Geeft te weinig licht ook algen...?


Oke, dank je alvast.
Vraag staat dus nog steeds. Ik bedoel, een extra balk is zo geplaatst, maar weet nu niet wat wijsheid is.
 
Kijkend naar de foto's denk ik dat we te maken hebben met een lichtprobleem


Kijkend naar de foto's denk ik dat er geen sprake is van draadalg maar planten die het loodje leggen door lichtproblemen. Bruin geworden waterpest, plantjes met, zo schrijft Ts, met zwarte puntjes en bruinalg. Licht tekort zou ik zeggen.
Zou ook verklaren waarom de planten niet echt fris groen zijn. Moet wel eerlijk zeggen dat ik gisteren juist de meeste slierten manueel heb verwijderd, zoals geadviseerd wordt.
Maar goed, wat je nu zegt is dat je dus ook algen kunt krijgen door te weinig licht?
 
Bruin geworden waterpest

Op zich kan deze plant toch met vrij weinig licht al uit de voeten want ook in mn nano s met erg weinig licht is dat net onkruid. Ik zie een stromingspomp en vraag me verder af of de circulatie op orde is.
 
Zou ook verklaren waarom de planten niet echt fris groen zijn. Moet wel eerlijk zeggen dat ik gisteren juist de meeste slierten manueel heb verwijderd, zoals geadviseerd wordt.
Maar goed, wat je nu zegt is dat je dus ook algen kunt krijgen door te weinig licht?

Bruinalg kan naar voren komen bij weinig licht. Maar dat is niet je probleem, je planten gaan letterlijk dood, ik zie namelijk helemaal niet zoveel alg, behalve dan de bruinalg, op je foto;s. Je zou, als je kunt, moeten zorgen voor een goede kwaliteit licht. Die dingen die jij gebruikt zijn m.i. van inferieure kwaliteit. Je moet kijken naar iets anders. Is led te duur? Neem dan TL! Je zal er van opkijken wat dit voor je bak doet. Ik vind het helemaal niet fijn om dit te schrijven maar ik wil en kan er ook niet omheen draaien, dit is helaas mijn mening.
 
Snap en waardeer je mening mbt de verlichting, maar vind het wel een beetje kort door de bocht.
7000K = 7000k, lumen = lumen, ongeacht welk merk je koopt. Zou hooguit minder lang mee gaan vanwege inferieure kwaliteit. Weet wel, de balken zijn nog geen 2 maanden oud, dus versleten lijkt me sterk. Reviews zijn ook heel goed over deze verkoper en zijn producten. En ik ben niet de enige die zijn verlichting gebruikt. Had me van te voren dan ook goed ingelezen.

Maar goed, ik zal je advies ter harte nemen en de lampen weer vol aan zetten.
 
Ironisch is trouwens... ik heb boven een 60cm bakje staan, zonder Co2, zonder plantenvoeding en met een ledbuisje waarvan een kwart is uit gevallen, en daar is alles fel groen, en moet ik regelmatig snoeien. Oh, en geen alg..... Alleen een slakkenplaag...
 
Snap en waardeer je mening mbt de verlichting, maar vind het wel een beetje kort door de bocht.
7000K = 7000k, lumen = lumen, ongeacht welk merk je koopt. Zou hooguit minder lang mee gaan vanwege inferieure kwaliteit. Weet wel, de balken zijn nog geen 2 maanden oud, dus versleten lijkt me sterk. Reviews zijn ook heel goed over deze verkoper en zijn producten. En ik ben niet de enige die zijn verlichting gebruikt. Had me van te voren dan ook goed ingelezen.

Maar goed, ik zal je advies ter harte nemen en de lampen weer vol aan zetten.
Ik vind het ook een beetje kort door de bocht. Als jij drie van de dubbele 2meter balken hebt hangen dan zit daar toch bijna een 100W aan LEDs boven.

De vraag bij die 'vreemde' merken is of de Lumen die op het doosje staat wel allemaal in je lamp terecht zijn gekomen. Daar durf ik ook niets over te zeggen. Op papier ziet het er in ieder geval niet verkeerd uit maar of je John op z'n blauwe ogen moet vertrouwen... ;)
 
Heb je helemaal gelijk in. Zal ook best wat verschil zitten in wat ze opgeven en wat de opbrengst daadwerkelijk is. Vandaar ingezet op 3 balken, beter overschot en dimmen, dan te weinig
 
heb je planten die wel goed groeien ?
zie dat je weinig snelgroeiers gebruikt en deze horen in een opstartende aquarium

ik zie wel frisse toppen aan je
maar merk/denk dat je deze snoeit door de toppen verwijderen zou deze laten doorgroeien tot tegen het wateroppervlak en langs onder snoeien (uittrekken en 15cm inkorten )
Daar heb ik inderdaad wel een foutje begaan. Naast de waterpest heb ik meerdere javavarens en reuzenvalisneria erin zitten. Wat rode planten en meerdere soorten langzaamgroeiende anubis.

Wat betreft het snoeien van de waterpest; ik knip inderdaad de koppen eruit. In het begin de koppen terug erbij geplaatst. Tot ik de bos vol genoeg vond en vanaf toen de afgeknipte toppen weg gegooid. Vind jouw idee van uithalen, onderkant eraf knippen en toppen terug plaatsen wel een goed idee. Wit niet dat dat kon.
 
Oh, en nog een ring met zeer snel groeiende drijfplanten. Deze week wel aardig wat verwijderd omdat de wortels vol zaten met bruine aanslag
 
Oh, en nog een ring met zeer snel groeiende drijfplanten. Deze week wel aardig wat verwijderd omdat de wortels vol zaten met bruine aanslag
Misschien moet je het dan toch meer in de balans zoeken? Als je drijfplanten bijvoorbeeld alle nitraat verbruiken kun je dit soort verschijnselen ook krijgen.
 
Daar heb ik inderdaad wel een foutje begaan. Naast de waterpest heb ik meerdere javavarens en reuzenvalisneria erin zitten. Wat rode planten en meerdere soorten langzaamgroeiende anubis.

Wat betreft het snoeien van de waterpest; ik knip inderdaad de koppen eruit. In het begin de koppen terug erbij geplaatst. Tot ik de bos vol genoeg vond en vanaf toen de afgeknipte toppen weg gegooid. Vind jouw idee van uithalen, onderkant eraf knippen en toppen terug plaatsen wel een goed idee. Wit niet dat dat kon.
:thumbs: uit fouten leert men.
wist je dat sommige soorten waterpest het niet zo goed doen in verwarmde aquariums

Je zou eens op een planten database moeten kijken voor enkele gemakkelijke snelle groeiers ik denk dan bv aan
-braziliaanse klimop
-vaantjesplant
-myriophyllum
-penningkruid
-enz
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je het dan toch meer in de balans zoeken? Als je drijfplanten bijvoorbeeld alle nitraat verbruiken kun je dit soort verschijnselen ook krijgen.
Nitraat waarde is toch goed volgens mij.
aan je huidige waterwaardes te zien voeg je momenteel ook teveel plantenvoeding toe
Heb een formulier gekregen bij de plantenvoeding, bleef volgens mij binnen de daarop staande waardes, maar dat zal ik nog eens checken morgen. Is teveel plantenvoeding slecht voor de planten? Waar kan ik eventueel de goede waardes vinden mbt een plantenbak met co2?
 
Hoeveel plantenvoeding men moet doseren is een discussie apart ,volgens EI-methode zou je netjes binnen de waardes zitten .
Zelf hou ik deze waardes liever lager vermoed dat 1/3 van je huidige dosis geen tekorten zou geven.

Lees eens mijn plantenvoedingsshema door
 
Oke, bedankt. Zal van de week nog eens meten want het is al weer zo'n 2 weken geleden en ik ben / was de hoeveelheid voeding nog een beetje aan het uitvogelen (lees: langzaam opbouwen). Kan ik aan de hand hiervan de voeding aanpassen.
De reden echter dat ik meer voeding had toegevoegd, was dus de bruine aanslag en de algen. Ik wil diverse dingen proberen om er vanaf te komen en een tekort aan voeding was er 1 van, Co2 en licht de andere.
Ben nu bezig met welke hoeveelheid licht, vandaar mijn originele vraag hierboven die nog niet beantwoord is; krijg je algen / bruine aanslag van te weinig licht? Met andere woorden: hoe bepaal je hoeveel licht je nodig hebt? Meten is wat lastig, dus is het een kwestie van proberen. Ik had echter: meer licht= algen, minder licht = bruine aanslag.
Vandaar dat ik naar jullie ervaringen en adviezen vraag.
 
Mijn mening is dat weinig licht zelf geen bruinalgen veroorzaakt maar als je dan planten hebt die het toch minder doen en afsterven dan zorgt dit voor extra organische belasting en dat kan dan wel weer bruinalgen geven. In mijn ogen krijg je dus bruinalgen door teveel organische vervuiling maar goed dat is enkel mijn ervaring.
Ik heb ook diverse 60cm bakjes gehad met een 15W tl en nano s met een led van 3.5 watt en dat is dus allemaal geen vetpot maar dan zag ik nergens bruinalgen.
 
Ik vind het ook een beetje kort door de bocht. Als jij drie van de dubbele 2meter balken hebt hangen dan zit daar toch bijna een 100W aan LEDs boven.

De vraag bij die 'vreemde' merken is of de Lumen die op het doosje staat wel allemaal in je lamp terecht zijn gekomen. Daar durf ik ook niets over te zeggen. Op papier ziet het er in ieder geval niet verkeerd uit maar of je John op z'n blauwe ogen moet vertrouwen... ;)

mijn ervaring....heel veel "leveranciers" roepen / beloven wat ze willen en recensies gegeven door ...tja door wie eigenlijk, iemand die niet weet hoe een echt aquarium eruit kan zien roept al geweldig bij het zien van waterpest die nieuwe kopjes maakt.
 
Je moet toch ergens van uit gaan....
google streetview is mijn eerste stap als ik ergens van uit ga.
de tweede stap is dat ik onderbouwingen wil, gemeten waardes wil ik zien.
en uiteindelijk...if you pay peanuts you get monkeys.
hetgeen niet wil zeggen dat als het duur is is het goed maar mijn ervaring is dat als het erg goedkoop is en beloftes hoog zijn het wel eens vies kan tegenvallen wat je koopt.
Hier eens andere info.

trouwens als ik naar de aquaria kijk van zijn klanten dank zijn geweldige leds zie ik slechts eentje waarvan ik zeg die staat al een poosje, de meeesten zijn verse aqauriums, met verse planten waarvan sommige nog onderwaterbladeren moeten gaan vormen.
 
...if you pay peanuts you get monkeys.
hetgeen niet wil zeggen dat als het duur is is het goed maar mijn ervaring is dat als het erg goedkoop is en beloftes hoog zijn het wel eens vies kan tegenvallen wat je koopt.
Heb je helemaal gelijk in. Moet eerlijk zeggen dat ik me een beetje vergist heb in de kosten van een groot aquarium en dus gedwongen was hier en daar keuzes te maken, aangezien ik geen onbeperkt budget heb.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet voor de goedkoopste oplossing heb gekozen (ledstrip van de Action....), maar heb gezocht naar een betaalbare en in mijn ogen redelijke verlichting met goede reviews.
 
In hoeverre je op de reviews kan vertrouwen vraag ik me ook af want bij veel producten lees je doorgaans (veel) positieve reviews.
 
Heb je helemaal gelijk in. Moet eerlijk zeggen dat ik me een beetje vergist heb in de kosten van een groot aquarium en dus gedwongen was hier en daar keuzes te maken, aangezien ik geen onbeperkt budget heb.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet voor de goedkoopste oplossing heb gekozen (ledstrip van de Action....), maar heb gezocht naar een betaalbare en in mijn ogen redelijke verlichting met goede reviews.

Misschien is gewoon TL ook een optie. TL is nog steeds een prima idee voor een aquarium. Het hebben van leds is echt geen must. Prijsmatig is goede TL verlichting ook erg interessant. Nog eens naar je foto's kijkend valt me plotseling nog iets op; hoever hangen je leds precies boven je wateroppervlak? En hoe hoog is je bak?
 
Bak is 60 centimeter diep / hoog. Ik heb de balken juist dit weekend opgehangen (2 ervan, de middelste komt aan de klep) op ongeveer 20 centimeter boven de bak.
Is uit praktische overwegingen.
Ik snap wat je wilt zeggen (te hoog....), maar dat kan ik heel simpel weer aanpassen. Maar dat zou eigenlijk niets te maken moeten hebben met de problemen, aangezien ze tot afgelopen weekend gewoon op de bak hebben gelegen.

Misschien is gewoon TL ook een optie. TL is nog steeds een prima idee voor een aquarium. Het hebben van leds is echt geen must. Prijsmatig is goede TL verlichting ook erg interessant.
Juist vanwege de kosten is het compleet wisselen van de verlichting naar bv TL nu dus geen optie.

Heb inmiddels wel gelezen dat een hoge PO4 en Nitraat ook algen kunnen veroorzaken, wat dan door anderen weer wordt tegengesproken.... Maar ik ga wel de plantenvoeding (Micro Macro van Waterplantengroei) iets terug schroeven, kijken wat dat brengt.
Verder wil ik een betere, meer betrouwbare PH meting gaan doen. Daarmee bedoel ik dropcheckervloeistof in de checker ipv aquariumwater, en nog maar een keer de ph meter ijken, ook met speciale vloeistof.
 
Mijn vraag heb ik zo gesteld omdat ik inderdaad opmerkte dat je balken zo hingen. Maar zelfs wanneer je ze op de bak legt moeten er 60 cm overwonnen door water. Zelf heb ik JMB balken, ook drie, maar dan op een meterbak van 40 cm. hoog. Elke 1 Watt led levert bij mij iets meer dan 100 lumen. JMB adviseert bij bakken hoger dan 50 cm zelfs vaak 3 watt powerleds. Waarom schrijf ik dit? Om aan te geven hoe snel leds hun kracht, beter doordringbaarheid, verliezen in water, ook bij mij dus! Wit licht waar veel rood inzit (warmwit dus) nog sneller dan koelwit waar meer blauw inzit. Jij hebt dus al afstanden gehad van 80 cm. Waarbij je leds, als ik dit nareken, een power van ca. 0,1 Watt elk hebben. De doordringbaarheid van elke led is dan dus heel gering. Maar heeft dit opgelost door heel veel leds te plaatsen hetgeen wel iets doet maar voor jouw bak niet genoeg. Dat wat het licht betreft. Op zich kunnen te hoge NO3 en PO4 waarden problemen veroorzaken maar veel hangt in aquariums af van onderlinge verhoudingen. Verander je één ding dan gaat dit onmiddellijk gevolgen hebben voor andere zaken. Daarom ga ik bij alles wat ik doe altijd uit van de wet der tekorten, nooit van teveel. Dat begint bij licht. Mijn planten vragen een bepaalde lichtintensiteit. Wanneer ik dit niet zou kunnen bieden voor een bepaalde plant koop ik het niet! Wanneer die maximale lichtsterkte op mijn plantenkeuze zet gaan ze groeien maar ook meteen vragen om bemesting om die verdere groei mogelijk te maken. Te beginnen met CO2. En daarna alle overige bemesting. Omdat ik volgens dit principe werk merk ik meteen op wanneer er iets fout gaat wanneer er dus ergens een tekort is. Algen ontstaan namelijk door tekorten! Niet door een teveel.
 
Helemaal duidelijk. Werd mij ook direct geadviseerd om een 3e balk erbij te nemen ivm diepte bak. Zit er nu ook over te denken er eventueel een 4e bij te plaatsen.
Maar eerst wil ik mijn Co2 op orde hebben (lees: meer betrouwbare metingen doen), zodat ik weet dat ik daarmee goed / voldoende zit. Vloeistof voor de dropchecker en ijkvloeistof voor de tester zijn onderweg. Zodra die binnen zijn, zal ik mijn Co2 op orde brengen.

Wat voor mij wel onduidelijk is, dat iedereen zegt: bij algengroei je licht minderen en jullie alleen praten over meer licht. Ik vind nog steeds moeilijk te bepalen of je genoeg, te weinig of te veel licht hebt. Is geen (betaalbare) meetmethode voor begrijp ik.
 
Oh, en zal de voeding dan nog even zo houden.
 
bij algengroei je licht minderen en jullie alleen praten over meer licht.

Als je algen hebt dan zijn er tekorten en door het licht te minderen kun je de vraag naar voeding verminderen waardoor je geen tekorten meer hebt. Maar het is beter om de voeding aan te passen aan het licht en de daarbij behorende vraag naar voeding zodat de tekorten worden opgelost. Het is een balans tussen licht, de vraag naar voeding en de aangeboden hoeveelheid voeding.
 
Helemaal duidelijk. Werd mij ook direct geadviseerd om een 3e balk erbij te nemen ivm diepte bak. Zit er nu ook over te denken er eventueel een 4e bij te plaatsen.
Maar eerst wil ik mijn Co2 op orde hebben (lees: meer betrouwbare metingen doen), zodat ik weet dat ik daarmee goed / voldoende zit. Vloeistof voor de dropchecker en ijkvloeistof voor de tester zijn onderweg. Zodra die binnen zijn, zal ik mijn Co2 op orde brengen.

Wat voor mij wel onduidelijk is, dat iedereen zegt: bij algengroei je licht minderen en jullie alleen praten over meer licht. Ik vind nog steeds moeilijk te bepalen of je genoeg, te weinig of te veel licht hebt. Is geen (betaalbare) meetmethode voor begrijp ik.

Bij algengroei moet je, als gezegd, denken aan tekorten. Na gelang de soort van alg kan je zien welk tekort je hebt. Dat zit altijd in je bemesting. Want, zoals ik hierboven al schreef, je licht heb je ingesteld op je plantenkeus. Van daaruit vragen de planten om CO2 en daarna de overige bemesting. Dat is de volgorde! Om te weten hoeveel licht je planten nodig zijn is Google je vriend. Alle planten staan op Internet vrijwel altijd met erbij geschreven wat hun eigenschappen zijn en wat ze voor een goede groei nodig zijn. Dus die lichtbepaling hoef je niet zelf te doen dat hebben anderen al voor je uitgevogeld. Mensen die meteen roepen dat je je licht moet minderen vergeten hoe de volgorde behoort te zijn: 1. Licht, 2. CO2, 3. Overige bemesting. Houdt dus, nogmaals, de goede volgorde aan! Hieronder zie je de gouden driehoek waar ook weer is te zien wat in top staat en wat dus nummer 1 is.

gouden_driehoek-600x600.jpg
 

Terug
Bovenaan