Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hello,

Ik heb een 180 liter aquarium die 19 dagen oud is. Toen ik co2 ben gaan toevoegen op dag 13 was ik denk ik te enthousiast met de lengte van het licht aangezien het een nieuwe bak is. Ik had op dag 13 ook een 40 liter waterwissel gedaan. Dag 15 werd het water wit wazig en ik dacht ik heb last van witte waas door de waterwissel. Vandaag dag 19 kreeg de waas een beetje groene gloed en kon ik de plantjes aan de achterkant niet goed meer zien. Dus het is waarschijnlijk geen witte waas maar groene zweefalg. Alleen 100% zeker weten doe ik niet.

Vandaag dag 19 heb ik een 50% waterwissel gedaan en ik schroef het licht terug naar 8 uur per dag totdat de bak volledig is ingedraait. Verder heb ik de planten zoveel mogelijk vrij gemaakt van de bruinalg tijdens de waterwissel maar ik kreeg last van me rug dus het is voor +/- 80% verwijderd. De waterpest wou niet echt lukken maar die heeft ook gewoon groene stukken plant. Als laatste heb ik de dropchecker vloeistof vernieuwd en heb ik de co2 van 25 bpm > 28 bpm verhoogd.

Uv licht is op dit moment geen optie, want die kan ik nu even niet 1 2 3 regelen.

Heb ik het goed aangepakt wil ik graag van jullie weten? En hebben jullie nog eventuele tips or tricks?

Bijgevoegd als afbeelding het indraai-overzicht met alle belangrijke informatie en een foto van na de waterwissel.

Met vriendelijke groet
 

Bijlagen

  • 20221226_161330.jpg
    20221226_161330.jpg
    284.3 KB · Weergaven: 123
  • Screenshot_20221226_161212_Sheets.jpg
    Screenshot_20221226_161212_Sheets.jpg
    372.2 KB · Weergaven: 118
Je bak draait maar 19 dagen maar ik zie wel flinke vervuilers als bewoner. Wanneer heb je die in de bak gedaan dan?
Normaliter moet een bak min 4 wk indraaien.
 
Leuk ook die goudvis, daar heb ikzelf nooit succesvol planten bij gehad behalve als ze met 5 in de 2m. Waren
Maaar dan nog zou ik dan denken gaan dat het water troebel word door zo een vis, karpers leven niet in mooie plantenomgevingen, juist kieperen ze het naar een modderbak.
 
Ben het met Edwin eens en ik ben ook bang dat dit je planten zal gaan kosten.
 
Volgende vraag waarom heb je die goudvis erin?
Om het optestarten of omdat je hem wil blijven houden want dan kun je ook met een beetje uvc gaan werken.
Voor helderder water.
Nitrix
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit ook gehad, het heeft me 4 maanden gekost om het helder te krijgen. Ik had er gelukkig nog geen vissen in, heb daphnia gebruikt om de zweefalgen op te eten. Zorgen voor een uur of 6 aan licht, daarna langzaam opbouwen naar 8 uur licht per dag. De waterbloei ging weg nadat ik een paar weken had overgeslagen met water wisselen. Maar de daphnia en wachten met waterwisselen kon omdat ik er nog geen vissen in had. Pas na 4 maanden vissen erin. Duurt heel lang, maar ik wilde de boel eerst stabiel hebben.
 
Groene zweefalg kun je toch zien als je het water in een glas doet en goed bekijkt? @jessicapilon dacht dat ik dat jou ooit ergens heb zien zeggen.
 
Ik heb dit ook gehad, het heeft me 4 maanden gekost om het helder te krijgen. Ik had er gelukkig nog geen vissen in, heb daphnia gebruikt om de zweefalgen op te eten. Zorgen voor een uur of 6 aan licht, daarna langzaam opbouwen naar 8 uur licht per dag. De waterbloei ging weg nadat ik een paar weken had overgeslagen met water wisselen. Maar de daphnia en wachten met waterwisselen kon omdat ik er nog geen vissen in had. Pas na 4 maanden vissen erin. Duurt heel lang, maar ik wilde de boel eerst stabiel hebben.
Dat is heel jammer voor al je tijd.
Uvc kan dit zeer snel oplossen het zit in gewoon daglicht ook.
 
Je kan ook altijd in het ergste geval een paar dagen de lampen uit doen en het glas afdekken zodat alles een dag of 2 - 3 pikke donker is dat kan ook de alg wel doen laten verdwijnen heb ik gelezen maar weten doe ik niet en je planten zullen er ook niet blij mee zijn
 
Kwestie van een uvfilter erin hangen zoals Edwin ook al zegt, neem dan niet dat ding van sera want dat is een ledlamp en geen uvlamp dus weggegooid geld
 
Dat is meer symptoombestrijding vindt ik en je kunt beter de oorzaak aanpakken.
 
Groene zweefalg kun je toch zien als je het water in een glas doet en goed bekijkt? @jessicapilon dacht dat ik dat jou ooit ergens heb zien zeggen.
Oeps, dat herinner ik me niet maar ik denk wel dat je dit moet kunnen zien want dat is algenbloei als het groen is.

Gelet op de grote vervuiler en dat de bak nog vers is denk ik eerder dat de TS hier met bacteriebloei te maken heeft.
 
Oeps, dat herinner ik me niet maar ik denk wel dat je dit moet kunnen zien want dat is algenbloei als het groen is.

Gelet op de grote vervuiler en dat de bak nog vers is denk ik eerder dat de TS hier met bacteriebloei te maken heeft.
Ik kan me vergissen hoor, maar ik dacht dat hier een keer gelezen te hebben in ieder geval.
Omdat er hier al vanuit gegaan wordt van groene zweefalg en inderdaad niet van bacteriënbloei, wat mij ook logischer lijkt. Ik had dat ook en dat trekt na een paar dagen wel weg. Maar het is in ieder geval zinvol om eerst vast te stellen waar je nu eigenlijk mee te maken hebt.
 
Ja zou kunnen Rens en ik verwacht ook dat je dat kan zien in een glas.
 
Je bak draait maar 19 dagen maar ik zie wel flinke vervuilers als bewoner. Wanneer heb je die in de bak gedaan dan?
Normaliter moet een bak min 4 wk indraaien.
Ik gebruik een oud filter extra om de waardes veilig te houden. Daarmee was er alleen een licht nitriet niveau te meten. Altijd onder de 0,5. Ik meet minimaal 1x per dag maar vaker komt ook voor en hou de vissen bijna constant in de gaten. De nitraat loopt ook al op dus dat betekend dat de bacteriën op kracht komen. Ik hou het goed in de gaten zeg maar 🫡
 
co2 in een bak met goudvissen?
dat lijkt me eigenlijk een beetje zonde van de kosten.
javavaren en waterpest kunnen goed zonder.

goudvissen worden wel blij van wat groen maar je kan het beter in een ander bak kweken en dan overzetten als je niet om de paar weken nieuwe plantjes wilt kopen
 
co2 in een bak met goudvissen?
dat lijkt me eigenlijk een beetje zonde van de kosten.
javavaren en waterpest kunnen goed zonder.

goudvissen worden wel blij van wat groen maar je kan het beter in een ander bak kweken en dan overzetten als je niet om de paar weken nieuwe plantjes wilt kopen
Sinds ik de sluierstaarten (o.a.) klein voer geef wat snel zakt zitten ze meer in de grond te zoeken dan aan de plantjes. Voorheen kon ik elke dag wel weer een plantje vast zetten maar dat is nu verleden tijd 😁

Ik heb de co2 ook eigelijk gekocht zodat ik de lampen iets langer aan kan laten staan maar daar was ik nu iets te vroeg mee begonnen met de licht lengte verlengen. Zie topic.. tenminste dat vermoed ik.

Het bijkomende voordeel is dat de planten misschien wat sneller kunnen groeien zometeen. Wat voor minder alg problemen kan zorgen. Al me planten moeten ook nog flink groeien.. en als de sluiers nog een beetje van de planten eten dan hersteld dat ook sneller.

Ik heb ook een andere bak zonder co2 en daar kan ik idd plantjes en stekkies vandaan halen.

Plus dat ik nooit co2 gebruikt had en ik er veel van leer. Wat ik ook leuk vind. Dus genoeg redenen om het wel te doen 😄
 
Lijkt mij bacteriebloei.
Dat dacht ik dus ook eerst maar vandaag kreeg de mist een licht groene gloed.. als het witte waas / bacterie bloei is dan komt het wel goed ook na deze acties die ik uitgevoerd heb. Dus uit voorzorg heb ik stappen ondernomen. Nu is het gewoon ff afwachten denk ik 🤔
 
goudvissen worden wel blij van wat groen
Btw de sluiers zitten eigelijk ook alleen aan de waterpest als ze aan de planten zitten. De rest wordt met rust gelaten. Dus elke week nieuwe planten kopen hoeft zwz niet 😃
 
Dat heet waterbloei of zweefalg, dan krijg je die melkwitte soep.
Klopt ik zie alleen veel plaatjes met echt een groene kleur mist dan. Deze mist is wat witter dus ik dacht aan bacterie bloei in eerste instantie todat het een lichte groene kleur kreeg. Ik zie het nog steeds niet erg duidelijk wat het nu precies is. Bacteriebloei of zweefalg. Het probleem is dat ik in de zelfde tijd de lichtduur verlengt had en een redelijk deel water verschoont had. Dus ik kon de oorzaak niet goed koppelen vandaar dat ik twijfel wat het nu precies is.. ik heb stappen genomen als het zweefalg is en als het bacteriën zijn komt het ook goed. Nu gewoon ff geduld hebben denk ik. Ik wou alleen dat mensen ff mee proberen te kijken of ik iets over het hoofd zie..
 
Leuk ook die goudvis, daar heb ikzelf nooit succesvol planten bij gehad behalve als ze met 5 in de 2m. Waren
Maaar dan nog zou ik dan denken gaan dat het water troebel word door zo een vis, karpers leven niet in mooie plantenomgevingen, juist kieperen ze het naar een modderbak.
Toen ze nog in de oude bak zaten was het water gewoon mooi helder hoor. Dit had ik daar niet mee gemaakt.. Ik geef de sluiers tegewoordig wat vaker heel klein voer wat snel zakt nu woelen ze meer in de grond dan dat ze aan de plantjes zitten.. Er is dus hoop op plantjes met sluiers gecombineerd 😂 daarnaast zaten ze alleen aan de waterpest, de rest wordt met rust gelaten..
 
Ben het met Edwin eens en ik ben ook bang dat dit je planten zal gaan kosten.
Komt wel goed. Ik heb al in 2 andere berichten in de topic gepost hoe ik misschien een manier gevonden heb.. tot nu toe werkt het.. in me ouwe bak had ik er veel meer last van maar in de bak gaat het aardig goed tot nu toe.. meerdere keren voeren blijven ze zwz ook al meer van de plantjes af en ze woelen tegewoordig meer in de grond omdat ik regelmatig klein, snelzinkend voer geef. Werkt aardig goed.
 
Succes dan maar!
Enne.... je weet dat je binnen een bepaalde tijd (15 min dacht ik) je laatst geposte bericht kunt editen?
 
Volgende vraag waarom heb je die goudvis erin?
Om het optestarten of omdat je hem wil blijven houden want dan kun je ook met een beetje uvc gaan werken.
Voor helderder water.
Nitrix
Ik heb de vissen vlak na de opstart er in gedaan omdat het aquarium er dan gelijk aan kan wennen en ik gebruik een extra oud filter btw om de gevaarlijke waardes laag te houden. Nitriet is niet boven de 0,5 geweest al die tijd.. Uv licht kan ik nu even niet zo snel aan komen.. Het water zou gewoon helder moeten gaan worden want toen ze in de ouwe bak zaten was dat ook geen probleem. Ik was denk ik gewoon iets te enthousiast met het opvoeren van de lichtduur omdat ik begonnen was met co2. Co2 is nieuw voor mij. Me ouwe bak was zonder co2 toevoeging. Ik had daar denk ik gewoon even mee moeten wachten tot de bacteriën volgroeit waren en de bak dus sterker / stabieler is 🫠
 
Groene zweefalg kun je toch zien als je het water in een glas doet en goed bekijkt? @jessicapilon dacht dat ik dat jou ooit ergens heb zien zeggen.
Wat moet je dan kunnen zien als het zweefalg is want dat kan ik natuurlijk wel ff doen..
 
Succes dan maar!
Enne.... je weet dat je binnen een bepaalde tijd (15 min dacht ik) je laatst geposte bericht kunt editen?
Dank je. Het is een leuk project! Ik edit wel is posts ja btw. Ik zie alleen veel de zelfde opmerkingen voorbij komen, en iedereen verdient een reactie 😂
 
Ja zou kunnen Rens en ik verwacht ook dat je dat kan zien in een glas.
Wat kan je dan precies zien? want ik kan wel wat water in een glas doen natuurlijk!
 
Ik kan me vergissen hoor, maar ik dacht dat hier een keer gelezen te hebben in ieder geval.
Omdat er hier al vanuit gegaan wordt van groene zweefalg en inderdaad niet van bacteriënbloei, wat mij ook logischer lijkt. Ik had dat ook en dat trekt na een paar dagen wel weg. Maar het is in ieder geval zinvol om eerst vast te stellen waar je nu eigenlijk mee te maken hebt.
Ik heb de vragen gesteld hoe ik dat kan uitzoeken wat het nou precies is. Ik wacht even op antwoord. Ik heb voor de zekerheid maar zweefalg stappen ondernomen en als het bacteriën zijn moet het ook goed komen. Ik denk dat als ik het nu met rust laat dat het weg moet trekken ongeacht welke van de 2 het is..
 
Wat moet je dan kunnen zien als het zweefalg is want dat kan ik natuurlijk wel ff doen..
Ik dacht dat je bij groene zweefalg dan de alg in het water kunt waarnemen en bij bacteriënbloei niet. Maar pin me er niet op vast, al kost proberen niets.
 
is algenbloei als het groen is
Het is niet echt groen maar ook niet echt wit. Het is niet erg duidelijk. Het lijkt een beetje groene gloed te hebben maar dat kan ook door de planten komen maybe.
 
Ik dacht dat je bij groene zweefalg dan de alg in het water kunt waarnemen en bij bacteriënbloei niet. Maar pin me er niet op vast, al kost proberen niets.
Ik ga zometeen gelijk is ff kijken. Kijken of ik wat kan zien. Het heeft gewoon een beetje licht groene gloed maar het lijkt ook weer niet duidelijk op de plaatjes die ik op internet zie van zweegalg. Maar het is ook weer ernstiger mistig dan de bacterie bloei die ik tot nu toe bij me zelf gezien heb..
 
Ik ga zometeen gelijk is ff kijken. Kijken of ik wat kan zien. Het heeft gewoon een beetje licht groene gloed maar het lijkt ook weer niet duidelijk op de plaatjes die ik op internet zie van zweegalg. Maar het is ook weer ernstiger mistig dan de bacterie bloei die ik tot nu toe bij me zelf gezien heb..
Mijn profielfoto was de bacteriënbloei in mijn bak.
 
Oke mensen ik kan natuurlijk ook zonder citaten posten dus excuses voor de vele berichten.

Ik heb het water in een glas bekeken en ik zie eigelijk alleen maar co2 belletjes en hier en daar een klein stukje vuil vermoed ik. Ik zie niks wat mogelijke algen kunnen zijn. Ik heb licht achter het glas gehouden om echt goed te kunnen kijken. Het water is in het glas ook wit en niet groen.

Daarnaast had ik al het vermoeden dat het bacteriën zijn maar uit voorzorg heb ik stappen ondernomen als het alg is. Zie mijn topic start welke stappen dat zijn.

Mijn conclusie: als ik het nu met rust laat moet het goed komen. Ongeacht of het nou mogelijke algen zijn. De lengte van het licht verleng ik later wel weer als de bak gestabiliseerd is.

Bedankt voor alle reacties en ideeën!
 

Terug
Bovenaan