Gewoon eens eerlijke kritiek wie kan er tegen?


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Gewoon eens eerlijke kritiek wie kan er tegen?
Ik krijg soms de meest uit lopende meningen op dit forum.
op allerlei zaken die ik bevraagt heb, in de korte tijd dat ik op dit forum ben.
Maar wie staat er open voor eerlijke kritiek?
of is dit een forum, wat na jaren vriendschappelijke banden, elkaar wat aanvult?

Ik heb vragen gesteld:
Over het hebben van een luchtpompje.
En daar zijn de meningen op internet echt heel erg over verdeelt, zeker van het voordeel hebben van z'n pompje wat niet enkel tot sier dient.
ik heb vragen gesteld over Flora Grow Carbo co 2 alternative.
Ook daar weer hele tegenstrijdige reactie, zeker als ik in het forum archief rond neus.
Ik heb vragen gesteld over de mogelijkheden betreft een NANO bakkie.
En ik heb vragen gesteld over planten.

Het valt mij op dat er hier een leuk groepje is van vaste posters.
Dat is ook begrijpelijk als je elkaar al zoveel jaren kent.

Maar ik vraag me serieus af, wie kan er tegen kritiek?

Ik wil alle beginnende meelezers en aquariumbeginners zeggen, lees maar trek je eigen plan.
Want internet is zoveel zeggend tegenwoordig, dat je soms door de bomen het bos niet meer kan zien.
Ik wist niet dat de aquarium wereld in wezen een grote consumptie gebeuren was.
Ik heb inmiddels, die ervaring.
Zoveel wat je leest of krijgt aan adviezen en tips zijn vaak zo persoonlijk en kunnen enorm verschillen met wat je op andere internet pagina's leest.

Allemaal een fijne avond,

Watervrouw en de guppen club
 
Weet niet of je de antwoorden welke je op een vraag krijgt als kritiek moet zien. Meeste zullen goed bedoelde adviezen zijn waar je net als in het echte leven iets mee kunt doen of naast je neerleggen.
Niet iedereen geeft zijn antwoord/mening in een mooi gekleurd jasje :rolleyes:

Je leert het beste door zelf ervaring op te doen, kun je daarbij gebruik maken van de ervaringen en fouten die al door anderen zijn gemaakt is dan toch altijd meegenomen?
 
Ja het nadeel van internetpagina's is dat iedere noob een pagina kan starten en vertellen (bijv.) dat nanovisjes prima in een 20-literbakje kan en dat je er daar rustig 10 stuks in kan doen. Niemand die dat controleert die websites en er is echt een wildgroei daarvan, dus je kan wel je research doen op internet maar niks daarvan is ook maar enigszins wetenschappelijk onderbouwt.
 
Gewoon eens eerlijke kritiek wie kan er tegen?
Ik krijg soms de meest uit lopende meningen op dit forum.
op allerlei zaken die ik bevraagt heb, in de korte tijd dat ik op dit forum ben.
Maar wie staat er open voor eerlijke kritiek?
of is dit een forum, wat na jaren vriendschappelijke banden, elkaar wat aanvult?
Volgens mij is juist de meest uit een lopende meningen van meerwaarde voor je als aquariaan. en dit forum. Wat je er mee doet dat is aan jouw.

Elkaar aanvullen is toch ook mooi wat de een zo ziet en de ander aanvult? Sommige hebben nu eenmaal meer verstand van een bepaald onderwerp als de ander. Over het algemeen hebben de forumleden met veel ervaring al alles onder controle wat voor hun van belang vinden en geven je wel/niet hun advies. Sommige vinden het ook wel goed, er weer op te reageren want als je de zoekfunctie gebruik staat eigenlijk ook wel elk onderwerp 100 x beschreven met allerlei advies, tips, argumenten en al wat je meer kunt bedenken.

Ik begrijp niet echt wat je wil als eerlijke kritiek. Een luchtpomp. De een vind het van meerwaarde de ander niet. is het noodzaak, niet echt maar soms ook wel. Easy grow, ik heb niets met planten dus aan mijn kritiek heb je geheel niets. Gaan ze dood, doen ze het slecht, in de klikko er mee en koop nieuwe maar of je nu op zulk kritiek zit te wachten :DD
 
Ja het nadeel van internetpagina's is dat iedere noob een pagina kan starten en vertellen (bijv.) dat nanovisjes prima in een 20-literbakje kan en dat je er daar rustig 10 stuks in kan doen. Niemand die dat controleert die websites en er is echt een wildgroei daarvan, dus je kan wel je research doen op internet maar niks daarvan is ook maar enigszins wetenschappelijk onderbouwt.
Dag Nicolientje, ik pik er even jou commentaar uit want was het jij niet die tegen mij zei een 1 betta man kan !
 
Weet niet of je de antwoorden welke je op een vraag krijgt als kritiek moet zien. Meeste zullen goed bedoelde adviezen zijn waar je net als in het echte leven iets mee kunt doen of naast je neerleggen.
Niet iedereen geeft zijn antwoord/mening in een mooi gekleurd jasje :rolleyes:

Je leert het beste door zelf ervaring op te doen, kun je daarbij gebruik maken van de ervaringen en fouten die al door anderen zijn gemaakt is dan toch altijd meegenomen?
Ik vind opbouwede kritiek altijd prima, in welk jasje het men ook past.
verder ben ik het met je eens " door zelf ervaring op te doen " .
Maar ik ben nu inmiddels van mening dat ervaringen en fouten van andere ook maar een ervaring kunnen zijn.
Het hoeft niet perse, om jou bakkie te gaan
Want elk bakkie is anders.
 
Dag Nicolientje, ik pik er even jou commentaar uit want was het jij niet die tegen mij zei een 1 betta man kan !
Dat klopt en ik vind dat dat nog steeds kan, betta's zwemmen in het wild in hele kleine plasjes water vaak nog kleiner dan jouw aquarium.
Als je je wil inlezen prima: maar doe dat dan op de goede websites waarbij je ook filmpjes ziet hoe de visjes in het wild leven
 
Dat klopt en ik vind dat dat nog steeds kan, betta's zwemmen in het wild in hele kleine plasjes water vaak nog kleiner dan jouw aquarium.
Als je je wil inlezen prima: maar doe dat dan op de goede websites waarbij je ook filmpjes ziet hoe de visjes in het wild leven
Dag Nicolientje dat ga ik zeker doen:)
Heb jij een vb van goede websites?
 
Geen bak of omstandigheid is gelijk en ook ervaringen van mensen dus ja je zult vaak verschillende antwoorden krijgen want wat bij de een werkt dat werkt niet bij de ander.
Ik heb bv geen problemen met het gebruik van carbo maar er zijn er genoeg die er anders over denken. Op sommige gebieden zul je dus vaak uiteenlopende antwoorden krijgen.
 
Gewoon eens eerlijke kritiek wie kan er tegen?
Ik krijg soms de meest uit lopende meningen op dit forum.
op allerlei zaken die ik bevraagt heb, in de korte tijd dat ik op dit forum ben.
Maar wie staat er open voor eerlijke kritiek?
of is dit een forum, wat na jaren vriendschappelijke banden, elkaar wat aanvult?

Ik heb vragen gesteld:
Over het hebben van een luchtpompje.
En daar zijn de meningen op internet echt heel erg over verdeelt, zeker van het voordeel hebben van z'n pompje wat niet enkel tot sier dient.
ik heb vragen gesteld over Flora Grow Carbo co 2 alternative.
Ook daar weer hele tegenstrijdige reactie, zeker als ik in het forum archief rond neus.
Ik heb vragen gesteld over de mogelijkheden betreft een NANO bakkie.
En ik heb vragen gesteld over planten.

Het valt mij op dat er hier een leuk groepje is van vaste posters.
Dat is ook begrijpelijk als je elkaar al zoveel jaren kent.

Maar ik vraag me serieus af, wie kan er tegen kritiek?

Ik wil alle beginnende meelezers en aquariumbeginners zeggen, lees maar trek je eigen plan.
Want internet is zoveel zeggend tegenwoordig, dat je soms door de bomen het bos niet meer kan zien.
Ik wist niet dat de aquarium wereld in wezen een grote consumptie gebeuren was.
Ik heb inmiddels, die ervaring.
Zoveel wat je leest of krijgt aan adviezen en tips zijn vaak zo persoonlijk en kunnen enorm verschillen met wat je op andere internet pagina's leest.

Allemaal een fijne avond,

Watervrouw en de guppen club
Komt ook gewoon omdat er vele wegen naar Rome leiden. Ik vind het juist fijn om meerdere meningen en inzichten te krijgen, zo heb je genoeg om te proberen en vinden wat bij je past.
 
Wat je denk ik op dit forum mede ziet gebeuren is dat mensen vanuit hun eigen ervaring, maar ook vanuit hun eigen waarden keuzes maken en adviezen geven. Dat is denk ik goed altijd in het achterhoofd te houden (in het algemeen gesproken), om welk onderwerp het ook gaat.

Op een forum vallen die verschillende meningen denk ik meer op omdat ze bij elkaar verzameld zijn en de tand des tijds is ook een factor. Als ik oudere berichten lees op dit forum zie ik vaak hele andere visies dan die van tegenwoordig.

Je merkt terecht op dat niet elke bak hetzelfde is. Het houden van een aquarium is geen exacte wetenschap. Als het dan zou zijn had iedereen een prachtige algenvrije bak.
 
Dat klopt en ik vind dat dat nog steeds kan, betta's zwemmen in het wild in hele kleine plasjes water vaak nog kleiner dan jouw aquarium.
Als je je wil inlezen prima: maar doe dat dan op de goede websites waarbij je ook filmpjes ziet hoe de visjes in het wild leven
Eens en niet eens, ze leven op zo veel verschillende wateren dat je er vrijwel alles mee kan. Mij werd vaak verteld dat 60cm te diep is maar de video's van wildvang bettas varien van mannen die tot hun oksels in het water staan tot poeletjes die maar tot je enkel komen. Als de vis geen 60cm diep wilt gaan doet die het niet. Die van mij geniet met volle teugen en heeft nergens last van :p
 
Ik ben redelijk bestand tegen eerlijke kritiek. Die gebruik ik dan weer om meer kennis op te doen en mijn websites te verbeteren.

Eerlijke kritiek is best lastig. Wat zit er dan fout, hoe kan het beter? Kritiek waarbij met twee woorden iets wordt afgebrand, daar kun je niets mee. Dat helpt niemand, geeft niemand een goed gevoel en je verbeterd er ook niets mee.

Een van de dingen die men vaak vergeet in deze hobby: er is niet 1 oplossing, er zijn er meer. Maar ook: wat bij de een wel werkt, werkt bij de ander niet. Er zijn zoveel variabelen dat je wel een richting kunt geven maar elke bak is anders en dus ook de oplossingen.
 
Zelfs hier is tegenstrijdige reacties te lezen 😀

Maar goed je moet je eigen plan trekken. Vooronderzoek doen en vragen en zelf denken.
 
Alle adviezen, tips, kritieken, inzichten enzovoort zijn echt goud waard!!!
Dit forum is een geweldige aanvulling voor onze hobby!
Ik denk dat je een advies altijd moet checken, ook bij andere bronnen. En na veel inlezen kan je zelf een redelijk inschatting maken over een gegeven advies.
De parate kennis op dit forum schat ik hoger in dan bij menig lfs.
 
Het is net als het gewone internet waar je op de ene site leest dat artikel A prima bevalt en op een andere site wordt het neergehaald. Zoals al gezegd is elke bak weer anders en ook de ervaringen van de hobbyist.
 
Alle adviezen, tips, kritieken, inzichten enzovoort zijn echt goud waard!!!
Dit forum is een geweldige aanvulling voor onze hobby!
Ik denk dat je een advies altijd moet checken, ook bij andere bronnen. En na veel inlezen kan je zelf een redelijk inschatting maken over een gegeven advies.
De parate kennis op dit forum schat ik hoger in dan bij menig lfs.
Zo ervaar ik dat ook. Maar je moet natuurlijk wel zelf na blijven denken. Daarnaast is het geen exacte wetenschap, mensen geven advies gebaseerd op wat voor hen heeft gewerkt maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn. Toch zijn er best wat algemene adviezen te geven. Zo kan je een goudvis beter niet in een kom houden, en passen in een nano aquarium van 20 liter geen visjes.

Wat ik zelf meestal doe is zelf op zoek naar online informatie. Kom ik er niet uit dan vraag ik het forum of de lfs om hulp. De informatie die ik daar krijg controleer ik dan ook via andere bronnen. En dan besluit ik of ik er iets mee doe. Ik pas niet gelijk het advies toe dat ik op het forum krijg, ik probeer het probleem, de oorzaak en de oplossing eerst zelf te begrijpen. En pas daarna handel ik.

Een aquarium heeft zoveel verschillende factoren, dat het heel lastig is om een algemeen advies te geven. En buiten dat elk advies anders is, is er ook gewoon heel veel informatie nog niet bekend. Ik heb (nakweek van) vissen die ooit een keer gevangen zijn in een zijstroom van een rivier in een onherbergzaam gebied. En dat is bij veel soorten het geval. Er is alleen wat algemene informatie bekend over het leefgebied van deze vissen. Op de ene site vind ik dat ze houden van 23 graden, de volgende site zegt 27. De ene site zegt dat ze houden van weinig waterbeweging, de andere site zegt dat ze graag veel stroming willen. Het is vaak ook een beetje uitproberen en kijken wat werkt.

En neem niet zomaar aan wat de dierenwinkel vertelt. Sommige dierenwinkels hebben goed advies. Maar het einde van de dag willen ze natuurlijk graag wat verkopen. Als je vissen koopt verdiep je dan eerst in wat die vissen nodig hebben qua huisvesting, voer, waterwaardes etc. En kijk bij het kopen van vissen goed rond om te kijken of de vissen er gezond uit zien. Ik ben vaak zat met lege handen weer naar huis gegaan omdat ik de vissen en niet goed genoeg uit vond zien. Hetzelfde geld voor planten, verdiep je eerst in wat voor plant het is en wat hij nodig heeft. En koop dan eerst eens 1 exemplaar en laat die een tijd in het aquarium staan om te zien of hij aanslaat. Op die manier kom je er vanzelf achter wat wel of niet werkt.

Een persoonlijk advies. Ik heb soms het idee dat je wat blind vaart op de adviezen op dit forum of van de dierenwinkel. Maar ook op dat soort plekken weet niet iedereen alles. Probeer zelf ook wat meer informatie te zoeken en eerst even te controleren of iets klopt voor je actie onderneemt. Dan voelt het misschien ook wat minder alsof je maar wat doet, of alsof andere mensen je een verkeerd advies geven of kritiek hebben.
 
Ik had in het begin ook wat moeite met dit forum. Bij bepaalde systemen zet ik mijn vraagtekens. Maar het allerbelangrijkste is goed (mee)lezen, jezelf inlezen, geduld en vragen stellen. Open staan voor andere meningen om van elkaar te leren, en waar nodig elkaar aanvullen. Ook al ben je het niet altijd met elkaar eens kun je toch ideeën gebruiken die je leest.

En ja, het is platte tekst en een geschreven woord kan anders overkomen dan een gesproken woord. :)
Ik schijn soms nogal fel uit de hoek te komen maar dat is meer een vorm van gedrevenheid. Ook vaak te veel zoeken naar verbetering zoals met een kaamlaag en de spraybar. 😽

Ben al Jaren actief op fora (provider) en dan maak je vanalles mee. Mensen die je nooit meer vergeet, die een grote rol in je virtuele wereld spelen.

Een zin heb ik altijd onthouden... . Het zijn maar wat letters op een scherm.
 
Laatst bewerkt:
Ik gooi er even een vergaderkreet in:
"Pas op hè? Meningen zijn nog geen feiten".
En dat vergeten sommigen hier nog wel eens.

Er zijn meningen hier op dit forum die als keiharde feiten algemeen aangenomen zijn.
Terwijl mijn eigen ervaringen daar haaks op staan.
En dat stoort mij behoorlijk.

Maar dat is algemeen zo.
Ook in de samenleving.
Als iets maar lang genoeg gebruld wordt, wordt het vanzelf waarheid.
 
Er zijn meningen hier op dit forum die als keiharde feiten algemeen aangenomen zijn.
Vaak ervaringen denk ik maar ja geen bak is gelijk dus dat wil niet zeggen dat iets overal goed werkt. Ook zijn inzichten veranderd en zaken achterhaald in de loop van de lange jaren en soms wil men nog weleens vasthouden aan theorien uit een ver verleden.
 
Ja, dat klopt.
En dat is ook wel begrijpelijk.
"Zo heb ik dat altijd gedaan en dat ging altijd goed".
 
Het is net als met autorijden in feite.. Je hebt rijles gehad, bent geslaagd. Maar hoevaak gebeurt het niet alleen al in het begin dat je denkt: dat had anders, beter gekund. En daar leer je ook van.

Zo is het met onze hobby ook. Telkens zie je nieuwe dingen die je aan het denken zetten.
 
Vaag allemaal, zo kun je natuurlijk nooit iets leren van andermans daadwerkelijke ervaring.
Wordt er nog wat internet info tussendoor gestrooit, en replies die zich starten met ,volgens mij,!
 
Vaak wordt hier een advies gegeven naar aanleiding van een vraag. Dat is dus een advies veelal gebaseerd op ervaring. Soms worden er ook meningen geventileerd. Daar kunnen sommigen maar moeilijk mee omgaan omdat men dit dan wel ziet als kritiek op een eigen mening. Je ziet dat dan ook terugkomen op de negeerknop. Jammer, aangezien een mening niet meer is als een mening. Ben je het er niet mee eens? Dat kan en daar is ook niets mis mee. Elke mening telt. Heel vaak blijkt trouwens ook dat meningen waarvan je in oorsprong het totaal oneens bent elementen van belang bevatten. Ik, in ieder geval, heb zo in mijn leven veel geleerd! Het mooie van deze site is dat de eerder genoemde adviezen opgevolgd kunnen worden maar je kan ze ook naast je neerleggen. Welke beslissing ook, achteraf kan je de waarde van je eigen beslissingen beoordelen. Eigenlijk komt het erop neer: Jijzelf bepaald of je tegen kritiek kunt! En laat dat nu daar juist de moeilijkste bepaling zijn...
 
Vaag allemaal, zo kun je natuurlijk nooit iets leren van andermans daadwerkelijke ervaring.
Wordt er nog wat internet info tussendoor gestrooit, en replies die zich starten met ,volgens mij,!
Het is vaag, tenminste als je dat zo wil noemen, omdat geen bak gelijk is en men zaken anders kan ervaren denk ik. Neem bv het gebruik van een stootkuur carbo. Ik heb dat enkele malen met succes en zonder problemen gedaan maar bij een ander pakt dat niet zo goed uit. Het gaat dan om hetzelfde product en dezelfde werkwijze maar het resultaat hoeft niet bij een ieder gelijk te zijn.
 
Het is vaag, tenminste als je dat zo wil noemen, omdat geen bak gelijk is en men zaken anders kan ervaren denk ik. Neem bv het gebruik van een stootkuur carbo. Ik heb dat enkele malen met succes en zonder problemen gedaan maar bij een ander pakt dat niet zo goed uit. Het gaat dan om hetzelfde product en dezelfde werkwijze maar het resultaat hoeft niet bij een ieder gelijk te zijn.
Inderdaad, maar soms zie je ook dat uiteindelijke oplossingen anders ervaren worden. Met een stootkuur tegen bijvoorbeeld baardalg kan dit verbetering te weeg brengen. Je kan dan zeggen; Ah! Ik heb CO2 toegevoegd! Wat staat niet op de verpakking, "vloeibare CO2"? Terwijl met evenveel recht kan worden gezegd, Carbo bevat stoffen, even kort door de bocht, die alg helpt bestrijden. Die totaal verschillende "gedachtenervaring" wordt later weer geventileerd als advies. Maar wat is juist?
 
Je hebt kritiek en kritiek.
Je kunt kritiek geven op een wijze zodat de ander er wijzer van wordt.
Maar je kunt ook kritiek geven op een wijze om je eigen superioriteit te bewijzen.

Voorbeeld?

"In de handleiding zie ik dat het apparaat zus en zo ingesteld kan worden. Dat zou je wellicht eens kunnen proberen."

Dat klinkt toch een stuk vriendelijker dan:

"Als je de handleiding nu eens zou lezen kun je zien dat...."

Helaas wordt de laatste methode hier niet zelden toegepast.
En daar moet je dan maar tegen kunnen.
Want dat gebeurt nu eenmaal op een forum.

Ja, en in het verkeer worden regelmatig middelvingers opgestoken.
Hoe vaak dat ook moge gebeuren en hoe normaal dat ook geworden moge zijn, het is en blijft onfatsoenlijk.
En ja, na mijn voorbeeld methode twee en na zo'n middelvinger ben ik oprecht even ontdaan.

Noem me maar een mietje dan.
Ik doe het niet bij anderen en, naïef als ik klaarblijkelijk ben, verwacht dan dat anderen dat ook niet bij mij doen.
 
Allemaal bedankt voor de reacties, het was voor mij echt leerzaam om jullie berichten te lezen, zeker omdat ik net deze nieuwe hobby heb. :):)

Die ik nog vele jaren wil voortzetten, want ik vind het ontzettend leuk, maar soms werd ik wat onzeker van tegenstrijdige meningen adviezen.
Nu moet ik heel goed blijven beseffen, wat andere ook al veel hebben gezegd, geen bakkie is het zelfde.
Dus wat voor de een werkt, kan voor de andere weer niet werken.

groetjes Watervrouw en de Guppenclub :giggle:
 
Je hebt kritiek en kritiek.
Je kunt kritiek geven op een wijze zodat de ander er wijzer van wordt.
Maar je kunt ook kritiek geven op een wijze om je eigen superioriteit te bewijzen.

Voorbeeld?

"In de handleiding zie ik dat het apparaat zus en zo ingesteld kan worden. Dat zou je wellicht eens kunnen proberen."

Dat klinkt toch een stuk vriendelijker dan:

"Als je de handleiding nu eens zou lezen kun je zien dat...."

Helaas wordt de laatste methode hier niet zelden toegepast.
En daar moet je dan maar tegen kunnen.
Want dat gebeurt nu eenmaal op een forum.

Ja, en in het verkeer worden regelmatig middelvingers opgestoken.
Hoe vaak dat ook moge gebeuren en hoe normaal dat ook geworden moge zijn, het is en blijft onfatsoenlijk.
En ja, na mijn voorbeeld methode twee en na zo'n middelvinger ben ik oprecht even ontdaan.

Noem me maar een mietje dan.
Ik doe het niet bij anderen en, naïef als ik klaarblijkelijk ben, verwacht dan dat anderen dat ook niet bij mij doen.
Het kan natuurlijk ook andersom zijn. Hoe wordt het gegeven kritiekpunt ervaren door jezelf. Je kan er namelijk vanuit gaan dat adviezen meningen en dus ook kritiek positief bedoelt is. Waardoor je er tijdens het schrijven van het desbetreffende item niet altijd bezig bent, hoe ervaart men het geschrevene maar meer, laat ik alles zo duidelijk mogelijk omschrijven. Overigens is er niets mis mee om te vragen hoe een opmerking bedoelt is en ook dit kan je positief oppakken. Vroeger leerde ik van mijn ouders dat ik nooit om respect mocht vragen. Want, zo vertelden ze mij, respect kan je alleen maar geven. Daarom lees ik ook jouw bericht, net als alle andere berichten hier, met respect!
 
Stootkuur carbo,zoiets vind ik persoonlijk in een lusche sportschool thuishoren.
Zo een doping ga je toch geen balans ik het bakkie mee creeren?
Tijdelijk als een symtoombestijding en als er genoeg is toegevoegt dan volgt er een co2 infuus aanbeveling.
🤗kijk ik vind dat er bij wat de vissen aan co2 loslaten voldoende is voor wat plantjes, als die nog eens kunnen groeien als zgn onkruid, zijn er geen co2 deviesen naast nodig.
Naast is het ook wel zo dat er in de reguliere dierenzaken niet meer zulke ervaren adviesen of suggesties te verkrijgen zijn, tja maar op zo,n forum waaien de meningen soms alle kanten op.
 
Tuurlijk, respect geven = respect krijgen. (Doorgaans)

Maar om nog maar eens een voorbeeld te noemen:

Nog niet zo heel lang geleden vroeg een jongen op dit forum wat er voor nodig was om een aquarium van duizenden liters te bouwen.
Formaat Haaienbak in de dierentuin.
Het moest de hele vloer van het huis bedekken.

Die kréég er toch een partij van langs...
Bleek dat de knul nog heel jong en verstandelijk beperkt was.
Knap genant moment voor veel forummers.
En geen sorry gezien.

Ik probeer altijd mij in te beelden hoe een bericht bij de lezer over kan komen.
En aangezien het geschreven woord gauw verkeerd over kan komen (gisteren nog een praktijkvoorbeeld hiervan gehad. Jawel, mea culpa. Ook ik ben niet perfect.) ga ik altijd uit van het slechtste geval: dit kon wel eens verkeerd binnen komen.

Bij twijfel is er altijd nog de mogelijkheid om het te verduidelijken met een 🙂.
(Die ook niet altijd zijn werk doet zoals verwacht.)

Want respect krijgen door het te geven is zeker waar.
Maar het werkt net zo goed andersom.
Kip en ei-verhaal.
 
Die kréég er toch een partij van langs...
Bleek dat de knul nog heel jong en verstandelijk beperkt was.
Knap genant moment voor veel forummers.
En geen sorry gezien.
Ja dat is knap lullig om het zo uit te drukken maar ja het probleem is dat op voorhand dit informatie is die niet bekend is en men hier dus ook niet vanuit gaat. Neemt niet weg dat het voor de persoon erg vervelend is maar dit is ook weer een van de nadelen van social media en fora. Wie er aan de andere kant zit weet je meestal niet en soms maak je dan een opmerking waarvan je later denkt oeps dat wist ik niet en met die wetenschap had ik zo niet gereageert.
Inderdaad zal dit kunnen voorkomen maar ik denk dat we hier op het forum toch best wel netjes met elkaar omgaan de laatste jaren.
Dit is ook weleens anders geweest in het verleden en de oudere leden weten dat vast nog wel. Dus ja dat is best een compliment waard vindt ik.
 

Terug
Bovenaan