Geeft te weinig licht ook algen...?


Peppie68

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
184
Leeftijd
55
Hoi,

Ik heb hier een 2 meter plantenbak, opgestart in november, met Co2 en Micro Macro plantenvoeding en 3 stuks dubbele ledbalk die momenteel zo'n 10 uur branden op 80 %.
Nu weet ik dat teveel / te lang licht kan zorgen voor alg, maar kan dit ook door te weinig licht? Ik vraag dit omdat ik maar niet van de draadalg af kom en ik heb al diverse lichtinstellingen geprobeerd.
Korter, langer, 100%, 80%. Naast de draadalg heb ik ook zwarte puntjes op sommige planten en, in mijn ogen, bruinalg.
Punt is; hoeveelheid Co2 kan je bepalen door te meten en dat geld ook voor de plantenvoeding en volgens die metingen voeg ik voldoende toe, maar hoe weet je of je genoeg licht hebt. Is daar
een grafiekje voor oid?
Ik heb de algengroei nu nog redelijk in de hand maar ik wil voorkomen dat het een grote algenbak wordt.
 
Even ter aanvulling; filtering gebeurt door bioloog, Co2 wordt via een reactor in de leiding in de bak gebracht, er hangt een stromingspomp in de hoek voor de verspreiding van de Co2 en plantenvoeding en voor genoeg circulatie, alle planten bewegen. Oh, en de vissen doen het echt heel goed.
 
Heb je een totaaltje van je bak en weet je de waterwaarden? Ik ken de led dus niet maar als ik naar mn eigen led kijk dan is 80% niet echt weinig hoor. Dus misschien heb je ook wat info over de verlichting.
Hoelang heb je de alg al want ook kan alg worden veroorzaakt door de opstart want nh3/4 is een boost voor algen.
 
Verlichting 3 stuks:
Ledbalk 200 cm met dubbele ledstrip.
Een strip 3000K, een strip 7000K
Luminous flux: 15 lumen per cm ledbalk
Aangestuurd door een TC420 computer

Waardes met druppeltest:
NH4 - 0,1
NO2 - 0,02
PH - 7 / 6,7 (Electronische meter)
NO3 - 35
PO4 - 3
KH - 7
GH - 7
FE - 1
 
Als je daadwerkelijk nog nh3/4 en no2 meet dan kan dat met de alg te maken hebben omdat dit een boost is voor algen. Maar goed druppels zijn ook eigenlijk niet meer als een indicatie.
Heb je nog een foto van de algen en je bak? En sinds wanneer heb je deze algen?
 
Foto's
 

Bijlagen

  • 20200202_182025.jpg
    20200202_182025.jpg
    116.3 KB · Weergaven: 335
  • 20200202_182014.jpg
    20200202_182014.jpg
    110.1 KB · Weergaven: 257
  • 20200202_181958.jpg
    20200202_181958.jpg
    88.5 KB · Weergaven: 296
Aquarium draait sinds eind november, draadalg begon zo'n 3 weken geleden. Eigenlijk net na het verdwijnen van de opstartalg. Op de waterpest zie je de bruine aanslag.
NO2 en NH4 is ook een beetje een inschatting, ik vind dat best moeilijk exact te bepalen met die druppeltesten.
 
Hoi,

Ik heb hier een 2 meter plantenbak, opgestart in november, met Co2 en Micro Macro plantenvoeding en 3 stuks dubbele ledbalk die momenteel zo'n 10 uur branden op 80 %.
Nu weet ik dat teveel / te lang licht kan zorgen voor alg, maar kan dit ook door te weinig licht? Ik vraag dit omdat ik maar niet van de draadalg af kom en ik heb al diverse lichtinstellingen geprobeerd.
Korter, langer, 100%, 80%. Naast de draadalg heb ik ook zwarte puntjes op sommige planten en, in mijn ogen, bruinalg.
Punt is; hoeveelheid Co2 kan je bepalen door te meten en dat geld ook voor de plantenvoeding en volgens die metingen voeg ik voldoende toe, maar hoe weet je of je genoeg licht hebt. Is daar
een grafiekje voor oid?
Ik heb de algengroei nu nog redelijk in de hand maar ik wil voorkomen dat het een grote algenbak wordt.



Verlichting 3 stuks:
Ledbalk 200 cm met dubbele ledstrip.
Een strip 3000K, een strip 7000K
Luminous flux: 15 lumen per cm ledbalk
Aangestuurd door een TC420 computer

Waardes met druppeltest:
NH4 - 0,1
NO2 - 0,02
PH - 7 / 6,7 (Electronische meter)
NO3 - 35
PO4 - 3
KH - 7
GH - 7
FE - 1

Er zit een riant verschil tussen een pH 6.7 en pH 7.0, zeker bij een KH van 7. Welke meter gebruik je daarvoor want dit is erg onnauwkeurig.
Over het algemeen wijzen draadalgen in je bak op een CO2 tekort. Maar met je hier opgeschreven pH gegevens is dit moeilijk te beoordelen. Je bent al bezig geweest met je lichtinstellingen. Je schrijft meerdere instellingen geprobeerd te hebben. Met welke tijd tussenruimtes deed je dit? Je zou maximaal zo'n 3000 lumen boven je twee meter bak hebben? Dat is erg weinig. Je hebt eerder te weinig als teveel licht wanneer dit klopt. Welke planten heb je trouwens? Veel vragen misschien maar er zijn dan ook nogal wat onduidelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Met een kh van 7 en een ph van 6.7 of 7 heb je in beide gevallen denk ik wel voldoende co2. Bij een ph van 6.7 is die dan zelfs aan de hoge kant met een co2 van rond de 40mg.
 
Misschien het ijken niet helemaal goed gegaan, dropchecker is net aan groen (donker)
 
Misschien het ijken niet helemaal goed gegaan, dropchecker is net aan groen (donker)
Dat lijkt me raar en al helemaal bij een kh van 7 en ph 6.7. Donkergroen klopt denk ik niet met je waterwaarden. Ik neem aan dat de circulatie wel goed is.
 
Dropchecker hangt helemaal aan de andere kant, maar plantjes bewegen wel, sommige heel lichtjes.
Waar ik wel aan twijfel is; dropchecker gevuld met aquariumwater (kon volgens het boekje), maar nu lees ik overal dat je KH4 vloeistof moet gebruiken.
 
15 ml aquariumwater en dan 3 druppels van de blauwe vloeistof
 
Die pH meting deugt niet. Het verschil pH 6.7 en 7.0 is erg groot en kunnen niet alle twee waar zijn. We hebben het hier over omgekeerde logaritmische waarden! Verder hoop ik dat Ts duidelijkheid wil geven over de tijdsspanne waarin de lichtwisselingen zijn geweest.
 
Verlichting 3 stuks:
Ledbalk 200 cm met dubbele ledstrip.
Een strip 3000K, een strip 7000K
Luminous flux: 15 lumen per cm ledbalk

e zou maximaal zo'n 3000 lumen boven je twee meter bak hebben?

Als de waardes die de ts doorgaf kloppen dan spreken we toch eerder over 9.000 lumen aangezien er drie ledbalken aanwezig zijn?
Maar dit dus op voorwaarde dat de opgegeven lumen per cm juist is. ;)
De specificaties van de gebruikte balken (merk, type) zouden handig zijn met andere woorden.
 
Je schrijft in je eerste bericht diverse licht instellingen geprobeerd te hebben. Welke lichtwisselingen heb je uitgevoerd in hoeveel tijd?
Na het langzaam opbouwen van het licht tijdens de opstart (qua uren en eerst met 2 balken), uiteindelijk gaan draaien met 3 balken op 10 uur, 100%. Na ongeveer twee weken terug gezet naar 80% omdat ik draadalg zag ontstaan. Toen kreeg ik vrij snel bruine aanslag en zwarte puntje op / aan mijn planten, dus met 2 weken toch weer terug gezet naar 100%, want dat was het enige wat ik had veranderd. En yep, weer draadalg. Dus afgelopen week toch maar weer terug naar de 80% en daar staat hij nu nog op. Wellicht allemaal wat kort op elkaar, maar wil voorkomen dat het het een grote algenbak wordt en het gaat best snel.
 
Als de waardes die de ts doorgaf kloppen dan spreken we toch eerder over 9.000 lumen aangezien er drie ledbalken aanwezig zijn?
Maar dit dus op voorwaarde dat de opgegeven lumen per cm juist is. ;)
De specificaties van de gebruikte balken (merk, type) zouden handig zijn met andere woorden.

Hij schrijft: ledbalk met dubbele strip. 3000 en 7000 kelvin. Daaronder schrijft hij: 15 lux per cm. ledbalk. Dus 200 x 15? Maar misschien heeft hij drie van deze balken? Maar dan zou ik nog graag weten om welke strips het gaat... Edit: Hierboven staat een foto, inmiddels, van de verlichting met daarnaast de prijsopgave.
 
Laatst bewerkt:

Kijkend naar de foto's denk ik dat er geen sprake is van draadalg maar planten die het loodje leggen door lichtproblemen. Bruin geworden waterpest, plantjes met, zo schrijft Ts, met zwarte puntjes en bruinalg. Licht tekort zou ik zeggen. Te sterke en teveel lichtwisselingen kunnen daar ook aan meegewerkt hebben. De verlichting die Ts aangeeft te hebben doet mij vermoeden dat dit een product is dat niet waar kan maken wat het pretendeert te doen. De prijs wijst daar ook op. Het spijt me dat ik dit zo moet aangeven maar ik denk echt dat dit het probleem is.
 

Terug
Bovenaan