dit moment. Ik was zoals gezegt bezig om het licht af te stellen. Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat je lichtduur dus minimaal 8 uur moet zijn.. Deze nieuwe informatie zorgt er voor dat ik me licht dus moet gaan dimmen en dan de duur dus op 8 uur minimaal moet hebben.

Zo zie je dat ik denk op de manier zoals jij omschrijft. Ik denk aan de driehoek alleen gaat het proces bij mij een stuk trager omdat jij de ervaring al heb 😁

Maakt ook allemaal niet uit want het leerproces is al op gang gekomen en langzaam of niet. Volgens mij denk ik op de goeie manier als ik de benodigde informatie heb. Het gaat alleen nog niet zo snel 🤣
 
Wat je voor de verlichting ook kunt gebruiken om te dimmen is omwikkelen met bakpapier. Misschien iets om te overwegen
Meneer Edwin68 kwam met het fantastische idee om de lamp gewoon om te draaien. Dit omdat de lamp 1 kant op straalt en dus niet 360 graden rondom. Bij onze juwel verlichting kunnen we dus de lamp(en) gewoon omdraaien zodat het licht naar boven straalt ipv in de bak. Dat scheelt zeker aardig veel.

Bakpapier heeft denk ik idd de goeie licht doorlatendheid maar wat als het nat wordt? Scheurt het dan niet makkelijk?

Zelf gebruik ik een half doorschijnende vuilniszak. Deze knip ik op maat en plak ik gewoon vast met tape en dan kan je het plastic gewoon 1 of een aantal keer rond de lamp wikkelen om het gewenste effect te krijgen.
 

Terug
Bovenaan