Geeft te weinig licht ook algen...?


Als je algen hebt dan zijn er tekorten en door het licht te minderen kun je de vraag naar voeding verminderen waardoor je geen tekorten meer hebt. Maar het is beter om de voeding aan te passen aan het licht en de daarbij behorende vraag naar voeding zodat de tekorten worden opgelost. Het is een balans tussen licht, de vraag naar voeding en de aangeboden hoeveelheid voeding.
Maar dan heb je de eerste fout al gemaakt. Je behoort namelijk te weten hoeveel licht je planten vragen en dat bied je aan. Dan kan er dus geen sprake zijn van te veel licht, wel van bemesting tekorten. Het hele principe van tekorten is hierop gebaseerd. Je kan de vraag naar voeding verminderen, inderdaad, met het licht maar dan creëer je dus een nieuw tekort want je had, zoals het hoort, het licht passend ingesteld?
 
Sorry, maar ik vind dit echt moeilijk te volgen.
Je zegt dus: zoek de plant op op internet , daar wordt verteld hoeveel licht deze nodig heeft. Ik vind dus alleen maar opmerkingen als: wil graag veel licht, of wil niet te fel licht.
Maar wat kan ik met die info, wat is veel licht, wat is niet te veel licht? Zoals jij het zegt is het heel simpel, koop een plant, kijk hoeveel licht hij nodig heeft, pas je licht daarop aan. Maar zo simpel is dat echt niet (voor mensen zoals ik bedoel ik dan...)

Is geen commentaar he, ik probeer het gewoon te begrijpen zodat ik de juiste maatregelen kan nemen voor mijn aquarium.
 
Maar dan heb je de eerste fout al gemaakt. Je behoort namelijk te weten hoeveel licht je planten vragen en dat bied je aan. Dan kan er dus geen sprake zijn van te veel licht, wel van bemesting tekorten. Het hele principe van tekorten is hierop gebaseerd. Je kan de vraag naar voeding verminderen, inderdaad, met het licht maar dan creëer je dus een nieuw tekort want je had, zoals het hoort, het licht passend ingesteld?

Ja ok je planten zullen bij vermindering van licht nog wel voldoende licht moeten krijgen inderdaad . Wel is het soms mogelijk om toch je licht te dimmen mits de planten hier maar goed mee uit de voeten kunnen en er de nodige tolerantie voor hebben. Je leest wel met regelmaat dat men de led helemaal of bijna vol open heeft en gelet op de planten best wat kan dimmen. In zo n geval zou je dan kunnen dimmen waardoor de vraag terugloopt. Maar goed je hebt gelijk als je dan zegt dat de verlichting niet op de planten is afgestemd maar dat is soms ook best lastig. Kortom ik denk dat vaak het licht niet passend is ingesteld ;)
 
Sorry, maar ik vind dit echt moeilijk te volgen.
Je zegt dus: zoek de plant op op internet , daar wordt verteld hoeveel licht deze nodig heeft. Ik vind dus alleen maar opmerkingen als: wil graag veel licht, of wil niet te fel licht.
Maar wat kan ik met die info, wat is veel licht, wat is niet te veel licht? Zoals jij het zegt is het heel simpel, koop een plant, kijk hoeveel licht hij nodig heeft, pas je licht daarop aan. Maar zo simpel is dat echt niet (voor mensen zoals ik bedoel ik dan...)

Is geen commentaar he, ik probeer het gewoon te begrijpen zodat ik de juiste maatregelen kan nemen voor mijn aquarium.

Ja Ben heeft veel kennis van planten maar hier heb je wel een puntje denk ik want wat is veel of wat is gemiddeld. Daarbij lees je op de ene site dat de plant veel licht vraagt terwijl de andere site zegt dat ie met gemiddeld licht uit de voeten kan. Al met al best lastig voor een leek om hier goed mee om te gaan. Volgens mij noemt men 20-40 lumen vaak gemiddeld maar ja dat is toch een flinke bandbreedte.
 
Sorry, maar ik vind dit echt moeilijk te volgen.
Je zegt dus: zoek de plant op op internet , daar wordt verteld hoeveel licht deze nodig heeft. Ik vind dus alleen maar opmerkingen als: wil graag veel licht, of wil niet te fel licht.
Maar wat kan ik met die info, wat is veel licht, wat is niet te veel licht? Zoals jij het zegt is het heel simpel, koop een plant, kijk hoeveel licht hij nodig heeft, pas je licht daarop aan. Maar zo simpel is dat echt niet (voor mensen zoals ik bedoel ik dan...)

Is geen commentaar he, ik probeer het gewoon te begrijpen zodat ik de juiste maatregelen kan nemen voor mijn aquarium.
Veel licht betekend een hoge lichtintensiteit. Gemiddeld, wat de naam al zegt, licht ergens tussen hoog en laag in. En dan is er nog weinig licht, Anubias bijvoorbeeld, zo'n plant zet je of in de schaduw of geef je weinig licht. Hier zie je ook aan waarom het zo belangrijk is dat je planten keuze bij elkaar past! Van jou is dit geen commentaar, we doen dit met plezier, we proberen je te helpen. Dan hoef je niet de fouten te maken die ik wél heb gemaakt!
 
de volgorde behoort te zijn: 1. Licht, 2. CO2, 3. Overige bemesting. Houdt dus, nogmaals, de goede volgorde aan! Hieronder zie je de gouden driehoek waar ook weer is te zien wat in top staat en wat dus nummer 1 is.

Bekijk bijlage 288824
Hmmm, en dan lees ik dit weer op de site van Planted Box...
verhoog EERST DE CO2 en pas dàn de verlichting
te vinden in dit stuk over aquariumverlichting https://www.aquascaping-blog.com/1520/aquariumverlichting-meten
En dat is volgens mij ook wel iemand die weet waarover hij het heeft...
 
Pffff...... hoe meer ik er over lees, hoe moeilijker het wordt te bepalen of ik nu genoeg licht heb of niet. Gezien het feit dat ik eigenlijk alleen Javavarens en Anubias heb staan dus wel.
Maar het ging over de algengroei en of dit door te weinig licht veroorzaakt kan worden
 
Hier nog wat plaatjes
 

Bijlagen

  • 20200203_172715.jpg
    20200203_172715.jpg
    169.9 KB · Weergaven: 93
  • 20200203_172654.jpg
    20200203_172654.jpg
    61.6 KB · Weergaven: 88
  • 20200203_172611.jpg
    20200203_172611.jpg
    80.6 KB · Weergaven: 85
Anubia wil juist graag een beschutte plek want dat is een erg trage groeier en bij veel licht kan die anders de vraag nar voeding door veel licht niet bijbenen en zal deze zich niet goed meer kunnen beschermen tegen het "felle" licht. Ook de Javavaren kan toe met weinig licht.
Zoals ik al zei krijg je in een nano met weinig licht ook geen algen tenzij het zo weinig is dat de plantengroei stokt en dan kan een plant doodgaan. Vaak zijn algen het gevolg van meerdere zaken en gevolgen.
 
Veel licht betekend een hoge lichtintensiteit. Gemiddeld, wat de naam al zegt, licht ergens tussen hoog en laag in. En dan is er nog weinig licht, Anubias bijvoorbeeld, zo'n plant zet je of in de schaduw of geef je weinig licht. Hier zie je ook aan waarom het zo belangrijk is dat je planten keuze bij elkaar past! Van jou is dit geen commentaar, we doen dit met plezier, we proberen je te helpen. Dan hoef je niet de fouten te maken die ik wél heb gemaakt!

Echt je hebt gelijk Ben maar ja als ik de bakken zo gemiddeld bekijk dan zijn er erg weinig leden die dat goed hebben afgestemd en overal zie je haast wel een mix van planten die veel licht vragen en die met minder toekunnen. Nu zal een plant die gemiddeld licht vraagt niet snel problemen hebben met wat meer licht dus ja in dat opzicht moet je eigenlijk het licht aanpassen aan de planten die het meeste licht behoeven. Bij sommige planten zoals de Anubia is het dan weer een slechte combi. Tjee, wat kan een mooie hobby soms ook best ingewikkeld zijn he ;)
 
Hmmm, en dan lees ik dit weer op de site van Planted Box...
verhoog EERST DE CO2 en pas dàn de verlichting
te vinden in dit stuk over aquariumverlichting https://www.aquascaping-blog.com/1520/aquariumverlichting-meten
En dat is volgens mij ook wel iemand die weet waarover hij het heeft...

Nee, dat staat er niet alleen. Lees de context! Dit gaat over het indraaien van een bak waar men telkens het licht verhoogt en er zorg voor draagt dat de bemesting aanwezig is voor een hogere lichtsterkte. Want anders krijg je, daar hebben we hem weer, tekorten! Maar al lang daarvoor moet je weten want je planten vragen aan licht én of je dit kan bieden. Tijdens het indraaien, en dat is wat men hier doet, wordt het licht op een juiste manier ingesteld.
 
Echt je hebt gelijk Ben maar ja als ik de bakken zo gemiddeld bekijk dan zijn er erg weinig leden die dat goed hebben afgestemd en overal zie je haast wel een mix van planten die veel licht vragen en die met minder toekunnen. Nu zal een plant die gemiddeld licht vraagt niet snel problemen hebben met wat meer licht dus ja in dat opzicht moet je eigenlijk het licht aanpassen aan de planten die het meeste licht behoeven. Bij sommige planten zoals de Anubia is het dan weer een slechte combi. Tjee, wat kan een mooie hobby soms ook best ingewikkeld zijn he ;)
Dit heeft met name te maken met het feit dat de planten die wij in onze bakken voeren een veel hogere lichtgrens hebben dan onze lichtmogelijkheden, met name zoals die vroeger waren. Wij stelden het licht in zo sterk dat de planten het nog "deden". Want de overige bemesting methodes hadden we niet. De licht ondergrens werd gebruikt. Die gedachte zit nog in de hoofden van de mensen. Maar wanneer je kijkt naar de lichtintensiteit in de tropen maar ook bij de kwekers die liggen veel hoger. Wanneer je je realiseert dat gemiddeld moerasplanten in de tropen zo'n 30 á 40 cm in het water staan kun je nagaan wat een berg licht erop ze afkomt. Waarbij we ons dan ook moeten bedenken dat het water in die rivieren toch wel wat minder helder is dan in onze bakken. Maar het zijn moerasplanten, ze komen ook deels boven water waarop ze hun bladeren aan kunnen passen. Eigenlijk is wat ik wil aangeven dat het dank zij de tolerantie die planten hebben ze het nog "doen" onder lichtsterktes die vaak veel te laag zijn. Je moet eens zien hoeveel mooier planten worden bij meer licht! En natuurlijk met een passende bemesting.
 
Ben, sorry, ik weet dat je me probeert duidelijk te maken dat ik mijn licht aan moet passen aan mijn planten. Maar leg dan aub ook uit, voor mij dan in Jip en Janneke taal aub, hoe ik dat moet doen / bepalen.

Gesprek gaat nu van:
- ik zeg wat..... jij zegt dat klopt niet
- ik zeg dan ik heb dat en dat gelezen..... jij zegt dat is niet waar
enz enz.

Is voor mij en iedereen die iets wil leren beter om dan te zeggen hoe het wel moet, desnoods met een voorbeeld, want ik ben de draad nu helemaal ff kwijt.
 
Ik ga me niet mengen in de discussie inzake de aanpak/de volgorde van belang in de "gouden" driehoek. (Veel planten hebben bvb best een vrij ruime tolerantie inzake lichtbehoefte waardoor je volgens sommigen sneller teveel dan te weinig licht hebt tijdens het instellen/indraaien...).
Enzoverder...
Soit,
Ieder zijn idee... ;)
Het blijft een feit dat de balans uiteindelijk het belangrijkst is.

Maar @Peppie68 heeft wel een goed punt:
Verlichting is veel moeilijker om af te stellen dan co2 of plantenvoeding.
Want bij licht is het nu eenmaal zeer moeilijk om objectief vast te stellen hoeveel licht een lamp nu juist effectief geeft. (Op de bodem, halverwege de bak, net onder de waterspiegel)
Eigenlijk heb je hiervoor par-data nodig maar die ontbreken meestal in de specificaties en een parmeter is de meesten onder ons niet gegeven (te duur).
Dus de "beste" (meest accurate) meetmethode is meestal onbruikbaar.

Je kan dan wel kijken naar lumen/liter maar dat zegt eigenlijk ook niet zo veel.
Ook de kwaliteit van de leds ( én de betrouwbaarheid van de door de producent opgegeven specificaties) bepaalt één en ander...
Dan speelt de waterhoogte nog een grote rol.
En zo zijn er nog wel een aantal moeilijk meetbare factoren die impact hebben op de intensiteit...

Dus ja: daardoor is het volgens mij eigenlijk niet zo vreemd dat zoveel onduidelijkheid ervoor zorgt dat het instellen van de verlichting moeilijk te bepalen en te beoordelen is.
Want je kan wel zeggen "bied aan wat de plant verlangt" ....
Maar precies daar wringt het schoentje veelal: hoe weet je exact hoeveel licht je nu werkelijk hebt in de bak? :deal:
Meestal is dat met de natte vinger methode... :D
 
Ben, sorry en bedankt. Sorry want ik tikte precies mijn bericht gelijk met jouw bericht, bedankt want je laatste bericht was al een heel stuk duidelijker.
Als ik je nu goed begrijp, zeg je dus eigenlijk: liever iets meer licht dan iets minder en dan de voeding en co2 daaraan aanpassen.
 
Eigenlijk is wat ik wil aangeven dat het dank zij de tolerantie die planten hebben ze het nog "doen" onder lichtsterktes die vaak veel te laag zijn

Maar ja dan zijn de omschrijvingen als veel licht op de diverse sites dus ook niet helemaal correct als je naar de natuur kijkt. Ze bedoelen hier eigenlijk mee dat veel een hoeveelheid is die voor onze bakken veel is. Wat de natuur aan licht geeft benaderen wij natuurlijk nooit.
 
Ik haal deze zin er even uit, Willem, met je goedvinden: "Verlichting is veel moeilijker om af te stellen dan co2 of plantenvoeding." Op zich lijkt dit heel logisch, bovendien de zin bevat veel waarheid, je kan er alleen weinig mee.
Stel ik zorg ervoor dat mijn planten voldoende CO2 krijgen t.o.v. mijn licht maar ze doen het, zoals bij Ts. niet goed? Er zullen geen "waarschuwingsalgen" verschijnen dus je zou denken alles is goed, alle waarden kloppen, waarom doen mijn planten het dan niet. Omdat we de boel op de kop zetten! Het eerste wat een plant vraagt om te groeien is licht. Pas daarna is het bemesting nodig. En die pas je aan aan je licht. Doe je dat niet juist dan verschijnen die vermaledijde algjes waarvan ik het overigens fijn vind dat ze me waarschuwen. Is dit eenvoudig, nee, maar dat beweer ik dan ook niet. Wel geef ik de stappen aan waarlangs je zou moeten werken om tot een goed resultaat te komen. Uiteraard komt daar uiteindelijk dan ervaring naar voren en die moeten we allemaal opbouwen. Ik doe dat nog elke dag!

Ook haal ik nog even aan wat ik hierboven ook al vertelde; de licht bovengrens ligt bij heel veel, ik zou durven stellen, bij de meeste planten veel hoger dan we denken. Terwijl we juist geneigd zijn te denken vanuit de ondergrens van een plant. Even terug is er een opmerking over Javavaren die met weinig licht toekan. Helemaal juist zou je zeggen maar eigenlijk is Javavaren een plant die het mooist wordt bij een gemiddelde lichtsterkte! Dat weinige licht is z'n ondergrens. Hetzelfde bij, een ander voorbeeld, een Ludwigia. Heel vaak hoor ik, de plant doet het goed in mijn bak en ik heb niet veel licht. 't Ja, puur te danken aan een grotere tolerantie van die plant want hij kan veel mooier worden als je het licht geeft wat eigenlijk bij de plant hoort. Dit hele verhaal, waarmee ik je niet verder wil vervelen, toont aan dat ik altijd probeer uit te gaan van het begin van elk plantenleven; het licht.
 
Maar ja dan zijn de omschrijvingen als veel licht op de diverse sites dus ook niet helemaal correct als je naar de natuur kijkt. Ze bedoelen hier eigenlijk mee dat veel een hoeveelheid is die voor onze bakken veel is. Wat de natuur aan licht geeft benaderen wij natuurlijk nooit.

Nee, er wordt altijd op de lichtsterkte gewezen die wenselijk is in je bak.
 
Dit hele verhaal, waarmee ik je niet verder wil vervelen, toont aan dat ik altijd probeer uit te gaan van het begin van elk plantenleven; het licht.

Jij probeert dus eigenlijk zoveel mogelijk uit een plant te halen door hem optimaal te belichten.
 
Nee, er wordt altijd op de lichtsterkte gewezen die wenselijk is in je bak.
Mijn anubias groeit aan het wateroppervlak in het volle licht zonder een spoortje alg, terwijl iedereen zegt: die moet in de schaduw of in laag licht.
Het is van belang dat je steeds 1 ding gaat aanpassen om te kijken of dit werkt, en geef dat ook wat tijd.


Stap 1: Kijk naar wat er gebeurt met je planten en ga opzoek naar de oorzaak voor deze gevolgen. (http://www.tspt.nl/planten/tekorten.html, https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato).
Stap 2: Pas 1 ding tegelijk aan.
Stap 3: Evaluatie van de betreffende situatie.
Stap 4: Aanpassen naar de nieuwe situatie.

In deze situatie zou ik dus kijken naar de symptomen die jouw planten laten zien, dan zou ik het geen kiezen wat daarmee het meest overeenkomt (licht, co2 of bemesting) en deze zou ik gaan aanpassen. dan evalueer je de situatie en ga je het volgende probleem aanpassen.

Dan zou ik persoonlijk in eze situatie toch weer het licht op 100% zetten, aangezien jij weet dat je dan draadalg krijgt kan je alvast beginnen met het verhogen van de CO2. denk hierbij aan 2-3 uur voor het licht al de co2 aan laten gaan, en natuurlijk de juiste hoeveelheid (dropcheckers verspreid door de bak om een goed idee te krijgen van de spreiding).
Kijk dan 3 weken aan wat er gebeurt en snoei de planten in deze tijd niet zodat ze volledig kunnen herstellen.
 
Stel ik zorg ervoor dat mijn planten voldoende CO2 krijgen t.o.v. mijn licht maar ze doen het, zoals bij Ts. niet goed? Er zullen geen "waarschuwingsalgen" verschijnen dus je zou denken alles is goed, alle waarden kloppen, waarom doen mijn planten het dan niet. Omdat we de boel op de kop zetten! Het eerste wat een plant vraagt om te groeien is licht. Pas daarna is het bemesting nodig. En die pas je aan aan je licht.

Zoals ik al schreef: ik had (noch heb) de intentie om die discussie aan te gaan. Ieder zijn idee.
Daar doelde ik dus helemaal niet op. Je begrijpt mijn bericht totaal verkeerd.

Ik schreef:

"Verlichting is veel moeilijker om af te stellen dan co2 of plantenvoeding."

Omdat licht als dusdanig gewoon zeer moeilijk "meetbaar" is (voor de meeste aquarianen) is het moeilijker in te stellen dan pakweg co2. Bij co2 kan je de ph meten, kan je een dropchecker gebruiken,.... Resultaat: je kan vrij makkelijk je co2 afstellen en bijsturen aan de hand van een (objectief) gemeten co2 waarde.
Zelfde bij plantenvoeding. Je weet wat er in gaat. Exact.

Maar dat is net het moeilijke aan licht. De effectieve lichtsterkte is niet objectief "meetbaar" (toch wel, met Par-meter maar zoals ik al zei is dat niet zo courant).
Met de opkomst (en wildgroei ;)) van LED in alle soorten en kwaliteiten is dit alleen maar moeilijker geworden want er zijn er zoveel en de specificaties zijn niet altijd betrouwbaar.
Ook de lumen/liter-regel is niet echt bruikbaar (onder andere door de impact van waterhoogte, kwaliteit licht,...).

Vandaar dat ik schreef dat Peppie een punt heeft: het is gewoon moeilijk om te weten hoeveel licht je nu exact hebt (op de bodem, halverwege de bak,...) omdat je het niet zo makkelijk kan meten, omdat je het niet visueel kan inschatten, omdat de specs niet altijd juist zijn, enzoverder enzovoort.
Dus je kan wel zeggen: bied aan wat de planten nodig hebben maar het effectieve licht in je bak is niet zo makkelijk te bepalen/in te schatten... net omdat de referentie van een meetresultaat ontbreekt...

Snap je wat ik bedoel?
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet goed voor de levensduur van de leds en je kan beter wat lager gaan zitten.

Valt hartstikke mee, de levensduur van leds zijn gemiddeld 30.000 branduren op 100%.
tuurlijk zal de led langer meegaan als hij op 80% brand, maar 30.000/8uur p/d = 3750 dagen dat is gelijk aan ruim 10 jaar.
Daarnaast is het niet eens zo dat als je de lamp op 50% sterkte zet hij ook 50% langer meegaat.
 
hmm, zelf denk ik dat je je problemen niet onmiddelijk mag toeschrijven aan licht tekort.
Volgens mijn is je biologisch evenwicht gewoon nog niet in orde .
Je co2 continu test groen te krijgen.
Doseer een tijdje geen extra planten voeding.
Zoveel mogelijk vuil te verwijderen en koop voor 10 euro aan verschillende gemakkelijk groeiende planten en plaats ze 10 cm uit elkaar .
Indien je echt lichttekort zou hebben zullen deze planten zeer lange internodiën vormen en als verder uitgroeien de onderste bladeren verliezen.
Probeer dit voor enkele weken je kan dan nog altijd beslissen of je meer licht wenst
 
Valt hartstikke mee, de levensduur van leds zijn gemiddeld 30.000 branduren op 100%.
tuurlijk zal de led langer meegaan als hij op 80% brand, maar 30.000/8uur p/d = 3750 dagen dat is gelijk aan ruim 10 jaar.
Daarnaast is het niet eens zo dat als je de lamp op 50% sterkte zet hij ook 50% langer meegaat.

Ik heb het ook alleen uit andere topics Stevy en of dat schadelijk is weet ik dus niet uit eigen ervaring. Zal misschien ook van de leds afhangen.
 
Volgens mijn is je biologisch evenwicht gewoon nog niet in orde .
Je co2 continu test groen te krijgen.
Doseer een tijdje geen extra planten voeding.
Zoveel mogelijk vuil te verwijderen en koop voor 10 euro aan verschillende gemakkelijk groeiende planten en plaats ze 10 cm uit elkaar .
Dat van biologisch evenwicht ben ik met je eens, vandaar mijn vraag of het probleem (draadalg, zwarte puntjes op de planten) aan te weinig licht kan liggen.
Co2 test vloeistof komt vandaag aan, net als de ijkvloeistof voor de tester, dus dat moet goed komen.
Geen voeding? Of minder voeding?
Vuil verwijderen doe ik regelmatig om het bij te houden.
Extra planten? Gewoon er tussen zetten? Ik ben best wel even bezig geweest om de planten die ik gekocht heb zo natuurlijk mogelijk te verdelen en plaatsen en zwemruimte over te houden voor mijn Regenbogen.
Als ik nu snelgroeiende planten ga bij plaatsen, ga ik juist de kleinere planten in de schaduw zetten lijkt mij?
 
Stap 1: Kijk naar wat er gebeurt met je planten en ga opzoek naar de oorzaak voor deze gevolgen. (http://www.tspt.nl/planten/tekorten.html, https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato).
Stap 2: Pas 1 ding tegelijk aan.
Stap 3: Evaluatie van de betreffende situatie.
Stap 4: Aanpassen naar de nieuwe situatie.

In deze situatie zou ik dus kijken naar de symptomen die jouw planten laten zien, dan zou ik het geen kiezen wat daarmee het meest overeenkomt (licht, co2 of bemesting) en deze zou ik gaan aanpassen. dan evalueer je de situatie en ga je het volgende probleem aanpassen.

Dan zou ik persoonlijk in eze situatie toch weer het licht op 100% zetten, aangezien jij weet dat je dan draadalg krijgt kan je alvast beginnen met het verhogen van de CO2. denk hierbij aan 2-3 uur voor het licht al de co2 aan laten gaan, en natuurlijk de juiste hoeveelheid (dropcheckers verspreid door de bak om een goed idee te krijgen van de spreiding).
Kijk dan 3 weken aan wat er gebeurt en snoei de planten in deze tijd niet zodat ze volledig kunnen herstellen.
Licht staat inmiddels weer op 100% te draaien, PH testspullen en dropcheckervloeistof komen vandaag aan dus Co2 moet goed gaan komen. Ben een beetje te voorzichtig geweest met de Co2 denk ik, mede omdat ik mijn dropchecker niet vertrouwde en ik uiteindelijk toch meer Co2 moet toevoegen als verwacht ivm grootte van bak en verlies door de bioloog.
 
Licht staat inmiddels weer op 100% te draaien, PH testspullen en dropcheckervloeistof komen vandaag aan dus Co2 moet goed gaan komen. Ben een beetje te voorzichtig geweest met de Co2 denk ik, mede omdat ik mijn dropchecker niet vertrouwde en ik uiteindelijk toch meer Co2 moet toevoegen als verwacht ivm grootte van bak en verlies door de bioloog.
Ik had ook heel veel verlies in CO2 door mijn skimmer terwijl mijn naaldventiel volledig open stond kon ik de continuetest niet lichtgroen krijgen.
Nu heb ik de skimmer op een timer gezet en is het probleem opgelost.
Goed dat je licht op volle sterkte staat te draaien, dit zou ik voorlopig zo laten en nu de andere 2 dingen 1 voor 1 aanpassen zoals je al aan het doen bent.
Voorlopig zou ik gewoon de bemesting blijven toevoegen zoals je gewend bent om te doen.
Tuurlijk kan je planten bijplaatsen, maar hou er rekening mee of deze al in de submerse vorm zijn en ze zich moeten aanpassen aan de nieuwe waterwaarde van jouw bak.
na 2-4 weken zou je toch wel veschil moeten zien in je aquariumplanten als je CO2 helemaal goed afgesteld staat.
alle overige tekorten zou je dan kunnen wegschrijven aan onvoldoende of te veel bemesting.

Ik zou wel de aankomende week alle angetasten bladeren weghalen uit je bak.

PS: draadalg is altijd co2 gerelateerd.
 
Ja beetje raar want iets hoger staat weer dit:
In 90% van alle “draadalg-gevallen” is dit de oorzaak!

Nu is mijn ervaring ook dat het co2 gerelateerd is maar Gilles heeft veel ervaring maar spreekt zichzelf nu een beetje tegen dus ;)
 
Dankjewel voor je reactie.
terwijl mijn naaldventiel volledig open stond kon ik de continuetest niet lichtgroen krijgen.
Pfoe, dacht dat het aan mij lag, net als iedere week de bellenteller vullen. Daar ben ik maar mee gestopt, is toch niet te tellen...
Inmiddels licht ook weer laten zakken tot vlak boven de bak en 100%. Ckecker vloeistof vervangen, tester opnieuw geijkt en geeft nu 6.9 bij een KH van 7. Volgens mij kom ik qua Co2 dan aardig in de buurt dus die laat ik nog even zo.
Ik zal zoveel mogelijk dode bladeren ed verwijderen.
En dan de komende tijd even afwachten, zal mij benieuwen of de checker groen wordt.....
 
Voeding & CO₂ & licht & warmte

We kennen allemaal de 4 hoofd factoren: voeding-CO₂-licht-temperatuur. Deze factoren moeten in balans zijn. Des te beter de planten worden gevoed des te meer weerstand kunnen ze bieden tegen algen vorming. Als die balans verstoort wordt, groeien de planten niet goed en kan er alg ontstaan in je bak. Algen zijn eenvoudiger en hebben minder voedingselementen nodig om goed te kunnen groeien.
 

Terug
Bovenaan