Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


Ze zijn autotroof, wat wil zeggen dat ze hun biomassa opbouwen uit anorganische componenten: water (H2O), koolstofdioxide (CO2), stikstof (N), fosfor (P) en nog een aantal sporenelementen. De toevoer van voldoende zonlicht en koolstofdioxide is daarom van het allergrootste belang voor een snelle groei van de algen.10 okt 2013
Bekijk bijlage 354649
https://www.nemokennislink.nl › be...

Beter licht op algen - NEMO Kennislink

Ik lees wel dat algen in de basis hun energie halen uit (zon)licht. En daarnaast is de voeding eigelijk de zelfde stoffen als de planten.

Wat ik me nu af vraag.. een goeie plantengroei zorgt er voor dat algen geen kans krijgen in theorie. Wat zijn dan bij mij de omstandigheden dat algen de overhand wel krijgen? Het ligt volgens mij niet aan de lichtduur, kolomvoeding of plantengroei.

De lichtduur stond op 8 uur en staat nu zelfs op 6 uur. Terug naar 8 uur schroeven wordt vermeld bij zweefalg remedies. Bij mij op 8 uur groeit de zweefalg zeer langzaam of blijft hetzelfde. Er is in ieder geval geen verbetering. Dus ik heb het aantal uur licht gister nog verder terug geschroeft naar 6 uur.

Bij de kolomvoeding ontstaat nu geen tekort meer denk ik. Ik deed hiervoor +/- 1x a 1,5x de aanbevolen dosis per week. Dat hield ik in het begin minder goed bij en er is in deze periode ook een tekort ontstaan. De afgelopen 2/3 weken heb ik de kolomvoeding beter en regelmatiger gedaan, zodat er geen tekort ontstaat. Ik zit nu op 1x de aanbevolen dosis per 4 dagen. Daarnaast maak ik gebruik van voedings capsules in de bodem volgens de aanbevolen richtlijnen. Dus een voedings tekort lijkt me nu niet meer aan de orde.

De plantengroei had het moeilijk in het begin. De eerste 10 dagen na het planten groeiden ze amper. Toen kwam de bruinalg op dag 11 waardoor de groei ernstig belemmerd werd. Toen kwam de zweefalg op dag 15 en ik kom er sindsdien niet meer vanaf. Ik zit nu op dag 38. De planten (lees: vooral de waterpest) groeien op dit moment goed. Ik ben nu alleen huiverig om te gaan snoeien. Ik zit er namelijk mee in me hoofd dat een goede plantengroei algen weg houdt. En dus wil ik nu geen plant stukken weghalen. Dit een beetje in dubio aangezien snoeien nieuwe aanmaak van de plant stimuleerd. De waterpest is inmiddels aardig wild om zich heen aan het groeien en ook de andere planten groeien maar dat zijn geen snelgroeiers.

Zelf heb ik al een paar weken het vermoeden dat mijn licht te sterk is. De zweefalg reageerd sterk op licht. Verhoog ik het aantal lichturen (bijvoorbeeld naar 10 uur) dan groeit de zweegalg explosief. Zolang het aantal uur licht rond de 8 uur zit blijft de hoeveelheid zweefalg redelijk stabiel. Het wordt dan niet veel meer maar zeker ook niet minder. Dus het aantal uur licht heb ik gister op 6 uur gezet. De zweefalg begon op dag 15 en op dag 21 was het water helemaal groen. Toen heb ik op dag 22 meerdere waterwissels tegelijk gedaan en mijn 9000k, 2650 lumen lichtbalk gedimt. Ook heb ik vanaf deze dag het aantal lichturen op 8 uur gezet. Vanaf dag 24 heb ik ook geen bruinalg meer en groeien de planten goed. Dit leverde geen verbetering op in de 14 dagen erna. Als test heb ik op dag 34 het licht 10 uur aangelaten ipv 8 uur en de algen groeiden in 1 dag explosief. Gister op dag 37 ben ik dus begonnen met 6 uur licht per dag.

Vanaf dag 13 ben ik co2 toe gaan voegen. En nu ik in me spreadsheet met alle info kijk, zie ik dat 2 dagen later de zweefalg begon. Dus eigelijk wat jij zegt, dat de alg me co2 opeet lijkt te kloppen. Dit was me nog niet eerder opgevallen... 😅

Ik plaats maar dit hele verhaal.. maar ik had ook kunnen zeggen: "je hebt gelijk"
 
Op welke dag zit je nu want je hebt het erover dat het begon op dag 15 en dan kan het zo zijn dat je last had van nh3/4 door de opstart en dit is vaak weer een boost voor algen.
Met minder licht zullen de algen het minder goed doen inderdaad dus met veel licht zul je er meer last van hebben.
Meet je nog nh3/4 en zo nee hoelang al niet meer? Als je co2 voldoende is tov het licht dan zou het van voorbijgaande aard moeten zijn.
Zorg ervoor dat je dropchecker mooi lichtgroen is.
 
Zoals je kan lezen in de link is het co2 gerelateerd en als je de co2 stopt dan kom je er niet want er is juist meer co2 nodig in de regel. Je hebt nu teveel licht in verhouding tot de aanwezige co2.
Dit alles kun je dus ook in de link lezen. Je komt van algen af door de oorzaak weg te nemen.
Bedankt voor de extra info. In mijn laatste lange bericht kom ik er al typend achter dat het idd aan de co2 ligt. In me spreadsheet kan ik zien dat 2 dagen na de start van de co2 is de zweefalg ontstaan.. dat was me nog niet eerder opgevallen.

Oke mooi! De oorzaak is bekend!

Ik voeg dus te weinig co2 toe in verhouding met de hoeveelheid licht die de bak produceerd.. de lichtbalk dimmen was dus een stap in de goede richting. En dus mijn bevinding dat het licht te sterk is, klopt ook. Ik was alleen nog niet zover kwa kennis dat ik het stukje met de co2 kon plaatsen. Ik heb dus 2 opties als ik het goed begrijp.. 1: licht dimmen. 2: co2 verhogen.

Nu heb ik alleen de volgende vraag..

"Plantengroei" wordt dat nou het best gestimuleerd door de lichtduur of door de lichtsterkte? Zelf denk ik nu dat de lichtsterkte voor de snelheid van de groei zorgt en dat de lichtduur zorgt voor de tijd dat de planten groeien. Dit is mijn vraag want ik heb dus ook eens gelezen dat planten ook kunnen groeien tijdens de nacht??

Dit laatste is mij nog niet helemaal duidelijk..
 
Groei zie je bij planten veelal in de nacht al is geen plant gelijk. De intensiteit bepaald hoe snel de fotosynthese gaat en met veel licht en genoeg voeding kun je dan zelf zuurstofbelletjes zien aan de bladeren. De assimilatie dus.
 
Bedankt voor de extra info. In mijn laatste lange bericht kom ik er al typend achter dat het idd aan de co2 ligt. In me spreadsheet kan ik zien dat 2 dagen na de start van de co2 is de zweefalg ontstaan.. dat was me nog niet eerder opgevallen.

Oke mooi! De oorzaak is bekend!

Ik voeg dus te weinig co2 toe in verhouding met de hoeveelheid licht die de bak produceerd.. de lichtbalk dimmen was dus een stap in de goede richting. En dus mijn bevinding dat het licht te sterk is, klopt ook. Ik was alleen nog niet zover kwa kennis dat ik het stukje met de co2 kon plaatsen. Ik heb dus 2 opties als ik het goed begrijp.. 1: licht dimmen. 2: co2 verhogen.

Nu heb ik alleen de volgende vraag..

"Plantengroei" wordt dat nou het best gestimuleerd door de lichtduur of door de lichtsterkte? Zelf denk ik nu dat de lichtsterkte voor de snelheid van de groei zorgt en dat de lichtduur zorgt voor de tijd dat de planten groeien. Dit is mijn vraag want ik heb dus ook eens gelezen dat planten ook kunnen groeien tijdens de nacht??

Dit laatste is mij nog niet helemaal duidelijk..
Ik zie @benvo altijd zeggen dat de lichtsterkte bepalend is.
 
Laatst bewerkt:
Op welke dag zit je nu want je hebt het erover dat het begon op dag 15 en dan kan het zo zijn dat je last had van nh3/4 door de opstart en dit is vaak weer een boost voor algen.
Met minder licht zullen de algen het minder goed doen inderdaad dus met veel licht zul je er meer last van hebben.
Meet je nog nh3/4 en zo nee hoelang al niet meer? Als je co2 voldoende is tov het licht dan zou het van voorbijgaande aard moeten zijn.
Zorg ervoor dat je dropchecker mooi lichtgroen is.
Vandaag is dag 38 van de bak. Ik zal even een screenshot erbij posten van de spreadsheet die ik gemaakt heb.

Ik heb als het goed is geen last gehad van ammonia pieken op de eerste paar dagen na. Onderbouwing: vanaf dag 15 was er geen nitriet (no2) meer te meten. Dit betekend dus dat op die dag de nitrificatie bacteriën al op sterkte waren. Als ik het goed heb dan ontwikkelen eerst de bacteriën die de ammonia omzetten in nitriet (no2) en daarna pas de bacteriën die no2 omzetten in nitraat (no3). Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van een oud filter tijdens de eerste 4 weken. Een ammonia piek op dag 15 lijkt me dus niet aan de orde. Hetzij dat ik geen druppelset heb op dit moment, dus 100% zeker kan ik niet zijn. Mijn ph is altijd onder de 7 dus het was ook geen noodzaak (volgens mij) om de druppeltesten voor nh3/4 eerder te halen. Binnekort ga ik wel een druppelset aanschaffen maar ik wil kijken of ik gelijk de grote set van jbl kan halen. De basis druppelsets (jbl / colombo) en dan extra tests kopen is in verhouding duurder vandaar. Met de grote set kan ik ook de hoeveelheid plantenvoeding wat beter in de gaten houden.

En ja ik ga me co2 verhogen. Het licht nog verder inkorten en dimmen is eigelijk geen optie want dan blijft er eigelijk geen licht meer over. Daarnaast is mijn doel het licht zolang mogelijk aan te laten (lees 10/12 uur per dag). Dat is de reden dat ik de co2 set oorspronkelijk heb aangeschaft. Dus ik zal de co2 moeten verhogen.. Ik kon alleen nog niet op deze manier denken door gebrek aan de juiste kennis/ervaring. Ik zat dus te kutten met minder licht en meer voeding.. maarja ik heb nu geleerd van de beste 😉

Elke keer dat er iets gebeurd met het aquarium leer ik weer meer. Echt leuk. De meeste mensen weten denk ik niet dat een hond of kat een makkelijker huisdier is dan vissen. Een half jaar geleden zaten de 2 sluierstaarten van me vriendin nog in een vissenkom. Dat vond ik toen toch wel zielig en inmiddels staan er 2 aquaria in de woonkamer waar ik elke dag mee bezig ben 😂

Ik dank jullie vriendelijk voor de verduidelijking (ik wil snappen waarom iets moet i.p.v. maar gewoon de adviezen opvolgen)

De komende dagen ga ik er mee aan de slag. Eerst me co2 diffuser/bellenteller maar eens vinden in de groene waas. Anders wordt het moeilijk bellentellen 😅
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230113_185106_Sheets.jpg
    Screenshot_20230113_185106_Sheets.jpg
    273.6 KB · Weergaven: 52
A

Ik zie @benvo altijd zeggen dat de lichtsterkte bepalend is.
Dit zegt ook mijn gevoel naar aanleiding van m'n bevindingen met het spelen van het licht. Al kan ik het niet echt onderbouwen met informatie. Maar dit is wat mijn gevoel zegt.

🙂
 
Ja dat klopt en dat is dus de intensiteit die bepaald wat een plant gaat verbruiken en dus nodig heeft.
Goed om dit te weten. Dit is weer extra informatie die ik mee ga nemen 🫡
 
Veel licht vraagt meer voeding dan weinig licht.
Als je dit zegt is de lichtsterkte maar dan ook de lichtduur bepalend. Wat natuurlijk ook gewoon zo is. Ik vroeg me alleen af welke van de 2 meer invloed heeft op de groei. De sterkte of de duur. Maar dat is de sterkte dus..
 
Een flinke laag vijverkroos kan ook veel licht tegenhouden.
Ook kun je het licht dat je nu hebt vervangen door er paarse buizen in te plaatsen die geven minder lumen en je goudvis zal er mooi uitzien.
 
Een flinke laag vijverkroos kan ook veel licht tegenhouden.
Ook kun je het licht dat je nu hebt vervangen door er paarse buizen in te plaatsen die geven minder lumen en je goudvis zal er mooi uitzien.
Ik heb inderdaad gelezen over drijfplanten en licht verminderen.

Ik ga kijken of ik over een tijdje de juwel helialux kan/wil kopen. Die is compleet dimbaar en instelbaar maar wel duur. Dus ik ga de komende tijd bekijken of dat wel echt nodig is voor wat ik wil. Me huidige lichten een beetje dimmen met plastic vind ik ook niet erg als het nodig is en werkt. Maar wie weet heb ik de komende maanden wel een keer geld over. Al wil ik nog zoveel kopen 😅
 
Dan vind ik vijverkroos voorlopig simpelste remedie want dat kost je niets en je kun het erook weer uitscheppen , waarbij het veel ballaststoffen opneemt die je vis uitscheidt.
 
Nadeel is dat je er weer erg lastig af komt want als je het wegschept blijven er altijd wel weer enkele stukjes over die zich rap vermeerderen.
Drijfbamboe is ook een mooie groter drijver die makkelijk is in tekorten.
 
De juwel helialux spectrum het ik me 2x kado gedaan, zonder dimmer dan, de kleuren zijn leuker dan bij de eerdere helialux ook 2 van maar die zijn flets vind ik met alleen maar fel wit en blauw en met het dimmen was ik ook snel uitgespeeld hoor dat is in het begin leuk maar uiteindelijk wil je alles toch mooi beschenen zien
 
kun je je lampen appart schakelen?
Hier op forum houd men vast aan 8uur verlichten maar op 5uur of 15uur groeien planten ook, korte lichtperiode remt alg volgens me.
Indien ja 8u je 6500k en je 9000 enkele uren bijschakelen is voldoende.
Je waterpest of andere snelgroeiers goed laten doorgroeien tot aan/op wateroppervlak maar wel altijd gedeelte openhouden zodat er nog voldoende gasuitwisseling kan gebeuren.
Oxidator die zuurstof afgeeft in je water vind ik wel een meerwaarde in goudvis bakken .
 
Laatst bewerkt:
16736980894651893992562.jpg
 
kun je je lampen appart schakelen?
Hier op forum houd men vast aan 8uur verlichten maar op 5uur of 15uur groeien planten ook, korte lichtperiode remt alg volgens me.
Indien ja 8u je 6500k en je 9000 enkele uren bijschakelen is voldoende.
Je waterpest of andere snelgroeiers goed laten doorgroeien tot aan/op wateroppervlak maar wel altijd gedeelte openhouden zodat er nog voldoende gasuitwisseling kan gebeuren.
Oxidator die zuurstof afgeeft in je water vind ik wel een meerwaarde in goudvis bakken .
Nee de lampen zitten samen gekoppeld.

De eerste stengel waterpest komt al bij het wateroppervlak. Sinds ik de 9000k gedimt heb groeit de waterpest ook meer in de lengte/hoogte. Daarvoor groeide het meer in de breedte toen beide lampen nog vol licht produceerden. Ik heb de stengels redelijk ver van elkaar vandaan geplant (enkele cm's tussenruimte) dus er is ruimte tussen de stengels.

Ja die luchtsteen zouden de sluierstaarten leuk vinden om mee te spelen. De belletjes. Verder zie ik de meerwaarde niet. Het verdrijft ook de co2 lees ik overal. Ik vraag me af in hoeverre het de co2 verdrijft? Is dit een behoorlijke hoeveelheid of maar een klein beetje co2? Wat is eventueel het verdere nut van een luchtsteen? Zuurstof zit er al genoeg in het water, want ik heb er zwz een flinke hoeveelheid waterpest er in. Ik weet dat bij sommige waterbehandelingen/medicijnen beluchting vereist is.
 
Luchtbelletjes zorgen voor meer oppervlaktebeweging en kunnen dan toegevoegde co2 uitdrijven.
 
Nee dat is een onderwater ornament
1673699663904708258696.jpg
op deze foto is t net alsof het je aankijkt.
1673699752654414070206.jpg
hierin niet meer nodig
16736998151891733185878.jpg
het is plastic maar het gaf eerst wat beschutting aan garnalen totdat de planten gingen groeien😀

Nicktrix heb je nou gezien wat ik vandaag heb geprobeert dus de buis naar boven laten schijnen.
 
Luchtbelletjes zorgen voor meer oppervlaktebeweging en kunnen dan toegevoegde co2 uitdrijven.
Is het dat de luchtbelletjes die omhoog komen de co2 meenemen naar het oppervlak of is het dat de oppervlakte beweging de co2 verdrijft?

Ik denk als ik een eventueele luchtsteen zou plaatsen dat ik hem aan het einde van de waterflow cirkel zou plaatsen. Dus in de hoek waar het water weer het filter in gaat. Daar is het co2 niveau bij mij het laagste denk ik. En ik heb daar de ruimte ervoor als ik een klein plantje verwijder. De vraag is of de sluierstaarten het wel leuk zouden vinden een paar luchtbelletjes.
 
Nee de lampen zitten samen gekoppeld.

De eerste stengel waterpest komt al bij het wateroppervlak. Sinds ik de 9000k gedimt heb groeit de waterpest ook meer in de lengte/hoogte. Daarvoor groeide het meer in de breedte toen beide lampen nog vol licht produceerden. Ik heb de stengels redelijk ver van elkaar vandaan geplant (enkele cm's tussenruimte) dus er is ruimte tussen de stengels.

Ja die luchtsteen zouden de sluierstaarten leuk vinden om mee te spelen. De belletjes. Verder zie ik de meerwaarde niet. Het verdrijft ook de co2 lees ik overal. Ik vraag me af in hoeverre het de co2 verdrijft? Is dit een behoorlijke hoeveelheid of maar een klein beetje co2? Wat is eventueel het verdere nut van een luchtsteen? Zuurstof zit er al genoeg in het water, want ik heb er zwz een flinke hoeveelheid waterpest er in. Ik weet dat bij sommige waterbehandelingen/medicijnen beluchting vereist is.
hmm, jammer dat ze samen geschakeld zijn.
Wel leuk dat je verschil ziet tussen je gedimd licht , zelf zou ik gesplitste of lichtperiode durven verkorten .

Een oxidator is niet het zelfde als een luchtsteentje
 
hmm, jammer dat ze samen geschakeld zijn.
Wel leuk dat je verschil ziet tussen je gedimd licht , zelf zou ik gesplitste of lichtperiode durven verkorten .

Een oxidator is niet het zelfde als een luchtsteentje
Ik zal dan is naar een oxidator gaan kijken. Ff kijken wat dat dan is. Voor de zuurstof hoef ik het echt niet te doen btw. De filterpomp zorgt voor oppervlakte beweging en er staat echt een flinke bos waterpest. De vissen zijn ook totaal niet loom en zwemmen vrolijk rond. Verder heb ik nog meer planten dus zuurstof moet geen probleem zijn. Ze happen vrijwel nooit naar lucht. Alleen af en toe om denk ik hun zwemblaas te regelen. Niks om me druk over te maken..
 
Yo de helialux spectrum is in de juwel200 er onder en bij deze oude lichtset heb ik voor je geprobeert om de buis 180 graden gedraaid in het armatuur terug te plaatsen en dat gaat dus😀
Geen idee waar je het over heb met 180 graden gedraait ect 😅

Bedoel je dat de lichtbalken 180 graden gedraait zijn?

Edit: wat is het voordeel van gedraaide buizen?
 
Laatst bewerkt:
Groei zie je bij planten veelal in de nacht al is geen plant gelijk. De intensiteit bepaald hoe snel de fotosynthese gaat en met veel licht en genoeg voeding kun je dan zelf zuurstofbelletjes zien aan de bladeren. De assimilatie dus.
De groei is zeker het meerendeel 's nachts omdat overdag de energie naar de fotosynthese gaat?
 
Wel leuk dat je verschil ziet tussen je gedimd licht
Je kan planten verschillend laten groeien d.m.v. sterk / zwak licht. Bij waterpest zie je dat erg makkelijk maar het werkt denk ik bij de meeste planten. Bij veel licht groeien ze meer in de breedte en maken ze eerder zijscheuten aan. Bij weinig licht groeit de plant naar het licht toe om meer licht te krijgen. Dus krijg je met waterpest lange stengels die naar het wateroppervlak groeien met geen of maar een enkele zijscheut.

Ik neem aan dat dit met de meeste planten zo is. Al valt het niet altijd gelijk op.
 
Geen idee waar je het over heb met 180 graden gedraait ect 😅

Bedoel je dat de lichtbalken 180 graden gedraait zijn?

Edit: wat is het voordeel van gedraaide buizen?
Dat ze dan omhoogschijnen en je geen dure dimmers hoeft te kopen.
Die buizen stralen toch alleen omlaag dus als je ze omdraait naar boven toe dan is het licht indirekt en door de zwarte kleppen nog meer weggenomen, dan kun je wel wat langer het licht aanlaten en wanneer je denkt , me planten groeien tegen het licht aan dan kun je ze weer 1 voor 1 omlaag gaan richten.
 

Terug
Bovenaan