Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


Hier een foto van de huidige situatie. Als ik met me eigen ogen kijk lijkt het ook groener dan als ik naar de foto kijk. Misschien is het gewoon een beetje gezichtsbedrog die groene gloed die ik zie, mogelijk door de planten..

Edit: me vriendin ziet het verschil ook tussen zelf kijken en de foto. Ik ben dus niet gek 😂
 

Bijlagen

  • 20221226_210010.jpg
    20221226_210010.jpg
    256 KB · Weergaven: 77
Serieus nu. Ik zou zeggen breng meer zuurstof in het water, meer oppervlaktebeweging. En een extra buitenfilter zou ik ook adviseren omdat dat geen plaats inneemt in je aquarium en met die bewoners geen overbodige luxe is. En tijd zal inderdaad nodig zijn.
 
De vissen zitten er nu in er uithalen heeft ook geen zin meer.
ik denk dat goudvissen zelfs de voorkeur geven aan troebel water als je ze zou laten kiezen dus wat dat betreft is er ook niets aan de hand.
rustig water blijven verversen en misschien toch voor een uv filter gaan.
Ik ken een paar mensen die koi houden die gebruiken allemaal uv en een ontzettende grote mechanische filter
 
Ag ik zat gisteren vroege vogels te kijken, het ging over de sporen van de paddestoelen en hoe die om ons heen ook allemaal bevinden en ons neus verkr.. dus ik denk ook niet dat de vissen er heel erg om lijden als het bacteriebloei is 😄 wat extra zuurstof toevoegen kan nooit kwaad. Daar zijn die zuurstof behoefdigde bacteriën verzot op en de vissen vinden het ook niet erg
 
Ik hou het op een zicht van minder dan 50 meter en zou de mistlampen aanzetten.
:sorry: :DD
Op dit moment is het zicht nog minder als 50 meter. Ik zie geen hand voor ogen 😂😂
 
De vissen zitten er nu in er uithalen heeft ook geen zin meer.
ik denk dat goudvissen zelfs de voorkeur geven aan troebel water als je ze zou laten kiezen dus wat dat betreft is er ook niets aan de hand.
rustig water blijven verversen en misschien toch voor een uv filter gaan.
Ik ken een paar mensen die koi houden die gebruiken allemaal uv en een ontzettende grote mechanische filter
De vissen hebben er geen last van zo te zien. Het is als het goed is ook niet schadelijk lees ik overal.
 
Serieus nu. Ik zou zeggen breng meer zuurstof in het water, meer oppervlaktebeweging. En een extra buitenfilter zou ik ook adviseren omdat dat geen plaats inneemt in je aquarium en met die bewoners geen overbodige luxe is. En tijd zal inderdaad nodig zijn.
Ik zal wel wat meer oppervlakte beweging creëren. Kijken of het dan sneller weg trekt. De vissen lijken nergens last van te hebben.
 
Het gaat toch wel vanzelf weg, het is ff afwachten totdat het gaat draaien.
Dan is het water vervangen wel het minste idee.
 
Nu een periode later..

Het blijkt groene zweefalg te zijn. Ik heb de lichturen terug gedraait naar 8 uur en nu zelfs naar 6 uur sinds gister. Het gaat maar niet weg. Me co2 is stabiel denk ik. Dus ik denk dat ik nog teveel licht produceer.

De 9000k lamp heb ik afgedekt met plastic van een vuilniszak waar wel iets licht doorheen komt.

De 6500k lamp heb ik niet afgedekt.

Ik wil achter de oorzaak komen en niet tijdelijk oplossen met uv-licht als dit mogelijk is.

Wie kan met me meedenken?
 
Groene zweefalg duidt dan weer op een co2 tekort. Gebruik je een dropchecker en hoeveel lumen geven beide lampen af op je bak van 180 liter?
 
Groene zweefalg duidt dan weer op een co2 tekort. Gebruik je een dropchecker en hoeveel lumen geven beide lampen af op je bak van 180 liter?
De dropchecker kleurt groen en is al een tijdje stabiel. De co2 waarde is dus rond de 20 constant. Op de 180 bak idd. Wel wil ik vermelden dat de co2 3 uur langer aan staat dan het licht. Dit om de dropchecker groen te houden.

Beide lampen geven als het goed is 2650 lumen af. Dit komt samen neer op een waarde van 30 lumen per liter (gerekend met 180 liter wat dus eigelijk niet helemaal klopt). De 9000k lamp heb ik dus het meerendeel afgedekt met plastic waar wel iets van licht doorgeen komt.

Ik kan de co2 bpm verhogen maar dan moet ik wel weer opnieuw afstellen m.b.t. de uren dat de co2 aanstaat.

Bijgevoegd mijn spreadsheet overzicht met informatie over de bak.

Ik heb aqua clear en algumin in huis gehaald en toegevoegt (zie spreadsheet). Dit is maar een tijdelijke oplossing en tevens niet 100% effectief. Algumin wil ik eigelijk ook niet meer toevoegen, want dit haalt het eten van de pleco weg en dan ontstaat er ruzie om voer tussen de pleco en de sluierstaarten.

Edit: ik heb de screenshot van de spreadsheet duidelijker gemaakt
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230113_183902_Sheets.jpg
    Screenshot_20230113_183902_Sheets.jpg
    191.3 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Ik lees in de spreadsheet dat de KH 5 en pH 6.5 is.
Denk dat je dit even nauwkeuriger moet meten want dat zou betekenen dat je 150ppm CO2 in het water zou hebben.
Wel wil ik vermelden dat de co2 3 uur langer aan staat dan het licht. Dit om de dropchecker groen te houden.
Om je dropchecker groen te houden in het donker heeft niet zoveel nut. Er is nml geen assimilatie van je planten.
 
Ik lees in de spreadsheet dat de KH 5 en pH 6.5 is.
Denk dat je dit even nauwkeuriger moet meten want dat zou betekenen dat je 150ppm CO2 in het water zou hebben.

Om je dropchecker groen te houden in het donker heeft niet zoveel nut. Er is nml geen assimilatie van je planten.
De kh en ph zijn met een test strip dus niet nauwkeurig. Een druppelset moet nog besteld worden.

De dropchecker overdag en 's nachts verschilt haast niet van kleur. 'S nachts staat de co2 ook uit dan. De co2 staat 2 uur langer aan dan het licht. Daarnet zei ik 3 uur maar dat is 2 uur langer. 3 uur van te voren gaat de co2 aan en 1 uur voor donker gaat deze uit. Dit omdat het co2 niveau anders zakt langzaam.

Jessicapilon zei dat er een te laag co2 niveau is waarschijnlijk. Ik kan de bubbels verhogen en weer opnieuw afstellen m.b.t. aantal uur aan.

Zelf denk ik dat het door het licht komt.. ik had het licht 1 dag op 10 uur gezet en toen was de zweefalg explosief gegroeit. Normaal staat het licht 8 uur aan gemiddeld en ik heb dus 1 lamp al gedeeltelijk afgedekt. Dit schroef ik vanaf vandaag terug naar 6 uur per dag.

Ik wil niet teveel dingen tegelijk proberen want dit is niet ideaal voor de bak.

Wat is verstandig?
- Licht inkorten en eventueel nog meer afdekken?
- co2 verhogen en opnieuw afstellen?

Ik zal even een foto maken van de afgedekte lichtbalk.
 

Bijlagen

  • 20230113_201211.jpg
    20230113_201211.jpg
    112.1 KB · Weergaven: 60
Gebruik je een dropchecker hen heb je daar een foto van?
Ja ik gebruik een dropchecker. Ik heb net de vloeistof vervangen dus ik kijk even of ik een foto heb van welke kleur die was.

De bijgevoegde foto is de kleur van hoe de dropchecker de afgelopen dagen was.
 

Bijlagen

  • 20221222_075024.jpg
    20221222_075024.jpg
    86.7 KB · Weergaven: 43
Dat is m.i. groen en dus algenbloei en ik zou het licht dimmen of anders de co2 verhogen.

 
En kun je minder voeren.en de temperatuur wat lager, dat zou je water minder belast laten.
Groen water daar zijn watervlooien mee te kweken goed voor je vissen😀
 
En kun je minder voeren.en de temperatuur wat lager, dat zou je water minder belast laten.
Groen water daar zijn watervlooien mee te kweken goed voor je vissen😀
Minder voeren zou ik kunnen doen. Maar het zijn me baby's dus me hart speelt dan op. Daarnaast had ik nergens last van in hun oude bak m.b.t. het voeren.

Temperatuur lager kan niet. Er zit een pleco bij en die moet minimaal 20 graden hebben. De temperatuur staat op 21/22 graden nu het winter is.

Watervlooien zijn fantastich maar dat groene water in me bak niet 🤣
 
Je kunt de liefde van je baby's niet afkopen met veel voeding.
Uvc zou ze blij kunnen maken omdat hun excrementen waar ze toch altijd in zwemmen dan nog ietsje gesteriliseerd worden, een beetje net als een gewassen luier😉
Jij helder water en de vis minder irritant water dat lijkt me een win win situatie.
 
Dat is m.i. groen en dus algenbloei en ik zou het licht dimmen of anders de co2 verhogen.

Wat betekend m.i. ?

Het is mij nu wel duidelijk dat het algengroei is en geen bacterie bloei. Het water kleurt ook groen zoals op jou link als ik er niks aan doe.

Zelf heb ik het idee dat het aan het licht ligt. Ik had 1 dag de uren licht op 10 gezet en toen waren de algen explosief gegroeit. Bij 8 uur licht, wat wordt aangeraden bij zweefalg, groeien de algen traag. Dus ik heb de uren licht nu op 6 uur per dag gezet. Dit is om de alg te verwijderen. Er wordt ergens gezegt dat 72 uur het licht uit laten de alg verwijderd. Maar dit vind ik wel heel rigoureus en lijkt me niet fijn voor de vissen. Daarnaast heb ik geen haast om zo snel mogelijk alles weg te krijgen, want nu kan ik aan de alg zien wat werkt denk ik. Ik neem aan dat de alg vanzelf minder wordt als ik iets gevonden heb wat werkt dus ik gebruik de alg nu als indicatie. Wat wel echt opvalt is dat de algen groeien als het licht aan is.. het is 's ochtends namelijk minder erg en gedurende de dag, als het licht aan is, groeit het dus.

Stap 1: ik ga er eerst voor kiezen om het licht nu 6 uur per dag aan te laten. Kijken of er dan verbetering is.

Stap 2: ik ga de tweede 6500k lichtbalk ook een stukje dimmen. Of kan ik i.p.v. de 6500k balk dan beter de 9000k balk nog meer dimmen? (Zie in vorige bericht foto van gedimde 9000k balk) dus hierbij de vraag welke lichtbalk ik dan beter extra kan dimmen? De 6500k is namelijk de natuurlijke licht range als ik het goed heb. Dus misschien beter de 9000k dan extra dimmen..

Stap 3: bij geen verbetering ligt het waarschijnlijk aan de co2 en zal ik deze moeten verhogen (al heb ik het vermoeden dat het hier niet aan ligt)

Goed plan denk ik zo?
Wat kan/moet ik verder nog doen?

Ik weet van de uv licht behandeling. Ik wil alleen eerst achter de oorzaak komen. Anders komt het gewoon weer terug.

Ik heb aqua clear en algumin geprobeerd. De aqua clear is niet voldoende bij de aanbevolen dosis. Dan blijft er nog niet gebonden alg achter. Ik weet ook niet of een hogere dosis aqua clear wel veilig is. De algumin wil ik liever niet meer gebruiken aangezien de pleco dan onrustig wordt als de andere algen dan ook verdwijnen.

Misschien zijn er verder nog dingen waar ik niet aan denk?
 
Uv is een 'toepassing' die ertoe zou kunnen bijdragen dat je planten in helderder water sneller gaan groeien dan de zweefalgen en kan uiteindelijk de uv minder lang aanstaan en het aquarium licht langer.
 
Je kunt de liefde van je baby's niet afkopen met veel voeding.
Uvc zou ze blij kunnen maken omdat hun excrementen waar ze toch altijd in zwemmen dan nog ietsje gesteriliseerd worden, een beetje net als een gewassen luier😉
Jij helder water en de vis minder irritant water dat lijkt me een win win situatie.
Ik geef ze ook niet super veel hoor b.t.w.
Sommige dagen 1x voer en andere dagen 3x voer. Als ik 3x voer dan wel kleinere porties. En ik wissel het soort voer ook af.. als ik ze aan de plantjes zie zitten dan voer ik wat extra. Als ze genoeg te eten hebben zitten ze namelijk ook niet aan de plantjes.

Die uv behandeling heb ik inderdaad ook al wat meer over gelezen. Ik wil eigelijk alleen eerst de oorzaak van de zweefalg weten voordat ik daar überhaupt aan begin.. toen de vissen in hun oude 70 liter bak zaten met een stuk kleiner filter had ik deze problemen niet. Dus het lijkt me niet aan de afvalstoffen te liggen. Het visbestand is namelijk niet gewijzigd en de waterinhoud van de bak is bijna 3x zoveel nu. Wel voeg ik co2 toe in de nieuwe bak en niet in de oude. Daarnaast heeft de nieuwe bak veel meer licht kwa sterkte. Dus die 2 dingen zijn anders.
 
Uv is een 'toepassing' die ertoe zou kunnen bijdragen dat je planten in helderder water sneller gaan groeien dan de zweefalgen en kan uiteindelijk de uv minder lang aanstaan en het aquarium licht langer.
De waterpest groeit hard sinds de bruinalg weg is. Daar ligt het volgens mij ook niet aan. Dat de planten niet snel genoeg kunnen groeien. Ik snap wel dat de zweefalg het licht belemmert.

Ik heb wel een voedingstekort gehad bij de planten (ik ben 1x vergeten om de waterkolom te voeden. Ik wist namelijk niet zeker of ik het al gedaan had en heb toen niks gedaan). Dat hou ik de laatste tijd goed bij in de spreadsheet.
 
Uv is een 'toepassing' die ertoe zou kunnen bijdragen dat je planten in helderder water sneller gaan groeien dan de zweefalgen en kan uiteindelijk de uv minder lang aanstaan en het aquarium licht langer.
Ik neem ook aan dat een uv behandeling niet iets noodzakelijks is. Zoals ik zei had ik in de oude bak geen problemen met zweefalg en was het water echt kraakhelder. Gewoon met dezelfde vissen, kleiner filter en kleinere bak.

Daarnaast heb ik ergens gelezen dat een uv behandeling niet constant gegeven kan/mag worden.
 
De co2 word nu door de zweefalg gebruikt.
En je vissen bijvoeren wanneer ze aan de planten beginnen is wellicht de grote fout ook omdat het recent is opgestart kijk je vissen zullen wel blijven dooreten en voorspoedig groeien, maar de de rest in de de bak past iets trager aan de nieuwe omstandigheden.
Zou de bak met zeer veel waterpest moeten zijn zodat de vissen er van kunnen eten terwijl het sneller groeit als dat ze opkunnen.
Ergens gelezen zou je op een koikarperforum kunnen doen die mensen doen wat goed is voor die gekoesterde vissen.
 
De co2 word nu door de zweefalg gebruikt.
En je vissen bijvoeren wanneer ze aan de planten beginnen is wellicht de grote fout ook omdat het recent is opgestart kijk je vissen zullen wel blijven dooreten en voorspoedig groeien, maar de de rest in de de bak past iets trager aan de nieuwe omstandigheden.
Zou de bak met zeer veel waterpest moeten zijn zodat de vissen er van kunnen eten terwijl het sneller groeit als dat ze opkunnen.
Ergens gelezen zou je op een koikarperforum kunnen doen die mensen doen wat goed is voor die gekoesterde vissen.
Co2 uitschakelen is een optie.. ik raak nu alleen een beetje in de war. Ik vraag me af hoe jij er bij komt dat de alg de co2 gebruikt? Ik wil het best testen door de co2 uit te schakelen. Maar ik wil ook niet teveel tegelijk proberen.. er wordt hier namelijk ook gezegt dat ik juist meer co2 toe moet voegen. Daarom vraag ik me af waarom jij zegt dat de alg de co2 gebruikt.. is er iets waar je dat aan kan zien?

Ik ben er achter gekomen dat de sluiers vrijwel niet meer van de planten eten d.m.v. klein snel zinkend voer te voeren. Nu gaan ze meer in de bodem woelen. Af en toe geef ik ze een stukje limnophila heterophylla uit de andere bak welke ik gewoon op het water laat drijven. Dat eten ze wel maar de geplante waterpest en ook andere planten laten ze nu staan. De waterpest groeit op dit moment ook hard genoeg als ze er van zouden eten. Van planten eten lijkt mij ook erop te duiden dat ze te weinig plantaardig of helemaal te weinig voedsel binnen krijgen..
 
Ze zijn autotroof, wat wil zeggen dat ze hun biomassa opbouwen uit anorganische componenten: water (H2O), koolstofdioxide (CO2), stikstof (N), fosfor (P) en nog een aantal sporenelementen. De toevoer van voldoende zonlicht en koolstofdioxide is daarom van het allergrootste belang voor een snelle groei van de algen.10 okt 2013
1673671927790.png

https://www.nemokennislink.nl › be...

Beter licht op algen - NEMO Kennislink

 
Zoals je kan lezen in de link is het co2 gerelateerd en als je de co2 stopt dan kom je er niet want er is juist meer co2 nodig in de regel. Je hebt nu teveel licht in verhouding tot de aanwezige co2.
Dit alles kun je dus ook in de link lezen. Je komt van algen af door de oorzaak weg te nemen.
 

Terug
Bovenaan