Geeft te weinig licht ook algen...?


Meestal wel maar het is niet altijd het geval:


Ik copy en paste even...
Wat is de oorzaak van draadalgen?

Wat is nu precies de oorzaak van draadalg in aquaria? De meest voorkomende zijn:


  • Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater. In 90% van alle “draadalg-gevallen” is dit de oorzaak!
  • Teveel licht. Door de grote hoeveelheid licht groeien je planten sneller en creëer je een grote vraag naar CO2 (en andere voedingsstoffen). Doordat je te weinig CO2 toevoegt, krijg je daaraan een tekort en ontstaat er draadalg;
  • Er zijn te weinig voedingsstoffen in het water. Meestal CO2, maar soms ook NO3, PO4 en sporenelementen. Hierdoor groeien je planten slecht, krijg je algenproblemen, ..;
  • Slechte watercirculatie. De CO2 bereikt in dat geval de planten niet of moeilijk waardoor je heel plaatselijk een CO2-tekort krijgt. Dit herken je vaak doordat de draadalg heel lokaal groeit, maar de bak voor de rest in goede gezondheid is.

Als ik dit allemaal lees is het voor mij toch allemaal CO2 en daaraan gerelateerd John. Hooguit de opmerking soms ook NO3 en PO4, maar dat was in dit geval op peil.
Gezien zijn KH en PH zou het wel eens een matige doorstroming kunnen zijn waardoor de CO2 niet overal voldoende komt.
Nu doe ik er nog een schepje bovenop om het helemaal in de war te schoppen....een slecht draaiend biofillter en te langzame doorstroming waardoor ammonium niet wordt omgezet, en de algen dit consumeren.
Nu is TS nog raadlozer.
 
Mijn post was ook meer in het algemeen bedoeld Jan en niet alleen op dit topic gericht. Ik las duidelijk dat het meestal co2 gerelateerd is terwijl elders weer anders wordt gesproken in hetzelfde artikel. Beetje verwarrend ook om zo te schrijven in een artikel en zoals ik al aangaf heb ik ook de ervaring dat het co2 gerelateerd is.
 
Oke update:
Had nog ledbalk liggen van de vorige eigenaar, deze als extra erbij gelegd.
Co2 checker met nieuwe vloeistof gevuld, Aqua Rebel, die voor 20mg/l en die is nu lichtgroen.
Tester opnieuw geijkt en deze geeft 6.9 op een KH van 7, Co2 zou dus goed moeten zijn nu.
Waardes vorige week getest en daar kwam o.a. uit dat nitraat, fosfaat en ijzer iets aan de hoge kant zijn, dus plantenvoeding is ook ingedekt.
Nu maar even afwachten dus...

Nu doe ik er nog een schepje bovenop om het helemaal in de war te schoppen....een slecht draaiend biofillter en te langzame doorstroming waardoor ammonium niet wordt omgezet, en de algen dit consumeren.
Nu is TS nog raadlozer.
Inderdaad ja....
Oke, kom maar op. Wat bedoel je met een slecht draaiend biofilter? Of, hoe kan ik dat zien?
Mijn bioloog in het kort; 125 x 40 x 35, 5 vakken.
- 1e vak: inloop
- 2e vak: sponzen grof, medium, fijn.
- 3e vak: 6kg Biohome Ultra
- 4e vak: sponzen en plastic ballen uit mijn oude filter
- 5e vak: opvoerpomp 5000 l/h, ongeveer op 70% draaiend
In de bak hangt nog een propeller, direct achter mijn invoer zodat de co2 lekker door de hele bak gaat.
 
Inderdaad ja....
Oke, kom maar op. Wat bedoel je met een slecht draaiend biofilter? Of, hoe kan ik dat zien?
Mijn bioloog in het kort; 125 x 40 x 35, 5 vakken.
- 1e vak: inloop
- 2e vak: sponzen grof, medium, fijn.
- 3e vak: 6kg Biohome Ultra
- 4e vak: sponzen en plastic ballen uit mijn oude filter
- 5e vak: opvoerpomp 5000 l/h, ongeveer op 70% draaiend
In de bak hangt nog een propeller, direct achter mijn invoer zodat de co2 lekker door de hele bak gaat.
Was als algemeen bedoeld omdat veel foscus ligt op alleen het licht terwijl veel meer factoren meespelen.
Als ik deze setup zie zou ik zeggen prima, de doorstroming van het biofilter moet voldoende zijn.
Om echter eea uit te sluiten zet je pomp eens op maximaal, bij teveel stroming zou je de propeller kunnen uitschakelen.
 
Gaat helaas niet harder, trekt hij mijn bioloog leeg...... Gevalletje had een grotere bioloog moeten zijn.....
 
Sorry, je bedoelde waarschijnlijk minder weerstand in de bioloog.....
Grappig, had net bedacht dat ik nodig mijn sponzen moet uitspoelen. Zitten er al vanaf het de opstart in, dus vol met dode blaadjes, vuil uit de bodem, vuil uit het hout enz. Alles wat met een opstart los komt zeg maar. Vanmiddag gelijk even doen.
 
Sorry, je bedoelde waarschijnlijk minder weerstand in de bioloog.....
Grappig, had net bedacht dat ik nodig mijn sponzen moet uitspoelen. Zitten er al vanaf het de opstart in, dus vol met dode blaadjes, vuil uit de bodem, vuil uit het hout enz. Alles wat met een opstart los komt zeg maar. Vanmiddag gelijk even doen.
Dit kan ook best tot de vorming van de alg gezorgd hebben!
 
Sorry, je bedoelde waarschijnlijk minder weerstand in de bioloog.....
Grappig, had net bedacht dat ik nodig mijn sponzen moet uitspoelen. Zitten er al vanaf het de opstart in, dus vol met dode blaadjes, vuil uit de bodem, vuil uit het hout enz. Alles wat met een opstart los komt zeg maar. Vanmiddag gelijk even doen.
en al dat vuil wordt omgezet naar ammonium......het "lievelings" voer voor algen
 
Mocht je het bioloog nog willen upgraden zou ik er een flinke hoeveelheid seachem purigen in kunnen doen.
Haalt alle organische stoffen uit je water (dus niet de bemesting)
 
Grove en medium sponzen uitgespoeld in aquariumwater en de fijne spons vervangen.
Gelijk dode bladeren en (toch weer) wat draadalg verwijderd, maar stukken minder als voorheen. En, eerlijk is eerlijk, ik denk dat die extra lampen hebben geholpen. Ik zie overal nieuwe blaadjes ontstaan. Gaat de goede kant op dus.
Vanmiddag een aantal Kuhli's gekocht en erin gezet, om zoveel mogelijk achter gebleven voer in kiertjes en gaatjes op te ruimen.
Mocht je het bioloog nog willen upgraden zou ik er een flinke hoeveelheid seachem purigen in kunnen doen.
Haalt alle organische stoffen uit je water (dus niet de bemesting)
Je bedoelt alle "foute" stoffen? En doe je dat dan tijdelijk?
 
Ja precies alle foute stoffen, dit kan je er voor bijvoorbeeld 6 maanden in laten zitten.
Hierna kan je de stof reactiveren middels weken in bleek en het dan opnieuw gebruiken :D
 

Terug
Bovenaan